Dolby Atmos voor Headphones

Started by Flavio, March 14, 2024, 23:34:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Flavio

Ik zat me vanavond eens te verdiepen in hoe ik een surround ervaring op een koptelefoon kan krijgen en ontdekte dat er zoiets is als Dolby Atmos for Headphones dat met elke koptelefoon zou kunnen werken.

Voor zover ik heb het begrepen zit Dolby Atmos for Headphones in bijna elke Dolby Digital Plus 5.1 en Dolby TrueHD bitstream ingebakken.

De vraag die ik is hoe krijg ik die Dolby Atmos for Headphones ervaring op een koptelefoon met een simpele mediaspeler en av receiver setup?
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

buckler

Ik heb dit ook uitgezocht afgelopen jaar en er zijn twee goede opties.
Zowiezo opties waar je een headphone audio processor bij nodig heb want zonder kan niet.
De eerste en absoluut beste optie is de Smyth Realizer A16, dat is top van de top en die kan zelfs ht ruimtes of je eigen ruimte inlezen en de klank exact hetzelfde weergeven via je headphone.
Er zitten ook een aantal pre selected ruimtes in zoals een grote en bekende ht ruimte uit London die enorm goed moet zijn maar je kan ook de klank van andere ruimtes kopen of via andere Smyth eigenaren overgeven en in jou eigen smyth processor laden.
In ieder geval veel mogelijkheden bij smyth... het kost wel wat... a 6000/7000 euro en dan moet je nog een headphone aanschaffen (ze raden de Sennheiser 800 aan a 1900 euro dacht ik).
Erg duur dus.
Ennnn niet onbelangrijk om te melden er zijn klanten die Smyth beschuldigen van onbetrouwbaarheid dus ze hebben we een verleden waar dingen wat minder goed liep.
Maargoed het is wel top van de top en dat word door eigenaren en testers etc etc uit alle hoeken bevestigd.

Optie 2 is de JVC Exofield EXT-1 surround headphone en processor.
Dat is dus daar wel een processor en headphone in een koop.
Klank is minder (veel minder) maar niet onaardig en zeker de moeite waard begreep ik.
Het is wel een wat ongemakkelijk apparaat want hij moet echt tussen je keten aangesloten worden want hij moet een beeldscherm zien anders geeft hij geen signaal door. Eigenlijk gemaakt voor bv bron-Exofield-tv
Maar ik heb een aantal eigenaren gesproken en die plaatsen hem er of tijdelijk tussen of hebben er een hd fury tussen en dan werkt het prima.
Het bevalt hun in ieder geval heel erg goed zeggen ze.
De JVC als gehele set kost 999 euro.
Ps, let wel op deze EXT-1 gaat er binnenkort uit en word dus op den duur niet meer verkocht!!!

Wel een puntje nog, de meeste gebruiken een butkicker of actuator om het gemis aan lage bastonen op te heffen en op de Smyth  kan je zo'n actuator aansluiten en afregelen qua delay etc etc en op de JVC Exofield kan dat niet (moet dan via je reciever/processor).

Ik hoop dat je hier wat aan heb.
Ps, andere opties zijn er niet dus verder als deze twee hoef je niet te zoeken
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

buckler

Quote from: Flavio on March 14, 2024, 23:34:24Ik zat me vanavond eens te verdiepen in hoe ik een surround ervaring op een koptelefoon kan krijgen en ontdekte dat er zoiets is als Dolby Atmos for Headphones dat met elke koptelefoon zou kunnen werken.

Voor zover ik heb het begrepen zit Dolby Atmos for Headphones in bijna elke Dolby Digital Plus 5.1 en Dolby TrueHD bitstream ingebakken.

De vraag die ik is hoe krijg ik die Dolby Atmos for Headphones ervaring op een koptelefoon met een simpele mediaspeler en av receiver setup?

Als jij inderdaad op iets ben gestuit dat het op alle headphones werkt dan hoor ik het graag want dan ben ik zeker geinteresseerd daarin.
Misschien heb ik iets gemist in mijn zoektocht... zou mooi (en heel wat goedkoper)zijn
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Flavio

#3
Quote from: buckler on March 15, 2024, 18:03:15Als jij inderdaad op iets ben gestuit dat het op alle headphones werkt dan hoor ik het graag want dan ben ik zeker geinteresseerd daarin.
Misschien heb ik iets gemist in mijn zoektocht... zou mooi (en heel wat goedkoper)zijn

Op een Xbox kan je een Dolby Atmos headphone aansluiten. Vandaar mijn vraag in een ander subforum of een Xbox Series X een volwaardige mediaspeler is. Of inderdaad alle DDP5.1 en Atmos tracks Dolby Atmos voor Headphones ondersteunen weet ik niet 100% zeker maar het klinkt wel logisch. Voor Dolby Atmos voor Headphones op een Xbox moet je volgens mij wel een licentie van $15 kopen.

Hier staat meer nuttige info:
https://www.headphonesty.com/2021/08/dolby-atmos-for-headphones/
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

Flavio

#4
Quote from: buckler on March 15, 2024, 17:45:15Ik heb dit ook uitgezocht afgelopen jaar en er zijn twee goede opties.
Zowiezo opties waar je een headphone audio processor bij nodig heb want zonder kan niet.
De eerste en absoluut beste optie is de Smyth Realizer A16, dat is top van de top en die kan zelfs ht ruimtes of je eigen ruimte inlezen en de klank exact hetzelfde weergeven via je headphone.
Er zitten ook een aantal pre selected ruimtes in zoals een grote en bekende ht ruimte uit London die enorm goed moet zijn maar je kan ook de klank van andere ruimtes kopen of via andere Smyth eigenaren overgeven en in jou eigen smyth processor laden.
In ieder geval veel mogelijkheden bij smyth... het kost wel wat... a 6000/7000 euro en dan moet je nog een headphone aanschaffen (ze raden de Sennheiser 800 aan a 1900 euro dacht ik).
Erg duur dus.
Ennnn niet onbelangrijk om te melden er zijn klanten die Smyth beschuldigen van onbetrouwbaarheid dus ze hebben we een verleden waar dingen wat minder goed liep.
Maargoed het is wel top van de top en dat word door eigenaren en testers etc etc uit alle hoeken bevestigd.

Optie 2 is de JVC Exofield EXT-1 surround headphone en processor.
Dat is dus daar wel een processor en headphone in een koop.
Klank is minder (veel minder) maar niet onaardig en zeker de moeite waard begreep ik.
Het is wel een wat ongemakkelijk apparaat want hij moet echt tussen je keten aangesloten worden want hij moet een beeldscherm zien anders geeft hij geen signaal door. Eigenlijk gemaakt voor bv bron-Exofield-tv
Maar ik heb een aantal eigenaren gesproken en die plaatsen hem er of tijdelijk tussen of hebben er een hd fury tussen en dan werkt het prima.
Het bevalt hun in ieder geval heel erg goed zeggen ze.
De JVC als gehele set kost 999 euro.
Ps, let wel op deze EXT-1 gaat er binnenkort uit en word dus op den duur niet meer verkocht!!!

Wel een puntje nog, de meeste gebruiken een butkicker of actuator om het gemis aan lage bastonen op te heffen en op de Smyth  kan je zo'n actuator aansluiten en afregelen qua delay etc etc en op de JVC Exofield kan dat niet (moet dan via je reciever/processor).

Ik hoop dat je hier wat aan heb.
Ps, andere opties zijn er niet dus verder als deze twee hoef je niet te zoeken


Deze twee had ik zelf natuurlijk al gevonden.

De Smyth is vanwege de prijs en de (on)gebruikersvriendelijkheid geen optie.

De JVC ondersteunt geen HDR en niet alle soorten 4K dus wordt het weer lastig om die in je keten te hangen.

Een andere optie is de Sony MDR-HW700ds maar die is al wat ouder en ondersteunt ook niet alle formaten met een pass through.

In dit draadje:
https://www.avsforum.com/threads/best-solution-for-3d-surround-audio-atmos-spatial-audio-tempest-audio-etc-via-headphones-in-2022.3238678/#replies

staan wat meer opties maar geen enkele is optimaal en '2024', het zijn allemaal oplosingen die nog niet kunnen werken met de huidige geluidsformaten. Het makkelijkste zou een receiver zijn met een hoofdtelefoonuitgang die Dolby Atmos voor Headphones ondersteunt, maar die zijn er (nog) niet.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

buckler

Xbox is voor absoluut geen optie...
Wat betreft de JVC, ik heb Trinnov erbij betrokken en die zeggen dat hij op een aparte uitgang kan en dat de audio dan via die hdmi loopt en de video via een andere uitgang (HDR) dan pass through naar de projector gaat.
De JVC Exofield moet dan volgens hun een monitor zien dus hij zou het dan moeten doen zeggen hun.
Een collega van Werner (homeatthemovies) gaat dit eerst proberen bij hem thuis en als dat inderdaad werkt dan neem ik ook de Exofield erbij.
Met een hd fury ertussen werkt het zowiezo maar ook die wil ik niet in mijn keten hebben... net als een Xbox  :crazy:
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Flavio

Quote from: buckler on March 15, 2024, 20:34:41Xbox is voor absoluut geen optie...
Wat betreft de JVC, ik heb Trinnov erbij betrokken en die zeggen dat hij op een aparte uitgang kan en dat de audio dan via die hdmi loopt en de video via een andere uitgang (HDR) dan pass through naar de projector gaat.
De JVC Exofield moet dan volgens hun een monitor zien dus hij zou het dan moeten doen zeggen hun.
Een collega van Werner (homeatthemovies) gaat dit eerst proberen bij hem thuis en als dat inderdaad werkt dan neem ik ook de Exofield erbij.
Met een hd fury ertussen werkt het zowiezo maar ook die wil ik niet in mijn keten hebben... net als een Xbox  :crazy:

Als ik je goed begrijp moet je dan wel een receiver of processor hebben met twee HDMI uitgangen en dan moet je ook met twee kabels naar je display.
Heeft de  JVC trouwens een on screen menu en moet je dat persé gebruiken of kan je ook een display op het apparaat zelf gebruiken?
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

buckler

Nee dit werkt met geen een receiver alleen met een Trinnov omdat de Trinnov op 'slave' en 'master' gezet kan worden bij de HDMI uitgangen.
En zelfs daarbij moet ik het nog zien of het werkt zoals Trinnov beweert.
Nee je bent dan aangewezen op een HD fury. Dan werkt het wel...
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Flavio

#8
Ik zit in mijn situatie aan de volgens setup te denken.

De JVC aansluiten op de tweede HDMI uitgang van mijn EM9702 mediaspeler.
De EM9702 is namelijk de enige bron waarmee ik meerkanaals materiaal bekijk.
Die uitgang is weliswaar HDMI 1.4a audio only, maar dat ondersteunt ook Dolby Atmos en HD meerkanaals formaten.

Als ik de JVC wil gebruiken zet ik de receiver uit met HDMI passthrough aan.
Dan komt er geen geluid uit de luidsprekers maar gaat er wel beeld naar de TV.

En de JVC bedien ik via de Android app.

Het enige dat ik dan nog mis is de Buttkicker, maar die zou ik kunnen aansluiten door een HDMI Audio extractor met 5.1 analoog uitgang op de HDMI uitgang van de JVC te zetten en dan het LFE signaal naar de Buttkicker versterker te sturen.

Zou dat werken?
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

buckler

Nee volgens mij niet...
De Exofield moet een display zien in de keten en dat doet hij niet als je hem op de twede hdmi uitgang aansluit en vervolgens beeld uitstuurd via je hdmi 1 uitgang.
Wat bnetreft een hdmi extractor weet ik niet, kan je daar de deay tijd instellen?

Maargoed je heb een tv?
Hang de Exofield dan aan je tv zijn hdmi uitgang... Dan werkt de return audio earc via die kabel toch wel?
Volgens mij is het zelfs zo de bedoeling dat hij hoort te werken.
Geen probleem lijkt mij.
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Flavio

Quote from: buckler on March 16, 2024, 15:45:42Nee volgens mij niet...
De Exofield moet een display zien in de keten en dat doet hij niet als je hem op de twede hdmi uitgang aansluit en vervolgens beeld uitstuurd via je hdmi 1 uitgang.
Wat bnetreft een hdmi extractor weet ik niet, kan je daar de deay tijd instellen?

Maargoed je heb een tv?
Hang de Exofield dan aan je tv zijn hdmi uitgang... Dan werkt de return audio earc via die kabel toch wel?
Volgens mij is het zelfs zo de bedoeling dat hij hoort te werken.
Geen probleem lijkt mij.

Waarom denk je dat de JVC een display moet zien om te kunnen werken?

En aansluiten op de TV eARC snap ik niet helemaal. Dat hoeft volgens mij alleen maar als je het geluid van de TV of van een apparaat dat op de TV zit via de JVC wilt beluisteren en dat is in mijn geval niet aan de orde. De TV wordt quasi als monitor gebruikt. Een mediaspeler moet je dan nog steeds op de input van de JVC zetten.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

buckler

Omdat ik weet dat de JVC een monitor moet zien.
Ik ken iemand die heeft daarom juist er een HD fury tussen zitten. Alleen om die reden.
Maargoed die kijkt via een projector.
En omdat Werner van homeatthemovies dat mij ook heeft verteld.
Dus geloof me daar maar in, dat klopt echt.

Jij kijk toch film op je tv?
Niet op een projector?
Kijk je op een tv dan zou ik het toch maar is proberen zoals ik voorstelde.
Kijk anders is op JVC exofield en dan word alles misschien wat duidelijker.
Ik kan je niet verder helpen dan zover als nu.
Contact anders Werner even, die zal het je dan zeker uitleggen en verder helpen.
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Flavio

De meningen verschillen blijkbaar. Dit vond ik op AVSForum:

https://www.avsforum.com/threads/jvc-xp-ext1-finally-a-wireless-headphone-system-with-atmos-and-dts-x.3134524/page-14#post-62154201

En daar staat dat de JVC werkt met alleen een input aangesloten.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

buckler

Ik beweer toch niet anders?
Natuurlijk moet hij een HDMI input hebben, maar als jij een tv gebruik (wat ik nog niet zeker weet) dan kan de exofield processor volgens mij 'achter/na' je tv hangen aan de HDMI kabel.



JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek