ontwerp en bouw van de violators,

Started by ruud2, July 28, 2004, 11:40:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ruud2

L.S,
Bij het lezen van diverse fora kom je nog al eens wat fraaie ontwerpen en bouwwwerken tegen.
Tijdens het ontwerpen van een B&W nautilus kloon werd ik geattendeerd op de site van ene
Erik van voorst. Zo indrukwekkend en betrokken als die man bezig is met zijn bouw!
Ergens bij de dertigste pagina van zijn topic heb ik waarschijnlijk een moment van verstandsverbijstering
gehad en ben info en specs gaan verzamelen over de gebruikte drivers enz. enz.,
zo ist gekomen ....
voor de een vermaak , voor de ander een hobby en uitdaging.
volg het ontwerpen en bouw van de violators.

ruud.

info en data : ruim drie mappen en groeiende ....

OMDAT VEEL FOTO'S IN DE LOOP DER TIJD ZIJN VERDWENEN ZIJN DEZE HERPLAATST VOOR ZOVER IK DEZE KAN TERUGVINDEN.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#1
je gaat wat tekenen, verschalen vanaf een copie.
toch wel groot....
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Spacebass

Gefeliciteerd en succes met het mooie doel die je jezelf gesteld hebt..
We zullen het vast met grote aandacht gaan volgen!  :)

Maerten

Een ding waar ik nog niet helemaal over uit ben: Ben je nou al begonnen met de bouw en hoe ver ben je dan ? Of is dit real-time verslaggeving  ;D

Ik dacht te hebben gelezen in een vorig topic van je dat "ook CNC zaagbanken hun grenzen hebben", dus je ben al wezen zagen ?  :-*

Wat het antwoord ook moge zijn, veel succes !

mvg,
Maarten

ruud2

#4
je gaat rondvragen wat de drivers kosten , vergelijken en maakt een globale begroting.
das mooi, ca. 2000 euro per box.
wel een behoorlijk bedrag natuurlijk maar de originelen zijn iets duurder!
aangezien er hier in de buurt geen originelen staan , en iedereen weet dan welke er bedoeld worden,
moet er verder eea. worden uitgeplozen.
veel heb ik daarom gehad aan het gedetailleerde verslag van Erik.
ieder ontwerp bestaat uit keuzes maken , afwegingen , wie , wat , waarom , wanneer , hoe
er zullen dus meerdere wegen naar Rome leiden en ik heb een ander pad, vol met voetklemmen en angels.
alvorens er een ontwerp gemaakt moest worden ga je eerst rekenen aan volumes enz.
en daarna wat info inwinnen bij meerdere bouwers wat hun meningen en ervaringen zijn... je maakt weer keuzes..
als calculatieprogramma heb ik unibox 404 gebruikt en geinformeerd of de uitkomsten daarvan betrouwbaar genoeg zijn.
dan ga je ontwerpen.  daar de orginelen erg groot zijn is in eerste instantie het geheel verschaald naar 75%.
dat bleek voor het topje een probleem te worden met de plaatsing van de middentoner.
verschaald naar 85% , dat past beter.
hoe heb ik dat verschalen gedaan?
voor mijn beroep maak ik gebruik van een 3D cad systeem.
de werking daarvan zal ik achterwege laten ,maar het is een groot stuk gereedschap voor deze job.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Bart_M

#5
Een echt screenshot. ;D

Heb je zelf de tekeningen in CAD gezet?

ruud2

het geheel is halverwege, ik heb bewust gewacht om Erik's project niet in de wielen te rijden
daarvoor is het te mooi.
het catten doe ikzelf, eigenlijk is produktontwikkeling dagelijks werk voor mij.

groet, ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#7
het eerste cad model wat een solid stuk is , is onderverdeeld in de drie kasten en tussenliggende stands.
bij elk deel ga je je afvragen hoe eea. gemaakt kan worden enn wat zijn de mogelijkheden en onmogelijkheden.
het solide stuk van het topje ga ik dan ook versnijden in diverse stukken , waarbij gekeken is naar maakbaarheid , zaagbaarheid
opbouw van iederstuk.
gebruikte materialen : mdf 10 mm en 18 mm , spaanplaat 18 mm, berken multiplex 18 mm , lood 1,3 mm en houtlijm.
foto : draadmodel en opgedeelde solid van het topje.
note : er zijn in dit stadium nog geen kosten gemaakt.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

voor de catters onder ons , ik heb hierin de samengestelde maten gewoon in het 3d staan.
later heb ik aparte simpele tekeningen gemaakt van de aparte platen.

ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Spacebass

Maar betekent dit dat je bijna zelf niets hoeft te zagen  :o

AUW!!!!  :o

ruud2

nou ja , bijna niets.
de effectieve zaagtijd wordt drasties gereduceerd , en dat scheel veel euri's.!
alles bij elkaar toch nog een dikke halve dag, maar we lopen vooruit.. :P

ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Jaqo

Een halve dag is vrijwel te verwaarlozen voor zo'n ontwerp.  :o
Je wil niet weten hoe lang ik al bezig ben met het frezen van een paar nette gaten....

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Spacebass

Quote from: ruud2 on July 28, 2004, 12:59:11
nou ja , bijna niets.
de effectieve zaagtijd wordt drasties gereduceerd , en dat scheel veel euri's.!
alles bij elkaar toch nog een dikke halve dag, maar we lopen vooruit.. :P

ruud
vandaar het woordje "Bijna" in mijn zin  ;)

Maar we lopen idd vooruit op zaken...tjonge wat  kan je werk soms handig zijn voor een hobby  ;D
En idd een halve dag op een leven kan veel zijn, maar ook niets. En uiterst nauwkeurig gezaagd uiteraard!  O0

ruud2

#13
nog wat cad prentjes,

frame voor de sub
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#14
solid van de mid kast,
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#15
subkast,
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#16
en een achter de hand ontwerp ,voor als er toch nog onvoldoende volume mocht zijn bij de subs..
je weet het maar nooit. ???
dit lijkt op een soort staander (zwart?) maar wel weer 10 cm dik!
tevens demper , gedeeltelijk te vullen met zand enkan dienen als filterkabinet. :)
maar dat is latere zorg.

ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

advr

Bijzonder gaaf zo'n ontwerp  ;D

Je hebt zo wel sneller een idee hoe e.e.a. er uit gaat zien. Ook de verhoudingen zijn zo goed te zien.

Succes ermee. Ik ga dit topic wel volgen. Prachtig.

Ad.
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Movievault

@Ruud

Jullie zijn echt inspiratie bronnen voor mij, en dan nog mooi gedocu ook.

Ben benieuwd naar het resultaat, maar vooral het plezier dat je creeer door zoiets te bouwen. ;)
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

ruud2

k'zal proberen om het zo gedetaillerd te houden, nu halverwege ongeveer
150 foto's, of ik ze allemaal hiervoor gebruik, hangt ook natuurlijk van jullie "honger "
af. ;D
groet, ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Movievault

Ruud neem van mij maar aan , dat als je een scheet laat je dit moet vastleggen op foto  ;D
We willen alles zien   >:D
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Jaqo

Een eigen website met het fotoverslag is natuurlijk onontbeerlijk voor ons  ;D

Heb je meteen nog een project...

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

ruud2

L.S,

vanaf verschaalde kopie worden er malletjes gemaakt van de speakers,
daar ik immers nog niets heb besteld.
als deze zijn gezaagd wel even de hoofdmaten nameten en niet te dik materiaal
gebruiken, ik heb ze gemaakt van 10 mm mdf.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#23
van de eton was geen goede verschaling te maken, dus heb ik alleen
de thiels gemald.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#24
daar er nog geen zaagcapaciteit was zat ook ik in de wacht.... :-\
ben toen maar alvast de type plaatjes gaan ontwerpen en frezen
uit aluminium.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.