Opus ceramique kloon

Started by Gydotron, July 20, 2004, 13:57:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arieson

Toine,

Een filter opgebouwd met betaalbare onderdelen, maar goed geconfigureerd, zal een veel beter resultaat geven dan een slecht bedacht filter met exotische componenten. De basis moet goed zijn, dan begint het tweaken, het slijpen en polijsten met de mooiere delen.





Quote from: ThingMan on October 31, 2004, 15:16:14


Hetgeen inderdaad de reden is dat zo weinig zelfbouwsystemen nu echt van de grond komen en de middelmatigheid ontstijgen.
Het zit 'm natuurlijk niet in de units alleen. Trek de portemonnee maar en dan komen die er gewoon wel. De meeste zelfbouwers geilen terecht op de mooie units die ze zullen gaan gebruiken. 't Geeft een leuk gevoel.....

Voor wat betreft het filter vertrouwen ze met name op datgene wat op dit moment in de mode is: "bepaalde condensatoren en spoelen met een magische naam zullen het vast ook in mijn speaker goed doen", is de gedachte die uiteindelijk de oorzaak voor middelmatigheid is. Nu zijn het deze merken; volgend jaar weer andere.

Want die spoel of cap van dit of dat merk vormt helemaal geen garantie op kwaliteit!
Immers, anders was filterbouwen niet de bottleneck die het nu is en gebruikten we allemaal dezelfde condensatoren en spoelen .....  :-\

't Is ook heel simpel: vervang gewoon eens de wooferspoel van een paar tientjes (vast met ijzerkern) door eenzelfde die de helft of minder inwendige weerstand heeft (dat wordt een dure luchtspoel, ik weet het, maar het loont nogal). Je zult menen dat je een andere woofer gebruikt en dat je versterker nog nooit zoveel beheersing over het laag ten gehore bracht!

De wooferspoel voor zo'n groot vier- of vijfwegsysteem kost alleen al 200 euro of meer. Toch zie je ijskoud bij zulke mooie units spoelen gebruikt worden die een inwendige weerstand hebben die een factor 2 te hoog ligt en die ook qua verzadigingscapaciteit niet berekend zijn op hun werk. Zo'n unit zal nooit laten horen waartoe ie in staat is met die spoel en daarmee is het systeem sterker uit balans dan menig goedkope fabrieksspeaker.

Toine (maar 't blijft een leuke hobby als je goed met teleurstelling kan omgaan)

Niet actief

Quote from: Jaqo on October 31, 2004, 15:23:32
Wat een negatief zwart/wit verhaal Toine! Er worden toch een een hoop mooie zelfbouw speakers gemaakt. Met goede spoelen voor het laag etc. Als niet weet wat je aan het doen bent kun je beter iets in de winkel kopen. Maar er lopen veel hobbyisten rond met veel kunde (zie bovenstaand voorbeeld van Tony's Soup).
Groet,
Jaqo, die ook een speaker heeft gebouwd  ;)

Ja, ik weet wel dat er goede zelfbouwers rondlopen; dat is het punt niet.
Het gaat erom de bottleneck van zelf luidsprekers ontwerpen te benoemen, omdat die nogal groot en belangrijk is. Door hier aandacht aan te besteden bouw je betere luidsprekers. Ik zie niet in waarom het negatief is om daarop te wijzen; het is juist lonend!
Toine.

Niet actief

Quote from: Jan Deckers on October 31, 2004, 18:50:37
Ik vind, gelijk Edo, het nogal een negatief verhaal tav zelfbouwers.  :'( Ik heb heel wat speakers gehoord maar deze Soup was een van de allerbeste van wat ik tot nog toe gehoord heb (fabrieks en zelfbouw!!!).

Mijn betoog betrof niet Tony's verrichtingen; daarin heb ik eerlijk gezegd alle vertrouwen.....
Het ging om zelfbouwsystemen die "uit balans"waren -- zelfbouwsystemen met high-end ambities die veel geld gekost hebben en waarbij het filter volkomen afbreuk doet aan de hoge kwaliteit van zowel de behuizing als de units zelf. Als zoiets welbewust gebeurd, soit, maar als zoiets uit onwetendheid zou worden gedaan kan het denk ik geen kwaad er op te wijzen. Ik wilde dat men mij ooit -- in de tijd da'k zelf van die ambitieuze systemen bouwde -- hierop eerder gewezen had en probeer in zekere zin eerder te waarschuwen voor het voor de hand liggende dan te wijzen op een onmogelijkheid.


Quote from: Jan Deckers on October 31, 2004, 18:50:37
Beter zelfs dan grote panelen die slechts door een Krell kunnen worden aangestuurd. Je schrijft een open deur statement terwijl Arieson het slechts heeft over goed gelukte speakers. Heb je ze zelf gehoord of exact nagemaakt? Ik weet niet hoe jouw speakers de middelmatigheid intstijgen, maar ben wel eens benieuwd naar een 1 op 1 vergelijk met deze Soup. Daar heb je geen "space-ship" verbouwde zolder voor nodig om dat te horen. >:(
Met vriendelijk groet,
Jan

Misschien ben ik negatief, maar op de man spelen doe ik niet.....  8)

Rob_Dingen

Hoi

Buiten dat veel discussies altijd over geld gaat word een ding vergeten.
Het is een zeer leuke hobby en al klinkt het een fractie minder dan een commercieel ontwerp heb je het wel zelf gedaan en ook de fun er van gehad.
Ook ik weet het als geen ander dat filtering alles is ik heb nu de 3e uitvoering van het filter en het is al weer een hele stap voorwaarts terwijl ik de speaker al 4 jaar heb.
Snel een filter ontwerpen is utopie want op een gegeven moment valt er niets meer te meten maar wel te horen en dat is de langste fase van filter ontwerpen want als je te veel kleine dingen achter elkaar probeert weet je het op een gegeven moment niet meer.
Ook vind ik in de meeste gevallen de kwaliteit van de filter onderdelen bulshit omdat je er eerst voor moet zorgen dat het filter zlef goed is voordat je exotische onderdelen gaat kopen.
Met andere woorden als het met normale MKP's en nette spoelen niet lukt helpen exotische onderdelen ook niet.
Wat ik vaak zie is inderdaad super mooie kasten en units maar een zeer simpel filtertje waarvan je weet dat het gewoon niet werkt.

Rob

indoubt

Om maar even on-topic te blijven:

Gydo, zijn de filters voor deze "masterpieces" al klaar?

(indoubt overweegt om volgend jaar een opus te bouwen)

Jan Deckers

Uh Indoubt,

als je even goed leest en echt on topic blijft:

De filters van dit Meesterwerk zijn van TONY GEE, van HUMBLE MADE AUDIO.  :o Gydotron maakt een stel kasten. Ere wie ere toekomt. Tony is het meesterbrein.
Dit om vergissingen in de toekomst te voorkomen.

http://home.hetnet.nl/~geenius/

En kijk daar maar eens bij Soup!!! ;D ;D ;D ;D

GRTN,

Jan

Sullivan

Quote from: Rob_Dingen on November  1, 2004, 10:07:49
Buiten dat veel discussies altijd over geld gaat word een ding vergeten.
Het is een zeer leuke hobby en al klinkt het een fractie minder dan een commercieel ontwerp heb je het wel zelf gedaan en ook de fun er van gehad.

Ik denk dat je hier een belangrijk aspect van zelfbouwen noemt. Ik moet het helaas niet hebben van filterkennis. Het is daarom zo mooi dat andere hun ontwerpen op het net zetten. Het is voor mij de kick om inderdaad zelf speakers te bouwen. Je krijgt veel waar voor je geld, dat is wel duidelijk, maar het is vooral erg leuk om te doen en het geeft een trots gevoel als je een project tot eigen tevredenheid hebt afgerond.

Ik (samen met mijn vader) ga hoogstwaarschijnlijk (95% zeker) de soups van Tony Gee bouwen.  Weet iemand een goed(koop) en betrouwbaar adres waar de Thiel units besteld kunnen worden (PM'en mag ook ;))?

mvg,
Frank


Jan Deckers

Kijk eens in duitsland bij

http://www.klingtgut-lsv.de/

daar zijn de prijzen heel netjes.

GRTN,

Jan

jeroen_B

waanzinnig mooie speaker is dit om te zien!

Iedere keer als ik zo een model zie wil ik eigenlijk ook iets gaan bouwen. :D
Maar ja, 3000 euro ligt buiten mijn budget op het moment.

dr. knibbeling

Hoi Jan,

Wauw, geweldig om te zien en je verhaal te horen.  Ik kan niet wachten om zelf te beginnen.
Ik ben nog even te druk maar ik ga er zeker vogend jaar mee beginnen.

En Jan, als jij ze nu eens eerst gaat bouwen, kan ik ze daarna even een poosje van je lenen  ;),
mag jij mijn IMF TLS-50 even in bruikleen............

Met een groet,

dr. Knibbeling  :)





michiel

#60
reactie verwijdert wegens off topic ;)

Marc Heijligers

Quote from: Jan Deckers on November  2, 2004, 07:26:38
Uh Indoubt,

als je even goed leest en echt on topic blijft:

De filters van dit Meesterwerk zijn van TONY GEE, van HUMBLE MADE AUDIO.  :o Gydotron maakt een stel kasten. Ere wie ere toekomt. Tony is het meesterbrein.
Dit om vergissingen in de toekomst te voorkomen.

Tony doet knap werk, mooie site, geen twijfel.

Vraagje: Wie kan deze kasten nabouwen?


M.v.g.,
Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

jeroen_B

Quote from: Jan Deckers on November  2, 2004, 07:26:38
Uh Indoubt,

als je even goed leest en echt on topic blijft:

De filters van dit Meesterwerk zijn van TONY GEE, van HUMBLE MADE AUDIO.  :o Gydotron maakt een stel kasten. Ere wie ere toekomt. Tony is het meesterbrein.
Dit om vergissingen in de toekomst te voorkomen.

http://home.hetnet.nl/~geenius/

En kijk daar maar eens bij Soup!!! ;D ;D ;D ;D

GRTN,

Jan

???

In post 1 staat dat Guido de kasten maakt voor mark en in post 28 staat toch duidelijk het filtering  door mark en luc gaat worden gedaan. Geen tony Gee filter dus blijkbaar.

Ik vind je trouwens een beetje minderwaardig uitlaten over de kasten Jan. De speakerkast lijkt me een belangrijk onderdeel van de totale speaker. En in het geval van een Avalon kloon een heel belangrijk onderdeel aangezien je deze kast niet zo even in elkaar knalt. Dat blijkt wel uit andere topics. Bovendien lijkt het me dat als meerdere mensen aan een speaker werken dat je dan de credits verdeeld.



Gydotron

Dit zijn de speakers van Luc geworden. Die van Marc zijn ook klaar en het echte werk kan beginnen, nml de filtering.


Guido

Erik van Voorst (in memoriam)

#64
Guido Jongen, je heb jezelf weer overtroffen   

Voorlopig weer een prachtige statement  ;)

Fantastisch gezicht en uit de mij toegestuurde detailfoto's is gebleken dat het een echte "Avalon-afwerking" heeft.

Niets dan lof..... ik weet als geen ander wat er allemaal mis kan gaan....ECHT VAKMANSCHAP.... 8)

PS
Wordt de voetplaat nog zwart??

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

kuiperik

Waaauuuwwww.... die zien er echt schitterend uit! Ook de kleur van het fineer is erg mooi.

Heb je de detailfoto's ook ergens op internet staan?
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

jeroen_B

Ziet er heel mooi uit Guido!
Niet van echte te onderscheiden  ;D

Robbo


Sullivan

Prachtig resultaat!

mvg,
Frank

Walter_PPK

#69
WOW! Echt juweeltjes om te zien 8) Blijven de grills er op of ga je die nog verwijderen?
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Vigier

Die zitten toch vast op die Thiel-units?

Grtz, Joris

Walter_PPK

Met een fijn kniptangetje kun je ze netjes verwijderen.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Erik van Voorst (in memoriam)

Voorzichtigheid blijft geboden... ;)

Ik heb contact gehad met de Thiel-Boys en ze stellen dat het op een paar plekken verlijmd zit met superglue.

Dat betekende dat ik ze er niet af kon halen met meerdere tangetjes en veel kracht....de rubberen rand zit ook (bijna) tegen de grille.....derhalve besloot ik om ze door te knippen.

Ik viel niet van mijn stoel van het effect m.a.w. ik denk zelf het niet te horen....) en meteen...no-way-back voor een A-B vergelijk. ;D

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Walter_PPK

LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Gydotron

En nu wat pics van Marc zijn Opus clonen.