ontwerp en bouw van de violators,

Started by ruud2, July 28, 2004, 11:40:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ruud2

en te verkrijgen in de low line fineer met ingebouwde schuine filterkast voor slechts 99.999 euri
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Erik van Voorst (in memoriam)

.....je hebt dan een zwart gespoten kast en geen ebben  ;D.

Ik wilde mijn Eclipses ooit in een ander kleurtje..
2200 Euro meerprijs  >:(

Daar ga je toch alleen al van aan de DIY ......  >:D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

#427
kostenplaatje tot zover :

stand was :  628.45 (zie pag. 15)

inserts :             5.29
aceton :             1.60
c 79     :       a 289
c 12     :       a 189
c 95     :       a 259
nippies:            12.60
pritex  :            20
doek   :            15
filtermateriaal: 69.60

tussenstand
totaal :         2230.29    (per 2 !!)

correctie :    2226.54

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Jean Pierre

en heo duur is zown geval nou in de winkel zeg maar?

Best aardig prijsje nog btw!

Doerak


Sherwin

Quote from: ruud2 on October  7, 2004, 08:16:43
kostenplaatje tot zover :

stand was :  628.45 (zie pag. 15)

inserts :             5.29
aceton :             1.60
c 79     :       a 289
c 12     :       a 189
c 95     :       a 259
nippies:            12.60
pritex  :            20
doek   :            15
filtermateriaal: 69.60

tussenstand
totaal :         2230.29    (per 2 !!)

correctie :    2226.54

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Zeer netjes! Ik ben in totaal inclusief al het gerommel, laten spuiten en op maat zagen van panelen echt wel zeker rond de >2500 euro kwijt geweest..

ruud2

#431
L.S,

let wel, het bedrag is en tussenstand!! begroot per box is 2000 euri. zie mijn posting #4
de bla bla kost afhangkelijk van de finersoort ergens tussen de 97.000 - 105.000 euri!!!!(bron : diverse websites).
n.b. ondanks dat het koersverschil tussen de valuta groter wordt , blijven de amerikaanse produkten duur!
zijn er verschillen met de bla bla  : ja,  die heeft een diamant tweeter ,  andere laag speaker eton (type ..)geloof ik , terwijl bij mij daarvoor een thiel zit(c95) : 12"sub laag ipv. 11"bij mij , de  totale kast is 10 cm groter en heeft een extra versterker per kast van (1000w ?). en vooral niet te vergeten een hoop magie.,.,.,.,., want  echte goede spec's zijn nergens te vinden.
( zou ik als ik fabrikant was ook niet te grabbel gooien , maar dit is een ander kopers publiek en die maalt niet om een hertzje meer of minder , zoiets van : als je vraagt naar de prijs, dan zal je het toch wel niet kunnen betalen...)
al hoewel ik nog nooit een bla bla in het wild heb gezien laat staan gehoord is het bij mekaar toch net iets boven modaal, :-\
vandaar onze hobby. ;D ;D ;D ,
tot nu toe ben ik nu al zeer tevreden met het (klankmatig)resultaat en ben slechts op de helft..... en vindt de geplande kosten zeer gerechtvaardigd. ( mijn uurloon is nl. nul, 0 , zero, nada).

groet, ruud

note : wellicht heeft een lezer wel meer info en spec's  over de bla bla , ik hou me aanbevolen...
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Erik van Voorst (in memoriam)

Alleen de nieuwere Sentinel heeft een diamond tweeter....het vorige model
(paar 1000 Euri's goedkoper) heeft jouw keramische Thiel C12..... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

voodooless

Als ik het goed begrijp is het orgineel dus (deel)actief?

Als ik jou was zou ik daar ook zeker voor gaan! Het is misschien wat meer werk, maar een actief filter klinkt nog altijd beter dan een passief. Je bent misschien wat extra euro's kwijt, maar ik denk dat het zich dubbel en dwars zal terugbetalen.

ruud2

#434
hoe exact de filtering bij een bla bla  is weet ik niet, wel weet ik dat het  opgedeeld is.................(Erik??)

mijn opzet was , is en blijft in ieder geval : top en mid passief en sub aktief.
er zullen best argumenten zijn om dit anders te maken, alleen bij mij was dit een ontwerp uitgangspunt!
waarom, simpel  moeders kan overdag gewoon rustig naar de radio luisteren en vaders kan 's avonds lekker gassen met de subs erbij.
tzt. zal wel het huidige filter ,bedrading ed. vervangen worden door wat "serieuzer"hoogwaardiger materiaal, maar daar blijft het bij (hopelijk)
ik heb in gedachten dat het reproduceerbaar moet zijn tegen relatief  lage kosten..................... ::)
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Niet actief

Quote from: ruud2 on October  8, 2004, 08:42:19
..... en vooral niet te vergeten een hoop magie.,.,.,.,., want  echte goede spec's zijn nergens te vinden.
[.....]
tot nu toe ben ik nu al zeer tevreden met het (klankmatig)resultaat en ben slechts op de helft..... en vindt de geplande kosten zeer gerechtvaardigd. ( mijn uurloon is nl. nul, 0 , zero, nada).
groet, ruud
note : wellicht heeft een lezer wel meer info en spec's  over de sentinel, ik hou me aanbevolen...

Als je een kwalitatief in verhouding zijnd passief filter gaat gebruiken mag je nog 1000 euro bij de prijs bij doen, denk ik?
Want een deel van "de magie" -- wat die verder ook nog meer omvat -- zit gewoon helemaal in die componentjes......
De wezenlijke verbetering die je met een laagspoel realiseert die 0,1 ohm gelijkstroomweerstand heeft tov eenzelfde inductie met 0,5 ohm is enorm. Je zou kunnen zweren dat er een andere woofer in zit. Het gebruik van condensator X laat de middentoner fluweel afgeven; condensator Y (die best wat duurder kan zijn) laat 'm zogenaamde digitale hardheid weergeven -- een luidsprekerfout die redelijk vaak aan 'digitaal' wordt toegeschreven terwijl het daar in dat geval niks mee van doen heeft.

Misschien ben je op de helft qua bouwen, maar of je dat ook qua eindontwerp al bent weet ik niet. Ik was soms 6 maanden bezig met het filter nadat de lsp's klaar waren, vandaar dat ik op een gegeven moment niet blij meer werd en het denkwerk maar aan anderen overliet.....  ;)

Toine.

ruud2

hobby ??  lukt het niet dan zijn het zeer luxe konijnenhokken...... ;D

leuke anecdote : zesde klas lagere school , wat wil je worden ??  oh ,ik ga auto's bouwen en heb mr. Ferrari geschreven..........
leraren lachend over de grond zien rollen....

wat later : mr. Ferrari is klant !! evenzo is mr. Pinninfarina ...   magie  of ...ambitie ...  ::)

groet, ruud





Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

michiel

Quote from: ruud2 on October  9, 2004, 22:49:03
...ambitie ...  ::)










Dat is het magische woord!!! (om maar even op niveau te blijven ;D)

Maar dan word je misschien wel (onbewust) ambitieus konijnenhokkenbouwer! Daar is misschien ook wel een markt voor. ::)

;D ;D ;D

Robert - Jan

Leuke anekdote. Maar dit
Quotewat later : mr. Ferrari is klant !! evenzo is mr. Pinninfarina ...
vraagt om uitleg ???

Groeten,
Robert - Jan
If they don't know wine is finer, let them boil water!

ruud2

bericht verwijderd , betrokkenen zullen het wel gelezen hebben,

groet, ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Robert - Jan

Quote from: ruud2 on October 11, 2004, 10:53:51
bericht verwijderd , betrokkenen zullen het wel gelezen hebben

Inderdaad  ;)

Robert - Jan
If they don't know wine is finer, let them boil water!

Sullivan

Ruud,

Uit het topic Center der Centers meen ik me te herinneren dat de bescherpkap van de thiel units een beetje trilde en dat de verf los liet. Is dit bij jouw units ook het geval?

Enne...hoe bevallen ze? Wanneer ga je fineren?

mvg,
Frank

ruud2

#442
Hallo Frank,

tot zover geen last van trillende roosters oid.  ik zal ze nog eens goed onder de loup nemen.
wel enorm geschrokken van een bijgeluid plotseling bij de hartbeat van dark side of the moon, bleek een aansluitdraad
aan de achterzijde van de conus te raken , foutje slechte montage mijnerzijds.
langzaam wat meer gas geven , en helemaal niet verkeerd tot nu toe  ik vraag me af of duurdere filterelementen nog zoveel toevoegen. maw.  ik ben erg tevreden tot nu toe.
als enige minpunt wat er tot nu toe gehoormatig is gevonden : met grotere volumes onstaat er een (welliswaar klein) toetereffect, het zal ongetwijfeld met filtering te maken hebben maar eerst moet er nog een diffractie laag worden aangebracht
aan de binnenzijde van de afwerkrand.
correctie waarschijnlijk in het laag , hij valt mi te sterk af , maar goed beoordelen kan ik dat pas als de subs ook klaar zijn.
laat het eerst maar even bezinken, zodra de hobbypot weer wat inhoud heeft ga ik verder met de subkasten en aktieffilter.
daarna wordt gefineerd en evt. een filterkast gemaakt.

groet, ruud

edit: idd gaan na wat langere tijd de scherpe randjes van het geluid langzaam weg.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#443
diffractie materiaal ingebouwd in het frontje van de topkast :

opbouw: opmaat gesneden zachtboard (9 mm dik) met daarop eenzijdig klevend PU foam .
gaten : voor de c79 o122mm.  iets conisch naar binnen (ivm het afdekgaas v/d speaker)
             voor de c12 o 30mm.  sterk conisch naar buiten verlopend naar ca. o 60 mm.
het overgebleven vlakke vlak is voorzien van de PU (polyurethaan-ester) schuim, dikte 5 mm.
densiteit (dichtheid) 28 -30 kg / m3 kleur donkergrijs, cel aantal 50-64 PPI , opencellig .
doordat het frame van het frontje een stap heeft aan de binnenzijde is het eenvoudig te klemmen dmv. in te drukken.

luistertest: negatief , het sprankelende hoogste  is weg en gaat ten koste van de ruimtelijkheid , platter .
controle of het gat van de c12 overeenkomt met de c12 klopte exact, ook het schuim zat nergens in de conusvorm of richting daarvan.

volgende test zal zijn met het foam geplakt direct op de baffle, wordt vervolgd.

edit: zit me achteraf te bedenken of het schuim het hoog niet teveel "opvreet" en daarom een dichter gestructureerd materiaal moet gaan gebruiken, het heet niet voor niets diffractievilt.....hmm.
als dat zo is doet het schuim dus goed z'n werk....
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Sullivan

Hoi Ruud,

Kan je misschien een foto laten zien van het frontje. Ik kan niet zo goed een voorstelling maken hoe het eruit ziet. Komt het foam bijvoorbeeld aan de binnenkant? Zo ja, zit er dan lucht tussen het foam en de 'kast', anders heeft het toch geen zin?

mvg,
Frank

ruud2

hallo Frank,

foto's pas maandag, rest van de week ben ik niet meer im hause.
ter verduidelijking : het zachtboard zit met de harde kant tegen de baffle.
aan de andere zijde zit de foam (zichtzijde van vooraf ) achter het doek.
luchtspleet tussen foam en doek ca. 4mm.

groet, ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Sullivan

Quote from: ruud2 on October 28, 2004, 13:20:11
hallo Frank,

foto's pas maandag, rest van de week ben ik niet meer im hause.
ter verduidelijking : het zachtboard zit met de harde kant tegen de baffle.
aan de andere zijde zit de foam (zichtzijde van vooraf ) achter het doek.
luchtspleet tussen foam en doek ca. 4mm.

groet, ruud


Duidelijk!

mvg,
Frank

ruud2

#447
hierbij de foto's van de diffractie platen.
bovenste foto : voorzijde diffractieplaat en binnenzijde frontje.
onderste foto :  achterzijde diffractieplaat en binnenzijde frontje.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Rob_Dingen

Hoi Ruud

Ik neem aan dat het schuim nu zonder iets op het doek ligt en dat daar geen hout meer tussen zit of iets anders?
Op de foto zie ik namelijk een beige kleurige rand in de onderste foto.

Rob

ruud2

4 mm lucht tussen doek en schuim.
de beige rand is een afschuining tbv. het gaas van de speaker.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.