Gids voor het instellen van de subwoofer in je Home Theater

Started by garmtz, July 9, 2004, 11:08:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Heel goed en leesbaar artikel Garmt.  :)

Wat mij wel prikkelde is de volgende zin:
QuoteHet is de bedoeling geweest met het bovenstaande zo compleet mogelijk te zijn.

Wat subwoofers betreft heb je meer als je best gedaan maar wat HT betreft mis ik toch een stukje informatie.

Je geeft terecht in je artikel aan dat het menselijk gehoor ongevoelig(er) is voor lage frequenties.
Echter de mens an sich is zeer gevoelig voor ultra lage frequenties (denk aan een aardbeving, schokken, of zeeziekte en luchtziekte door schommelingen etc.)

Zoals een tweeter een luidspreker is die geschikt is voor hoge frequenties zo is de subwoofer een luidspreker die vooral bedoeld is voor frequenties van 40 tot 100 Hz. Hier hoort bij dat dit de lucht als medium gebruikt voor het gehoor.
Echter, DE manier om de zeer lage frequenties (<40Hz) toch goed over te brengen op een mens is dan ook niet zozeer het gebruik van een luidspreker zoals een subwoofer maar de hiervoor speciaal ontwikkelde tactile transducers. Om deze in dit artikel uitgebreid te behandelen zou te ver gaan maar een korte vermelding hiervan had naar mijn mening niet misstaan, zeker omdat ze de subwoofer kunnen ontlasten (op dezelfde manier als een subwoofer de front speakers kan ontlasten).

J.A.F._Doorhof

Een tactile transducer is GEEN standaard speaker.
In principe is het een effect apparaat, ik denk dat voor het afstellen van je speakers er dan ook geen plaats is voor zo een apparaat.

Ik heb zelf ervaring met de Clark en de buttkickers en die zijn inderdaad zeer goed, maar ik vind een goede sub nog steeds een beter effect geven.
Om een tactile echt goed af te stellen moet je al snel werken met noisegates en limiters en dat vergeten mensen vaak.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Quote from: J.A.F._Doorhof on July 12, 2005, 20:54:25
Een tactile transducer is GEEN standaard speaker

Dit is ook wat ik zeg.
Luidsprekers zijn niet zo geschikt voor hele lage frequenties, je moet er dan onevenredig veel vermogen instoppen om het over te brengen op je lichaam. Heel eerlijk gezegd is het dus vreemd dat mensen geluid willen voelen, daar is een luidspreker niet voor ontworpen, deze is ontworpen om via het trommelvlies, hamer, aambeeld en stijgbeugel de vloeistof in het binnenoor in trilling te brengen.

Wat er dus kan gebeuren zoals Garmt al terecht in zijn artikel opmerkt is dat veel mensen de subwoofer veels te hard aansturen en vervolgens behalve een onevenredig geluidsbeeld ook kans hebben op een gehoorbeschadiging.
Juist voor dit voelen en ultra lage frequenties zijn deze tactile transducers ontworpen die inderdaad wel speciaal moeten worden aangestuurd.

J.A.F._Doorhof

Ik heb geen tactiles maar voel wel degelijk mijn lage frequenties :D
Gewoon een goede sub neerzetten en een houten vloer.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Quote from: J.A.F._Doorhof on July 12, 2005, 21:29:05
Ik heb geen tactiles maar voel wel degelijk mijn lage frequenties :D
Gewoon een goede sub neerzetten en een houten vloer.

;D Dan maak je dus dankbaar "misbruik" van een niet-ontkoppelde subwoofer. Ik laat het commentaar hierop maar over aan de audiofielen en de Gramma aanbidders (ik heb ook een Gramma by the way).

dmeerpa

Ik heb de indruk dat ik geen strakke bas heb, waaraan zou dit kunnen liggen. Ik zal straks nog even testen met U571. mijn front speakers vallen af aan 30hz @ -6dB. opmerkelijk is het frequentie beriek van de sub 35 - 70 .... 150 Hz. Wil dit zeggen dat mijn fronts lager kunnen weergeven dan mijn sub ? Fronts staan momenteel als large ingesteld.
Pioneer PDP-6080D // Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB991, X-Box series X + Kodi
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustics A25
klik hier voor mijn setup

Kjelt

@Dmeerpa er lopen een heleboel topics hierover. Kort samengevat: je kunt je frontspeakers beter op small zetten voor HT als je een sub hebt, je kunt aan de hand van formules berekenen welke frequenties in je kamer problemen opleveren en deze met een PEQ of Feedbackdestroyer corrigeren, je kunt de positie van je sub berekenen, je kunt je subwoofer van de vloer ontkoppelen. Enkele topics hierover, veel leesplezier:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=9413.0
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=28280.0
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=28977.0

Sander Sassen

Leuk stukje Garmt, maar de plaatjes erbij deden mij enigzins twijfelen, dit zijn allemaal subs die bij mij er niet inkomen, simpelweg omdat ze definitie, precisie en diepgang missen, en da's te wijten aan de wens van de meeste fabrikanten om een kleine sub te maken. Helaas betekent dit in de praktijk 10" of 12" woofers in een te kleine kast die erg hard moeten werken. Dit resulteert in een grotere vervorming, een hoge groupdelay die in het hoorbare gebied valt en daarmee een weergave die niet conform het originele aangeboden signaal is, dwz. de subwoofer voegt iets toe of laat iets weg.

Overigens onderschrijf ik volledig je opmerking dat voor een juiste implementatie van een surround installatie alle luidsprekers gelijk moeten zijn, dus ook de center, en dat de aanvulling met een sub een must is. De homogeniteit en coherentie van het geluidsbeeld, maar ook de plaatsing van de instrumenten bij DVD-A of SACD maar zeker ook effecten in films krijgt daar een duidelijke opsteker van, iets wat je niet bereikt met ongelijke luidsprekers en door te gaan sleutelen aan de andere kant van de vergelijking, nml. de apparatuur.

Momenteel is bij mij een nieuwe subwoofer in de maak, en zal ik deze aan gaan sturen met de Velodyne SMS-1, hiermee hoop ik de room-gain en andere effecten van de plaatsing van een subwoofer in de hand te kunnen houden en zodoende op de luisterplek een perfecte weergave van de laagste frequenties te creeren.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

eel

@ Garmtz,

Goed stuk informatie! Heel leerzaam en duidelijk geschreven. Meteen doorgezonden naar iemand die er al jaren mee tobt! ;D


HJ

Quote from: J.A.F._Doorhof on July 12, 2005, 21:29:05
Ik heb geen tactiles maar voel wel degelijk mijn lage frequenties :D
Gewoon een goede sub neerzetten en een houten vloer.

als ik toch lage frequenties(10-20hz) speel voel ik vrijwel niets maar mn db meter slaat wel vet uit.
maar mn clark voel ik wel degelijk.das toch wel een heel verschil denk ik.
wel is dit op een normaal volume als ik het hele spul harder zet ja dan voel ik wel wat maar de rest hiernaast ook..
en je moet ook maar een houten vloer (willen)hebben.

Dracoplasm

Ik heb zojuist mijn eerste sub binnen maar weet (heb artikel gelezen) nog steeds niet hoe ik deze het beste instelen kan. Ik heb een draaiknop tussen de 50 en 150 Hz. Nog geen goede kabel, maar dat komt nog.

Het is een Mordaunt Short 308.

Kan iemand mij helpen. Ook hoe hard deze moet ivm mijn gewone luidsprekers (die ik via het osd instel front/center 0.2 / surrounds 0.0 / sub nu eerst 0.0), vind het erg moeilijk en hoop dat ik van jullie wijsdom gebruik maken kan.

Ik heb al mijn luidsprekers op small gezet.
 - XLO - DIY Audiosector Gainclone - DIY Jordan JX92s - Grado Green - Audio Technica AT1100 - Thorens TD160b mkII- Clearaudio Micro Basic -|-

Flickr photostream

bmateijsen

Crossover op max en pak een dB meter erbij om het volume af te stellen... En natuurlijk eerst de manual lezen van je receiver en je subwoofer ;).

Dracoplasm

Quote from: bmateijsen on February 20, 2006, 19:05:07
Crossover op max en pak een dB meter erbij om het volume af te stellen... En natuurlijk eerst de manual lezen van je receiver en je subwoofer ;).

Dus Crossover op max. ik heb helaas geen dB meter, komt binnenkort wel, maar heb zoals in het artikel stond het op het gehoor gedaan en daarna 2 lager, dus dan kom ik op die 0. Manual sub stelt niks voor. Van mijn receiver maakt het ook neit veel duidelijker. Ik kan mijn lfe wel instellen, staat nu op 0 (standaard?).
 - XLO - DIY Audiosector Gainclone - DIY Jordan JX92s - Grado Green - Audio Technica AT1100 - Thorens TD160b mkII- Clearaudio Micro Basic -|-

Flickr photostream

bmateijsen

- Staan je speakers op small?
- Heb je het volume op de sub aangepast?
- Hoe staat de fase?
- Waar staat de subwoofer?

Dracoplasm

- Staan je speakers op small? Ja.
- Heb je het volume op de sub aangepast? Beetje mee aan het spelen, staat nu in het midden (Tijdens Black Hawk Down) (daarnaast op 150hz).
- Hoe staat de fase? Naar beneden gericht, kan ook 180graden (mss is dat wel altijd zo...) maar het hem naar beneden.
- Waar staat de subwoofer? Momenteel op een andere plek dan waar deze komen moet (maak wel even een snel schetsje), aangezien ik een    dropveter als kabel gebruik die niet lang genoeg is, ga nu ook opzoek naar een andere (suggesties zijn meer dan welkom, max. 50 euro, liefst tweede hands meter of 7).

Edit.

Luidsprekers: Blauw
Sub nu: Geel
Sub waar die komen moet: Rood
Bank: Paars
Bureau: Groen
LFE staat op -10.

En bedankt voor de hulp!!!
 - XLO - DIY Audiosector Gainclone - DIY Jordan JX92s - Grado Green - Audio Technica AT1100 - Thorens TD160b mkII- Clearaudio Micro Basic -|-

Flickr photostream

Harman/Kardon

Mooi stukje Garmtz ;D

Kan een subwoofer bij mij dus nog degelijk aanvulling geven op het laag! Ik vind het alleen vreemd dat ze op -6db zitten bij 35 hz, op -3db bij 40 hz, maar het pas goed weergeven bij 60 à 70 als ik het zo uitreken. Ik dacht altijd dat ze bij 50hz wel zouden doen....

Wat voor sub zou leuk zijn voor aanvulling op het laag? Het liefste zou ik hiervoor de REL Studio 3 kopen, maar ik heb nog zoveel dingen op mijn verlanglijstje! Muziek en film is belangrijk voor mij en ik heb 4 "grote" luidsprekers.

Greetz
Setup zoals het er nu voor staat:

H/K signature 1.0 voorversterker
2x H/K signature 1.3 eindversterker 2x H/K signature 1.5 eindversterker Frontspeakers: JBL L100 Rearspeakers, JBL L100 Center: L-center Bekabeling: Vd Hull Teatrack & D 102 mkIII  Cd-speler Marantz SA 15-S1

Stadium III

Quote from: Harman/Kardon on May 11, 2006, 02:21:43
Wat voor sub zou leuk zijn voor aanvulling op het laag? Het liefste zou ik hiervoor de REL Studio 3 kopen, maar ik heb nog zoveel dingen op mijn verlanglijstje!
Wil je de buuren en de buuren en de buuren ff wakker schudden met een studio III??

Ik zou voor een stadium III gaan of een stentor III maar een studio III Pfffff

Heb hier al genoeg aan een stadium III als ik film kijk rammelt alles al van de planken af en dan doet ie zonder problemen.

suc 6 stadium III
5.2.4 Marantz Klipsch setup

garmtz

Ik vind zelf de REL overpriced, maarja, dat ben ik...  :-X

Harman/Kardon

@ Garmtz

Inderdaad wel heel erg hoge prijzen, maar ze kunnen het doen.....

@StadiumIII

Studio III komt ook pas veel later, zonder de sub kan ik het huis al van de bovenste dakpan tot aan het fundament laten trillen.... Moet wel een flinke sub zijn om op dat volume nog lager te duiken in de frequentie.

Greetz
Setup zoals het er nu voor staat:

H/K signature 1.0 voorversterker
2x H/K signature 1.3 eindversterker 2x H/K signature 1.5 eindversterker Frontspeakers: JBL L100 Rearspeakers, JBL L100 Center: L-center Bekabeling: Vd Hull Teatrack & D 102 mkIII  Cd-speler Marantz SA 15-S1

garmtz

Bedenk je dat je voor de prijs van 1 REL Studio III ook 2 Velodyne DD-15 subwoofers kunt kopen. Of 1 DD-18 en dan veel geld overhouden... ;D   De prestaties zullen als je het mij vraagt hoger zijn, maarja, dat zegt de importeur van Velodyne...  ::) 

Maar ook andere merken zouden wat mij betreft zeker in aanmerking komen, zoals Revel, B&W, MartinLogan, Audio Physic. Allemaal wat mij betreft superieur aan REL, zeker gemeten in prijs/kwaliteit verhouding.

Harman/Kardon

Setup zoals het er nu voor staat:

H/K signature 1.0 voorversterker
2x H/K signature 1.3 eindversterker 2x H/K signature 1.5 eindversterker Frontspeakers: JBL L100 Rearspeakers, JBL L100 Center: L-center Bekabeling: Vd Hull Teatrack & D 102 mkIII  Cd-speler Marantz SA 15-S1

cyberson

Hallo even een vraagje van mij ik heb JBL speakers best Leuke speakers. (scs200.5/230E)
Nu heb ik op mijn harman kardon reciever de AVR 130 alles op small staan ,moet ik nu het kantel; freqentie nog ingeven in de reciever?.

De sateliten lopen van 110HZ  -20KHZ (-6 DB)
gevoeligheid is 88DB 1 watt 1 meter

De sub loopt van 35HZ - 160HZ (-6 DB)

De center loopt van 100HZ -20KHZ (-6 DB)

RobT

Renee van Es schreef:
>Zet een subwoofer ook vooral niet op een centrale plaats tussen de hoofdluidsprekers, uit het midden is beter om zo staande golven en resonanties voor te zijn.<

De sub wordt gebruikt voor stereo installatie. Ik las ergens in een artikel dat je een sub nooit in het midden van de kamer moet plaatsen. Maar als de hartlijn van de 2 speakers niet in het midden van de kamer is, geldt nog steeds de opmerking van Renee van Es nog?

Richard Rives schreef:
>There really are two potential locations, near center and near the rear wall (within 1/8 of a wavelength of highest frequency the subwoofer is set to produce*), or in a corner and within 1/8 of a wavelength of that corner.<

Hij schreef binnen 1/8 van de golflengte van de hoogste frequentie. Ik neem aan gemeten vanaf de achterkant van de sub tot aan de achtermuur???

Alvast bedankt voor de reacties.
Rob.

RobT


RobT

Quote
Misschien was mijn 2 vraagjes niet zo duidelijk?

Volgens mij is het geen probleem om een sub exact tussen de hoofdspeakers te plaatsen, maar verdient het geen aanbeveling om exact in het midden van de kamer (tussen 2 muren) te plaatsen. Wright?