Gids voor het instellen van de subwoofer in je Home Theater

Started by garmtz, July 9, 2004, 11:08:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.


RobT

He, eindelijk een reactie  :D.

Dank je wel Spacebass voor jou antwoord.

garmtz

Quote from: RobT on December 10, 2006, 20:21:31
Misschien was mijn 2 vraagjes niet zo duidelijk?

Volgens mij is het geen probleem om een sub exact tussen de hoofdspeakers te plaatsen, maar verdient het geen aanbeveling om exact in het midden van de kamer (tussen 2 muren) te plaatsen. Wright?

Je versterkt hiermee alle even staande golven en dempt maximaal de oneven staande golven. Je krijgt dan een vrij 'niet-rechte' curve. Ligt er wel aan waar de subwoofer begint met weergeven (stand van crossover).

Spacebass


jord

ik snap er niks van jongens ik heb een kenwood reciever krf-v6090d philps boxen die tot 38hz gaan sub yamaha yst sw300 ik kan mijn sub van achter instellen van 50-80-120.
maar moet ik dan op mijn reciever het lfe kanaal aanpassen op -6 bedoel je dat met crossover

Stadium III

5.2.4 Marantz Klipsch setup

B.J.

Quote from: jord on January  2, 2007, 13:02:00
ik snap er niks van jongens ik heb een kenwood reciever krf-v6090d philps boxen die tot 38hz gaan sub yamaha yst sw300 ik kan mijn sub van achter instellen van 50-80-120.
maar moet ik dan op mijn reciever het lfe kanaal aanpassen op -6 bedoel je dat met crossover


-6 zal wel -6db zijn. De laagste tonen kan je speaker/sub minder hard weergeven dan het middengebied.
Crossover op je sub zet je bv op 120hz. Is dit ook instelbaar op je receiver of alleen een small/large optie?

jvanhambelgium

Ik heb een Onkyo 875 met Audessey technology voor calibratie etc van de speakers.
Indien ik een sub ga zetten, moet ik dan nog met de dB-meter van Radioshack/Conrad spelen of zal de Audessey de nodige metingen doen en indien de sub te hard staat die eventueel enkele dB's omlaag brengen ?

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Bornin7ty2

I lost it.

Ik ben nog maar pas serieus bezig met HT, ongeveer een jaartje dus heb nog heeeeeeeeeeeeel veel te leren.

Hopelijk begint het nu.

In de link in de startpost wordt er verteld over het gebruik van de LFE verbinding etc. en het lijkt erop dat dit de beste manier van aansluiten is voor films.

Nou heeft mijn leverancier me verteld dat ik de  subwoofer gewoon op beide fronts moet aansluiten (rood van woofer op Rood left en zwart van de sub op zwart left bijv.)  Na het lezen van eerdergenoemde post heb ik bij mijn leverancier nog eens gevraagd hoe het zit maar hij blijft volhouden dat het op deze manier moet.

Hoe ist nou.....

Ik heb hier duidelijk wat hulp nodig dus . . . . Help!!!

het betreft trouwens een Denon AVR 2307, 2x B&W XT4 en een Rel Quake II

Tnx,

72

bmateijsen

Wie is die leverancier?? Het is niet verkeerd wat hij zegt, echter denk ik dat onderstaande manier waarschijnlijk makkelijker is.

Je kan in jouw situatie het beste hetvolgende doen:

Gebruik een interlink om de subwoofer aan te sluiten ipv luidsprekerkabels.
Zet je luidsprekers op small in de versterker. (ipv large)
Stel de crossover van je subwoofer in op 80 hrz.

Gebruik de kalibratiemicrofoon en laat de Denon zijn werk doen, om de volumes en afstanden in te regelen.
Nog beter is het om dit te doen met een analoge dB meter en een afstel DVD.

Groet,

Bjorn

Bornin7ty2

De dealer in kwestie is Echo in Goes. 

Ik zal het wel eens met zo'n interlink proberen.

Tnx.

72

Edit, weet er iemand misschien wat linkjes voor een precieze uitleg over alle belangrijke zaken zoals Large, small, crossover, -3dB etc. kortom: hifi.
Ik snap er namelijk nog niet echt veel van maar wil het wel weten  8)

Jenkins


Mike Philippens

Ik heb een REL Quake I en vraag me af hoe ik dat ding nou precies goed afstel. Ik heb alles volgens de REL instructies aangesloten (dus zowel LFE als op de frontspeakers, en die op 'large' gezet). Ik kan met een testfragment het volume goed afregelen, dat is het probleem niet. Maar die REL heeft ook nog een 'rolloff' draaiknop. In de instructies staat hoe je die moet instellen. Maar is het ook niet sterk afhankelijk van de film/muziek die je op hebt staan? Ik vlieg nu al regelmatig uit de stoel om het volume bij te regelen omdat de ene soundengineer doof blijkt en de andere bang is dat je kopjes van de tafel trillen. Op zich kan ik met het steeds weer bijstellen van het volume wel leven, maar ik vraag me af of ik ook niet af en toe de zaak beter kan bijstellen met die rolloff knop. En zo nee: hoe stel ik 'm dan in 1x goed in? Welke muziek pak ik daarvoor, of kan het ook met een testsignaal?

Ghostbuster

Quote from: Mike Philippens on December 10, 2007, 00:31:18
Ik heb een REL Quake I en vraag me af hoe ik dat ding nou precies goed afstel. Ik heb alles volgens de REL instructies aangesloten (dus zowel LFE als op de frontspeakers, en die op 'large' gezet). Ik kan met een testfragment het volume goed afregelen, dat is het probleem niet. Maar die REL heeft ook nog een 'rolloff' draaiknop. In de instructies staat hoe je die moet instellen. Maar is het ook niet sterk afhankelijk van de film/muziek die je op hebt staan? Ik vlieg nu al regelmatig uit de stoel om het volume bij te regelen omdat de ene soundengineer doof blijkt en de andere bang is dat je kopjes van de tafel trillen. Op zich kan ik met het steeds weer bijstellen van het volume wel leven, maar ik vraag me af of ik ook niet af en toe de zaak beter kan bijstellen met die rolloff knop. En zo nee: hoe stel ik 'm dan in 1x goed in? Welke muziek pak ik daarvoor, of kan het ook met een testsignaal?

Mijn ervaring is dat je met gewoon stereo muziek inderdaad blijft klooien met de volumeafstelling. TIP: Gebruik vloerstaanders voor je fronts en gebruik de sub enkel voor de dvd films. De rolloff knop heb ik maximaal staan en regel de cross over instellingen met de processor.
Rotel: rsp 1098 Processor
Vincent: cd-S6MK cd speler / 2x SP998 en 3x SP996 monoblokken/ SA-93 plus VV
Dune 3.0 Mediaplayer
Xanadu: AW25/C 10/ AW7A1 Sony Bravia 46'LCD Rel : stadium III sub.woofer Volledige Furutech bekabeling.

Stadium III

Quote from: Mike Philippens on December 10, 2007, 00:31:18
Ik heb een REL Quake I en vraag me af hoe ik dat ding nou precies goed afstel. Ik heb alles volgens de REL instructies aangesloten (dus zowel LFE als op de frontspeakers, en die op 'large' gezet). Ik kan met een testfragment het volume goed afregelen, dat is het probleem niet. Maar die REL heeft ook nog een 'rolloff' draaiknop. In de instructies staat hoe je die moet instellen. Maar is het ook niet sterk afhankelijk van de film/muziek die je op hebt staan? Ik vlieg nu al regelmatig uit de stoel om het volume bij te regelen omdat de ene soundengineer doof blijkt en de andere bang is dat je kopjes van de tafel trillen. Op zich kan ik met het steeds weer bijstellen van het volume wel leven, maar ik vraag me af of ik ook niet af en toe de zaak beter kan bijstellen met die rolloff knop. En zo nee: hoe stel ik 'm dan in 1x goed in? Welke muziek pak ik daarvoor, of kan het ook met een testsignaal?

Je sluit je Quake I aan via neutrik of low level

En als je neutrik gebruikt icm vloerstaanders dan regel je de rolloff op de rel

Gebruik je alleen low kan je dat ook met vloerstaanders doen maar dan draai je de rolloff open en zorg je dat de speaker instellingen dat die op small staan

Bij de oudere type's kun je beide ingangen wel gebruiken maar niet appart in volume afstellen
5.2.4 Marantz Klipsch setup

Mike Philippens

Quote from: Stadium III on December 10, 2007, 17:33:30
En als je neutrik gebruikt icm vloerstaanders dan regel je de rolloff op de rel
Wat hebben die vloerstaanders ermee te maken?

Ik heb 'm op de 'REL' manier aangesloten; zowel high als low. In principe klinkt het allemaal prima, maar ik moet steeds weer aan het volume draaien omdat elke dvd/cd weer nét iets anders is. Tenminste...doorgaans staat ie goed, maar er zijn extremen waar je ofwel geen bas hoort, of de boel de kamer uitdreunt.

Ik moet de rolloff dus op de REL afregelen? Maar doe ik dat 1x en regel verder het basnivo naar wens alleen met de volumeknop? Want soms heb ik het idee dat ik het volume wel érg ver terug moet draaien om geen gedreun te horen. Op die momenten vraag ik me af of ik ook niet iets aan de rolloff moet doen. Vandaar dus de vraag: hoe/waarmee krijg ik een fatsoenlijke, generieke rolloff afstelling?

filmkelder

Hallo allemaal,

Het verhaal van Garmt is in elk geval duidelijk, met dank daarvoor.
Véél duidelijker dan wat de manuals van de SUB en/of de receiver zeggen.

Ik ben over het algemeen best tevreden met het geluid van mijn HT, maar je blijft zoeken hé ;)
Toen ik twee jaar geleden begon met het bouwen van mijn HT en mij in de materie ben gaan verdiepen heeft iemand mij eens verteld dat een tweede SUB eigenlijk onontbeerlijk was voor de ultime HT beleving. Er zat een theoretisch verhaal achter wat mij op de achterkant van mijn sigarendoosje werd uitgelegd. Ter verduidelijking heb ik hiervan een schetsje gemaakt, zie bijlage.
Het zou erom gaan dat de de fase's van de SUB's tegengesteld ingesteld moeten worden waardoor de lage geluidsgolven gemiddeld gelijk zijn. Ik snap het technische/biologische gedeelte niet, maar het komt mij met zo'n schetsje best logisch over en je kunt mij van alles hierover wijsmaken :P. De LFE beleving zou in elk geval optimaal zijn!?!?
Ik heb de laatste twee jaar regelmatig op dit forum zitten lezen en heb daar een hoop van opgestoken. Ik kan over deze bewering niets vinden en vraag mij af of dit waar is of een hersenspinsel van de een of ander?

Ik zou best eens naar de mogelijkheid van een tweede Piega P SUB I MKII willen kijken, maar alvorens ik hier 1.200 euro op de tweedehands markt (hij kost nieuw 2.495 euries ::)) voor uit zou willen geven hoor ik graag de mening van dit forum.
Zou ik er echt op vooruit gaan ???

Mijn receiver is een Marantz SR9600.
Als speakers heb ik gekozen voor Piega (5.1). Ik ben niet uitsluitend voor het geluid gegaan ;D
Voor 2 x C8 LTD
Surround 2 x C2 LTD
Center TC40 CX

Ik overweeg ook nog twee C2 LTD's achter 7.1 (of 7.2 afhankelijk van jullie adviezen), maar moet daar ook nog een (paar) nachtje(s) ^-^ over slapen.

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening(en)

Mzzl
Wim
Marantz UD9004
Marantz combi AV8003 / MM8003
Piega C40 - C2Ltd - SUB P1MKII 7.1 opstelling
Marantz VP11S1

Jenkins

Beste Wim,

De experts zullen hier zeker ook gaan reageren. Vooraf daaraan wil ik vast bevestigen dat het akoestisch aansturen van je luisterruimte met 2 subs een stuk beter gaat dan met slechts 1.

Met 1 sub kun je weliswaar ook zeer goede resultaten boeken,
met 2 subs gaat dat allemaal gemakkelijker / beter.

Pieken en dalen zijn met 2 stuks namelijk beter af te vlakken.
:)

filmkelder

Hallo Jenkins, bedankt voor het antwoord.
Om heel eerlijk te zijn heeft het afstellen van één sub mij al veel moeite gekost, laat staan twee.

Hieronder aangehecht een plaatje van het regelpaneel van mijn SUB.
Om met de onderste te beginnen: Na het lezen van Garmt zijn stukje is het instellen van de CROSSOVER een makkie geworden. Die staat nu dus voluit.
Het volume was ook niet lastig, de automatische instelmogelijkheid van de receiver met de microfeen doet de basis en het laatste beetje bijstellen doet je op het gehoor. Het is erop neergekomen dat deze net even onder het midden staat (40% als ik het zo uit mag drukken).
Maar dan komt het:
PHASE-SWITCH en PHASE-SHIFT? Dat is ineens minder duidelijk. Ik heb beide op fabrieksinstelling laten staan.
SUBSONIC wordt niet besproken en staat bij mij uit. Lijkt mij meer een soort beveiliging en moet misschien eigenlijk wel aan staan. Onder de 15Hz zal ik volgens mij, naar wat ik gelezen heb, niets missen realiseer ik mij... toch?
Over FILTER-Q heb ik ook nog niets gelezen. Deze heb op het gehoor rechts van het midden afgesteld.

Wat ik hiermee wil aangeven is dat één SUB afstellen iets is, dus lijkt het mij juist moeilijker om er twee correct af te stellen.
Wat niet wil zeggen dat ik er niet voor zou willen gaan als dit tot aanzienlijke verbetering zou kunnen leiden, wat mijn uiteindelijke vraag is.

Dit alles gezegd hebbende zou ik ook best adviezen willen hebben over de specifieke afstellingen van deze SUB.
Met name zou ik graag willen begrijpen wat de verschillende afstellingen eigenlijk doen (zonder het héél technisch te maken :)).

Ik blijf benieuwd naar de reacties.

Mzzl
Wim
Marantz UD9004
Marantz combi AV8003 / MM8003
Piega C40 - C2Ltd - SUB P1MKII 7.1 opstelling
Marantz VP11S1

Jenkins

Hoi Wim,

Je vragen over de phase-knoppen laat ik aan de experts over.

V.w.b. de keuze 1 of 2 subs; deze vraag is pas actueel als je jouw enkele sub optimaal hebt afgesteld,
lees; niet meer met knoppen te verbeteren valt.

Als je dan nog met een scheef stereobeeld of met te grote pieken en dalen in de basweergave blijft zitten,
ja dan lijkt het lonend om nog zo'n sub te overwegen (lenen?)

In mijn symmetrische kamer heb ik een groot audiomeubel in het midden van de voorste muur,
rechts daarvan staat een simpele Canton sub.
Ik kan helaas niet serieus naar muziek luisteren met de sub erbij, omdat het geluidsbeeld naar rechts blijft trekken.
Ook met de fase-knop (0 of 180 graden) is dat niet te verhelpen.
Pas als de sub tussen de Maggies en op dezelfde afstand tot de voorste muur staat, klinkt het goed.
Ik wil echter niet met m'n neus op een sub zitten luisteren. Ipv een tweede sub, zou ik liever een krachtigere eindversterker wensen. Maar das een ander verhaal. :)

eazyQ

Het Fase verhaal is simpel uit te leggen als ik het tenminste goed uitgelegd heb gekregen:
als de conussen van zowel je sub als je speakers tegelijk uitslaan kan het zo zijn dat de bas elkaar opheft. Met deze schakelaar kun je je woofer zo instellen dat hij dus niet tegelijk met de conus van je normale speakers uitslaat waardoor de bas elkaar niet opheft. De fase draaischakelaar is volgens mij om dat zelfs helemaal te finetunen zodat de conussen optimaal van elkaar bewegen en dus optimaal bas laten horen.

filmkelder

Bedankt voor de reacties tot zo ver.

Ik hoop idd van de experts op het forum de gevraagde antwoorden te krijgen met wat meer zekerheid. Het zal volgens mij niet mee gaan vallen om een dergelijke SUB ff van iemand te lenen, toch...  ;D

Mijn logica neigt ernaar te zeggen dat het tegenwerken van de bassen (zoals Tim stelt) niet helemaal opgaat in het geval dat de cross-over is ingesteld.
Garmt heeft ons immers geleerd dat de LS en de SUB door de filtering andere toonhoogtes weergeven. Of gaat dit weer véél verder  ??? Garmt ???

Ik wacht het vrolijk af  :)

Mzzl
Wim
Marantz UD9004
Marantz combi AV8003 / MM8003
Piega C40 - C2Ltd - SUB P1MKII 7.1 opstelling
Marantz VP11S1

dmeerpa

Ik denk dat de redenering om bij gebruik van 2 subs de fase 180° verschillend te zetten niet opgaat. Ik dacht begrepen te hebben dat je de fase voor de sub moest bijregelen zodat op de luisterplek het laag in de juiste fase toekomt. Door de weerkaatsingen op de verschillende oppervlaktes bekom je faseverschuivingen, die je op deze manier kan corrigeren. Als je het mij vraagt moet je de fases manueel en afzonderlijk afregelen voor elke sub. Tevens heb ik gelezen dat je voor elke sub het volume 3db minder mag instellen.
Pioneer PDP-6080D // Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB991, X-Box series X + Kodi
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustics A25
klik hier voor mijn setup

Stadium III

Als je 2 subs evenhard zet dan krijg je een winst van 3 db naar mijn weten
5.2.4 Marantz Klipsch setup

cycloon

Quote from: Mike Philippens on December 10, 2007, 17:43:50
Wat hebben die vloerstaanders ermee te maken?

Ik heb 'm op de 'REL' manier aangesloten; zowel high als low. In principe klinkt het allemaal prima, maar ik moet steeds weer aan het volume draaien omdat elke dvd/cd weer nét iets anders is. Tenminste...doorgaans staat ie goed, maar er zijn extremen waar je ofwel geen bas hoort, of de boel de kamer uitdreunt.

Ik moet de rolloff dus op de REL afregelen? Maar doe ik dat 1x en regel verder het basnivo naar wens alleen met de volumeknop? Want soms heb ik het idee dat ik het volume wel érg ver terug moet draaien om geen gedreun te horen. Op die momenten vraag ik me af of ik ook niet iets aan de rolloff moet doen. Vandaar dus de vraag: hoe/waarmee krijg ik een fatsoenlijke, generieke rolloff afstelling?

Op mijn mj acoustics subje, heb ik 4 memory standen, via een ab te regelen. Als je met de quake er niet uit komt, moet je misschien eens kijken naar een wat uitgebreider model.
Pioneer sc-lx71/Pioneer bdp-lx71/lx5090/Elac-Fs 208.2/bs204.2/cc201.2/MJ Acoustics Reference 150 MKII.