ontwerp en bouw van de violators,

Started by ruud2, July 28, 2004, 11:40:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ruud2

de "afdekkappen"hebben meerdere functies:

- herbergen van diffractie materiaal
- ziet er afgewerkter en strakker uit
- neemt een scherprandje weg in het midden ( maar dat kan ook komen daar ze nog niet zijn ingespeeld)
- tegen stof en andere zaken van buitenaf.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Erik van Voorst (in memoriam)

Ziet er prima uit.. 8)

Vind het zelf ook wat strakker en rustiger ogen met frontjes...
..." so does the WAF "..... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Sullivan

Quote from: ruud2 on October  4, 2004, 08:37:48
twee stuks in de middelste spijl is voldoende..

Zeer mooi de frontjes. Denk je echt dat het genoeg is om de sub front met twee nippies vast te zetten? Ben je niet bang dat het gaat trillen?

Ik zou er onder en boven ook nog 1 doen.

mvg,
Frank

ruud2

ik heb er een aantal "reserve"voor het geval dat... ;)
maar voorlopig blijven die subgaten nog even open... :'(
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Jean Pierre

ff een tip misschien voor de mid stukjes. Het doek bij de hoek vast maken van daar naar de uiteinden werken anders kan je misschien rare "vouw" oid erin krijgen!

richardkrol

Mooi man !!

Ik krijg trouwens de indruk dat die grille houders "tippies" nogal speciaal zijn. Heb je hier een betere pic van? Waar heb je ze gekocht?

Gr,

Ries
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

Rudo

Hoe mooi en fraai je de frontjes ook maakt: toch even een punt van aandacht:
de frontjes vertroebelen het stereobeeld.
Avalon doet er een soort van vilten ondertapijt tussen het front en de baffle en claimed hiermee dat de speakers erop zijn afgeregeld, er zijn voor Avalon speakers ook frontjes verkrijgbaar (van een andere firma) met uitgeknipte gaten waar de conussen zitten....
Ook de fraaie beschermkappen op de ceramische Thiel units zou men voor de  geluidskwaliteit beter kunnen verwijderen. (Ik ken mensen die dat gedaan hebben en niet meer terug willen.)
Het is zoeken naar een compromis en er genoegen meenemen.
Ik laat mijn Thiel units in takt; ik heb katten en af en toe onderzoekend bezoek.

Rudo
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

michiel

Ik heb ook het idee dat het niet verstandig is om vilt voor de speakers (mid en hoog) tre stoppen, maar als je gaten voor de membramen knipt zal het waarschijnlijk een verbetering zijn!!! Dit zorgt er voor dat de baflle minder goed "zichtbaar" wordt voor de mid hoog drivers. Ten minste.... als ik m'n verstand volg. ::)

B.J.

Ze zien er zeeeeer apart uit. Dat zou dus mijn smaak moeten zijn maar dat zijn ze toch niet.

Al die lijntjes en streepjes net weer anders.



en de totale speaker lijkt ook een beetje op gebouwd uit drie verschillende soorten.



Gelukkig ben jij er blij mee en ze gaan vast fantastisch klinken!

Succes ermee!

voodooless

#409
Quote from: Bas Janssen on October  4, 2004, 21:24:33
Ze zien er zeeeeer apart uit. Dat zou dus mijn smaak moeten zijn maar dat zijn ze toch niet.

Al die lijntjes en streepjes net weer anders.

...

en de totale speaker lijkt ook een beetje op gebouwd uit drie verschillende soorten.

...

Gelukkig ben jij er blij mee en ze gaan vast fantastisch klinken!
Volgens mij moeten ze nog afgewerkt worden ;) (niet dan??).

Ik vind ze er al erg mooi uitzien! Al zou ik de frontjes bij voorkeur weglaten. Je doet zoveel moeite om zulke mooie units uit te zoeken, en wat doe je dan: je verstopt ze. Ik kan het wel begrijpen hoor (zou het zelf denk ik ook doen), maar zonder vind ik nog altijd mooier :)

Succes ermee!

VlisChris

Werlijk pracht om te zien :o
Heel erg veel respect voor dit soort klussen...
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Sullivan

Quote from: Bas Janssen on October  4, 2004, 21:24:33
Ze zien er zeeeeer apart uit. Dat zou dus mijn smaak moeten zijn maar dat zijn ze toch niet.

Al die lijntjes en streepjes net weer anders.

en de totale speaker lijkt ook een beetje op gebouwd uit drie verschillende soorten.

Gelukkig ben jij er blij mee en ze gaan vast fantastisch klinken!

Succes ermee!

Je bent erg serieus in je opmerkingen dus ik vraag me af of je wel weet dat ze nog gefineerd gaan worden? De streepjes die je ziet is de opbouw van verschillende materialen. Daar zie je straks niks meer van.

mvg,
Frank

ruud2

@ Jean Pierre   ik maak het doek vast eerst op de langste zijden (nieten) daarna de kortere en als laatste de hoeken.
                         ( was trouwens moeilijk te zien op de foto)


@ Richard Krol  het zijn standaard nippies gekocht bij speakerland, stalen pen met kunststof busje.
                         plaats morgen wel een foto.

@ Rudo            iemand die verschil kan horen met of zonder stalen afscherming ? volgens mij kun je dit scharen onder de groep
                        indianenverhalen ............. wel is er een verschil te horen met of zonder frontje.
                        later komt er nog een hybride (gelaagde) tussenlaag in.

@ Michiel          uiteraard bij de conussen uitgespaard en conisch gemaakt naat buiten.


@ Bas Janssen  er komt nog fineer over....

@Christiaan Sauer    ;D

@ Frank          inderdaad


groet , ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

B.J.

Quote from: Sullivan on October  5, 2004, 08:16:04


Je bent erg serieus in je opmerkingen dus ik vraag me af of je wel weet dat ze nog gefineerd gaan worden? De streepjes die je ziet is de opbouw van verschillende materialen. Daar zie je straks niks meer van.

mvg,
Frank

:-X  oops

Ik dacht dat je dat express had gedaan als design oid.

Ik wacht wel tot het klaar is voordat ik mijn grote mond open trek.  ;D

ruud2

#414
no probema....
als je trouwens goed kijkt zie je dat er niet alleen drie soorten hout gebruikt zijn maar ook nog in
verschillende dikten en icm. lood.
aan al die streepjes is overigens wel goed te zien hoe de haaksheid is in drie dimensies ( theoretisch)
doordat de gelaagdheid onder een flauwe hoek (10 of 12°) wordt doorgesneden wordt dit sterk uitvergroot.
bij 100% perfectheid moeten de lijnen exact horizontaal en vertikaal lopen, een afwijking van 0.1 mm is dan al een grote
zichtbare afwijking voor het oog, kun je me volgen?

nb. maar dan moet het geleverde gelaagde hout ook perfecte rechte lagen bevatten.

over de fineersoort zijn de geleerden het nog niet eens, wel een lichte kleur.

groet, ruud

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

@ Richard Krol    hierbij nog een (slechte) foto van de nippies, voor exacte afmetingen zie het boek van Intertechnik pagina 108
                           www.intertechnik.de
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

gisteravond het een na laatste frontje gemaakt, de bouwactiviteiten naderen het eind!!
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

opstelling met de bandschuurmachine voor het maken van de schuine facetten aan de frames
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

zwart gespoten en passen.... :)
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

bekleden , let er wel op bij het uitknippen dat de vleug in het doek (als deze er al in mocht zitten) hetzelfde is als het
bovenste en onderste front. anders krijg je kleurverschil met bepaalde lichtval!!
eerst de grote zijden vastzetten , daarna de hoeken.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

resultaat van een klein halfjaartje knutselen en freubelen.......... ;D
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Erik van Voorst (in memoriam)

Gaat er gaaf uitzien.

Ik zie wel (waarschijnlijk als enige  ;) ;D) dat het lange facet van het middenconsole niet aansluit op het kleine (onderste facetje) er zitten wat centimeters "recht" tussen ipv punt op punt.

Ik zie met het speakerdoekframe dat je voor deze oplossing blijft kiezen.

Zit er nog een gedachte achter of vindt je het zo ook wel mooi ???

Volgende week ga ik ook weer verder.....want ik heb gisteren mijn 1209/2 gekocht  8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

waarschijnlijk zal mijn verslaglegging nu wel wat minder worden, de planning was 1 jaar maar dat is wat verkort ( waarschijnlijk te wijten aan de middelmatige zomer en mijn werklust).
komende werkzaamheden zal ik zeker posten om jullie op de hoogte te houden.
deze week zal ik de tot  nu toe gemaakte kosten op een rijtje zetten en posten.
mocht er behoefte zijn aan weggevallen foto's ( na het forum server onderhoud van eind september) of andere zaken dan hoor ik het wel.

tot zover, Ruud :) :)
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#423
@ Erik   gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!  als je net zoveel aandacht en tijd besteed aan je HT als aan de xXx dan ben je voorlopig van de staat!  ;D  wel de vooruitgang posten !

wat die maten betreft, als je de zijdelingse lijnen van de frames denkbeeldig doortrekt dan komen ze uit op de hoek van de bovenliggende ,
als dit gelijk zou zijn dan zouden er hoekverdraaingen in de facetten onderling zitten! en dat ziet er niet uit .
ook van bovenaf gezien lopen de afgeschuinde schuine randen van de frames  onder dezelfde hoek als de facetten !
en zijdelings ligt het denkbeeldige raakpunt van het bovenste vlak mooi op de bovenrand van het midden frame.
wat mij betreft goed, maar smaken (mogen) verschillen.                                                                       gelukkig ;)

ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik blijf het origineel prachtig vinden...maar dat is het leuke van DIY....je mag zelf bepalen......ook ik vond bijvoorbeeld een schuin weglopende sub met schuin weglopend filter net weer even iets mooier .....  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!