Fineren van een speaker, hoe en waar rekening mee houden?

Started by Movievault, June 30, 2004, 09:30:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Movievault

Ik probeer wat voorwerk te doen ivm het project dat ik ga starten voor mij zelfbouw speakers.
Zo zit ik met een paar vragen. Mischien is dit goed voor degenen die er ook over nadenken om te gaan fineren en kunnen we alles in 1 topic zetten.
Ik heb al wat gezocht op het forum en al wat gevonden.
Maar wat mij het meest intreseerd is speciaal voor speakers.
Ik wil gaan werken met MFD.

Welke mdf soort is het beste? , ik las ook om mdf te combineren met spaanplaat? hoe zit dat? spanningen in materiaal?
lijmsoorten welke is het beste om de mdf panelen aan elkaar te lijmen.
Schuren ,ik heb begrepen dat je de film van de mdf moet schuren om een goede hechting te krijgen.
met welke middelen kun je het beste/strak schuren?

en dan fineren
wel fineer werkt het beste en hoe het aanbrengen, met warme lijm of andere middelen.

Mischien dat een paar van onze meesterbouwers hier kunnen op antwoorden?  Eric/GTdesgn
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Jinsu

Hoi,

MDF is MDF, het heeft een hogere dichtheid dan spaanplaat, dat overigens vibreert ;) . Als je voor MDF gaat kan ik je 22mm of dikker aanraden, je kunt elke willekeurige houtlijm gebruiken. Als je een beetje handig bent zaag je hoeken van de aparte platen op 450 af, dit moet zelfs als je het fineer echt mooi wilt gaan afwerken. Het schuren kan je met de hand of met een machine doen. De prijs van het fineer is afhankelijk van het soort hout en de dikte van het fineer.

Het fineer aanbrengen gaat als volgt:

- lijm aanbrengen op het MDF
- fineer met een beschermlaag voorzien "buitenkant"
- lijm verhitten en onder een hoge druk het fineer met het MDF verbinden

MvGr,

Jens
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Movievault

Quote from: Jinsu on June 30, 2004, 09:47:43
- fineer met een beschermlaag voorzien "buitenkant"
Dank je voor je antwoord Jens
Maar wat bedoel je hiermee en waarom?
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi,

Over spanningen in het materiaal hoef je je niet druk te maken
dwz als je plaat op plaat lijmt.
MDF laat zich perfect fineren...wel eerst schuren (zit soms een waslaagje op).

Fineren is zeer moeilijk...zo vaak onderschat... >:(
Maak eerst een proef en leer er mee te werken.
Ik zou voor contactlijm gaan of witte koude lijm....lees ook maar eens
de fineerhandleiding door van de Arnhemse Fijnhouthandel.

Als je geduld hebt...over een maand of 2 a 3 ga ik fineren...als dat lukt zet ik alles op het forum...trouwens ook als het niet lukt.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Jinsu

Quote from: FrankG on June 30, 2004, 09:56:04

Dank je voor je antwoord Jens
Maar wat bedoel je hiermee en waarom?

Hoi,

In het bedrijf waar ik vroeger heb gewerkt "design-ontwerp" werd het fineer aangebracht onder een zeer hoge druk "200 bar", hierdoor kon het gebeuren dat er ook lijm op het fineer kwam. Daarom heeft men toen altijd op de buitenlaag een beschermlaag "papier" aangebracht. Dit garandeerde dat er absoluut geen lijm op de buitenkant van het fineer kwam.

MvGr,

Jens
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Movievault

Quote from: Erik van Voorst on June 30, 2004, 10:13:57
Fineren is zeer moeilijk...zo vaak onderschat... >:(
Maak eerst een proef en leer er mee te werken.
Ik zou voor contactlijm gaan of witte koude lijm....lees ook maar eens
de fineerhandleiding door van de Arnhemse Fijnhouthandel.

Als je geduld hebt...over een maand of 2 a 3 ga ik fineren...als dat lukt zet ik alles op het forum...trouwens ook als het niet lukt.... ;)
Dat het moeilijk is heb ik zowat door. Wat zijn de valkuilen? of wat is volgens jou het moeilijkste?

Die pdf file heb ik denk ik 10 keer gelezen :)
En gedult heb ik ik ga ze eerst allemaal afmaken in MDF en daarna als ze zijn uitgewerkt en gespeeld ga ik fineren, kwestie om zeker te zijn.
7.1  installatie is niet op 123 af :)
wat doet de fineer en lijm met je geluid?
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Jinsu

Hoi,

Je moet het fineer voordat je de MDF-platen aanelkaar lijmt al gefixeerd hebben op het MDF, vandaar de 450 hoek. Zorg er dat je in ieder geval een dik genoeg fineer pakt, zodat je daarna nog kunt schuren "grof" je blijft de markstralen oftewel poren behouden, "fijn" de poren verdwijen het fineer wordt helemaal glad, die keuze laat ik aan jou over.

Hout leeft, ookal is de boom gekapt, daarom vind je ook amper luidsprekers die voor 100% uit massief hout zijn. Het hout krimpt en trekt na een tijd altijd een beetje, hier kun je bijna niets tegen doen. Zorg daarom dat het fineer bomvast op het MDF wordt aangebracht.

Hoe ik al zei, zijn er verschillende soorten hout, je hebt zacht hout, hard hout, poreus hout, dicht hout etc... Het zal allemaal de klank beïnvloeden, maar dit zal niet van zo een grote betekenis zijn dat je je er over zorgen moet gaan maken ;) . Zorg dat de afstraling van de klankkast optimaal is.

MvGr,

Jens
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Movievault

Quote from: Jinsu on June 30, 2004, 11:14:06
Je moet het fineer voordat je de MDF-platen aanelkaar lijmt al gefixeerd hebben op het MDF, vandaar de 450 hoek. Zorg er dat je in ieder geval een dik genoeg fineer pakt, zodat je daarna nog kunt schuren "grof" je blijft de markstralen oftewel poren behouden, "fijn" de poren verdwijen het fineer wordt helemaal glad, die keuze laat ik aan jou over.

Dus als ik het goed snap....
Eerst de fineer op het MDF plakken en daarna de kast in elkaar zetten?


Ericcccccc!!!! -- hulp ; jou kasten zitten toch al ineen? of kijk ik ergens over?
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Jinsu

Quote from: FrankG on June 30, 2004, 11:22:38


Dus als ik het goed snap....
Eerst de fineer op het MDF plakken en daarna de kast in elkaar zetten?


Ericcccccc!!!! -- hulp ; jou kasten zitten toch al ineen? of kijk ik ergens over?

Hoi,

Dat klopt, daarom kun je ook niet stoot aan stoot lijmen ;) .

MvGr,

Jens
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Erik van Voorst (in memoriam)

#9
Relax ;)...wat Jinsu zegt is een van de vele wegen die naar Rome leidt...

Jinsu geeft al aan dat we snel over vakmanschap praten...alleen al het schuurwerk met al die korreldiktes.

Valkuilen:
Te veel eraf schuren-te dik verlijmen-lucht onder fineer-te weinig persen-fineer verschoven-verkeerde lak
tov de lijm (bv waterbasis)-te korte droogtijden-fineer beschadigen-geen vlakke ondergrond-geen matchend patroon.....noem maar op   :-\

Het is te doen...en met 7.1 doe je een hoop werkervaring op...... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Johan Van Gompel

Quote from: Erik van Voorst on June 30, 2004, 12:00:29
Het is te doen...en met 7.1 doe je een hoop werkervaring op...... ;D

;D

Vraagje: moet het fineer _perfect_ vlak zijn voordat je het aanbrengt of verdwijnen kleine onregelmatigheden als je het heet verlijmd? Volgens de fineerhandleiding moet je nl. met een zelfbouw hydraulische pers aan de slag. ::)
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Movievault

Ik hoop Eric dat je een goede fotosesie maakt van alle stappen van het fineren :) zodat ik wat vertrouwen krijg in mezelf.
1 keer ik iets zie kan ik het meestal zelf :)
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Erik van Voorst (in memoriam)

#12
moet perfect vlak zijn !!!

bv eerst een tijdje tussen 2 dikke platen klemmen en in de werkplaats laten aklimatiseren.

dat betekend dat je ook ZEER GOED moet opletten dat er bv geen houtkorreltjes of andere onregelmatigheden op de lijmlaag van het mdf zit en/of fineer...bij het persen druk je er meteen een mini bultje in..en je bent in de aap gelogeerd... weg is het mooie eindresultaat >:(

met witte koude lijm moet je veel druk uitoefenen ...ook over het hele vlak...en langdurig
(een nachtje)..je ontkomt er bijna niet aan een pers(je) te fabriceren
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

SARK

Heeft iemand al eens de "strijkbout" methode toegepast?
Fineer en MDF insmeren (rollen) met witte lijm en hierna het fineer er opstrijken.
Heb ik eens gelezen in de "Hobby HiFi".
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

Egwin

Beste FrankG,

Het is best wel te doen wanneer je de speakers eerst in elkaar zet en pas daarna fineerd. Dit fineren doe je dan met contact lijm (volg nauwkeurig de instructies) die je met een speciaal daarvoor bedoelde fineerhamer aanklopt/duwt.

Ook is er speciaal fineer op papier. Dit is super vlak en is zeer makelijk in gebruik. Je hoeft dan bijv. de fineerbladen niet te voegen en vast te zetten met (fineer)tape.
De prijs van dit fineer is wel hoog maar bedenk wel dat je weinig afval hebt en dat dit nogal in tijd scheelt.

Schuren met de hand voor het afwerken met lak:

Neem een stevig schuurblokje.
Vervolgens schuur je, niet te hard drukken, met korrel 80, 100, 120, 150, 180, 220 .
Oppervlakte stofvrij maken met stofzuiger, borstel en/of kleefdoekje.
Fineer afnemen met een vochtig doekje (hierdoor gaan de houtvezels omhoog staan)
Korrel 320 heel licht na schuren en afnemen met een kleefdoekje.

Met een schuurmachine:

Neem bij voorkeur een vlakschuurmachine. Deze zijn meestal makkelijker te hanteren dan een excentrische want die wil nog wel eens 'schommelen'.
Verder dezelfde stappen als hierboven.

LET GOED OP DE RANDEN! je bent er zo doorheen.

Mvrgr. egwin
Sonus Faber Minima Amator II # Primaluna evo 300i #  Audia Flight FL CD THREE S # Auralic Aries Mini incl. Sbooster # Transparent MW Ultra biwire # Transparent BML Reference # Gigawatt PF-1 MK2 & LC-2 Evo Powercords

Movievault

dank je Egwin

Ik denk inderdaad dat ik voor fineer op papier ga.
De vrouw heb ik al het kleurtype en tekening laten kiezen en dat word walnut.

Die fineerhamer, doe je daar het fineer niet mee kapot?
Is er ergens een afbeelding van zo een ding?
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Egwin

Hoi FrankG,

Die fineer hamer is volgens mij wel te verkrijgen bij de Baptist in Arnhem. Kan om de een of andere reden geen plaatje toevoegen heb deze naar je toe gemaild.
Bij het aankloppen/duwen moet je wel goed opletten dat je niet over de rand heen gaat, dan zal het fineer gaan scheuren/ breken. (spreek uit ervaring  :-\).
Op http://www.af.nl/voorraad/plaat/flexplaten/ kun je kijken wat er allemaal te krijgen is (mocht je dat nog niet hebben gedaan).

Zou je van tevoren willen fineren dan zou ik de tips van Erik goed nalezen en willen benadrukken dat je veel ljmklemmen nodig hebt.
Mocht er een deuk in het fineer zitten doordat er vuil tussen de pers en het fineer zat krijg je dit weg door op de deuk een vochtig doekje te leggen en met de punt van een hete strijkijzer 2 sec. laten sissen. Het fineer neemt vocht op, zet uit en met het strijkijzer verdampt het vocht weer.

Dan nog iets over lijm. Mocht je witte lijm gebruiken smeer dan ook weer niet te veel op het MDF want als je gaat persen kan het zijn dat de lijm door het fineer komt en dit schuur je eigenlijk niet weg. Een fijne staalborstel wil ook nog wel eens helpen.

Mvrgr. egwin
Sonus Faber Minima Amator II # Primaluna evo 300i #  Audia Flight FL CD THREE S # Auralic Aries Mini incl. Sbooster # Transparent MW Ultra biwire # Transparent BML Reference # Gigawatt PF-1 MK2 & LC-2 Evo Powercords

Erik van Voorst (in memoriam)

#17
Hoi,

Egwin mischien weet je het al...maar het gebruik van een staalborsteltje is af te raden...of  gebruiken en enorm voorzichtig zijn.....

Wat gebeurt er nl.....als er een staalhaartje achterblijft in het fineer zal dat plekje blauw kleuren.... >:(
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Movievault

Wat mij het meeste dwarzit om te doen denk ik is het schuren van een hoek waar 2 fineerplaten tekenelkaar komen.
Is dat redelijk te doen om bv, mooie recht te blijven op de hoek, niet teveel af te schuren zodat je het mdf weer ziet?
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

FFF

Misschien ook een idee, als je bang bent om te fineren doen wat ik gedaan heb, namelijk gewoon een massief houten laagje eroverheen.

Dit is bijvoorbeeld mijn subwoofer, met daar overheen 1 cm kersenhout, perfect te bewerken en komt ook ten goede aan de kastopbouw.


Erik van Voorst (in memoriam)

#20
Het fineer schuren is een geduldwerkje.
Je moet de overstekende fineerrand met fijn schuurpapier geleidelijk afschuren dwz HEEL vaak controleren hoeveel je eraf aan het halen bent.

Gewikkeld om een schuurkurkje of een klosje MDF schuur je met de draad van het hout mee.

Een tip: wat je kunt doen is de helft van het schuurklosje omwikkelen met crepe tape...als je dan schuurt kun je zorgen dat je met het crepe-tape over je vlak verlijmde fineer glijdt zonder daar wat vanaf te halen...alleen bij het allerlaatste randje verwijder je de tape weer zodat je echt mooi vlak blijft  ;)

Ook mooi is inderdaad deeltjes hardhout verlijmen, het verdiend dan wel de aanbeveling om vanaf de achterkant nog wat te schroeven in de deeltjes...want de deeltjes kunnen gaan werken....als je ze tegen elkaar verlijmd zorg dan dat je rekening houd met de jaarringen in de kopse kant van het hout dwz verlijmen als een golfpatroon!!!!

Schitterend eindresultaat zeg...die foto !!! 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Movievault

Een goeie tip Erik
Ik denk dat zo een werk beter geschikt is voor een vrouwehand, die hebben een iets meer teder gevoel denk ik :)
Mischien iets voor mijn vrouwtje    ;D


Mooi resultaat inderdaad, heb je ook de planten schuin aangezaagt FFF ?
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Egwin

Quote from: Erik van Voorst on July  3, 2004, 21:53:56
Hoi,

Egwin mischien weet je het al...maar het gebruik van een staalborsteltje is af te raden...of  gebruiken en enorm voorzichtig zijn.....

Wat gebeurt er nl.....als er een staalhaartje achterblijft in het fineer zal dat plekje blauw kleuren.... >:(

Vergeten te benadrukken.

Mvrgr. egwin
Sonus Faber Minima Amator II # Primaluna evo 300i #  Audia Flight FL CD THREE S # Auralic Aries Mini incl. Sbooster # Transparent MW Ultra biwire # Transparent BML Reference # Gigawatt PF-1 MK2 & LC-2 Evo Powercords

Jiri

Quote from: FFF on July  5, 2004, 09:12:00
Misschien ook een idee, als je bang bent om te fineren doen wat ik gedaan heb, namelijk gewoon een massief houten laagje eroverheen.

Dit is bijvoorbeeld mijn subwoofer, met daar overheen 1 cm kersenhout, perfect te bewerken en komt ook ten goede aan de kastopbouw.



Dat is ook een idee ja,
Hoef je ook niet meer een verdieping te vrezen... ::)

Groet,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik moet wel op een ander nadeel wijzen en dat is dat het hout werkt....dus verlijmen met de jaarringen tegengesteld en het lieft extra schroefjes van binnen door het MDF en vast aan het kersenhout maken want hij gaat het eerste wijken op de lijmnaden en dat zijn er toch een paar want je werkt hier met deeltjes!!!!
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!