ontwerp en bouw van de violators,

Started by ruud2, July 28, 2004, 11:40:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ruud2

een lijmmal is onontbeerlijk.
gemaakt van afval mdf.
en all vlakken waar lijm kan komen zijn van verpakkingstape voorzien.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

en dan verlijmen let op de klemmen in drie richtingen !!
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#53
bij het verlijmen van dit soort delen zit het grote venijn >:D
doordat er kracht op een stapeltje plaatjes wordt gezet waar lijm tussen zit gaan alle plaatjes zweven
en een rechte lijmmal is gewoon nodig.
soms moet je delen op elkaar lijmen en is het niet mogelijk om een mal oid. te gebruiken en je ziet voor je ogen
de delen verschuiven als de klemmen worden aangedraaid (ps. de klemmen staan recht op de vlakken)
ook de totaal maat van de gelijmde blokken moet goed tevoren worden berekend , het hout heeft een goede stapelmaat
echter in combinatie met lood en houtlijm krijg je toch afwijkende opbouwtoleranties ondanks dat de strategisch geplaatse
lijmklemmen stevig zijn aangedraaid.
maar al met al heb ik bij de topjes minder dan 1 mm afwijking gemeten tov  de tekening.
maar eea komt wel nauwkeurig dat wanneer de samenstelling van de afzonderlijke delen wordt gemaakt de lijnen mooi
moeten doorlopen zonder stapjes, we zulle zien... ;D

ruud

kan aan m'n zinsbouw zien dat ik aan vakantie toe ben.
de speakers zijn idd nog niet binnen heb ik net teruggehoord.
dus wat langzamer aan .... ;D
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Sullivan

In sommige gevallen zou je er ook voor kunnen kiezen om in alle houtdelen op dezelde plek 2 gaten te boren (b.v. 8mm) en dan met een draadeind, bouten en sleutel de boel klemmen. Voordeel is dat het niet gaat verschuiven zoals je hierboven aangeeft. Je kan het draadeind gewoon laten zitten om geen holle ruimtes over te houden.

mvg,
Frank

Robrecht

#55
Waarom schroef/lijm je ze niet gewoon aan elkaar , nadien plamuur je dat bij en met de fineer erover zie je er niets van

ruud2

#56
het probleem van het schuiven zit niet in de hout / hout verbinding echter in het hout / lood met daartussen
als drijver de lijmlaag, lood vast zetten geeft lelijke proppen ( lood werkt ook na enige dagen nog) en ik wilde helemaal geen gebruik maken van schroeven, spijkers, of nieten en draadeinden , kweet niet wat ze doen bij geluidsoverdracht. bij een spoorrial hoor je kilometers ver een trein aankomen.
de filosofie van de oorspronkelijke bouwer is gebaseerd om het geluid zo te "verbreken" door een konstruktie te maken van verschillende materialen met verschillende dikten op elkaar. ga je nu hier een overdracht medium inleggen dmv. een stuk ijzer ( schroef, spijker oid.) dan komt er toch nog signaal door in hetvolgende stuk enz, enz.
alles wordt dus verlijmd en met lood afgeschermd. dood dood dood , zelfs tussen de  schoren wordt straks lood gezet..... :)
wordt vervolgd..... ;D  m'n vakantie is begonnen... ;D ;D ;D
plamuur wordt alleen in uiterste noodzaak gebruikt, als er bv. een kwast oid in de stuktuur zit of om zeer kleine oneffenheden weg te werken. en dan alleen 2K .
ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

michiel

Ik ben ook een grote voorstander van het werken zonder spijkers/schroeven en dergelijke. En dat niet alleen om de reden die ruud naar voren brengt, maar ook een beetje om het vakmanschap. Een ingewikkelde constructie in elkaar zetten met alleen lijm verbindingen is een werkje wat je moet kunnen. Het is bij mij iets tussen de oren wat een voldoening geeft.

Ik vind het ook een compliment waard dat je zo weinig van de tekening afwijkt. Ik gebruik de tekening vaak als richtlijn, en verander tijdens het bouwen nog wel eens wat omdat het dan beter uitkomt. Ik heb eigenlijk nooit een bouwsel van mij na gemeten. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat ik er van bak, het volgende project gaat onder de loep zodra het klaar is!

Het zien van deze foto's en het lezen van de toelichting doet mijn handen weer jeuken. Gelukkig heb ik sinds vanmiddag weer een houtpakketje staan zodat ik ook weer gauw kan gaan knutselen (uiteraard ook te volgen op het forum, misschien begin ik er vanavond al aan). 

Ruud, nog veel plezier en succes toegewenst met dit beestachtig project. Ik ben nu al zeer benieuwd naar het eind resultaat!! ;)

ruud2

hi Michiel,

ben ook beestachtig benieuwd ;D
nog ff geduld >:D

groet , ruud
ps. je hoorn verslag ook op dit forum!! :) :)

ruud.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#59
bouw van het topje in diverse stadia.
tip: wees spaarzaam met lijm , alles wat eruit geperst wordt is verloren en kost je later weer moeite om het te verwijderen.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#60
veel klemmen.....
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#61
een zeer dankbaar gereedschap is een brede beitel , het lood is altijd wat te groot en je schraapt het er eenvoudig af, zie ook latere voorbeelden.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

gaten voorboren in het lood om de startgaten te maken voor het frezen..
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#63
startgaten boren voor het frezen..
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#64
gebruik wel een gezichtsmasker, je wordt beschoten met lood...
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#65
het frezen van lood gaat met een normale houtfrees , welliswaar een contour frees met lagertje op het eind.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#66
twee platen , die met de spijl in het midden komt vrij voorin en daar steun de C79 op af , naar achter loopt er dan een schoor naar de achterwand.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#67
pakket verlijmen , als dit snel genoeg gebeurd hoeft dit niet niet stuk voor stuk, wel goed klemmen omdat de tolerantie opbouw zwaar telt !!
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#68
na enige dagen zwoegen dan een exploded view.
achterwand met schoor middenstuk en frontplaat.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#69
de schoor is bewust wat langer gehouden en wordt in het werk pas gemaakt , rekeninghoudende dat er ook nog twee lagen lood tussen komen, dit alles steunt af op de schoor.
verlijmen van de achterwand.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#70
van voren , nog net is de afschoring te zien op de vertikale spijl.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#71
de te grote achterwand wordt eenvoudig met een hand zaag afgezaagd.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#72
achterzijde ...... ;D
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Jan Deckers

Hi Ruud,

het lijkt wel een western in Duitsland: Hände hoch, oder ich pumpe die ful miet blei, hahaha. Ruud, kun je me zeggen hoe je dat lood aan dat hout vastlijmt. Of heb ik ergens iets gemist. Ik begrijp nu dat je een laagje hout, dan weer lood, enz. toepast?  ^-^ Dat wordt me een zware hernia denk ik zo.  :'( Overigens zijn de maten van de C-79, maar dat wist je denk ik al, zeer duidelijk op internet te vinden, en zo ook te frezen. Heb ik zelf net gedaan bij mijn speakers, maar dat post ik nog wel.
Ben alweer benieuwd wat er straks komt.

GRTn,

Jan

michiel

Quote from: ruud2 on July 30, 2004, 20:31:36
hi Michiel,

ben ook beestachtig benieuwd ;D
nog ff geduld >:D

groet , ruud
ps. je hoorn verslag ook op dit forum!! :) :)

ruud.


Tegen de tijd dat ik er aan kan beginnen laat ik het wel horen/zien. Maar ik heb nog wat te regelen, en moet nog vakantie vieren, nog ff snel verhuizen... en dan staat er weer een nieuw schooljaar voor de deur. Drukker dan het afgelopen jaar, en dat moet nog enkele achterstanden. De weekenden worden langzaam opgevuld met het bijbaantje. En mogelijk nog aanschaf van aan auto wat mij in staat stelt om langzaam mee te varen met windsurf wedstrijden. En dan gaan er ook flink wat vaaruren per week gemaakt worden.

Als ik dat zelf zo zie denk ik dat ik blij mag zijn als ik de helft van al die dingen komend jaar voor elkaar krijg. :-\ Of een dag moet ineens 48 uur worden. ;D

Je hebt er gelijk maar een hoop foto's bij gezet. Meteen een vraagje uit nieuwsgierigheid, dat overtollige stuk wat je met de hand wegzaagt is dat wel de meest ideale oplossing? Ik verwacht dat wanneer ik zoiets af meot zagen het zo scheef word als het maar zijn kan.... (ik weet wel van mijzelf dat ik niet met het handje kan zagen, niet recht ten minste... Maar hoe dat met jou zit weet ik natuurlijk niet)