Films en series "digitaal" kopen maar zijn geen eigendom ?

Started by Kjelt, December 10, 2023, 11:59:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

De discussie gaat losbarsten nadat Sony een aantal series die mensen via hun account digitaal gekocht hebben, gaat verwijderen.
De desbetreffende mensen krijgen geen geld terug en zijn toegang tot de series kwijt (zie links hieronder).

Nu gaat dus de vraag zijn: wat betekent dit concreet voor aangeschafte films en misschien ook muziekcollecties ?
Zoals het er nu naar uit ziet niet veel goeds  >:(

Je wilt in de voorwaarden van de verkoper/dienstverlener kijken of daar sprake is van:
1) Buy to Own
Of
2) Buy to Use.

In het eerste geval kan dit alleen maar als de verkoper ook de eigenaars rechten tot die titel daadwerkelijk zelf heeft.
In dit geval van Sony hadden ze die rechten niet en huurden ze de content voor een bepaalde periode en konden ze alleen de tweede optie aanbieden.

De hele discussie is nu of je het nog wel Buy mag noemen als het eigenlijk Rent is.

Er zal binnenkort wel een artikel van jurist Arnoud Engelfriet komen die het eens haarfijn gaat uitleggen.

https://www.nu.nl/tech/6293170/digitaal-gekochte-serie-mag-je-niet-altijd-houden-een-wanprestatie.html

https://tweakers.net/nieuws/216220/sony-gaat-gekochte-discovery-series-van-playstation-accounts-verwijderen.html

J.A.F._Doorhof

#1
kuch kuch kuch
NFTs
kuch kuch kuch

Of was dat allemaal gebakken lucht en onzin zonder use case....
I rest my case :D



Zonder gekheid.
Maar dit is dus waarom ik elke keer in het crypto topic zeg dat dit een enorm belangrijke markt gaat worden nu meer en meer online gaat gebeuren, mensen komen er zometeen vanzelf achter dan niets meer van hun is. Niet je gekochte games, niet je films en niet je muziek, ga je naar CBDC's zelfs niet je geld. En nee ik ben er niet bang voor, maar het is wel iets waar je je van bewust moet zijn.

Dit zal absoluut moeten veranderen en voor NFT's zal toch echt Sony dit moeten regelen, en volgens mij (maar kan dit mis hebben) zijn daar al plannen voor via wat fabrikanten waaronder volgens mij ook Sony.

Een NFT is een fantastische oplossing om wel eigenaar te blijven en om het dus ook door te kunnen verkopen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Zou een oplossing kunnen zijn ALS je de "gekochte" content daadwerkelijk kunt downloaden en op een fysiek medium kunt opslaan.
Want als de content zelfs met NFT op de cloud van Sony, verwijderd wordt door Sony, wat dan ?

J.A.F._Doorhof

NFTs zou Sony niet kunnen wissen, het is dan je eigendom.
Geen idee hoe ze dit gaan inrichten want wat heb je eraan als er bv geen playstation meer is die ze kan spelen, maar het idee van het is niet van mij is met een NFT wel een oplossing.

Dus bv voor muziek, digitale kunst etc zou het een uitkomst zijn.
Je zou dan de muziek NFT kunnen zien als een eigen opslag op de cloud, of je het dan mag downloaden is neem ik aan een instelling die door de artiest ingesteld kan worden. Bij sommige zal het in the cloud blijven en bij andere zul je misschien ook kunnen downloaden.

Met een NFT kun je dit zo ver ik begrepen heb redelijk vrij "programmeren".
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

GH

NFT is toch totaal niet relevant...

Het gaat er gewoon om dat de rechthebbende juist BEWUST alleen de gebruiksrechtrn via een specifiek platform verkoopt. Als ze zouden willen dat kopers het "eigendom" kregen dan hadden ze dat op veel manieren kunnen regelen. Maar dat is helemaal niet de bedoeling...