Kan ik mijn speaker zelf repareren?

Started by Meneer Michael, January 25, 2024, 12:41:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Meneer Michael

Gisteren klonk er ineens een hevige 'distortion' in mijn ongeveer 20 jaar oude speaker, er trilde duidelijk iets mee. Toen ik het luidsprekerdoek er af haalde, viel er een kunststof ring uit en dat was direct duidelijk, daar ligt het probleem. In eerste instantie dacht ik dat het die ring zelf geweest was die zo trilde. Echter, zonder de ring is het geluid ook nog helemaal vervormd.

Als ik de ring op zijn plek houdt en er op duw, lijkt het dat de vervorming minder wordt maar helemaal verdwijnen doet het ook niet.

Mijn vraag: kan ik deze ring gewoon proberen terug vast te lijmen in de hoop dat alles dan weer bij het oude is? Zo ja, wat voor lijm kan ik het beste gebruiken? Zijn er nog andere tips en trucs?

Op de foto zie je de ring, ook zie je dat in de midrange ook zo'n ring zit.




Rowdy


Meneer Michael

Die had ik al gezien inderdaad, dat gaat echt over de foam randen, en dit gaat echt over een harde kunststof ring om de woofer heen.

minplus

Ik zou zelf de ring vastlijmen. Een checken met de Bison lijmwijzer welke lijm optimaal is.
Werkt dat niet dan had je de speaker sowieso moeten vervangen.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

dre73

Met een paar drupje MS polymeer terug plakken. :thumbs-up:
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

RonK.

Vraag het even hier wat de beste oplossing is ,....

https://www.bakker-online.nl/hsr/

Meneer Michael

Dank voor de antwoorden. Intussen ben ik er achter gekomen dat de rubber rand ook aan het loslaten is. Verder lijkt deze rand, ook al is ie 20 jaar oud, nog in goede staat.
Als test heb ik de ring vastgezet met behulp van lijmklemmen, zo klinkt het weer als vanouds. 

Ik heb een potje lijm besteld bij repairyourspeakers (toch de tip van Rowdy). Ik heb er vertrouwen in dat ik dit gerepareerd kan krijgen (gelukkig want ik ben nog steeds verliefd op het geluid). Eerst de rubber ring vast lijmen, daarna de ring er weer op lijmen.

Hopelijk krijg ik de lijm snel binnen!


minplus

If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right


minplus

If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

FS249

Je kunt de speaker voor reparatie ook opsturen naar: https://www.total-speaker-repair.nl/

Of langsgaan als je niet al te ver van Groningen woont.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Meneer Michael


John Wx

Quote from: FS249 on January 28, 2024, 08:34:02Je kunt de speaker voor reparatie ook opsturen naar: https://www.total-speaker-repair.nl/

Of langsgaan als je niet al te ver van Groningen woont.

of Audiolab in Friesland boppe
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.