Opus ceramique kloon

Started by Gydotron, July 20, 2004, 13:57:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gydotron

Sinds een tijdje ben ik begonnen aan de bouw van een Opus Ceramique kloon. Als je bedenkt dat je die kloon voor ongeveer 3500 a 4000 Euro kan bouwen in plaats van 23000 Euro wordt een m"ens gelijk wat beter gezind. Natuurlijk is dit geen exacte kloon, ik bedoel dat de kast niet helemaal hetzelfde is en ook het filter niet. Dit wil echter niet zeggen dat dit systeem geen concurentie kan vormen. Dit systeem komt in de huiskamer van Marc Heijligers te staan, de man die samen met Guido, Jos en Corneel een erg mooie dac hebben ontworpen.
Marc is werkzaam bij Philips in het NAT-Lab en heeft al heel wat ervaring opgedaan met audio. Hij is me komen helpen en het filter zal een samenwerkingsproject worden, leuk dus. Maar genoeg gepraat, de eerste foto's nu. Dat zijn foto's van de tussenschotten, die zijn trouwens rond gelegd om interne luchtwervelingen tegen te gaan. Het front is 2x 3 cmm MDF dik en de zijkanten 3 cm MDF.

Groeten Guido

Gydotron

Nadat de schotten waren gemaakt heb ik de voor, achter en zijkanten in verstek gezaagd. Aan de voor- en zijkanten heb ik dan nadien de schuine kanten aangemaakt. Het front is zoals jullie zien 2x 3 cm MDF maar aan de binnenkanten zijn de openingen al voorzien van de speakers. Deze openingen zijn iets groter gemaakt en zijn afgerond bij de midden en hoge tonen en bij de bas speaker schuin gezet zodat de speaker goed naar achter kan 'ademen'.

Groeten Guido

de vuilnisman

Leuk project lijkt me wel moeilijk om zon kast zelf te maken. Welke thiel units ga je gebruiken?

Scarp


Erik van Voorst (in memoriam)

Hardstikke leuk Guido...ik heb mijn notifier aangezet...GAAF PROJECT  8)

Ik hoop dat je hem van A tot Z erop zet...

Suc6
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

indoubt

Geweldig,

Deze staat ook op mijn verlanglijstje, het laag dan gepowered bij een zap

FFF

Heel mooi, ik zoek al een tijdje naar dit soort projecten.

suc6 en dat je maar veel info en foto's mag posten :)

jaco

Is de originele speaker ook niet uit laagjes gebouwd zoals erik het doet ? Of ben ik nu inde war ?

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

garmtz

Avalon heeft een 'conventionele' kastbouw, de laagjes-methode die Erik gebruikt is vrij uniek en wordt naar ik weet alleen gebruikt door Kharma.

Interessant project hoor!

kuiperik

Ziet er goed uit Guido. Lijkt veel op de eerste Gydolon alleen dan met een andere laagunit? Als je hem net zo mooi krijgt als die Gydolon, dan mag Marc zich een tevreden mens noemen.  ;D
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Jaqo

Qua vorm een van mijn favorieten, gaat vast ook erg fijn klinken! Succes, ben benieuwd.

Groet,
Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

garmtz

Voor 3000-4000 euris een Opus Ceramique, dat wil ik ook wel...  :-\

Jaqo

Quote from: garmtz on July 21, 2004, 21:25:04
Voor 3000-4000 euris een Opus Ceramique, dat wil ik ook wel...  :-\

Ga je figuurzaag dan maar vast uit het vet halen...  ;D
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Gydotron

#13
Eerst even droog passen of alles wel goed past. Nadien even goed uitmeten en aanduiden waar de schotten precies komen te zitten. Op de onderste foto zie je op de 45° verzaagde kanten 2x 3 gleufjes, hier worden lammello's in gestoken en verlijmd. De verbinding wordt nog sterker en tijdens het jlemmen verschuiven de panelen niet meer. Je zou ook kleine nageltjes kunnen gebruiken in de hoeken om alles op zijn plaats te houden tijdens het verlijmen.

MVG Guido

Gydotron

#14
Dan kunnen de shotten verlijmt worden. Let even op dat het linker schot maar half is uitgehold. Vooraan vormt dit de gesloten kamer voor de middentoner. Ik heb de shotten met vijzen tegen de achterwand geschroeft.
In de 45° hoeken zitten lammelo's die het geheel nog steviger maken en er voor zorgen dat alles netjes op zijn plaats blijft zitten.
Op de 2de foto wordt het laatste zijpaneel verlijmd.

MVG  Guido

Gydotron

Nadien wordt de voorkant aangebracht en beginnen we alles goed te klemmen. Gebruik rijkelijk veel witte houtlijm. Ook een extra lijmklem kan zeker geen kwaad.

MVG  Guido

Erik van Voorst (in memoriam)

#16
Top Guido...ik blijf het de mooiste Avalon vinden (okay dan...op 1 na   ;)

Hardstikke leuk om te volgen.


Garmt,

Vergeet de Tad Model 1 van het bescheiden merk Pioneer niet  :P!!!!

Deze 45.000 dollar speaker werkt met 52 lagen berken liggend op elkaar verlijmd en nog eens geklemd middels zeer lange draadeinden.... 8)
Heeft hierdoor ook geen parallel wanden en weegt zo een 130 kg per stuk.

Werkt verder net als JMLab met een beryllium unit...maar dit keer mooier nl. hoog/midden in een unit !!!!!!

Was te zien op de CES 2004 in Las Vegas (neen ik ben niet geweest :'()
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Sullivan

Ziet er nu al goed uit Guido, ik houd het topic in de gaten, leuk!!!

Je geeft aan dat de kloon 3500-4000 euro gaat kosten. Maar de Opus cermique gebruikt geen diamant tweeter. Waar gaan de meeste kosten dan in zitten?

mvg,
Frank

Gydotron

Ik heb een beetje royaal gerekend, maar het meeste geld gaat uit naar de units en de filtercomponenten
Je moet zo ongeveer 2300 Euro rekenen voor de unit en het filter. Dan voor de kast, het hout (MDF) lijm( Witte houtlijm en PU lijm en voor het fineren contactlijm) Fineer, loodbitumen, dempingsmateriaaln, bekabeling,connectoren, enz.....Je zal heus wel aan die 3000 Euro komen hoor.

MVG Guido

garmtz

Ik vind €3.000 of €20.000 (adviesprijs 'echte' Opus Cr) toch best een verschil Sullivan.  :o  Over een duizendje meer of minder zou ik dan niet vallen... :D

Sullivan

Quote from: garmtz on July 22, 2004, 16:34:47
Ik vind €3.000 of €20.000 (adviesprijs 'echte' Opus Cr) toch best een verschil Sullivan.  :o  Over een duizendje meer of minder zou ik dan niet vallen... :D

Dus omdat het orgineel  15000 euro duurder is, maakt duizend euro niet meer uit ??? Kan je op een hoop andere manieren investeren, hoor :D. Het ging me er meer om hoe de kosten verdeling ongeveer is, wat me nu inmiddels duidelijk is.

mvg,
Frank

garmtz

Quote from: Sullivan on July 22, 2004, 17:25:29
Dus omdat het orgineel  15000 euro duurder is, maakt duizend euro niet meer uit ??? Kan je op een hoop andere manieren investeren, hoor :D. Het ging me er meer om hoe de kosten verdeling ongeveer is, wat me nu inmiddels duidelijk is.

Niet al te serieus nemen Sulli... ;)

Sullivan

Quote from: garmtz on July 22, 2004, 18:51:36


Niet al te serieus nemen Sulli... ;)

Sorry, als ik jouw avatar zie, denk ik altijd dat je zo serieus bent. :D ;)

mvg,
Frank

garmtz

Quote from: Sullivan on July 22, 2004, 19:04:24
Sorry, als ik jouw avatar zie, denk ik altijd dat je zo serieus bent. :D ;)

Mensen die me kennen weten wel beter... ;)

jeroen_B

mooi project !
Ga het volgen in ieder geval.

Vind het ook best een klap geld om mee te gaan bouwen/knutselen. Meer een project voor de gevorderde speakerbouwer. Zeer zeker kwa moeilijkheidsgraad van de bouw.