Welke meet microfoon?

Started by kermy, December 9, 2023, 19:41:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kermy

Ik ben van plan om een meet set te maken om met Open Sound Meter te kunnen gaan werken. Ik ben al in bezit van een UMIK-1 voor REW en de Minidsp SHD en zijn Dirac.

Nu wil ik een Focusrite 2i2 aanschaffen en een analoge (xlr) microfoon, op die manier kan ik ook via een loop op de 2e ingang een timing referentie aanbrengen, iets wat met een USB microfoon zo wie zo niet kan.

Het zou wel fijn zijn om een cal file te hebben, liefst ook voor 0 en 90 graden. Ik ben in Duitsland een bedrijf tegengekomen die Behringer ECM microfoons calibreert voor 100 euro, maar ik zie ook de Dayton audio EMM-6 met een cal file.

De prijs zou zo rond de 100 euro mogen liggen, alle tips zijn welkom, maar wel met die prijs in het achterhoofd van rond de 100 euro.


Met vriendelijke groet,

Kermy


Henkjan_O

die met de Dayton geleverde cal file is uhm nogal bagger.   is een uitgebreide draad over op zba.  zal zo ff zoeken.   ik heb m dus separaat laten calibreren.
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Rob_Dingen

Het is onmogelijk om een goede microfoon voor €100 te kopen.
Maar de verschillen zijn niet zo groot als je die vergelijkt met een goede.
Meestal wijkt het helemaal aan de onderkant en bovenkant van de frequentie band af maar dan praat je niet over grote verschillen.
Fatsoenlijke microfoons heb je vanaf zo'n €500 van NTI of Earthworks M23.
Wil je goedkoop en precies dan koop je een Behringer en laat je die kalibreren dan ben je zo'n €200 kwijt.
Of je koopt alleen een Behringer voor €35 en maakt je niet druk om de kleine verschillen.

Rob

Rob_Dingen

Was ik vergeten.
In Duitsland kun je voor weinig een microfoon kopen met kalibratie erbij https://shop.hifi-selbstbau.de/produkt/messmikrofon-ecm-40/

kermy

Ik zelf had dit bedrijf gevonden, te weten, www.akulap.de. Zij verkopen een gekalibreerde Behringer voor 99 euro.

Er zijn volgens mij in Nederland ook bedrijven die dit als service aanbieden, maar die kon ik zo niet vinden.
En van die Dayton, dat was ik inmiddels ook tegengekomen, en dan houdt zo'n kalibratie natuurlijk ook niet veel in.

Als mogelijke opstap heb ik de Beyerdynamic MM1 in beeld, die kost 218 euro, en komt volgens Beyer gelijk met een 0 en 90 graden correctie file. En als het om vertrouwen gaat, dan staat Beyer wel boven een bedrijf als Dayton.

Maar als er nog meer mensen ervaringen hebben, kom er maar in.


Met vriendelijke groet,

Kermy

chansig

Ik denk dat het een beetje is wat Rob zegt of aangeeft: Hoe precies wil je zijn en/of kan je leven met kleine afwijkingen in gebieden die er niet zoveel toe doen als je daadwerkelijk luistert?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rob_Dingen

#6
Het ligt er heel erg aan wie de kalibratie file maakt.
Die van Dayton zijn niet geweldig.
Wat wil je gaan meten er mee gaan doen of analyseren.

Rob

Henkjan_O

Quote from: Rob_Dingen on December 10, 2023, 15:08:04Was ik vergeten.
In Duitsland kun je voor weinig een microfoon kopen met kalibratie erbij https://shop.hifi-selbstbau.de/produkt/messmikrofon-ecm-40/
daar heb ik mijn Dayton ook laten calibreren.   
m'n EMM6 had ik laten calibreren bij http://www.ibf-akustik.de/

de draad op ZBA:  https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=28189

toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

kermy

Quote from: Rob_Dingen on December 10, 2023, 17:48:50Het ligt er heel erg aan wie de kalibratie file maakt.
Die van Dayton zijn niet geweldig.
Wat wil je gaan meten er mee gaan doen of analyseren.

Rob


In eerste instantie voor een meet set met Open Sound Meter te maken, en om de switch te kunnen maken in REW naar een microfoon met timing referentie.
Dat alles om thuis te meten, en misschien ook op andere plekken, als je met pensioen bent is tenslotte alles mogelijk. Nog wel een paar jaar wachten, dat dan weer wel, maar dan is zo'n aanschaf ook gelijk voor de "rest" van je leven.

Kijk de afwijkingen zijn niet zo dramatisch, maar als het voor een 100 euro een stukje beter kan, dan zie ik er geen bezwaar in.


Met vriendelijke groet,

Kermy


kermy

Gisteren een pakketje binnen met de volgende zaken,
Een instapmodel microfoonstandaard van K&M
Een Focusrite Scarlett 2I2 gen3
Een Behringer ECM8000 microfoon
Een aantal kabels om zaken aan te sluiten en voldoende ruimte te hebben voor manoeuvreren in de ruimte

De Behringer gaat nadat ik hem op functionaliteit heb getest gelijk naar Duitsland om daar gekalibreerd te worden voor 0 en 90 graden.

Morgen maar eens de zaken aansluiten op de laptop en zien of ze werken. Het enige wat dan nog rest is twee verloopjes maken. Een van gebalanceerd naar twee maal gebalanceerd, en een van gebalanceerd verlopend naar links en rechts cinch.
Dat laatste is altijd vervelend als je met pro audio te maken hebt, consumenten spul is meestal cinch.

Als dan de microfoon terugkomt met zijn cal files, dan ben ik voorlopig voor Open Sound Meter en voor REW voorzien van een analoge mic die het mogelijk maakt via een loop op de 2I2 om iets te kunnen zeggen van de impulsrespons en de timing van de units ten opzichte van elkaar, iets wat met een USB mic niet mogelijk is, nog bedankt voor de toenmalige uitleg hier door Rob Dingen.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Henkjan_O

goed bezig @kermy  :pompom:

ja zou ook nog Arta kunnen toevoegen aan je gereedschapskist
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

kermy

Quote from: Henkjan_O on January 12, 2024, 14:33:24goed bezig @kermy  :pompom:

ja zou ook nog Arta kunnen toevoegen aan je gereedschapskist

Volgens mij kan Arta niet op Linux, en daar draait de rest op. Een oude laptop kun je zo toch nog een tweede leven geven als "meet apparaat".


Met vriendelijke groet,


Kermy

kermy

Zo, gisteren post uit Duitsland met mijn gekalibreerde Behringer ECM8000 microfoon.

En zo te zien had Rob gelijk, de afwijkingen zijn binnen de perken, zie ook de afbeelding. Maar met de geleverde correctiefiles voor 0 en 90 graden is het toch allemaal wat netter.

Nu nog een paar verloopjes maken zodat ik signaal via de Focusrite aan een apparaat kan aanbieden. Een maal van XLR naar twee maal Cinch en een maal van XLR naar twee maal XLR. Klusje voor het weekend.

Inmiddels heb ik alles aan de praat onder Linux, inclusief Minidsp Device console onder Bottles. Ik heb alleen nog niet de zaak op de SHD aangesloten, ik ben namelijk vergeten om de config file veilig te stellen, en ik ben bang dat ik zonder config kom te zitten.
En dan is het wel belangrijk dat het inderdaad werkt onder Linux, inmiddels mijn werk laptop voorzien van de Windows versies van alles, kan ik toch uit de voeten mocht de Device console niet werken onder Linux.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Rob_Dingen

Wist wel dat ze in het laag slecht waren.
Daar kwam ik achter bij het bouwen van mijn MFB systeem, kreeg het niet voor elkaar totdat ik mijn Eartworks M50 pakte.
Toen viel alles op zijn plaats.

Rob