bouwen van subwoofer

Started by superleo7, July 12, 2004, 09:59:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

michiel

Quote from: Walter_PPK on July 16, 2004, 01:10:06

Misschien nog een SVS erbij



Voor de liefhebbers, de units die SVS gebruikt komen bij TC sounds vandaan. TC sounds heeft ook een standaart assortiment die geloof ik per stuk verkocht worden. (de custom woofers gaan vanaf 500 stuks per bestelling de deur uit)

http://www.tcsounds.com/Standard_Products.htm Genoeg keus, en stuk voor stuk geweldige woofers. Deze woofers zijn zeer robust gebouwt, en die gasten weten wel wat nodig is voor laag weergave.
Ik heb zelf 2 15"ers liggen, beestachtige woofers. Het overwegen waard zou ik zeggen!

Bart_M

#51
Quote from: Erik van Voorst on July 16, 2004, 08:36:28
Bij het bouwen van een sub zul je in het laagste laag geen enkel verschil bemerken of je nu een goede Adire of Focal neemt tenzij je sub (bewust) verkeerd (harder dan de overige speakers) calibreert.

Ben ik niet met je eens. De Tumult heeft bijvoorbeeld veel meer output bij 20 Hz dan een Focal 15"

Ik heb er al eens een tijdje over nagedacht. We zouden idd eens een shoot-out moeten doen.
Focal 15"
Tumult
Shiva
SVS
Seismic? (van Rob)

Nog meer gegadigden?

Sherwin

Nu ben ik hier minder in thuis, wat echte subs betreft, maar dit zou ik ook wel bij willen wonen  ;D

Bart_M


Sherwin

Zeg Bart,

Hoe staat het eigenlijk met jou 5.1 speakerset? Dat loopt nu ook al bijna anderhalf jaar, en het klonk destijds al super goed (peerless hds en focal hoog).

Mvgr, Sherwin

michiel

Quote from: KrunK on July 16, 2004, 14:08:51


Ben ik niet met je eens. De Tumult heeft bijvoorbeeld veel meer output bij 20 Hz dan een Focal 15"

Ik heb er al eens een tijdje over nagedacht. We zouden idd eens een shoot-out moeten doen.
Focal 15"
Tumult
Shiva
SVS
Seismic? (van Rob)

Nog meer gegadigden?

Ik zal is kijken of ik nog een kastje in elkaar kan plakken voor de TC woofer (100 liter, jammer genoeg net wat te klein, maar de halve kast heb ik al). En anders misschien m'n TL (proto type).
Desnoods kom ik alleen als toeschouwer, ben zeer benieuwd naar de andere kandidaten.

Ligt er maar net aan of ik vervoer kan regelen, en of ik beschikbaar ben op de gekozen datum.   

Bart_M

Ehh...
Dat gaat binnenkort (misschien wel morgen) heel hard vooruit.
Ik kan de baffles via een CNC bank uit laten fresen, dus dat gaat echt fantastish worden. :)

Bart_M

Nadeel van dit soort sub is dat je bijna een busje moet hebben om ze te vervoeren.

Sherwin

Quote from: KrunK on July 16, 2004, 15:01:04
Ehh...
Dat gaat binnenkort (misschien wel morgen) heel hard vooruit.
Ik kan de baffles via een CNC bank uit laten fresen, dus dat gaat echt fantastish worden. :)

Das gaaf! Ja ik heb dat allemaal zelf moeten doen.. hels karwei. Maargoed als ik weer een eindtrap etc heb dan kom maar eens luisteren (dat is altijd zo vervelend met zelfbouw enzo, het duurt en het duurt en het duurt :D)

Mvgr, Sherwin

michiel

Quote from: KrunK on July 16, 2004, 15:01:33
Nadeel van dit soort sub is dat je bijna een busje moet hebben om ze te vervoeren.

Ik ben met een projectje bezig wat erg compact wordt. Tot nu toe heb ik alleen een simulatie, de drivers zijn bestelt.
Kastje wordt ongeveer 50 liter, respone in de simulatie vlak tot ongeveer 22 Hz, max spl in room zal volgens de simulatie net over de 110 dB gaan met slechts 150 watt input.

Als dit goed overeenkomt met de praktijk dan denk ik dat het een ultime subje is voor velen. Niet groot, maar wel grote prestaties. Nog ff afwacten tot de drivers komen, ik ben erg benieuwd.

Bart_M

Welke driver heb je het over?

michiel

2 stuks treo 8.4. 8" subjes uit de car hifi.

GreenGras

Jahaaa VET zo'n subwoofer shootout, count me in! Het gaat me alleen NEVERNOOIT lukken om dat
onding
van mij te vervoeren en mee te doen. Al kreeg ik het met 4 man voor elkaar om het kreng op te tillen en vervolgens 3 trappen af te dragen, dan nog zou het nooit in mijn polo'tje passen...  :-\

Ik kom vanzelfsprekend wel graag meeluisteren ....   O0
B&W Nautilus 802 | B&W Matrix 803 | B&W Matrix I | B&W CC6 | B&W DS6 | 2x Bryston 7B SST | Accuphase DP-65 | Denon AVR-4520 | PT-AE4000 | Siltech cables | HTPC | PS3 | B&W ASW608 sub | DIY sub |
My DVD collection[/url

superleo7

Hoi
Ik heb van de week met een rell storm gestoeid in mijn kamer.
Sub doet het op zich goed maar vind de integratie met de cls niet goed genoeg.
Toen ik de juiste plek in mijn kamer had gevonden hoorde ik alle lage tonen mooi op mijn luister plek met ongeveer gelijke geluidsterkte.
Toen heb ik de cls weer aangezet en de geluidsterkte van de sub aangepast op de cls.
De conclusie was dat ik het geen meerwaarde vond tov de cls .
Bij sommige muziek soorten werd het laag er minder mooi op.
Dus ik houd de cls alleen zonder een sub te bouwen.
Daar ik niet van te voren kan inschatten of die sub wel een verbetering zal zijn.
Als ik nu bij sommige pop concerten de druk van het laag  wil voelen luister ik wel in de woonkamer naar mijn b&w cdm 9 .

Een ieder bedankt voor zijn inbreng.

Niet actief

Quote from: superleo7 on July 19, 2004, 17:58:34
Ik heb van de week met een rell storm gestoeid in mijn kamer.
Sub doet het op zich goed maar vind de integratie met de cls niet goed genoeg.
Toen ik de juiste plek in mijn kamer had gevonden hoorde ik alle lage tonen mooi op mijn luister plek met ongeveer gelijke geluidsterkte.
Toen heb ik de cls weer aangezet en de geluidsterkte van de sub aangepast op de cls.
De conclusie was dat ik het geen meerwaarde vond tov de cls .
Bij sommige muziek soorten werd het laag er minder mooi op.
Dus ik houd de cls alleen zonder een sub te bouwen.
Daar ik niet van te voren kan inschatten of die sub wel een verbetering zal zijn.

Hoever loopt de CLS eigenlijk door in het laag?

michiel

Quote from: ThingMan on July 19, 2004, 21:30:49


Hoever loopt de CLS eigenlijk door in het laag?



Dat maakt weinig uit. Als de sub maar goed laag komt 20 echte Hz, en ook echt goed kinkt in die onderste octaaf dan is het zeker weten een aanvulling op vrijwel elke speaker.
Laatst heb ik nog een sub gemaakt die als aanvulling dient voor de kappa 9 (volgends de specs gaat dat tot zo'n 30 Hz). De huidige eigenaar is heel erg tevreden over het resultaat, hij gaf aan dat de sub het gehele plaatje compleet maakt.

Als je maar de juiste sub hebt, dan geeft deze wel degelijk een goede aanvulling op de meeste speakers... Er blijven altijd enkele uitzonderingen.

Niet actief

#66
Quote from: michiel on July 20, 2004, 00:51:03
Dat maakt weinig uit. Als de sub maar goed laag komt 20 echte Hz, en ook echt goed kinkt in die onderste octaaf dan is het zeker weten een aanvulling op vrijwel elke speaker.
Laatst heb ik nog een sub gemaakt die als aanvulling dient voor de kappa 9 (volgends de specs gaat dat tot zo'n 30 Hz). De huidige eigenaar is heel erg tevreden over het resultaat, hij gaf aan dat de sub het gehele plaatje compleet maakt.
Als je maar de juiste sub hebt, dan geeft deze wel degelijk een goede aanvulling op de meeste speakers... Er blijven altijd enkele uitzonderingen.

Een SUB voor Kappa 9 Michiel ???  ::)
Het kan allemaal......

De reden dat ik (Super)Leo vroeg naar het -3dB punt van de CLS was meer om een idee te krijgen van het uitgangspunt waar hij mee te maken heeft. Als het CLS-systeem tot 40, 35 of misschien zelfs wel 30 Hz doorloopt en je kunt dat op sterkte neerzetten in de ruimte, dan kun je ook best kiezen voor het weglaten van een sub, die -- zeker in het geval van een CLS -- behoorlijk moeilijk te integreren is.
Het zou natuurlijk niet zo moeten zijn dat je aan de ene kant wat wint (een paar Herzen in het laag) en aan de andere kant heel je integriteit en homogeniteit kwijtraakt doordat er een vele malen trager membraan meedoet met de ribbons. Dan krijg je zoiets als een mooie snelle kar met een aanhangwagen erachter: dat staat maar te duwen en te trekken aan je auto.....

Toine.

michiel

Ik ben het met je eens dat die paar Hz niet de moeite is als het niet goed aansluit. Maar het is nopg niet eens zo gek moeilijk om een sub goed te laten aansluiten. Het gehoor is erg ongevoelig in dit gebied.
Het is van belang dat de sub op zich gewoon super goed klinkt. En ook echt goed de diepte in gaat. Veel subs komen nauwelijks tot 30Hz, en moeten het dan nog van de room gain hebben om dat kleine stukje dr bij te pakken. En dan gaat het niet goed.

Wat ik zelf ook ervaar is dat een sub die op een lage frekwentie afgefiltert is dat kleine stukje veel mooier weergeeft dan dezelfde unit die op enkele 100 Hz is afgefiltert. Voor mij al een reden om te kiezen voor een systeem waar een actieve woofer in zit.

Ik ken de CLS niet, dus ik wil er niet al te veel over zeggen. Maar ik blijf van menig dat er best een sub te vinden/te maken is die een goede aanvulling is bij dit systeem.

Niet actief

Quote from: michiel on July 20, 2004, 12:52:57
Ik ben het met je eens dat die paar Hz niet de moeite is als het niet goed aansluit. Maar het is nopg niet eens zo gek moeilijk om een sub goed te laten aansluiten. Het gehoor is erg ongevoelig in dit gebied.
Ik ken de CLS niet, dus ik wil er niet al te veel over zeggen. Maar ik blijf van menig dat er best een sub te vinden/te maken is die een goede aanvulling is bij dit systeem.

De CLS van Martin Logan is een zeer snelle fullrange elektrostaat (ik dacht niet dat het een magnetostaat was, maar dat maakt verder niet uit). Dit zou best eens die uitzondering op de regel kunnen zijn, aangezien het ook in het laag een dipoolsysteem is en dat is altijd een beetje meer tricky om daar een dynamische sub aan te hangen.
Ik hoop voor Leo dat zo'n sub bestaat en ik begrijp dat jij subs bouwt. Misschien kun jij 'm iets laten horen?
Toine.

cinepaulis

Hoi,

Een sub-shoot-out lijkt me ook erg leuk !  :D
Als er interesse is kan ik mijn BagEnd Infrasub 18 misschien ook wel meeslepen.

Mijn bovenbuurman heeft een Tumult met een Dynacord amp (prof.audio). Aangezien hij 2 van deze eindbakken heeft en "slechts" 1 Tumult, verkoopt hij er eentje.

Op zich erg grappig, want omdat we precies hetzefde type appartement hebben, en zijn sub ook nog op dezelfde plek staat als bij mij, is het wel mogelijk om te vergelijken.
Ik moet zeggen dat de Tumult mij in eerste instantie een "beuk" woofer leek. Echter, dit is verre van de waarheid. Het laag is erg fraai gedefinieerd en strak. Je hoort echt de structuur in de lage tonen.
In alle eerlijkheid was ik toch wel een beetje ontgoocheld, want mijn BagEnd was toch een beetje mijn  paradepaardje. Ik heb serieus respect voor de Tumult woofer en sta er niet van te kijken als ie menig ander sub eruit speelt, ook qua definitie.

Wel ben ik van mening dat je niet zomaar een goede sub krijgt door naar de specs te kijken.
Hiermee doel ik vooral op eigenschappen als definitie en detaillering. Dus feitelijk zegt een sub-shoot-out meer dan de specs waar hier nog al eens mee gestrooid wordt   >:D

gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

michiel

Quote from: ThingMan on July 20, 2004, 13:38:01


De CLS van Martin Logan is een zeer snelle fullrange elektrostaat (ik dacht niet dat het een magnetostaat was, maar dat maakt verder niet uit). Dit zou best eens die uitzondering op de regel kunnen zijn, aangezien het ook in het laag een dipoolsysteem is en dat is altijd een beetje meer tricky om daar een dynamische sub aan te hangen.
Ik hoop voor Leo dat zo'n sub bestaat en ik begrijp dat jij subs bouwt. Misschien kun jij 'm iets laten horen?
Toine.

Hier kan je gelijk in hebben. Dipole laag is andere koek. Maar het is wel een uitdaging om ook voor dipole laag een passende sub te maken. Of zelfs de sub ook in dipole uit te voeren.

Iets laten horen zou wel kunnen. Zelf heb ik op het moment niet veel bijzonders staan. Maar bij m'n oom staat een 10" br subje wat ook beest achtig laag gaat en super goed klinkt, gaat alleen niet hard genoeg voor HT gebruik. En de sub voor de kappa 9 staat uiteraard bij de huidige eigenaar. Ik meen in Den Bosch. Hij zal vast niet te beroerd zijn om iemand op luister bezoek te ontvangen. Deze twee subs zijn beide bakbeesten, 150 liter.
Het kleine subje waar ik het eerder over had komt bij m'n ouders thuis te staan.
Misschien kan ik leo wel verder helpen.

michiel

Ter aanvulling, binnenkort zet ik ook een 100 liter gesloten kastje in elkaar. Eigenlijk net wat te klein voor de TC woofers, maar ik zie wel wat er aan laag uitkomt.
Dit kastje is tevens de juiste voor de Tumult (lage Q voor goede klank). Dus als er nog iemand zonder kast zit en geen zin heeft om te bouwen, dan kan deze wel de deur uit.

superleo7

Mijn cls gaat tot 40 HZ volgens specificatie en is een fulrange electrostaat.
Wat ik dacht te behalen met een sub erbij is niet wat ik verwachte.
Het zou kunnen dat als ik mijn cls bij 80 hz af kap het mischien wel gaat .
Dit heb ik van andere cls gebruikers vernomen.
Het ander probleem in mijn kamer is dat door de asymetrische vorm van de kamer die push die ik mooi vind niet op de luister plaats te krijgen is hoe ik mijn speakers ook neer zet. In een gewone ruimte beneden met mijn cdm 9 geen probleem.
Boven in mijn luister kamer wel.
Daar geven de cls de mooiste bassen tov van al mijn vorig speakers in die ruimte.
Dit waren de b&w 802 matrix 2 , synthese 1 , b&w 805 nautilus met sub, b&w cdm 9nt.
Ik heb dus gewoon besloten om het zo te laten daar ik voor 98% een tevreden luisteraar ben.   
Als ik bij andere mensen luister hoor ik ook wel eens een soort muziek iets minder.
Instalaties en huis kamers het blijft gewoon compromissen waar we mee moeten leren leven. En daar ik met het meeste tevreden ben laat ik het voorlopig zo.

Niet actief

Quote from: superleo7 on July 20, 2004, 22:27:20
Mijn cls gaat tot 40 HZ volgens specificatie en is een fulrange electrostaat.
Wat ik dacht te behalen met een sub erbij is niet wat ik verwachte.
Het zou kunnen dat als ik mijn cls bij 80 hz af kap het mischien wel gaat .
Dit heb ik van andere cls gebruikers vernomen.

Onderstaande pagina verwijst naar een zelfbouwsub die erg goed matcht met Apogee paneelspeakers. Ik heb geen flauw idee of de gebruikte unit hier te koop is. Je moet er uiteraard wel twee bouwen.
http://www.apogeespeakers.info/projectstech/jeff_blazey/jeff_blazeys_homebrew_subs.htm
Toine.

intergallactic

Hoi Superleo

Heb vroeger heel veel geluisterd naar CLS I, en Monolith. De Monolith was een soort CLS met een vette woofer onderin. Niks speciaal .. gefilterd op ik denk 120 Hz. Speelde zeeer goed moet ik zeggen, met zeer gote dynamiek vanwege hoog kanrtelpunt.. Natuurlijk, de superfinesse van de CLS had ie net niet, maar was wel wat ik noem een completere speaker. De CLS is dat niet. Loopt niet echt ver door naar onder, en je kan er zeker niet veel dBs mee genereren op 40Hz... Maar de oplossing die je suggereert is best goed, luister gewoon even naar een andere speaker als je de nood voelt! Weet ook niet welke CLS je hebt. Er is maar een goeie, de originele CLS I, naar mijn mening uiteraard.!

Groetjes, //WDC