Tweedehands of zelfbouw 2023

Started by Yamaha AX, November 11, 2023, 22:24:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Yamaha AX

Na jaren zonder heb ik nu het audiovirus weer te pakken. Het wordt een set voor audiogebruik. Voor zuiltjes heb ik geen plaats, dus het wordt een 2.1 set. Ik neem een receiver met Audyssey, zodat ik de ergste room modes kan wegfilteren.

Muziek zal voornamelijk op redelijk laag volume spelen. De subwoofer hoeft dus geen krachtpatser te worden. Een strakke ondersteuning van de boekenplankluidsprekers is het doel.

Ik ben houtbewerker (hobbie) en elektrotechneut (werk), dus ik zou zelf een sub kunnen bouwen. Na wat googlen kom ik op deze deze 10" driver uit. Een tweedehands plate amp kan ik op de kop tikken voor €100. Een plaat MDF, lak of fineer en wat ditjes en datjes kost me nog eens €150. Een 10" zelfbouw sealed sub komt dan op €330.

Is dat de moeite, of kan ik daarvoor beter op zoek naar een mooi tweedehands exemplaar? Zelf bouwen is natuurlijk leuk en leerzaam, maar mijn lijst met projecten is al lang genoeg.

Flavio

Mijn advies is om tweedehands iets te zoeken of momenteel met een Black Friday deal een nieuwe subwoofer te kopen, bv. deze:
https://doublepoint.nl/blackfriday-subwooferdeals/svs-sb-1000-subwoofer-zwart

Het voordeel van een 'merk' subwoofer (en zeker SVS) is dat deze redelijk hun waarde behouden, terwijl een zelfbouw subwoofer tweedehands nauwelijks iets waard is.

Als het je hobby is en je wilt een specifieke vorm maken, is zelfbouw natuurlijk wel de oplossing.

EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

palmspar

#2
Eens met flavio, zelfbouw loont pas vanaf dual 12 inch of single 15 ofzo.
Vergelijk eens een 2e hands svs sb2000 met een zelfbouw sub met een peerless xxls driver met 500 watt plate amp. :smile:
Zelfbouw zal duurder zijn dan 2e hands over de afwerking en restwaarde nog maar te zwijgen

FrankBe

Quote from: palmspar on November 12, 2023, 13:26:15Eens met flavio, zelfbouw loont pas vanaf dual 12 inch of single 15 ofzo.
Vergelijk eens een 2e hands svs sb2000 met een zelfbouw sub met een peerless xxls driver met 500 watt plate amp. :smile:
Zelfbouw zal duurder zijn dan 2e hands over de afwerking en restwaarde nog maar te zwijgen

Ik doe aan zelfbouw omdat ik op de markt niet vind wat ik wil. Ook nu weer heb ik plannen voor 4x 15" LLT in een ultra smalle behuizing

FS249

Ik zou ook voor een occasion gaan. Op MP genoeg leuke (bv Rel) subs te vinden voor minder dan jouw genoemde 330,-.

Welke boekenplank luidsprekers heb je?
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.