ontwerp en bouw van de violators,

Started by ruud2, July 28, 2004, 11:40:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Sullivan

Zal deze behandeling niet alleen effect hebben op de hogere frequenties en dus niet geschikt zijn voor je midkast?

mvg,
Frank

ruud2

#251
wat versta je onder hogere frequenties? noem een getal ( lijkt wel een loterij ;D ;D)
beperkt kan ik dit ook nog op de topjes toepassen.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Sullivan

Weet ik niet. Ik had alleen begrepen dat hoe hoger de freqentie is hoe kleiner de oneffenheden moeten zijn om te breken. Aangezien golfbalputjes niet zo groot zijn dacht ik de het voor je midkast wel eens geen effect zou kunnen hebben. ;)

Maar ik wil wel een loterij gok doen: >10kHz. :D

mvg,
Frank

ruud2

blijft natuurlijk altijd een probeersel, alhoewel er toch fabrikanten ( B&W) zijn die in hun basreflex op de buis zoiets hebben zitten en dat zijn toch ook niet echt hoge frequenties. ( verfraaiing? , ik zal de brochure er nog eens op nalezen)
in mijn geval is het de moeilijkheid om de putjes ongeveer evengroot te houden ( verschillende materialen met verschillende hardheden)
en met stralen krijg je een minder egaal oppervlak als een golfbal, de verdeling van de putjes is moeilijk controleerbaar.
maar misschien heeft iemand een plausibele uitleg over putjes al of niet icm. hoog , mid of laag??
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

arjan74

Die putje in de basreflex pijp zijn volgens mij om de lucht stroom onhoorbaar te maken en heeft dacht ik niks met de frequentie te maken.

ruud2

hallo arjan74,

heb op de site van b&w gekeken en idd is hun uitleg dat wat jij verwoord, hun toepassing is dus volledig anders dan wat ik wil gaan doen.


groet, ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#256
dat wordt dan een kwestie van uitproberen..................
eerst de afscoring van de c 95 in de midkast.
deze zit verlijmd in het midden (uiteraard) in het pakket van de achterwand en wordt in het werk pasgemaakt naar de spijl, tussen de schoor en de spijl zitten nog twee stroken lood.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#257
voordat het pakket wordt verlijmd moet eerst de achterwanddelen worden gevlakt, om eea horizontaal te houden gebruik ik hiervoor de afval stukken van de gezaagde hoek on de het werkstuk.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#258
verlijming van de schoor...
om eea recht te houden maak ik weer gebruik van de mal en wat rechte steunplankjes,
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#259
nu de wat stofferige karweitjes, eerst het aftekenen van de vorm waarop de baffle aansluit op het middengedeelte... ;D
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#260
vervolgens wordt er een mooie vloeiende overgang gemaakt van de baffle naar het eigenlijke kastvolume :P, de reden hiervoor is bekend.... ;D
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#261
verlijming van de achterwand op het middendeel
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#262
overtollige hoeken afzagen
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#263
baffle van de midkast verlijmen,
weer die afval driehoeken onder het werkstuk, blijft alls mooi te klemmen. :)
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#264
de zaag erin...... ;D
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#265
het resultaat,  ;D ;D, alle ruwe kasten op elkaar.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

zo, nu ben ik bijna bij met de verslaglegging van dit projectje.
intussen is de afwerking begonnen , het strak maken van alle vlakken en zorgen dat er mn. op de achterzijde strakke lijnen onstaan tov. de kasten onderling.
in een wat lager tempo zal ook hier een fotoverslag van komen...... ::)
een programma voor het filteren is inmiddels ook ontvangen , dat wil (nog) niet goed lukken .......
en die units , tja  ze komme wel , ze komme nie .. nie.. nie  :( :-\
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

MrPink

Waarom duurt dat eigenlijk zo lang? Moeten de materialen nog gewonnen worden of zo? ???

Groetjes,
Oscar

Jan Deckers

Hi Ruud,

welk programma ga je eigenlijk gebruiken voor het filteren?
Ziet er allemaal weer heel knap uit. Ben zeer benieuwd naar het vervolg.

GRTN,

Jan

ruud2

@ Mr Pink  , pas twee van de drie thiel units zijn aanwezig bij de importeur........

@ Jan Deckers, ik heb voor het filteren het programma "speakerworkshop"  gedownload , helaas kan ik er niets invullen
    dus daar moet nog even naar worden gekeken........


groet, ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

voodooless

Quote from: ruud2 on September  9, 2004, 08:30:31
@ Jan Deckers, ik heb voor het filteren het programma "speakerworkshop"  gedownload , helaas kan ik er niets invullen
    dus daar moet nog even naar worden gekeken........


Haha, dan brace maar voor impact, want speakerworkshop heeft een stijle leercurve! Ik wil er ook mee aan de slagen heb al enkele dingen zitten uitzoeken. Het is idd een beetje ingewikkeld, maar eigenlijk valt dat achteraf ook wel weer mee. Volg een van de guides, dan kom je er wel uit! Het is ook aan te raden om zo'n impendace jig te maken! Ik heb het eerst zonder gedaan, maar dat wilde niet echt goed lukken. Ik heb nu het spul liggen om zo'n Jig te maken. Denk dat ik daarmee meer succes heb ;).

Maar je kast ziet er al geweldig uit! Petje af :o !

ruud2

#271
@ deepspace  .... abracadabra... ;D ;D jig ?  moet nog ff bijleren... stijle curve... ingewikkeld ... ???

bouw nog ff door...... :P
spikes geplaatst.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

voodooless

#272
Quote from: ruud2 on September  9, 2004, 09:07:37
@ deepspace  .... abracadabra... ;D ;D jig ?  moet nog ff bijleren... stijle curve... ingewikkeld ... ???

Laat ik het zo zeggen: het is niet het meest inuitieve programma op aarde  8) Maar als je zo'n mooie kast kunt maken, dan kon je er wel uit denk ik. Ik ga er zelf extrta windows voor installeren op mijn bak ;)

Zo'n jig is een kastje met wat schakelaars en weerstanden om je geluidskaart mee te callibreren en de impedantiecurve van je units te meten, check hier maar eens, heb je meteen een kleine guide:

http://www.speakerworkshop.com/SW/Project/Equipment.htm

ruud2

#273
plaatjes ingelegd.

omdat er tijd over is (unitwaiting) heb ik maar besloten om de tussenliggende platen "in te leggen ",
deze zijn uitgefreesd in de kasten.
en strakkere zichtlijn en de spikes zijn onzichtbaar weggewerkt.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

@ bedankt deepspace , zal er aparte studie van maken, zal zeker  nodig zijn  electronica is niet m'n sterkste punt...... :(


Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.