Vragen/adviezen gevraagd over SVS subwoofer

Started by Xenomorf, July 20, 2004, 13:14:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Xenomorf

Aangezien ik een bas moeilijke ruimte heb, heb ik mijn subwoofer, een Rel Q100, op een positie staan waarbij deze een staande golf probleem oplost. De subwoofer is aangesloten via high level inputs (dus op main speakers) en ook het LFE signaal loopt over de main speakers en niet via subwoofer out. Tevens staat de crossover frequentie op 25hz. De bedoeling hiervan is dat de subwoofer de main speakers aanvult, naast het oplossen van het probleem. Geloof mij dat ik elke positie voor mijn subwoofer en elke speakerconfiguratie geprobeerd heb en dat de huidige situatie verreweg het beste klinkt.
Door deze situatie wordt er veel gevraagd van mijn subwoofer en met sommige films bereikt hij zijn maximum dus ook regelmatig. Vandaar dat ik aan het overwegen ben om een SVS PB2-ISD subwoofer aan te schaffen. Deze subwoofer heeft 2x 12" woofers en zal niet zo snel zijn bodem bereiken. Alleen heeft de SVS een minimale crossover frequentie van 40hz. In mijn ruimte gaat dat niet goed klinken, want mijn Rel klinkt dan ook al niet goed (andere subs die ik geprobeerd heb trouwens ook niet). Ik heb gemaild met SVS of zij misschien een oplossing hiervoor hadden en in eerste instantie niet, totdat ik vroeg of de RANE PE-17 parametric EQ die zij ook verkopen, geen oplossing zou kunnen bieden. Theoretisch zou dit wel kunnen volgens SVS. De situatie zou dan alsvolgt zijn:
Het stereo signaal wordt tussen voor- en eind versterker via een splitter kabel gesplitst, waarbij een signaal naar de eindversterker gaat en de andere naar de EQ. Voordat het signaal de EQ binnengaat wordt dit stereo signaal via een andere splitter kabel omgezet naar mono (de RANE is mono). In de RANE wordt het signaal vanaf 25hz met de EQ gefilterd tot -12db op 50hz (dit doet de REL Q100 ook aangezien de filter van de Q100 per oktaaf 12db filtert). De rest wordt weggefilterd door de interne crossover van de subwoofer, tenminste als de crossover van de SVS sub werkt via de low level inputs. (Iemand?)
Het is op deze manier wel allemaal een beetje behelpen, maar theoretisch zou dit moeten werken. Heeft iemand misschien ervaringen met een dergelijke oplossing of misschien op of aanmerkingen? Adviezen zijn ook welkom en ook ervaringen met de PB2. Tevens staat nog steeds mijn uitnodiging open. zie http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=19094.0
B&W Matrix 802s3 (front)
3A Andante (rear)
CR Camparo (center)
Rel Q100 (sub)  Bryston 3B-ST (poweramp) Denon AVC-A1D (preamp)  Marantz SA-8400 CD/SACD speler Pioneer DV-939(dvd) Philips Pronto Kabels: v/d Hul & Reference Wire  Panasonic TH-42PW7E 42" Plasma TV