bouwen van subwoofer

Started by superleo7, July 12, 2004, 09:59:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

superleo7

Ik heb al een hoop gelezen over het bouwen van een subwoofer heb inmiddels een standaard klipsch omgebouwd met een 8 cm kast met zandvulling.
Hiervan is de prestatie gigantisch verbeterd.

Deze sub is nogal klein en ik wil een sub voor bij mijn martinlogan cls.
De sub zou mee moeten doen tot  van 20 tot 45 of 50 hz.
De sub moet ook snel zijn.

Nu zat ik te denken aan een goede 40 cm woofer en een grote kast .
De kast afmeting doet er niet toe hij mag best bijwijze van spreken 2 meter hoog zijn.
Het is de bedoeling om de kast weer te bouwen uit meerdere lagen met zand vulling en intern met verstevigingen.
Het probleem wat ik tot nu heb gehad met subs is dat ze te klein zijn en geen echte aanvulling voor de cls zijn en niet snel genoeg.

Wat is de beste oplossing hiervoor bv een gesloten kast met veel inhoud of toch bas reflex of met bhv een hoorn wie kan mij hier adviseren? 

Bart_M


superleo7

Mijn budget wil ik rond de 1000 euro houden daar het een probeersel is.
Ik zat te denken aan een hypex  versterker moduul en voor de luidspreker weet ik het nog niet. Moet snel wezen.

RubenP

Voor dat geld heb je een geweldige SVS.
wat dacht je van de 16-46 PC plus
of de PB2-ISD

Ik denk niet dat je zelf een betere sub kan bouwen voor dat geld  8)

Ruben
Dali Blue serie 6006 SE + C1000 + R1000 / Rotel RSP1066 & RB985MkII  /  SVS 20-39PCi sub

garmtz

Helemaal eens met bovenstaande. Maarja, voor sommige mensen is het gewoon de kick van het bouwen, daar moet je ook rekening mee houden.... ;)

Bart_M

Tja, en dan heb je ook nog smaak.
Wellicht zoek je een sub met een compleet ander karakter dan de SVS sub.

RubenP

Zelfbouw is zeker leuk, maar vergelijk alleen al eens de kosten.

Een Hypex HS500 kost bijna 700 euro.
Daar heb je bijna een 20-39 PC plus voor waar al een 500 watt amp inzit.

Dankzij de lage dollar is SVS bijna onverslaanbaar  >:D
Waarschijnlijk is het materiaal waar de SVS van gemaakt is in europa meer waard dan de prijs van de sub.....
Dali Blue serie 6006 SE + C1000 + R1000 / Rotel RSP1066 & RB985MkII  /  SVS 20-39PCi sub

Bart_M

Ik vind 1000 Euro voor een probeersel nogal veel.
Kijk ook eens naar de drivers die Adire levert. Ze hebben een 18" driver die een nogal grote kast nodig heeft, maar hij heeft dan ook weer een hoog rendement. (heb je ook niet zo'n grote versterker nodig.)

Niet actief

Quote from: superleo7 on July 12, 2004, 09:59:35
ik wil een sub voor bij mijn martinlogan cls.
De sub zou mee moeten doen tot  van 20 tot 45 of 50 hz.
De sub moet ook snel zijn.
Nu zat ik te denken aan een goede 40 cm woofer en een grote kast .

Gaat dat samen, een goede 40cm woofer en een grote kast die "snel" moet zijn  ???
Snel is echt snel natuurlijk, als het gaat om een dipoolsysteem als dit hier......

Op het Apogee user's forum zijn al enkele discussie gevoerd over dipoolsubs. De laatste kun je hier lezen: http://audioworld.com/sw/Forum1/HTML/003650.html
Een wat oudere draad bevat ook heel wat info over deze verleidelijke manier van het genereren van sublaag dat past bij een dipoolsysteem: http://audioworld.com/sw/Forum1/HTML/002601.html.

Toine

superleo7

Ik heb ook aan een dipool gedacht maar deze hebben vaak dure versterking nodig om een beetje rendement er uit tekrijgen nodig.
Tenminste dit is wat ik er over gelezen heb.
Ik dacht aan 40 cm om dat natuurkundig gezien dit naar mijn idee dan het makkelijkst moet gaan. En het idee van een grote gesloten kast om dan tot bv 20 hz tegaan.
Ook heb ik wel gelezen dat dit goed moet gaan met dipool luidsprekers.


FFF

Ik zou een eton of een focal woofer nemen als je snel geluid wilt.

Kijk ook een naar de amp's van thommessen, ik heb de protheus 2,5 en die bevalt zeer goed, kwa prijs gelijk aan een HS 200 alleen mooier afgewerkt, meer mogelijkheden, en vermogen. Ook de Zap modules lijken mij uitstekend geschikt om zelf een simpel maar zeer krachtige versterker te bouwen.

Misschien is het ook raadzaam op ipv 1 gigantisch unit 2 kleinere units te gebruiken.

superleo7

Is een focal 15K8711 wat ?
En is deze geschikt voor een gesloten systeem.
Wat is de ideale kast inhoud van deze speaker?

Ik zou ook wel eens willen weten of je een speaker ipv 100 liter 500 liter kast kan geven of zit er wel een verhouding in.
Dit is mischien een extreem voorbeeld maar ben benieuwd.

Walter_PPK

#12
Je zou stereo opstelling met een setje Adire Shiva kunnen nemen met elk hun eigen thommessen of RCM versterker module. Inhoud van de kasten wordt dan 65 liter. De demping is dan gemiddeld (Q = 0,7). Hoe groter de kast hoe gevoeliger het lage deel van het spectrum wordt en hoe ongevoeliger het hoge deel. Voor 1000 euro kun je precies 2 shiva's en 2 RCM DT300's halen en het hout laten zagen.


Shiva in een 60 liter kist. Max spl: Xmax limitatie.



lage groupdelay:

[/img]http://www.wislwally.de/picupl/upl/shivagd.jpg[/img]
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Raymen

Hey,

is dit niks voor je.
http://forum.av123.com/photopost/showphoto.php?photo=995&papass=&sort=1&thecat=500

Deze beste man heeft hem ook zelf gemaakt,en jezus wat een kast zeg.

Mvgr,
Raymen
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

Bart_M

En de groupdelay van Walter_PPK:

superleo7

Wat bedoel je met het laag wordt gevoeliger als de kast groter wordt.

Ik heb even gekeken naar die enorme kast dat is inderdaad niet misselijk.
Zal die aangestuurd worden met dat midi setje?

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi,

Ik heb een sub gebouwd met de 15K8711 welke je noemde.
Je kunt even op mijn site kijken.

Groetjes
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

superleo7

Ja erik die heb ik gister bewonderd.
Ziet er goed uit net zoals waar jij mee bezig bent.
Ik weet alleen nog niet precies wat ik moet doen daar ik de martinlogan cls heb en nog niet weet of ik dipool gesloten of reflexmoet maken.
Ik loop al heel wat forums door en ja de meningen lopen nogal uiteen.
Het wordt toch eerst uit proberen voor ik wat definitief bouw denk ik.
Heb je trouwens de avalon osaris al gehoord bij studio alkmaar?

Erik van Voorst (in memoriam)

#18
Die staat nog op de planning...mischien in mijn vakantie...ik heb al wel een paar keer kontakt met ze gehad.

Een design-idee is mischien om voor snelle "kleine" woofers te gaan zoals bv. Thiel keramiek...deze integreren natuurlijk subliem met een snelle electrostaat en/of magnetostaat.... 8)

Ik zou ook dan kiezen voor een gesloten systeem om ook weer dat impulsgedrag te verbeteren...dan maar iets minder laag.... :-\

Integreren is voor jou het belangrijkste !!!!!
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Jean Pierre

Erik ik had even een vraagje voor jou speelt die 200 kg zware sub van jou nou zown svs sub eruit ? Of heb jij de sub alleen gemaakt omdat je het bouwen zo leuk vindt etc?

Bart_M

Kan je niet zeggen.
De SVS zal ongetwijfeld meer druk geven, maar of hij ook net zo goed klinkt....

SiR-ROUND

Quote8 cm kast met zandvulling.
Das wel... eh... erg klein... ;D

Mijn sub is gebaseerd op de THommessen 2.5 en de Eton 12-680/62HEX.

De kast is ontworpen door medeforummer DDDAC en ik heb de kist overgenomen van hem en daarbij een nieuwe AMP en nieuwe woofer. Ik ben van plan om er nog 1 te bouwen om de frontstage wat minder richtingsgevoelig ta maken qua sublaag.

Om eerlijk te zijn is dit een audiofiele woofer en dus niet direct geschikt om t ebulderen bij films. Hij is supersnel en strak, dit in een gesloten kast geeft een ontzettend mooie droge snelle bass. De echte punch hoop ik te verbetern met een tweede voor iets meer headroom en druk.

Link:

DDDAC sub

Let vooral op de geniale oplossing qua bracing.


Erik van Voorst (in memoriam)

#22
Mijn U-571 tegen de SVS.... ;D

Ik ga natuurlijk niet een review plaatsen over mijn eigen spul versus SVS
ook al heb ik ze beide gehoord... >:D

Garmt heeft ze ook allebei gehoord...mischien kun je hem wat ontfutselen..?

Ik weet niet of Toine (Thingman) ook de SVS gehoord heeft.......in ieder geval heeft hij mijn sub bij muziek en film gehoord.


Bouwen is leuk .....maar mijn primaire doel was iets te bouwen wat niet te koop is (U-571 sub).....of onbetaalbaar ( xXx-speakers ).......(Sentinel-achtig voor mij dus onbetaalbaar ;) )

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Niet actief

Quote from: Erik van Voorst on July 13, 2004, 11:59:27
Mijn U-571 tegen de SVS.... ;D
Ik ga natuurlijk niet een review plaatsen over mijn eigen spul versus SVS
ook al heb ik ze beide gehoord... >:D
Ik weet niet of Toine (Thingman) ook de SVS gehoord heeft.......in ieder geval heeft hij mijn sub bij muziek en film gehoord.

De SVS heb ik waarschijnlijk nog niet gehoord. Ik zou vast ook geen uitspraak kunnen doen al had ik 'm wel gehoord, omdat het dan op een andere plek zal zijn geweest en da's lastig vergelijken.
De meest indrukwekkende sub die ik gehoord heb (op het gebied van HT dan) was van Teufel. Ik dacht dat de vloer golfde.....
Maar inzet van zo'n beul leidt weer tot geheel unieke problemen, want wie heeft er nou een ruimte waar je dergelijke frequenties fatsoenlijk op sterkte in neer kunt zetten?
Toine.

superleo7

sir-round
Die 8cm was bedoelt de wand diktemaar dat begreep je vast wel.

De sub die ik wil hebben is ook bedoeld voor musikaliteit en niet voor de film.
Maar hij mag zeker wel wat druk leveren.
De sub die jij heb ziet er ook prachtig uit moet ik zeggen.
De kast ook mooi stabiel gebouwd.
Kan je de kast ook zonder demping bouwen maar dan wat groter of is dit nadelig?
Hoe groot is jouw sub kwa afmeting als ik vragen mag?