Desktop computer

Started by jeepee, February 29, 2024, 12:12:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jeepee

Ik zoek een leuke desktop computer met Windows 10/11 en liefst beetje klein format, snel en energiezuinig.
Evt. Heb ik was audio spullen als inruil. Of harde schijven.

John Wx

Wat zoek je celeron i3 i5 8 gb ssd
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

jeepee

Quote from: John Wx on February 29, 2024, 16:28:07Wat zoek je celeron i3 i5 8 gb ssd

Denk wel tenminste i5. Maar liefst klein kastje met be zo'n externe voeding. Had keer een Dell met interne voeding en toen die voeding kapot ging was dat een hoop gedoe.
Maar goed ben niet meer zo op hoogte van meest recente specificaties. Liefst wel met legale Windows 10/11 geïnstalleerd

. . .

#3
Dus het eigenlijk liefst een NUCje, Brix, Dell Optiplex Micro, Lenovo Tiny, HP Prodesk Mini etc. en dan vanaf de 8e generatie ivm. upgrade naar Win11. ;)

Tip - kijk eens op Tweakers V&A.

jeepee

Quote from: WhySoSerious? on February 29, 2024, 18:15:40Dus het eigenlijk liefst een NUCje, Brix, Dell Optiplex Micro, Lenovo Tiny, HP Prodesk Mini etc. en dan vanaf de 8e generatie ivm. upgrade naar Win11. ;)

Tip - kijk eens op Tweakers V&A.
Hoe zie je of iets 8ste generatie is?
Als al een jaar of 6 niet meer naar computers hebt gekeken is het wel een hele berg om uit te kiezen. Best lastig.
Maar dank voor de tip.

Nosferatu

Quote from: jeepee on February 29, 2024, 19:13:05Hoe zie je of iets 8ste generatie is?
Als al een jaar of 6 niet meer naar computers hebt gekeken is het wel een hele berg om uit te kiezen. Best lastig.
Maar dank voor de tip.
https://www.intel.com/content/www/us/en/products/details/processors/core/i5/products.html

Het/de eerste cijfer(s) bij een processor van Intel geeft de generatie aan. Voor AMD is het even wat meer zoekwerk (denk ik).
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

sr7000

Waar het om gaat, is dat de cpu tpm2.o nodig heeft voor een normale install.
Voor amd is er ook een lijstje:
https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/minimum/supported/windows-11-supported-amd-processors

Voor jouw gebruik wil je waarschijnlijk dan een mobiele processor. Die gebruiken minder stroom namelijk.

Op youtube heb je het Servethehome kanaal. Die heeft zo ongeveer alle mini pc's ter wereld vergeleken. Heb je wat te doen :)

jeepee

Quote from: Nosferatu on February 29, 2024, 19:35:46https://www.intel.com/content/www/us/en/products/details/processors/core/i5/products.html

Het/de eerste cijfer(s) bij een processor van Intel geeft de generatie aan. Voor AMD is het even wat meer zoekwerk (denk ik).

Ah, gen 1, 2, 3 enz is weer een beetje als pentium 1, 2, 3 enz.
Weet ik een beetje waar ik op moet letten. Dank.

John Wx

Je kan gewoon Windows 11 installeren vanaf een i7 2de 16Gb en een SSD meer heb je niet nodig

Install Win 11 met :


https://nl.hardware.info/nieuws/80883/zo-installeer-je-nog-eenvoudiger-windows-11-zonder-tpm
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

sr7000

Nog niet helemaal uitgepluisd, maar ik verwacht dat je nog wel verder terug kunt gaan, middels virtualisatie. Krijg echter de indruk dat de topic starter meer op zoek is naar iets wat gewoon werkt voor zijn behoeftes.

John Wx

#10
Quote from: sr7000 on February 29, 2024, 23:50:18Nog niet helemaal uitgepluisd, maar ik verwacht dat je nog wel verder terug kunt gaan, middels virtualisatie. Krijg echter de indruk dat de topic starter meer op zoek is naar iets wat gewoon werkt voor zijn behoeftes.


https://www.ituitverkoop.nl/Webwinkel-Product-870131379/DELL-OPTIPLEX-3050-MINI-PC%7C-CORE-i3-7100T%7C-8GB-%7C-256GB-SSD-%7C-WINDOWS-10-PRO.html

zoiets of bij Haaima

https://www.haaimacomputers.nl/a-77504720/thuis-pc-s/q956-mini-i5-6500t-16gb-ddr4-128gb-ssd-w11-pro-htpc/#description



https://www.marktplaats.nl/seller/view/m2086367921
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

sr7000

Ik denk dat we hier een stap terug moeten doen. Eerst bepalen wat we eigenlijk willen bereiken, voordat we dingen gaan voorstellen.

HJ2

De mac mini's voor de Mx processors draaien ook native Windows.
If you always do what you always did, you always get what you always got...

John Wx

Quote from: jeepee on February 29, 2024, 12:12:22
Quote from: HJ2 on March  1, 2024, 01:19:24De mac mini's voor de Mx processors draaien ook native Windows.
Quote from: sr7000 on March  1, 2024, 00:23:21Ik denk dat we hier een stap terug moeten doen. Eerst bepalen wat we eigenlijk willen bereiken, voordat we dingen gaan voorstellen.

Ik zoek een leuke desktop computer met Windows 10/11 en liefst beetje klein format, snel en energiezuinig.
Evt. Heb ik was audio spullen als inruil. Of harde schijven.

Dit vraagt hij
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

jeepee

Ja was beetje onduidelijk ook omdat ik slecht op de hoogte ben van wat je laatste jaren nodig hebt om Windows 10/11 te draaien. Liever iets met moderne processor zodat ik mijn pc niet over 3 jaar weer moet wisselen.

jazzy

Quote from: jeepee on March  1, 2024, 20:19:33Ja was beetje onduidelijk ook omdat ik slecht op de hoogte ben van wat je laatste jaren nodig hebt om Windows 10/11 te draaien. Liever iets met moderne processor zodat ik mijn pc niet over 3 jaar weer moet wisselen.
Wat is je budget? En verder helemaal geen specifieke eisen, gewoon voor een beetje internetten en dergelijke?
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

jeepee

Zo rond 200 euro.
Vind het wel fijn verschillende zaken te gelijk te doen. Downloaden, fils overzetten naar externe schijf, internetten en bv PowerPoint gebruiken. En graag uitgang voor 2 schermen. Met Windows 10/11 en evt Windows Office geïnstalleerd.


sr7000

Dat kun je doen met de meeste mini pc's Vraag is nu nog welke je voorkeur heeft. Ik denk dat je dan minimaal 4 cores wil en 16 gig geheugen. In die klasse heb ik goede ervaringen met hp qua betrouwbaarheid. Worden wel ingezet in situaties waar ze minimaal een half jaar aan moeten staan zonder reboot.
Een vraag die nog uitstaat is de volgende: wat vind je belangrijker: energie zuinigheid of performance. Als je voor zuinigheid gaat, dan wint Intel. Wil je iets meer performance dan wint amd vaak. Best afhankelijk van wat je er mee doet!

jeepee

Quote from: WhySoSerious? on March  2, 2024, 23:05:11https://tweakers.net/aanbod/3571950/dell-optiplex-7010-mff-i3-13100t-8gb-256gb-laag-verbruik-4-watt.html
Zoiets misschien?

Ja zoiets is niet verkeerd denk ik. Heb lichte afkeur voor Dell ivm voeding die defect ging en waarvoor eigenlijk geen normale vervanger was te vinden onder de 200 plus euro. Maar deze voeding is extern dus beter wat mij betreft.

jeepee

Quote from: sr7000 on March  2, 2024, 23:46:56Dat kun je doen met de meeste mini pc's Vraag is nu nog welke je voorkeur heeft. Ik denk dat je dan minimaal 4 cores wil en 16 gig geheugen. In die klasse heb ik goede ervaringen met hp qua betrouwbaarheid. Worden wel ingezet in situaties waar ze minimaal een half jaar aan moeten staan zonder reboot.
Een vraag die nog uitstaat is de volgende: wat vind je belangrijker: energie zuinigheid of performance. Als je voor zuinigheid gaat, dan wint Intel. Wil je iets meer performance dan wint amd vaak. Best afhankelijk van wat je er mee doet!

Vind energie zuinig wel fijner denk ik.
Ik zie ook een HP elitedesk 800g2 mini Inteli7 6700@2.80 ghz
Is dat nog te doen? Er staat niets bij over 8 of 16 gig geheugen.

. . .

#21
i7 6700 is al erg oud, Q3 2015. Kan niet (tenminste - niet zonder trucjes) naar Win11 worden geupgraded.
Tevens heeft de 13th gen betere onboard videokaart die hogere resoluties ondersteunt.

Christof_G

Je moet ook oppassen met die trucjes voor W11, de update 24H2 gaat extra checks toevoegen, dus het kan vanaf dan wel eens gedaan zijn.
Speakers: 3 x M&K Sound S150 | 2 x M&K S150T | 2  x M&K MP150 | 4 x B&W CCM663RD | 2 x A*BNB 10PP sub | 2 x JL Audio E112
Elektronica: Arcam AV860 + PA720 + PA410 | miniDSP 2x4 HD | Bluesound Node 2i
Video: JVC N7 | Vero V | Panasonic UB424