SACD

Started by Abel_Dekkers, July 19, 2004, 21:29:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Abel_Dekkers

Hoi,

Een collega zei dat je als je SACD wilt afspelen speakers moet hebben die tot 70 000 hz doorkunnen. Moet je voor sacd echt aparte dingen gaan kopen voor je installatie of lult hij als brugman? (zelf heb ik het idee van t laatste)

Mvg,

Abel
Thommy doek - Epson TW10 - Toshiba SD 510E -

Harman Kardon 7000 - Infinity Delta 70 (front) Infinity Delta 60 - Infinty Delta center - Magnat Omega 380

FrankB

Quote from: Abel_Dekkers on July 19, 2004, 21:29:58
Een collega zei dat je als je SACD wilt afspelen speakers moet hebben die tot 70 000 hz doorkunnen. Moet je voor sacd echt aparte dingen gaan kopen voor je installatie of lult hij als brugman? (zelf heb ik het idee van t laatste)

Een interessant weetje is dat een volwassen mens tot ongeveer 15.000hz kan horen. Dat betekent niet dat je het frequentiegebied erboven kunt negeren, maar dat een cd tot 44.100hz gaat is op zich meer dan voldoende.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Abel_Dekkers

Ik zei ook dat je dat niet eens meer kon horen....... Hij zei dat je het dan kon voelen  ;D ik wil niet weten wat voor subwoofer hij thuis dan heeft  ;D
Thommy doek - Epson TW10 - Toshiba SD 510E -

Harman Kardon 7000 - Infinity Delta 70 (front) Infinity Delta 60 - Infinty Delta center - Magnat Omega 380

garmtz

De maximale frequentie van CD is 20 kHz, niet 44.1 kHz. Dat laatste getal is de sample-frequentie en die moet volgens het Nyquist criterium altijd minimaal 2x de hoogst te bemonsteren frequentie bedragen.

FrankB

Quote from: Abel_Dekkers on July 19, 2004, 21:41:35
Ik zei ook dat je dat niet eens meer kon horen....... Hij zei dat je het dan kon voelen  ;D ik wil niet weten wat voor subwoofer hij thuis dan heeft  ;D

Hoge frequenties voelen? Lijkt me niet. Een deel van de "onhoorbare" frequenties neem je onbewust waar waardoor je beleving wel wordt beinvloed. Maar iedere goede speaker is in staat om de voordelen van SACD ten gehore te brengen.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

garmtz

Hele thread even gelezen... :)   Het is complete onzin om speakers te kopen die tot hoger weer kunnen geven! De kwaliteit van een speaker ligt niet in het feit of hij hoger dan 20K weergeeft of niet... En 70 kHz haalt geen enkele SACD-speler of disc, de meesten zijn zwaar gefilterd boven 40 kHz. Daarboven zit alleen hoogfrequente ruis die je tweeter opwarmt...

blue-eyes

Quote from: frenkb on July 19, 2004, 21:43:48


Hoge frequenties voelen? Lijkt me niet. Een deel van de "onhoorbare" frequenties neem je onbewust waar waardoor je beleving wel wordt beinvloed. Maar iedere goede speaker is in staat om de voordelen van SACD ten gehore te brengen.

Als je trommelvliezen scheuren...
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

DrBoom

Enig voordeel dat zgn supertweeters hebben is dat ze door hun veel hogere frequentiebereik minder last hebben van faseverdraaiing in het hoorbare gebied.
Bij een normale tweeter kan dat al rond de 18 KHz beginnen, bij een tweeter die tot 50 KHz gaat licht dit hoger en dus verder buiten het hoorbare gebied.
Naar 't schijnt nemen we onbewust ook frequenties waar die boven onze hoorgrens liggen.
Enfin, dat heb ik toch zo ergens gelezen dacht ik.

Als het klinkklare onzin is verbeter me dan gerust :)

En ja, er is zeker veel onzin over supertweeters en zo te vinden, da's weer net zoiets als vroeger toen de CD uitkwam stond overal op "For Digital Audio" (cassettes bijvoorbeeld).
Nu is het over "SACD compatible" wat de klok slaat, of "Digital Amplifier" da's ook zo'n term die ze overal maar opplakken.
Ik moet eerlijk toegeven dat van wat ik tot nu toe gehoord heb van SACD's, ik niet echt onder de indruk ben van het kwaliteitsverschil tov gewone CD's (mits goed opgenomen).
Het is leuk voor even, maar ik verwacht er eigenlijk niet echt veel van op lange termijn.

Abel_Dekkers

en verwacht je dat wel van DVD-audio?
Thommy doek - Epson TW10 - Toshiba SD 510E -

Harman Kardon 7000 - Infinity Delta 70 (front) Infinity Delta 60 - Infinty Delta center - Magnat Omega 380

DrBoom

Gezien ik maar 1 DVD-A heb kan ik me daar niet echt over uitspreken, maar ik vind bijvoorbeeld de MLP track van die DVD-A (Blue Man Group - Audio) niet merkbaar beter dan de full-bitrate DTS track die op de andere kant staat.
Maar het is ook niet dé muziek om echt te vergelijken ;)
Ik vind DVD-A en SACD wel leuk hoor, maar ik zou niet naar de winkel rennen om alle CD's die ik heb te vervangen door SACD's en DVD-A's.
Moest ik een bepaald album willen kopen, en ik zou de keuze hebben tussen een hybride SACD en een normale CD voor dezelfde prijs, dan zou ik misschien wel de hybride SACD kopen.
Maar zolang de platenmaatschappijen er geen werk van gaan maken om gewoon 80% zoniet alles wat ze nieuw uitbrengen meteen op hybride SACD of DVD-A te zetten zie ik er geen grote toekomst in.
Naar wat ik hoor van anderen op het forum zou DVD-A een betere kwaliteit geven dan SACD trouwens.

FrankB

Quote from: DrBoom on July 19, 2004, 22:18:37
Moest ik een bepaald album willen kopen, en ik zou de keuze hebben tussen een hybride SACD en een normale CD voor dezelfde prijs, dan zou ik misschien wel de hybride SACD kopen.

Dat doe ik dus inderdaad. Meestal is ook bij de mastering van de SACD ook de kwaliteit van de "gewone" cd wat hoger. Geen idee hoeveel het precies uitmaakt overigens.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12