Gids voor het instellen van de subwoofer in je Home Theater

Started by garmtz, July 9, 2004, 11:08:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.


Romano

kan beter kijken of ik het kan lenen van iemand wand het is best prijzig.

BOUBOU

Quote from: Romano on October  1, 2004, 12:19:05
kan beter kijken of ik het kan lenen van iemand wand het is best prijzig.

Dat is inderdaad ook een optie....ik heb er zelf ook geen  ::)

Maar daar komt binnenkort verandering in  ;)

MvGr. BOBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub


leekie

Een vraagje van een genieter die nog maar kort beschikt over zijn surroundset.

Ik heb inmiddels ook het stuk van Garmt gelezen, en wel meer dan 1 keer. En voor een leek begin ik het aardig te begrijpen, denk ik :). Ik worstel nog met enkele kwesties. Hopelijk kunnen de experts me verder helpen.

Ik heb een Marantz 7300 en DV4200 OSE, met 4 Dali Royal speakers, de bijbehorende centre en als sub gebruik ik een Visonik 8. Als ik bedenk dat de dali's (de fronts en rears) tot 43Hz gaan (-3db), zou ik geneigd zijn deze dus op 'small' zetten, bij een crossover van 80hz, die ik in me receiver instel.

Als ik dat beluister en me sub staat qua freq. op 150 (is maximaal), valt me op dat bijv. bij de eerste scenes van U571 (dieptebommetjes) het laag toch een stuk minder is. En vooral van achteren komt. Ik kan wel de volumeknop van de sub hoger draaien, maar dit lijkt me niet de oplossing. Ook kent de sub een derde knop die phase aangeeft. Ik weet echter niet goed waar deze voor dient; hij loopt van nul tot 180. ???

Wellicht iemand die mij verder kan helpen?

Ter info: de luisterruimte is ca. 18 m2. Ik heb de sub geplaatst tussen de fronts, en dan rechts van het midden.

Alvast bedankt.

Carlo

BOUBOU

Quote from: leekie on October 25, 2004, 20:59:12
Een vraagje van een genieter die nog maar kort beschikt over zijn surroundset.

Ik heb inmiddels ook het stuk van Garmt gelezen, en wel meer dan 1 keer. En voor een leek begin ik het aardig te begrijpen, denk ik :). Ik worstel nog met enkele kwesties. Hopelijk kunnen de experts me verder helpen.

Ik heb een Marantz 7300 en DV4200 OSE, met 4 Dali Royal speakers, de bijbehorende centre en als sub gebruik ik een Visonik 8. Als ik bedenk dat de dali's (de fronts en rears) tot 43Hz gaan (-3db), zou ik geneigd zijn deze dus op 'small' zetten, bij een crossover van 80hz, die ik in me receiver instel.

Als ik dat beluister en me sub staat qua freq. op 150 (is maximaal), valt me op dat bijv. bij de eerste scenes van U571 (dieptebommetjes) het laag toch een stuk minder is. En vooral van achteren komt. Ik kan wel de volumeknop van de sub hoger draaien, maar dit lijkt me niet de oplossing. Ook kent de sub een derde knop die phase aangeeft. Ik weet echter niet goed waar deze voor dient; hij loopt van nul tot 180. ???

Wellicht iemand die mij verder kan helpen?

Ter info: de luisterruimte is ca. 18 m2. Ik heb de sub geplaatst tussen de fronts, en dan rechts van het midden.

Alvast bedankt.

Carlo

Coole setup, die had ik ook voorheen  :)

Op zich staat de sub op de goede plek in de setup.
De contrabass in een orkest staat normaliter ook op die plek.

Ik neem aan dat jij je sub niet verplaatst hebt sinds je jouw speakers op small gezet hebt?
Het zou anders te maken kunnen hebben met een dip op een bepaalde frequentie, die je alleen naar voren komt in het hogere laag.

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Romano

ik heb nog op een andere site gekeken een daar zag een dB-meter voor 30 €

Dus...

BOUBOU

Quote from: Romano on October 26, 2004, 18:41:35
ik heb nog op een andere site gekeken een daar zag een dB-meter voor 30 €

Dus...

Er is niemand die jouw belet de DB meter op die site aan te gaan kopen  ;)

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub


leekie

Quote from: leekie on October 25, 2004, 20:59:12
Een vraagje van een genieter die nog maar kort beschikt over zijn surroundset.

Ik heb inmiddels ook het stuk van Garmt gelezen, en wel meer dan 1 keer. En voor een leek begin ik het aardig te begrijpen, denk ik :). Ik worstel nog met enkele kwesties. Hopelijk kunnen de experts me verder helpen.

Ik heb een Marantz 7300 en DV4200 OSE, met 4 Dali Royal speakers, de bijbehorende centre en als sub gebruik ik een Visonik 8. Als ik bedenk dat de dali's (de fronts en rears) tot 43Hz gaan (-3db), zou ik geneigd zijn deze dus op 'small' zetten, bij een crossover van 80hz, die ik in me receiver instel.

Als ik dat beluister en me sub staat qua freq. op 150 (is maximaal), valt me op dat bijv. bij de eerste scenes van U571 (dieptebommetjes) het laag toch een stuk minder is. En vooral van achteren komt. Ik kan wel de volumeknop van de sub hoger draaien, maar dit lijkt me niet de oplossing. Ook kent de sub een derde knop die phase aangeeft. Ik weet echter niet goed waar deze voor dient; hij loopt van nul tot 180. ???

Wellicht iemand die mij verder kan helpen?

Ter info: de luisterruimte is ca. 18 m2. Ik heb de sub geplaatst tussen de fronts, en dan rechts van het midden.

Alvast bedankt.

Carlo

Quote from: BOUBOU on October 25, 2004, 22:06:56


Coole setup, die had ik ook voorheen :)

Op zich staat de sub op de goede plek in de setup.
De contrabass in een orkest staat normaliter ook op die plek.

Ik neem aan dat jij je sub niet verplaatst hebt sinds je jouw speakers op small gezet hebt?
Het zou anders te maken kunnen hebben met een dip op een bepaalde frequentie, die je alleen naar voren komt in het hogere laag.

MvGr. BOUBOU

Klopt; ik heb de sub niet verplaatst. Desalniettemin heb ik het idee dat er een hoop laag verdwijnt. Probleem is dat ik nog niet een laat ik maar zeggen geoefend luisteroor heb, om op je gehoor te kunnen  beoordelen of het wel of niet goed staat.

Kunnen db-meters of test-DVD's hier bij helpen? Graag ontvang ik dan wat suggesties :)

Heeft iemand een idee waar zo'n phaseknop voor dient? Zit achter op me sub, en helaas lukt het me niet om de specs. en vooral de uitleg van de site van Visonik te downloaden  >:( >:(

En dan had ik nog een vraag, ja... ik wil het dan ook graag leren begrijpen.  ;) Dus ik stel ze maar gewoon, want het is best ingewikkeld, of laat ik zeggen, kan best ingewikkeld zijn. ::)

Frank heeft enkele maanden geleden  - toen ik nog 'gewoon' stereo beluisterde - mijn TV gecalibreerd. Ik vroeg me af of er ook geen tours worden gedaan, waarbij de Home-Cinema-instellingen bij klanten worden geoptimaliseerd? Misschien een idee, of loop ik achter...

Iedere tip of opmerking, uiteraard van harte welkom :D

Greetz,
Carlo

BOUBOU

Quote from: leekie on October 27, 2004, 21:08:56

Kunnen db-meters of test-DVD's hier bij helpen? Graag ontvang ik dan wat suggesties :)

Het is zeker de moeite van het proberen waard.
Desnoods kun je proberen of je er één kunt lenen van een ander forum lid.


Quote
Heeft iemand een idee waar zo'n phaseknop voor dient? Zit achter op me sub, en helaas lukt het me niet om de specs. en vooral de uitleg van de site van Visonik te downloaden  >:( >:(

Doormiddel van de Phaseknop kun je de woofer als het ware om draaien.
Als de speakers uit slaan, gaat de woofer van je sub juist naar binnen, en andersom gekeerd natuurlijk.
Er schijnen enkele films te zijn die hier profijt van hebben, maar ik zou zo niet weten welke.

MvGr. BOUBOU



Quote
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

garmtz

Quote from: BOUBOU on October 28, 2004, 09:51:31
Doormiddel van de Phaseknop kun je de woofer als het ware om draaien.
Als de speakers uit slaan, gaat de woofer van je sub juist naar binnen, en andersom gekeerd natuurlijk.
Er schijnen enkele films te zijn die hier profijt van hebben, maar ik zou zo niet weten welke.

Het is niet zo dat de fase per film moet worden bijgesteld!!

Met de fase knop regel je dat het signaal van de subwoofer en van de speakers in het overgangsgebied van beiden op de plek van de luisteraar in fase is en niet in tegenfase.

Romano

Quote from: garmtz on October 28, 2004, 15:56:21


Het is niet zo dat de fase per film moet worden bijgesteld!!

Met de fase knop regel je dat het signaal van de subwoofer en van de speakers in het overgangsgebied van beiden op de plek van de luisteraar in fase is en niet in tegenfase.

hoe weet je of ze sub en speaker in fase staan???

garmtz

Quote from: Romano on October 28, 2004, 16:45:52
hoe weet je of ze sub en speaker in fase staan???

Laat ik het omdraaien: je weet dat je sub en speaker uit fase staan, als je MEER bas krijgt als je de fase omkeert.


Starred


arie001

Quote from: Romano on October 28, 2004, 16:45:52


hoe weet je of ze sub en speaker in fase staan???

Ik heb iets gelezen in "Home Theater for everyone" waar Robert Harley claimt de perfecte manier te hebben om je sub 'in-phase' te zetten;

Draai de speakerkabel aansluitingen van je fronts bij je amp om, dus rood in zwart en zwart in rood. Dan heb je een test-tone nodig met dezelfde frequentie als je ingestelde kantelfrequentie, speel deze af en draai je phase van je sub zó totdat je de minste bass hoort. (zal dan alleen echt goed werken met een variable phase, lijkt me) Het beste is als iemand anders dat doet terwijl jij op de luisterplaats zit, op dat punt zou je sub perfect 'in-phase' moeten staan, speakerkabels weer goed doen en klaar is kees ......

@Garmt
is dit ook wat jij bedoeld met;
Laat ik het omdraaien: je weet dat je sub en speaker uit fase staan, als je MEER bas krijgt als je de fase omkeert.

Ik persoonlijk ben ook nog een redelijke HT noob, dus misschien dat de effectiviteit van deze methode bevestigd/bekritiseerd kan worden ?
PrimaLuna | Sonus Faber | AH! | SolidSteel | Pioneer

Romano

ja,  ik begrijp hem al

bedankt voor je antwoord ;D

GerritZ

Quote from: arie001 on October 29, 2004, 13:31:39

@Garmt
is dit ook wat jij bedoeld met;
Laat ik het omdraaien: je weet dat je sub en speaker uit fase staan, als je MEER bas krijgt als je de fase omkeert.

Ja dit bedoeld Garmt ook. Maar ik denk dat de methode die jij beschrijft nauwkeuriger is.

Gerrit

leekie

Toch nog maar eens een vraagje erin gooien op het gebied van de instellingen en de plaatsing.  ;D

Ik heb zelf 4 DALI Royal towers en de bijbehorende centre (Dali 3db, 43Hz) en het hangt aan een Marantz sr7300 + DV4200 ose.  Mijn sub is een Visonik 8,2. Volgens mij downfiring   ::) een houten kast op een plaat. waaronder spikes zijn gemonteerd.

Nu lees ik veelal dat het belangrijk is om het laag vooral strak te krijgen, en niet 'boomerig'. Daartoe heb ik mijn kantelfreq. op 80hz staan (niet in te stellen voor iedere speaker apart), en de sub maximaal op 150hz. Ook de phaseknop op de sub staat maximaal. Ik merk als ik deze laatste omlaag draai, er een stuk laag verdwijnt. Mijn fronst staan, net als rears en centre op 'small'.

Ik heb verder geen gebruik gemaakt van een geluidsmeter of test-dvd.

Nu is het probleem dat ik eigenlijk nog niet zo'n geoefende luisteraar ben op het gebied van HT. Binnen mijn vrienden en kennisenkring zijn er wel die e.e.a. hebben staan, maar dat kan zich niet meten met mijn eigen set.  ;) Vooral all-in-one setjes hebben zij. Aangezien ik toch wat meer geld eraan heb gespendeerd - nog niet te vergelijken met de spullen die ik op het forum aantref -  :o, wil ik dan ook het maximale eruit halen, binnen de mogelijkheden van mijn interieur, en vriendin  :D

Ik heb zelf dus niet een echte referentie, om e.e.a. te vergelijken, en als mijn vriendin aangeeft dat als ze (boven) in bed ligt en het lijkt alsof het buiten onweert, terwijl ik 'gewoon' een fimpie kijk, krijg ik toch het idee dat er iets niet klopt in mijn set.

Hebben jullie een idee om mij hierbij te helpen. Ik dacht dat er misschien net als bij de callibratie van TV's en projectors ook HT-sets worden geoptimaliseerd. Heb ik het hier gruwelijk mis? Zoja, hebben jullie dan misschien andere suggesties.  ::)

Mijn sub staat rechts van het midden tussen tv en rechter frontspeaker. Ik zou graag een plaatje erbij plakken, maar heb geen sjoeger van hoe ik dit moet doen. ???

Alle tips worden zeer gewaardeerd.

Greetz,
Carlo  ;)





MarcoV

Quote from: leekie on November 15, 2004, 21:38:27

Ik heb verder geen gebruik gemaakt van een geluidsmeter of test-dvd.


Eerst dit maar eens doen, dan ben je gelijk alweer een stuk verder  ;)

Daarna zou je eventueel eens kunnen proberen wat te spelen met de plaatsing van de sub, als je dat nodig vindt.

Marco

ao1802

Ik volg deze post met veel interesse maar heb nog een vraagje .
Wat nou als ik geen bass managment op mijn receiver heb ???
moet ik dan met de crossover frequentie van mijn sub spelen , gaat over een denon 1802 . en een elac sub .

BOUBOU

Quote from: ao1802 on November 18, 2004, 21:36:37
Ik volg deze post met veel interesse maar heb nog een vraagje .
Wat nou als ik geen bass managment op mijn receiver heb ???
moet ik dan met de crossover frequentie van mijn sub spelen , gaat over een denon 1802 . en een elac sub .


De 1802 heeft wel een speciale sub uitgang?
In dat geval inderdaad kijken naar waar jouw speakers afvallen dmv. een DB-meter.
Vervolgens de sub daar op instellen met een 3db overlapp
Zorg er wel voor dat je de sub niet lager dan 120hz laat af filteren ivm. het LFE in films.

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

ao1802

Ja de denon heeft wel een sub (lijn)uitgang , maar ik kan nergens een kantelfrequentie??? instellen .

BOUBOU

Quote from: ao1802 on November 18, 2004, 23:42:35
Ja de denon heeft wel een sub (lijn)uitgang , maar ik kan nergens een kantelfrequentie??? instellen .


Ik heb gisteren even gezocht naar reviews van de 1802....er was zelfs iemand die beweerde dat de 1802 een goed bass management zou hebben.  :o

iig. kun jij alleen de kantelfrequentie op je sub in stellen.
Je zult eerst een meting moeten doen met een test dvd + DB meter.
Zo kun je door middel van een frequentie sweep er achter komen waar jouw main speakers gaan afvallen.
Op deze frequentie + 3Db. stel je dan je sub in.

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub