ontwerp en bouw van de violators,

Started by ruud2, July 28, 2004, 11:40:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jaqo

Quote from: ruud2 on August  3, 2004, 21:39:44
dank je ,erik
ik heb er alle vertrouwen in dat we een heel erg mooi iets aan het neerzetten zijn !! :)
ondanks dat we alle twee anders bouwen naar hetzelfde resultaat :) :)

He, lekker, even wat veren in elkaars **** steken  ;D ;D ;D

Hulde mannen, dit is groots werk!

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Jan Deckers

Hi Ruud,

al een begin gemaakt met de reparatie van de discdrive? Ik wil wel weer eens een foto zien. :'( Of ben je aan het genieten van je vakantie 8).

GRTN,

Jan

ruud2

Dag Jan,

helaas nog niet gerepareerd ,  :-[ de harddisc en drive werken elkaar tegen, dus dat is geen klusje voor mij.
komende week ga ik met het gezin ff ertussenuit , daarna heb ik m'n werk pc weer,
dus alles komt goed en intussen schiet de bouw aardig op.


groet,ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

L.S.

weer terug ...... en veel vakantiewerk gehad. ;D
helaas is m'n thuis pc niet meer te gebruiken voor het plaatsen van foto's  :'(
dan maar tussendoor vanaf m'n werkplek.

gebleven waren we bij het frame voor de subkasten.
foto: frame separaat.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

michiel

Dat frame is echt ongelofelijk mooi geworden! Was zeker wel ff werken? Het lijtk me erg moeilijk om iets als dit precies pas te maken. Hoewel ik al een tijdje graag een kastje wil maken op deze manier heb ik me er nog niet aan gewaagd. Ben je tijdens de construdite nog problemen tegen gekomen?

ruud2

dag Michiel,

wat dat frame betreft zo.n twee uurtjes werk dus dat valt erg mee.
problemen vrij weinig daar alle maten al bepaald zijn in cad en op zo'n mooie zaagmachine
precies op maat gezaagd dus dat past perfect.
alleen doordat de achterzijde van de baffle bij de speakergaten een afschuining heeft gekregen heb ik later
de hoekjes bij de uitsparing wat verder uitgezaagd van het frame.
dus geen echte problemen, wel tijdens mijn vakantie nagedacht over hoe het anders had gekund ( lees: eenvoudiger en/of beter). bij dat soort dingen is het net als je een huis bouwt, je bouwt ze twee keer :)

groet, ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#131
wat lood voor in de sub..... ;D
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#132
op een vlakke ondergrond ( zonder stof en kruimels !!) worden de stukken gerold in meerdere richtingen totdat alle deuken
eruit zijn.
voor het lijmen wordt er niet geschuurd , loodstof vind ik niet erg gezond.
lood  wat vers is glimt en is goed te verlijmen.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#133
geklemd gezeten tussen twee panelen ziet het er dan zo uit na verlijming.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#134
gaten boren in de aftekening van de speakergaten en frezen met de bovenfrees,
hierbij wordt je door de korrels beschoten dus enige gezichtsbescherming is wel aan te raden.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#135
dan gaat alles in de klemmen en worden de baffle elementen verlijmd.
let op de malstroken op de kanten , deze zijn evendik als de wanden.
baffle konstruktie: buiten zijde mdf 18 mm, lood 1.3 mm , spaanplaat 18 mm, lood 1.3mm , berkenmultiplex 18 mm = zwaar
en veel lijmklemmen.
een van de grootste problemen tijdens het verlijmen is dat alles met hulpstukken of mallen verlijmd moet worden omdat als je alleen lijmklemmen gebruikt de platen onderling op de lijmlaag gaan zwemmen en dan de maatvoering aan de haal gaat( is helaas gebeurd bij een van de topjes, 1mm!! :-[)
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Jean Pierre

Quote from: ruud2 on August 23, 2004, 13:42:27
wat lood voor in de sub..... ;D

dit vraag ik me dus af, kan je daar gewoon "dakgoot-lood" in doen ?

Sullivan

#137
Quote from: yash on August 23, 2004, 17:29:32
dit vraag ik me dus af, kan je daar gewoon "dakgoot-lood" in doen ?

Ja dat kan en als ik het zo zie gebruikt Ruud dit ook.

@Ruud:
Ik hoop wel dat je met het frezen van het lood evengoed de luchtwegen beschermd, ook hierdoor komen kleine loodstofdeeltjes vrij.

mvg,
Frank

ruud2

#138
hallo yash,

ik gebruik gewoon "dakgoot lood"  35 ponds met een dikte van 1.3 mm. en verkrijgbaar in diverse breedten.
heb wel tevoren de lengten en breedtes bij elkaar gezocht om zo min mogelijk afval over te houden, de loodprijs benadert de goudprijs aardig! :o
wel even opletten bij de koop als ze het van de rol snijden dat als het wordt uitgerold er niet al te veel gruis wordt opgenomen
van de grond , moet je later allemaal weer schoonmaken .
en natuurlijk altijd bij schuren , boren en frezen een stofkapje gebruiken !
regelmatig je handen wassen als ze te grijs worden of ziekenhuishandschoenen gebruiken als je veel loodlagen achter elkaar verlijmd.
ook naderhand bij het schoonmaken van het gereedschap en de vloer minstens een stofkapje dragen!
bij het zaagsel vanaf de vloer zit dus gewoon erg veel
lood en ook de hoeken die later worden afgezaagd van de top en mid kast zitten de loodlagen , dus niet geschikt voor de kachel.

groet, ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#139
ondanks dat de steunmallen zijn voorzien van een gladde verpakkingstape is er toch nog wat lijm door een kiertje
gekomen , resultaat een stuk uit het malletje, niet erg overigens de mal is gewoon bruikbaar en de houtresten ( spaanplaat)
zijn eenvoudig te verwijderen.
afsteken met brede beitel en het oppervlak even schuren, let op het stofkapje ;)
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#140
nafrezen van de speakergaten in de baffle. het lijkt alsof het mdf dunner is dan de andere platen alleen aan de buitenzijde
zit er een uitsparing in voor de speaker en de freesmachine rust op het buitenvlak.
het gladde stukje van de frees wordt misbruikt bij het mdf en werkt nu als kopieerfrees naar de andere platen.
daarna wordt er een facet gefreesd aan de binnenzijde om de bewegende luchtstroom vanaf de speaker vloeiender te geleiden
naar het sub volume, zoals bij anderen gezegd de speaker kan dan beter ademen.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

alle zijden worden een paar keer nagelopen met een grote vlakke beitel om zo alle overtollige lood en lijmresten te verwijderen
ja, een paar keer op de een of andere manier blijft het lood wat uitzetten ( warme weer?)
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#142
zijwanden verlijmen
konstruktie: buiten 18 mm mdf, lood 1.3mm , berken multiplex 18 mm
om de lijm goed en gelijkmatig te verdelen gebruik ik een lijmkam van ca. 3mm
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#143
voor het aanbrengen van de lijm wel eerst de vlakken stofvrij maken
en wat gewicht aanbrengen...... ;D
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Jan Deckers

Hi Ruud,

ziet er weer uit als een tank.
Misschien dat het lood uitzet omdat je het een beetje plat drukt. Het immers behoorlijk zacht. Is maar een suggestie.

GRTN,

Jan

ruud2

ja Jan een weegt ook als een tank, bij een in elkaar gelijmde sub moet ik deze van de workmate schuiven en heb me bijna vertild
en dan had de workmate ook nog wat ..... ;D
en dat was dan ook nog zonder achterwand deze plaats ik pas als de speakers binnen zijn en passen ( je weet maar nooit).
om de kasten wat handelbaar te houden staan ze dan ook op hondjes .

groet, ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Robert - Jan

Quoteom de kasten wat handelbaar te houden staan ze dan ook op hondjes

??? ??? ???

Kasten op hondjes? Dierenbeul!

Even zonder gekheid, wat zijn dat, die hondjes?

Robert - Jan
If they don't know wine is finer, let them boil water!

Jaqo

Quote from: Robert - Jan on August 25, 2004, 13:33:38
Kasten op hondjes? Dierenbeul!

Het verklaart wel de naam van de speakers  ;D

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

ruud2

ha,ha,ha,ha.................. :)
vraag maar aan een verhuizer wat een hondje is ..... ;D
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Jeroen.

Hondje is een plank met 4 wielen.