'Archief' organiseren?

Started by Gaeje, November 10, 2023, 20:23:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gaeje

Ik vermoed dat er hier veel mensen zijn met heel veel beeldmateriaal. Ik zit op een punt dat ik moet (en wil) er echt orde in gaan scheppen, of het gaat forever te laat zijn.

Vroeger, toen er zo geen overload was, had ik LR (eenmaal betalen versie) en alles in een mappen structuur, per 'thema' of event. (fun, thuis, huisdieren, weddings, werk, reis, etc... al dan niet met submappen)

Daarna is de fotografie hobby wat gaan liggen maar zijn de smartphones opgekomen dus dat zat (en zit) allemaal in iphoto (vroeger) (oneindig vervelende structuur van apple) en nu in photos (nog steeds vervelende structuur van apple) en hier en daar jpgs in 'afbeeldingen' map of in downloads (afhankelijk van waar ze kwamen)

En al het ouder nikon werk nog in LR (qua bewerkingen) of omgezet in jpg (sommige terug in photos ingeladen, dus dubbel).

Sinds de kinderen (3j +) heb ik een sony alpha en alles van bewerkingen heb ik daar gedaan in exposure x7(en lager), maar staat min of meer in een mappenstructuur, doch minder opgevolgd dan indertijd het lightroom gebeuren) en de 'bewerkte' dan weer geƫxporteerd als jpg en in photos geladen om shared mappen te kunnen doen en dergelijke meer...

DUS

wat moet ik doen om alles te bundelen en overzichtelijk te maken. (behalve sowieso alle gsm beelden uit photos en iphoto indertijd eens zwaar schiften)

ik gebruik nu terug lightroom maar wil niet vast zitten aan dat abbonnement, dus ik wil kunnen switchen van programma indien gewenst. Dus ik heb sowieso iets van mappenstructuur nodig.

Maar mappen alleen is in mac niet handig om snel dingen te kunnen zien en terugvinden, photos is heel goed en snel om te kijken en om plekken en gezichten te herkennen maar gooit het zelf weer in hun eigen indeling en dat wil ik ook niet. Photos is ook niet goed genoeg om te bewerken.

Bovendien wil ik niet van lightroom of exposure afhankelijk zijn om je bewerking te kunnen terugzien (bvb al de kids fotos kan ik nu niet 'bewerkt' zien in LR of gewoon finder) dus ik doe ook altijd een jpg export als ik klaar ben, maar wil eignl de volle kwaliteit, bewerkt , ook kunnen snel terugzien...


wat is wijsheid

J.A.F._Doorhof

#1
Geen idee
Lightroom is het enige wat meteen bij me opkomt wat doet wat je wil.

Capture one zou kunnen maar is beperkter
Je kan kijken naar freeware maar voor wat Lightroom kost zou ik niet eens nadenken. Plus je kan het op je bedrijf afschrijven.

10.00 per maand moet lukken toch;)
Heb je het ook meteen gelinkt met je telefoon dus gaat alles mooi naadloos over.

En anders is het toch weer meer beperkt en weet je niet of je in de toekomst nog ermee kan werken na een os update.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

P_j_V

Think before you speak. Read before you think.
― Fran Lebowitz

J.A.F._Doorhof

Probleem met freeware is dat je een heel archief opbouwt met hun indeling. Dus als de software niet meer werkt of een nieuwe camera niet word toegevoegd kun je voor de nieuwe foto's en video's weer een nieuw pakket zoeken en opnieuw alles doen.

Heb dit een paar keer zelf meegemaakt met acdsee, breezebrowser en daarna aperture van Apple zelf notabene en na 3x had ik het gehad en zit nu al sinds lr1 bij Adobe. Alles werkt en het kost nagenoeg niets.

Gewoon een tip. Goedkoop is met dit soort archieven meestal duurkoop. Helemaal als je naar de toekomst kijkt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Gaeje

Gratis is geen vereiste maar ik wil ook niet vasthangen aan een abbo. Niet voor die 10 euro of hoe weinig het ook is, ik ben tegen de abbonementsformule, voor iets waar ik vrijwillig voor kies althans. Als ik het nodig had voor werk is het iets anders.

Het voordeel bij LR (en exposure trouwens) is wel dat je de mappenstructuur kan behouden. Enige nadeel is dat je bewerkingen dus enkel gelezen worden door desbetreffende software...

Exporteren als TIFF of DNG is ook niet handig. Toch maar JPG dan. (Na verwerking) en de originele raw houden

mikekiwi

Adobe Bridge heeft te weinig functionaliteiten? En is iets als DigiKam een optie?

J.A.F._Doorhof

#6
Veel succes in de toekomst dan ;(
Jammer genoeg gaat alles naar abonnementen

Zou graag Final Cut en Logic op de iPad willen maar ga er geen 10.00 voor betalen elke maand. Vreemde is als ze te koop waren voor 100.00 per stuk zou ik zonder aarzelen op koop drukken.

Vraag me dus wel af of alles naar abonnement wel verstandig is. Adobe is een no brainer, je krijgt enorm veel voor je 10.00 van Photoshop tot Lightroom en gratis fonts en stock, ai etc.

Maar om 5,00 voor tethering (c1) te betalen en 10.00 voor logic en fcp voor de iPad dan denk ik, een 14" laptop kan meer en is ook makkelijk op schoot te houden.

Dus ben het voor een deel eens. Alleen niet qua Adobe. Daar heb je gewoon enorm veel waar voor je geld. En vergeet niet vroeger betaalde je rustig 1500-1700 per jaar voor een update. En omdat Adobe de mappen aanhoudt kun je later altijd weer wisselen. En ik gok dat je in de toekomst wel software krijgt die gewoon de lr database openen.

En als het werkt kun je ook Luminar Neo of DXO kopen. Is eenmalig. Nadeel is wel dat je met nieuwe camera dus vast loopt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Tabcam

#7
Ik hou van non-destructive editing. De meest fijne software vond ik Picasa maar die heeft Google helaas professioneel de nek omgedraaid. tegenwoordig werk ik graag met open source software. Daar zit wel veel minder bedieningsgemak en vaak een stijle leercurve in.

Ik hou zelf de bestanden bij in een eenvoudige mappenstructuur
    yyyy/yyyymmdd[-gebeurtenis]
Door de optionele gebeurtenis is het vrij snel te vinden doorzoeken. Gaat alleen fout met meerdere gebeurtenissen maar dat gebeurt voor mij vrijwel nooit.
Daarnaast maak ik een album van grote gebeurtenissen met veel edits die ik in albums op sla.

Ik heb even geprobeerd met DarkTable te werken maar vind het lastig om mijn oude manier met mappen werken omdat je weer alles in DarkTable moet importeren.

Ik ben niet zo bang als Frank dat de ondersteuning van oude camera's wordt ingetrokken, wel dat de ondersteuning van nieuwe camera's langer duurt dan bij de grote commerciƫle pakketten.

Kortom, bij mij gaat het organiseren best ok maar edit ik zoveel minder dan vroeger dat ik het vinden van het beste pakket heb laten zitten. Met dank aan @mikekiwi, lees ik net dat Digikam ook een non destructive mode heeft :pompom:, wel jammer dat het een vinkje is :nopompom:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

J.A.F._Doorhof

Ik heb het over nieuwe camera's. Oude is vaak geen enkel probleem.
Nieuw kan soms maanden duren bij open source of zit vol met fouten.

Zelfs Lightroom en capture one hebben er maanden over gedaan om de Fuji er een beetje goed uit te laten zien.

Dus vandaar dat ik voor archief werk echt voor de industrie standaard ben. Of capture one.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Gaeje

Ik moet zeggen, ben nu in eerste instantie begonnen met de gsm leeg te maken en alles in photos te knallen,

Dat is echt wel zeer snel, facial herkenning zeer goed, veel features om dubbele fotos, screenshots, doorgestuurde troep er snel uit te halen.

Puur als viewer ben ik daar wel blij mee, dus mss moet dat de eindbestemming worden van al mijn jpgs (alle bewerkte varianten van vroegere raws)

En dat is dan tevens backup (want ik vermoed dat ie een kopie maakt bij importeren?) en eventueel backup to the cloud

En dan de originals in de mappenstructuur?