Aktief bi ampen

Started by Mao, March 20, 2024, 14:30:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mao

Aktief biampen (dus versterker laag en versterker voor het midden/hoog gescheiden door een electronisch wisselfilter). Een pak weg 40 jaar geleden had ik mijn set ook verbouwd naar aktief 2 weg. Dit met slechts een Quadje 303 voor midden/hoog. De voordelen en de geluids winst was enorm.

Je ziet aktief filteren nu wel terug met het gebruik van sub woofers. Ware het niet dat ik geen subwoofers nodig heb vanwege de opbrengst in het laag met mijn luidsprekers omdat ik aktief filter.

Nu valt mij op dat met name McIntosh steeds meer inzet op biamping eerst met 2 versterkers buizen hoog en solid state laag.
Nu komen de met 2 nieuwe voorversterkers met ingebouwde electronische wisselfilters voor zowel biamping als Subwoofer.

Is hiermee in het algemeen een nieuwe trend ingezet of blijft het een niche markt.
Voor de handel weer een reden meer vooral eidversterkers te verkopen. Wellicht te zeggen dat er ook steeds meer luidsprekers veschijnen met ingebouwde versterkers dus ook als aktief biamp aangemerkt kunnen worden zoals ATC.

Wat zijn jullie reacties op aktief biampen.

Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

Rob_Dingen

Ik denk dat het een niche markt blijft omdat niet alle luidsprekers er geschikt voor zijn.
En ik denk dat interne filter settings in eindversterkers totaal geen nut hebben m.u.v subwoofers.
Maar bij speakers zit de filtering intern al en kun je bi-ampen als je aparte connectors opzitten voor laag en mid hoog.

Mao

#2
Quote from: Rob_Dingen on March 20, 2024, 15:17:54Ik denk dat het een niche markt blijft omdat niet alle luidsprekers er geschikt voor zijn.
En ik denk dat interne filter settings in eindversterkers totaal geen nut hebben m.u.v subwoofers.
Maar bij speakers zit de filtering intern al en kun je bi-ampen als je aparte connectors opzitten voor laag en mid hoog.


Iedere luidspreker is geschikt voor bi amping. Je doet niets met de interne filter setting van je eindversterkers. Met je electronische wisselfilter die voor de eindversterkers zet bepaal je de gewenste frequentie overgang.

Je hebt dan niets meer van doen met je interne filtering in je luidsprekerkast in dat gebied. Sterker nog die moet je passeren ander doe je de grote voordelen met aktief filteren te niet. Dan kan je het beter achterwege laten.

Luidsprekers waarbij je midhoog en laag kan los halen  en op die 2 punten apart je luidspreker gaat voeden is ook niet echt biampen.

Met aktief biampen zitten er geen pasieve filterdelen meer in je keten behalve dan eventueel tussen midden en hoog.

Met het vermijden van die passieve delen vooral de spoelen daar is waar je de grote winst uithaald.

Het is inderdaad een beetje verwarrend naar mijn idee. Vooral luidsprekers waarbij je inderdaad zgn. kan biampen maar je gebruikt nog steeds  maar 1 fullrange versterker.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

Rob_Dingen

Quote from: Mao on March 21, 2024, 14:21:46Iedere luidspreker is geschikt voor bi amping.

Dat is niet zo, als er maar een paar aansluitingen opzit kun je zonder in je luidspreker te rommelen niet bi-ampen.
Dan zijn er ook nog speakers met serie filter, dan kun je ook niet bi-ampen.

Quote from: Mao on March 21, 2024, 14:21:46Je doet niets met de interne filter setting van je eindversterkers. Met je electronische wisselfilter die voor de eindversterkers zet bepaal je de gewenste frequentie overgang.

Je hebt dan niets meer van doen met je interne filtering in je luidsprekerkast in dat gebied. Sterker nog die moet je passeren ander doe je de grote voordelen met aktief filteren te niet. Dan kan je het beter achterwege laten.

Je bedoelt denk interne filters van de speaker.
Actief filteren heeft verder niets met bi-amping te maken dat zij 2 verschillende zaken.
Even een actief filter kiezen wil helemaal niet zeggen dat je verbetering gaat krijgen omdat in versterkers textbook filters worden gebruikt waar geen rekening word gehouden met de frequentie response van de units, dus zal de akoestische output zeer waarschijnlijk niet kloppen of je moet zelf helemaal je filter kunnen samenstellen zoals met DSP bijv. mogelijk is.

Quote from: Mao on March 21, 2024, 14:21:46Luidsprekers waarbij je midhoog en laag kan los halen  en op die 2 punten apart je luidspreker gaat voeden is ook niet echt biampen.

Als je 2 versterkers gebruikt is dat nu juist bi-amping.
Daarbij krijgt de woofer een versterker en het midden en hoog of alleen hoog een versterker.

Quote from: Mao on March 21, 2024, 14:21:46Met aktief biampen zitten er geen pasieve filterdelen meer in je keten behalve dan eventueel tussen midden en hoog.

Met het vermijden van die passieve delen vooral de spoelen daar is waar je de grote winst uithaald.

Dat kan kloppen maar dan moet je wel het perfecte actieve filter voor de speaker hebben en niet een standaard filter keuze.
Dus je zal moeten weten wat de curve van het passieve filter is en dat kopiƫren naar een actief filter.
Denk dat dat voor de grootste groep hier op het forum te hoog gegrepen is.
Ook zullen er weinig zijn die hun dure speaker gaan slopen.

Quote from: Mao on March 21, 2024, 14:21:46Het is inderdaad een beetje verwarrend naar mijn idee. Vooral luidsprekers waarbij je inderdaad zgn. kan biampen maar je gebruikt nog steeds  maar 1 fullrange versterker.
Deze opmerking begrijp ik niet.
Bij Bi-amping gebruik je altijd 2 versterkers die beide hetzelfde audio signaal voeren.
Vandaar ook de naam Bi-amping.

Rob

Mao

Quote from: Rob_Dingen on March 21, 2024, 19:42:20Denk dat dat voor de grootste groep hier op het forum te hoog gegrepen is.



Dat denk ik ook dat het te hoog gegrepen is. Zeker in deze markt het is namelijk geen snake oil verhaal.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels