Gids voor het instellen van de subwoofer in je Home Theater

Started by garmtz, July 9, 2004, 11:08:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Scarp

'k heet geen garmt, maar het klopt aardig :)

Als je subwoofer op "no"/"none" zet, dan zal je receiver de fronts automatisch op Large zetten (en daar kan je niet vanaf wijken).

Die 1.5x is een vuistregel, dus je kan er altijd vanaf wijken als je iets anders beter vind klinken.

Wat voor speakers heb je?

BOUBOU

Ik heet wel geen yates, maar toch  ::)

Quote from: yates on July 20, 2004, 16:48:23
oh oke..
Ik ben vergeten erbij te vermelden dat mijn set bestaat uit de Q-serie van KEF (front de q7, rear q1 en de center de q9c).
Dus de q7's kunnen op large en de q1's op small en de center ook op small??

Met een Marantz Sr 5300
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

garmtz

q1 gaat tot 45 Hz, q9c tot 50 Hz, ik zou dus 80 Hz kiezen...

yates

ok bedankt (allen),

ok, maar de Q7 dan.. ?? Is de kantelfrequentie die je instelt op je receiver gelijk (in mijn geval de sr5400 ose) voor alle vijf de speakers?? En moet je dan alijd de fronts kiezen als maatstaaf, aangezien deze (in mijn geval dan) de beste specs hebben. ??

pff, leuke leerzame hobby dit HT!!  ;D

grtz,
yates
Pioneer KURO 5090 Marantz SR6003 Marantz BD7004 PS3 Humax 5050c Audioquest Ixos Kef 3005

garmtz

Quote from: yates on July 20, 2004, 20:43:19
ok, maar de Q7 dan.. ?? Is de kantelfrequentie die je instelt op je receiver gelijk (in mijn geval de sr5400 ose) voor alle vijf de speakers?? En moet je dan alijd de fronts kiezen als maatstaaf, aangezien deze (in mijn geval dan) de beste specs hebben. ??

Je kiest als kantelfrequentie in principe de laagste frequentie die de kleinste speaker weer kan geven (en dan x1,5). In jouw geval MOET je de GROOTSTE speakers wel als large instellen, want je hebt geen subwoofer. Had je die wel, dan zou je er voor kunnen kiezen om de fronts op large te laten staan (waarbij de bas van center en surrounds naar de subwoofer wordt gerouteerd) ook op small te zetten, met wellicht een NOG beter resultaat.

Bij de duurdere processoren kun je de kantelfrequentie per kanaal instellen, bij de meeste apparaten is dat echter niet mogelijk.

yates

dus je kiest de kleinste speaker?? In de zin van fysiek de kleinste maat of....
klopt dat ik in mijn geval de fronts op large moet zetten, ik heb geen andere keus..
Dus je zegt dat ik mijn fronts (eventueel) op large kan laten staan (met sub) en de rear en center op small..  en kantelfrequentie dus op 80?
Heb ik dan niet het gevaar dat mijn fronts teveel belast worden??  Want mijn fronts zijn (neem ik aan) niet full range.. ??

pff, misschien allemaal leek vragen, maar ik vind dat stukje wat je had geschrevven heel duidelijk, maar je hebt ook weer uitzonderingen blijkbaar..

Weer bedankt voor je antwoorden.

grtz
Yates
Pioneer KURO 5090 Marantz SR6003 Marantz BD7004 PS3 Humax 5050c Audioquest Ixos Kef 3005

garmtz

Quote from: yates on July 20, 2004, 20:55:27
dus je kiest de kleinste speaker?? In de zin van fysiek de kleinste maat of....

Nee, die met het hoogste -3 dB punt. In dit geval de center (50 i.p.v. 45 Hz voor de Q1).

Quoteklopt dat ik in mijn geval de fronts op large moet zetten, ik heb geen andere keus..

Dat zeg ik... ;)

QuoteDus je zegt dat ik mijn fronts (eventueel) op large kan laten staan (met sub) en de rear en center op small..  en kantelfrequentie dus op 80?
Heb ik dan niet het gevaar dat mijn fronts teveel belast worden??  Want mijn fronts zijn (neem ik aan) niet full range.. ??

Klopt, als je geen subwoofer hebt, kun je je fronts teveel belasten met LFE. heb je een subwoofer, dan gaat de bas van center, surrounds en LFE daarheen en niet naar de fronts en lopen deze daarom een stuk minder 'gevaar'.

Quotepff, misschien allemaal leek vragen, maar ik vind dat stukje wat je had geschrevven heel duidelijk, maar je hebt ook weer uitzonderingen blijkbaar..

Zoveel antwoorden, zoveel vragen... ;D

QuoteWeer bedankt voor je antwoorden.

Het is graag gedaan...

dvd-martin

Hoi experts  ;)

Even een orienterende vraag.
Ik heb nu een B&W ASW 2000 sub in een hometheater opstelling maar ik zit te denken om deze te vervangen voor een REL Sub. Wat zou nou een betere optie zijn 2x de Rel Storm III of 1x de Rel Stadium III.
Nu gaat het niet om de vele power en om de buren te zieken maar gewoon een diepe impact bij films en bij muziek is beide goed in te stellen. Of moet ik het in de Q serie zoeken??

bedankt alvast voor de info.

BOUBOU

Voor echte slam kun je het inderdaad beter bij de Q serie zoeken.
De St serie is echter muziekaler!

Probeer ook eens of je een SVS bij een forumgenoot kunt luisteren.
Die geeft pas echte slam die je goed voelt.  8)

MvGr. BOUBOU


edit:

De sub van Gerritz is natuurlijk ook de moeite waard  ;D
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

GerritZ

Quote from: dvd-martin on August 19, 2004, 18:11:07
Hoi experts  ;)

Even een orienterende vraag.
Ik heb nu een B&W ASW 2000 sub in een hometheater opstelling maar ik zit te denken om deze te vervangen voor een REL Sub. Wat zou nou een betere optie zijn 2x de Rel Storm III of 1x de Rel Stadium III.
Nu gaat het niet om de vele power en om de buren te zieken maar gewoon een diepe impact bij films en bij muziek is beide goed in te stellen. Of moet ik het in de Q serie zoeken??

bedankt alvast voor de info.

Heb nog een Q400 te koop voor je ???


Gerrit

Bart S.

Quote from: BOUBOU on August 19, 2004, 19:49:28
Voor echte slam kun je het inderdaad beter bij de Q serie zoeken.

Eens, heb zelf een kleine Quake II en verbaas me er over wat een laag er uit zo'n klein kastje kan komen. Ik heb nog geen moment spijt gehad van de aanschaf.

Ghostbuster

Hoi,

Ik heb een REL stadium III, nu is mijn vraag waar ik de Mode selector (1 t/m 4) op moet zetten. Ik heb hem high- en low level aangesloten.

groeten,
Arjan
Rotel: rsp 1098 Processor
Vincent: cd-S6MK cd speler / 2x SP998 en 3x SP996 monoblokken/ SA-93 plus VV
Dune 3.0 Mediaplayer
Xanadu: AW25/C 10/ AW7A1 Sony Bravia 46'LCD Rel : stadium III sub.woofer Volledige Furutech bekabeling.

BOUBOU

Quote from: Ghostbuster on September 10, 2004, 20:29:06
Hoi,

Ik heb een REL stadium III, nu is mijn vraag waar ik de Mode selector (1 t/m 4) op moet zetten. Ik heb hem high- en low level aangesloten.

groeten,
Arjan

Ik heb mijn Q400 op standje 2 staan.
Ik neem aan dat dat met die van jouw niet anders is.

Zo geeft hij in films het LFE weer, en met muziek gaat al het laag paralel aan je fronts naar je stadium.

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Ghostbuster

Bedankt voor je reaktie, ik heb hem op 2 maar dat was puur toeval  ;)
Rotel: rsp 1098 Processor
Vincent: cd-S6MK cd speler / 2x SP998 en 3x SP996 monoblokken/ SA-93 plus VV
Dune 3.0 Mediaplayer
Xanadu: AW25/C 10/ AW7A1 Sony Bravia 46'LCD Rel : stadium III sub.woofer Volledige Furutech bekabeling.

Romano

ik wil mijn subwoofer in een stereo systeem opstellen maar hoe moet ik deze afstellen. welke hz enz.

BOUBOU

Quote from: Romano on September 30, 2004, 12:54:09
ik wil mijn subwoofer in een stereo systeem opstellen maar hoe moet ik deze afstellen. welke hz enz.

Mischien is het ook handig om er even bij te vermelden welke speakers en sub je wilt gaan gebruiken.
evenals het type stereo versterker  ;)

iig. zou je met  behulp van een cd met frequentie sweep en een DB meter kunnen gaan meten, of er gaten ontstaan in het spectrum op de verschillende frequenties.

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Romano

phillips boxen

50 hz t/m 20000

sub Yamaha
sub 35 t/m 12 hz

BOUBOU

Quote from: Romano on September 30, 2004, 13:37:07
phillips boxen

50 hz t/m 20000

sub Yamaha
sub 35 t/m 12 hz

Weet je zeker dat de Yamaha uit die prijsklasse tot 12Hz gaat?

iig. kun je je crossover op 80Hz zetten om te beginnen....
Dan heb je in ieder geval een goede overlap van de frequenties.

Verder, zoals ik al zei, met een frequentie sweep + DB meter gebruiken, om er achter te komen, of er gaten in het spectrum zitten.

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub


Romano

Maar als mijn main speakers tot 50 hz gaan en ik zet mijn sub op 80 dan krijg ik 2x 50 t/m 80 HZ.
volgens mij klinkt dat niet zo mooi

BOUBOU

Quote from: Romano on September 30, 2004, 14:59:32
Maar als mijn main speakers tot 50 hz gaan en ik zet mijn sub op 80 dan krijg ik 2x 50 t/m 80 HZ.
volgens mij klinkt dat niet zo mooi

Het ligt er maar net aan hoe erg jouw sub het geluid kleurt.
De specificaties van jouw fronts liggen waarschijnlijk op het -6Db. punt.
Dit betekend dat ze waarschijnlijk al op 60 á 65 Hz gaan afvallen

Deze afval range kun je dan compenseren met de sub, zodat je geen gat krijgt.

Met een DB meter icm een test cd/dvd kun je presies na meten op welk punt jouw speakers presies afvallen.

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Romano


BOUBOU

Quote from: Romano on October  1, 2004, 10:18:25
wat kost zo'n test cd en db-meter?

???

Rechts boven in de hoek kun je klikken op de link van ITC.
Onder het kopje calbratie tools kun je het setje DB meter + DVD vinden.

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub


wh-vanderpost

Denon AVC-X3800H | NVidia Shield Pro | PS3
Tannoy Revolution R2 | RC (front+back) | R1 | SVS PB12-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Canare | Belden | DIY UTP | AudioQuest