Gids voor het instellen van de subwoofer in je Home Theater

Started by garmtz, July 9, 2004, 11:08:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

garmtz

Lees in onderstaande link een uitgebreid verhaal over het instellen van je subwoofer in een HT-opstelling:

http://www.hifi.nl/allesover.php?id=1621

Vragen en opmerkingen in deze thread!

Als je meer wilt weten over subwoofers in het algemeen en gebruik in een stereo-opstelling, zie een ander artikel op dezelfde site:

http://www.hifi.nl/allesover.php?id=1620

FrankB

2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

advr


Nog een HiFi.nl-er. Het valt wel op dat veel recencenten van het HT-Forum voor HiFi.nl schrijven..... ;D

wel een moioi verhaal. :)

Zal ik toch eens een sub gaan uitproberen.. :D
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

wil

Leuk stuk Garmt! En passant heb ik het stuk van René ook gelezen. Hij schrijft daarin:
"Verwacht geen wonderen. Uw hoofdluidsprekers worden niet beter door de toevoeging van een sub. Wel gaat de totale geluidskwaliteit en in het bijzonder de natuurlijkheid omhoog."
Wat bedoelt hij daarmee? Ik zou juist verwachten dat door het instellen van mijn fronts op "small" en het gebruik van een sub vanaf 80 Hz en lager juist wel een verbetering van met name de hoofdluidsprekers geven. Immers, de fronts hoeven minder te doen en kunnen dan fijn van het mid-laag tot hoog gaan doen.

Een andere vraag die ik heb gaat over de keuze van een sub. Subs zijn in prijs vaak duurder dan fronts (!). Dat je dus geen kwalitatief mindere sub kiest bij goede fronts snap ik. Maar ik wil eigenlijk qua sub een voorsprongetje nemen op fronts die ooit (voorlopig niet!) vervangen gaan worden, oftewel, ik wil een kwalitatief betere sub dan mijn fronts. Geeft dat problemen (ga ik mijn fronts dan verguizen?) of is dat alleen maar beter?

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

garmtz

Quote from: wil on July  9, 2004, 12:00:15
Leuk stuk Garmt! En passant heb ik het stuk van René ook gelezen. Hij schrijft daarin:
"Verwacht geen wonderen. Uw hoofdluidsprekers worden niet beter door de toevoeging van een sub. Wel gaat de totale geluidskwaliteit en in het bijzonder de natuurlijkheid omhoog."
Wat bedoelt hij daarmee? Ik zou juist verwachten dat door het instellen van mijn fronts op "small" en het gebruik van een sub vanaf 80 Hz en lager juist wel een verbetering van met name de hoofdluidsprekers geven. Immers, de fronts hoeven minder te doen en kunnen dan fijn van het mid-laag tot hoog gaan doen.

Je moet die twee stukken echt volledig LOS van elkaar zien. Hij beschrijft namelijk het gebruik van een subwoofer in een stereo/muziek-set, waarbij je geen small/large instelling hebt, maar je de subwoofer alleen maar parallel aan de speakers of via de stereo pre-out aan kunt sluiten.

QuoteEen andere vraag die ik heb gaat over de keuze van een sub. Subs zijn in prijs vaak duurder dan fronts (!). Dat je dus geen kwalitatief mindere sub kiest bij goede fronts snap ik. Maar ik wil eigenlijk qua sub een voorsprongetje nemen op fronts die ooit (voorlopig niet!) vervangen gaan worden, oftewel, ik wil een kwalitatief betere sub dan mijn fronts. Geeft dat problemen (ga ik mijn fronts dan verguizen?) of is dat alleen maar beter?

Hoe beter, hoe beter... :)   Er bestaat niet iets als een sub die "te goed is voor de fronts".

Jinsu

Hoi,

Het zou dus absoluut uit den boze zijn als ik de filter van de subwoofer "B15a" zou gaan gebruiken als het alleen om "stereo-muziek" zou gaan? De fronts zijn monitors "M22", ik neem toch aan dat ik zij hiermee alleen zou ontlasten als ik bij een bepaalde frequentie begin te kappen en die alleen doorgeef naar de sub? Of zit ik nu de verkeerde richting te denken?

Handige gidsen, print en klaar ;D .

MvGr,

Jens
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Johan Van Gompel

Goed geschreven artikel. Het is al heel lang geleden dat ik nog het Groene Boekje ter hand heb genomen maar volgens mij is het "Garmts Gids" (Nederlands) of "Garmt's Guide" (Engels). Verder klinkt "van een home theater subwoofer" indrukwekkender dan "van een subwoofer voor HT". ;) ::) (word zelf draaierig bij wat ik hier schrijf ;D)
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

wil

Quote from: garmtz on July  9, 2004, 12:07:48
Je moet die twee stukken echt volledig LOS van elkaar zien. Hij beschrijft namelijk het gebruik van een subwoofer in een stereo/muziek-set, waarbij je geen small/large instelling hebt, maar je de subwoofer alleen maar parallel aan de speakers of via de stereo pre-out aan kunt sluiten.
Ok, in geval van bass-management blijft dus staan: alles op small en een crossover die zo'n 20 Hz boven je laagste bereik van je fronts liggen (vuistregel, zo even door de bank genomen  :P).

Maar klopt deze (veronder)stelling dan wel?
Quote from: wil on July  9, 2004, 12:00:15
Ik zou juist verwachten dat door het instellen van mijn fronts op "small" en het gebruik van een sub vanaf 80 Hz en lager juist wel een verbetering van met name de hoofdluidsprekers geven. Immers, de fronts hoeven minder te doen en kunnen dan fijn van het mid-laag tot hoog gaan doen.

Quote from: garmtz on July  9, 2004, 12:07:48
Hoe beter, hoe beter... :)   Er bestaat niet iets als een sub die "te goed is voor de fronts".
Da's een hele geruststelling  ;D Kan ik nog even doorsparen...

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Erik van Voorst (in memoriam)

Tjee.....die Avalon Sentinels duiken toch overal op..... :P
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

PaulB.

He garmt,

Prima verhaal waar "men" tenminste wat aan heeft, zeer duidelijk. :)

Bedankt,

MvrGr. Paul
You Worry, You Die. You Don't Worry, You Die. So Don't Worry!

garmtz

Quote from: wil on July  9, 2004, 13:13:14
Ok, in geval van bass-management blijft dus staan: alles op small en een crossover die zo'n 20 Hz boven je laagste bereik van je fronts liggen (vuistregel, zo even door de bank genomen  :P).

Nee, als je het bass-management van een surround receiver gebruikt, moet het crossover van de sub UIT of op zijn hoogste stand (meestal 120 Hz).

garmtz

Quote from: Johan Van Gompel on July  9, 2004, 13:10:41
Goed geschreven artikel. Het is al heel lang geleden dat ik nog het Groene Boekje ter hand heb genomen maar volgens mij is het "Garmts Gids" (Nederlands) of "Garmt's Guide" (Engels). Verder klinkt "van een home theater subwoofer" indrukwekkender dan "van een subwoofer voor HT". ;) ::) (word zelf draaierig bij wat ik hier schrijf ;D)

Even de titel aangepast. Klinkt het ook wat minder pretentieus zo... ;)   

garmtz

Quote from: PaulB. on July  9, 2004, 15:09:00
He garmt,

Prima verhaal waar "men" tenminste wat aan heeft, zeer duidelijk. :)

Bedankt,

MvrGr. Paul

Thanks Paul!  8)

American_Nightmare

Gaaf, goed en duidelijk verhaal! Vooral het stuk over small / large vond ik heel duidelijk. Heb er weer wat van opgestoken! :)

Wat er misschien nog bij zou kunnen is het nut en effect van het al dan niet plaatsen op spike of een tegel.

garmtz

Quote from: American_Nightmare on July  9, 2004, 15:52:10
Wat er misschien nog bij zou kunnen is het nut en effect van het al dan niet plaatsen op spike of een tegel.

Lees daarvoor het stuk van René van Es, hij geeft meer algemene informatie: http://www.hifi.nl/allesover.php?id=1620

Spacebass

Ik heb dit maar ff uit de Large VS Small discussie gehaald  :)

<ingevoegd>
Garmt,

Prachtig artikel met een zeer helder en overtuigend verhaal.
Ik miste alleen de aanvulling dat laagproblemen meerdere facetten hebben dan de locatie waar luidsprekers staan. Immers, als je last hebt van eigenmodes, los je het probleem niet op door slechts van 1 punt het laag te laten komen en zal akoestische correctie onoverkomelijk zijn. Mensen die hier last van hebben, zouden weleens het idee kunnen hebben dat met een subwoofer deze problemen ook "ineens" opgelost zijn.


Een paar persoonlijke aantekeningen tav opmerkingen in het artikel betrokken op mijzelf (daar is het artikel immers voor bedoeld)

1.Ik vind de term "verstokte 2-kanaals audiofiel " niet passend, omdat je hier toch een stempel mee drukt op mensen, zoals ik, die niet blind een subwoofer gekocht hebben omdat het zo hoort, maar omdat ze eerst overtuigd willen worden van de noodzaak ervan of omdat ze groeiende zijn met hun set. Vaak zijn full-range speakers duurder, dus kost het iets meer tijd om zo'n set te completeren. Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die een set als de jouwe in een keer gekocht hebben. Geef mensen de tijd om hun set "af te maken" en je zult zien hoeveel van deze mensen om de levensduur van hun kostbare speakers te verlengen, uiteindelijk een passende krachtige sub aankopen.
Ik denk dat ik en mensen die bewust voor "zogenaamde 'full range' speakers" hebben gekozen net zo serieus met multichannel bezig zijn. Er wordt iets te gemakkelijk gezegd dat ze bij stereo zijn blijven hangen, terwijl als ik zo naar mijn set kijk, ik misschien wel verder ga en zal gaan dan een gemiddelde HT set.
Ik denk overigens dat serieuze "Full-Rangers" echt niet zomaar beteuterd zullen zijn door een artikel, maar juist een verbeteringen en mogelijkheden zien, ook hier jammer genoeg weer een "vooroordeel".


2.Ondanks het laag bij een subwoofer systeem dieper zal gaan, blijf je met zitten met de rest van de set die niet naar "full-impact" niveau getrokken kan worden en de sub dus beperkt zal worden tot het niveau waarop de overige speakers gaan. Dan mag je nog zoveel slam ed hebben in het laag vanwege de subwoofer, maar zal je per saldo echt niet veel beter uitzijn. Ik ervaar (persoonlijk) daar een groter verlies, dan die paar hrz'en onder de 20 Hz die je dan mist uit je fronts/center en je surrounds. Je wilt immers een kloppend systeem hebben en dus zullen de "minder heftige fronts/surrounds/center" maatgevend zijn. Ik zeg niet dat dat met alle systemen dat zo is, maar wel met alle systemen die ik tot nog toe gehoord heb.
Ik ben het aboluut met je eens dat veel speakers onterecht het predicaat "full-range" krijgen. Dit is misschien alleen met ondynamische ruis, als ze echter "echt" aan het werk zijn met heftige transienten in de muziek/film, dan gaan ze "stuiteren"
<ingevoegd>

SiR-ROUND

Moo stukje Gramt,

Echter:

QuoteOmdat het gehoor van de mens vrij ongevoelig is voor laag, wordt het LFE-signaal t.o.v. het laag in de andere kanalen 10 dB harder opgenomen.
ik dacht dat het meer te maken had met headroom tijdens produktie?

Enne:

Quote'Saving Privat Ryan'

Je mist een "e" ;)


garmtz

Quote from: SiR-ROUND on July  9, 2004, 16:04:16
ik dacht dat het meer te maken had met headroom tijdens produktie?

Ik heb het een beetje krom geschreven... Wat ik bedoel is het volgende: "Omdat het gehoor van de mens vrij ongevoelig is voor laag, wordt het LFE-signaal t.o.v. het laag bij afspelen 10 dB versterkt. Dat het signaal niet in eerste instantie gewoon harder wordt opgenomen, heeft te maken met de afname van de 'headroom' die dan plaatsvindt". Zal het aan laten passen, thanks!

Quote
Je mist een "e" ;)

Wordt ook aangepast!

@Space: ik moet even je post goed doorlezen en kijken of ik de zaken wat minder voorbeoordeeld op kan schrijven... Later meer...

SiR-ROUND


yates

duidelijk verhaal (na twee keer lezen :o)  Ben nog een leek.... hahah

Nu is mijn vraag als ik GEEN subwoofer heb, moet ik dan mijn speakers instellen als Large?? Dus alle vijf op Large??

Misschien een stomme vraag maar ja, sorry dan..  ???

grtz,
Yates
Pioneer KURO 5090 Marantz SR6003 Marantz BD7004 PS3 Humax 5050c Audioquest Ixos Kef 3005

SiR-ROUND

Dat kan je doen. Je speakers kunnen zo laag als ze kunnen. Zijn het full range speakers?

Maar mocht dat niet het geval zijn dan zal je geen sublaag ervaren.

garmtz

Quote from: yates on July 20, 2004, 16:39:31
duidelijk verhaal (na twee keer lezen :o)  Ben nog een leek.... hahah

Nu is mijn vraag als ik GEEN subwoofer heb, moet ik dan mijn speakers instellen als Large?? Dus alle vijf op Large??

Misschien een stomme vraag maar ja, sorry dan..  ???

Is zeker geen stomme vraag! Ik zou het grootste luidsprekerpaar op large instellen en evt. kleine(re) speakers op small. Zet sub op off/no en laat de grootste speakers de bas verwerken. Wees wijs met je volume!

yates

oh oke..
Ik ben vergeten erbij te vermelden dat mijn set bestaat uit de Q-serie van KEF (front de q7, rear q1 en de center de q9c).
Dus de q7's kunnen op large en de q1's op small en de center ook op small??

Zodra ik dus in het menu van mijn receiver selecteer dat ik GEEN subwoofer hebt, maakt het natuurlijk ook niet uit op hoeve hz de kantelfrequentie staat??

Correct me if i am wrong, i am learning..  :D

grtz,
Yates
Pioneer KURO 5090 Marantz SR6003 Marantz BD7004 PS3 Humax 5050c Audioquest Ixos Kef 3005

garmtz

Quote from: yates on July 20, 2004, 16:48:23
oh oke..
Ik ben vergeten erbij te vermelden dat mijn set bestaat uit de Q-serie van KEF (front de q7, rear q1 en de center de q9c).
Dus de q7's kunnen op large en de q1's op small en de center ook op small??

Juist ingesteld!

QuoteZodra ik dus in het menu van mijn receiver selecteer dat ik GEEN subwoofer hebt, maakt het natuurlijk ook niet uit op hoeve hz de kantelfrequentie staat??

Correct me if i am wrong, i am learning..  :D

Dat maakt wel uit, beneden die frequentie wordt de bas dan naar de fronts gestuurd. Zet deze op 80 of 100 Hz.

yates

thankx Garmtz!!

dus front large
dus rear small
dus center small

dit alles is gebasseerd op subwoofer none..

Ik kan kiezen op mijn receiver (marantz sr5400 ose) voor lpf/hpf (dit is de kantelfrequentie??) met stappen van 80, 100 en 120.
deze zet ik nu dus op 80..
Maar als ik dalijk een sub zal installereen dan zeg jij (volgens het hif.nl stukje) dat de specs van je luidspreker moet nemen (de hz voor b.v -3) en dat 1,5 x en daarop wordt je kantelfrequentie ingesteld (correct me if i am wrong))....

kan jij (als je natuurlijk dit wil doen  ::)  ) de specs van mijn luidsprekers erbij pakken en mij de waarde geven zoals die theoretisch (natuurlijk moet je luisteren) zal moeten instellen op je receiver?? je zou mij daar enorm mee helpen en zo leer ik ook weer bij..
dit zijn de specs, hoop dat dit voldoende is,.. :
btw de kantelfrequentie op mijn receiver kan ik niet per luidspreker instellen..

Alvast bedankt voor je hulp.

Groet,
Patrick
Pioneer KURO 5090 Marantz SR6003 Marantz BD7004 PS3 Humax 5050c Audioquest Ixos Kef 3005