Is het (wiim pro plus) een upgrade tov NAD t744?

Started by alvar, March 1, 2024, 16:50:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

alvar

Nog nieuw in audio(phile) land en op zoek naar wat haalbaar is qua geluid voor mij.

Heb ik een DAC nodig?
Mijn situatie is als volgt, input van streaming muziek komt vanuit TV (Phillips PSUS8008 (2023)) middels optische kabel en gaat rechtstreeks naar de receiver (NAD t744 uit 2007). En dan.... komt er muziek (stereo) uit m'n speakers. Vraag is, kan het beter? En welk apparaat heb ik dan nodig?

Overweging: als een streamer via optische kabel naar de receiver gaat doet de DAC in de receiver het omzetten naar analoog en bepaalt de kwaliteit. Toch? 

Is die DAC in mijn receiver veel te verbeteren met een nieuwere zoals van de WIIM Pro plus?
Duurder (250 euro) moet het ook niet worden.
Maar als ik het verschil niet (echt) ga horen tussen de DAC van de receiver of die van de WIIM kan ik veel goedkoper zijn met een streamer die streamt en digitaal uitvoert de receiver in. Toch?

Waar moet ik überhaupt op letten of naar zoeken bij het vergelijken van de DAC van de NAD en die van een streamer?


Struis

Welkom in de wondere wereld van de audio!

Het vreemde is dat zowel het streaming deel als de DAC zelf uitmaken in hoe goed het klinkt. Dus een losse Wiim Pro (of mini?) of een Sonos Connect hebben een betere streamer dan de TV en mogelijk (maar niet zeker) een beter DAC.

Je zou dus eens kunnen kijken naar een gebruikte eerste generatie Sonos Connect bv. Die krijg je voor 35-40 euro (vaak inclusief verzendkosten)..
Of een Wiim Mini. Die zijn meen ik 100 euro ofzo..

Het lastige met vergelijken is dat je het eigenlijk alleen maar kan doen door het aan te sluiten op jouw apparatuur en te proberen. Vaak is een coax spdif (gewoon een normale RCA kabel, maar dan voor digitale data bedoeld) nog wat beter dan optisch (als die optie beschikbaar is).

Maar vantevoren weten wat voor jou beter is is lastig. Misschien woont iemand van het forum in je buurt die zulke streamers heeft? Dan kan je het gewoon rechtstreeks proberen. Ik heb hier nog een Sonos Connect en een Wiim Pro...
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Naim NDX1 (gedeeld met set 1), Rel Strata 5 subwoofer.