Recht op service?

Started by Peerless Monster, November 2, 2023, 14:02:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Peerless Monster

Dag allen,

Ik heb een soort van geschil/discussie met een sponsor.

Ik heb een maand geleden een demo apparaat gekocht die volgens opgaaf van merk en type, andere specs zou moeten herbergen, dan ik heb gekregen. Ik ben daar deze week pas achtergekomen.
Dit verschil zit in de hoeveelheid schijfruimte waar het merk in verschil in euro's duizenden euro's meer voor vraagt als het nieuw wordt verkocht.
Het gaat zich om de helft van de geboden ruimte.

Nu wil het geval dat ik dat heb gemeld bij de Sponsor. Maar deze geeft aan, geen coulance te willen treffen, zodat ik bijvoorbeeld andere schijfruimte kan kopen. Het argument dat wordt aangedragen is dat het toestel ver onder de kostprijs is verkocht en dat ze er niet bewust van waren (terwijl ik daar naar heb gevraagd en antwoord heb gekregen), mocht ik hem ooit verkopen zal ik zelfs met andere schrijven geen of vrijwel geen verlies hoeven maken.  Daar ze niet nog meer verlies willen maken kunnen ze me enkel bieden hem retour te sturen, dan krijg ik mijn aankoopbedrag retour.

Dit zijn niet de exacte woorden van de sponsor, maar ik heb even wat voornaamwoorden veranderd om het leesbaarder te maken.

De vraag is nu, waar sta ik als consument in mijn recht en waarom wordt er gezegd door de Sponsor dat zij niet nog meer verlies hoeven te draaien? Het gaat zich toch om een stuk service dat verleend moet worden of zie ik dat helemaal verkeerd? Dat zij daarbij verlies draaien is de ondernemersrisico.

Btw ik zal hier niet noemen wie zo handelt, maar ik denk dat ze daar zelf wel mee komen als de discussie op gang komt. Ik wil niemand tegen het hoofd stoten, maar ik wil dit wel helder krijgen. Want vanuit mijn optiek als consument fair is anders.
En wellicht ziet de ondernemer dit anders?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

katwax

Volgens mij is de handelaar enkel verplicht het product terug te nemen, zeker als het gaat om fouten informatie.
Eventuele andere afspraken ivm korting ofzo is tussen jouw en de verkoper, maar hierin kan niets afgedwongen worden.

Het lijkt mij ook vrij logisch dat de verkoper liever het product terugneemt en probeert te verkopen, dan aan jouw iets extra te verkopen met verlies. Je kan toch niet van verkoper eisen dat die iets gaat bestellen bij zijn leverancier om dat dan vervolgens aan jouw te verkopen aan een goedkopere prijs.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Peerless Monster

Quote from: katwax on November  2, 2023, 14:27:23Volgens mij is de handelaar enkel verplicht het product terug te nemen, zeker als het gaat om fouten informatie.
Eventuele andere afspraken ivm korting ofzo is tussen jouw en de verkoper, maar hierin kan niets afgedwongen worden.

Het lijkt mij ook vrij logisch dat de verkoper liever het product terugneemt en probeert te verkopen, dan aan jouw iets extra te verkopen met verlies. Je kan toch niet van verkoper eisen dat die iets gaat bestellen bij zijn leverancier om dat dan vervolgens aan jouw te verkopen aan een goedkopere prijs.

Thanks voor de bijdrage Bjorn.
Nou daar gaat het dus denk ik om.
Ik kreeg net ook de vraag wat ik met dit topic wil bereiken en terechte vraag. Want dan leren beide partijen er wat van neem even ik aan. Want ik heb zeker niet de wijsheid in pacht, maar dit biedt openingen denk ik om over te discussiëren. Het gaat zich soms niet om recht... maar om service.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Liko

#3
Je hebt altijd recht op service, daar mag je bij een goede winkel wel van uitgaan.
Ik vind het netjes, dat de sponsor na een maand het product terug wil nemen en jou je aankoopbedrag teruggeeft.
Ellelange welles/nietes discussies moet een winkel nooit aangaan.


katwax

Quote from: Peerless Monster on November  2, 2023, 14:40:19Het gaat zich soms niet om recht... maar om service.

Als het over service gaat in dit geval gaat het hem om het meedenken richting een oplossing, waarbij het eindresultaat is dat jij nog altijd een tevreden klant bent.
Het terugnemen van product zie ik niet als service, volgens mij is dit een verplichting. De ervaring zal er nog steeds voor zorgen dat jij in de toekomst 2x zal nadenken voor dat je bij deze persoon nog iets aankoopt.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Peerless Monster

#5
Quote from: Liko on November  2, 2023, 14:43:12Je hebt altijd recht op service, daar mag je bij een goede winkel wel van uitgaan.
Ik vind het netjes, dat de sponsor na een maand het product terug wil nemen en jou je aankoopbedrag teruggeeft.
Ellelange welles/nietes discussies moet een winkel nooit aangaan.



Het is ook geen welles nietes spel. Zeker niet. En de terugname wordt ook gewaardeerd. Dat is zelfs wettelijk verplicht. Maar daar ligt het ook niet aan. Het is geen sinaasappel dat je koopt. Want dat is makkelijk te vervangen. Dit betreft een apparaat dat je wil behouden.

Even wellicht iets meer info.
Het gaat om een aparaat dat volgens specs echt prijzig is (nieuw geloof ik 3200 euro) en waar dus moeite is genomen om het samen te stellen en die volgens specs en de type aanduiding een hoeveelheid schijfruimte heeft, maar inmiddels is vervangen door totaal andere schijven die niet volgens specs zijn en als zodanig is verkocht als demo apparaat. Dan moet je ook weten wat daarmee is gebeurd toch?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Hanky Panky

Quote from: Peerless Monster on November  2, 2023, 14:57:44Het is ook geen welles nietes spel. Zeker niet. En de terugname wordt ook gewaardeerd. Dat is zelfs wettelijk verplicht. Maar daar ligt het ook niet aan. Het is geen sinaasappel dat je koopt. Want dat is makkelijk te vervangen. Dit betreft een apparaat dat je wil behouden.

Even wellicht iets meer info.
Het gaat om een aparaat dat volgens specs echt prijzig is (nieuw geloof ik 3200 euro) en waar dus moeite is genomen om het samen te stellen en die volgens specs en de type aanduiding een hoeveelheid schijfruimte heeft, maar inmiddels is vervangen door totaal andere schijven die niet volgens specs zijn en als zodanig is verkocht als demo apparaat. Dan moet je ook weten wat daarmee is gebeurd toch?

De verkoper heeft zich vergist in de specificaties en biedt aan de deal terug te draaien omdat men kennelijk niet nog meer geld in het verhaal wil steken.

Vrij binaire keuze: houden in huidige staat of teruggeven? Dat is de enige vraag die hier speelt.

De rest van je verhaal doet niet terzake.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

DustinV

Ja houden of retourneren is aan jou. Veel meer mag je ook niet verwachten.

GH

#8
Quote from: Hanky Panky on November  2, 2023, 15:26:04De verkoper heeft zich vergist in de specificaties en biedt aan de deal terug te draaien omdat men kennelijk niet nog meer geld in het verhaal wil steken.

Vrij binaire keuze: houden in huidige staat of teruggeven? Dat is de enige vraag die hier speelt.

De rest van je verhaal doet niet terzake.

Precies... het woord service is ook wat onhandig gekozen. De echte vraag lijkt te zijn of er afgedwongen, of minstens verwacht, kan worden dat er een bedrag als compensatie betaald moet worden.

Het is natuurlijk best bedenkelijk dat er iets aan je verkocht wordt waarvan de specs niet kloppen, dan blijft toch altijd het gevoel dat het wellicht meer is dan zomaar een foutje. Maar meer dan de koop ontbinden zit er gewoon juridisch niet in.

Quote from: DustinV on November  2, 2023, 15:36:06Veel meer mag je ook niet verwachten.

Je mag natuurlijk best iets meer verwachten, het is tenslotte de verkoper die hier de fout maakt. Dat je juridisch geen recht hebt op compensatie is wat anders.

Faxe

Volgens mij er sprake van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst. Zeker omdat je gevraagd hebt naar de specificaties van het apparaat zou je kunnen stellen dat hij bereid was om een dergelijke apparaat tegen de overeengekomen prijs te verkopen.

Je hebt naar mijn idee recht om het apparaat te krijgen wat je bent overeengekomen. Is dit niet mogelijk dan heb je recht op een schadevergoeding. Dit zou de meerprijs kunnen zijn van het apparaat wat wel voldoet aan de gestelde specificaties. Je zou het apparaat dan kunnen retourneren en het ergens ander kunnen kopen.

Of je het in de praktijk zo wil spelen is aan jou. Met service heeft het verder naar mijn idee niks te maken. Dit staat allemaal keurig netjes in het Burgerlijk Wetboek.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

Jinsu

Dit is wederzijdse dwaling, koop ontbinden en klaar.
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Kurt

De verkoper moet je natuurlijk leveren wat je koopt. Gezien het over specs van een harde schijf gaat, en je het bevestigd gekregen hebt is hier geen discussie over.

Het "terugsturen en geld" terug is in feite een soort verbreking van de verkooopsovereenkomst; er werd een deal gesloten, maar die is uiteindeljk - om welke reden ook - ongedaan gemaakt. Als je in de verkoopsovereenkomst - wat je wellicht niet hebt gedaan - hieromtrent boete clausules inlast, kan je rekenen op een compensatie. In dit geval niet. Omwille van dezelfde reden - het ontbreken van een clausule hieromtrent in de overenkomst - kan je niet afdwingen dat de verkoper dat hij alsnog de juiste schijven aanlevert.

Samengevat: te nemen, of terug te sturen, zonder meer.

MechanicalAnimal

Quote from: Jinsu on November  3, 2023, 17:53:49Dit is wederzijdse dwaling, koop ontbinden en klaar.

Gelukkig.....het juiste antwoord...ik was al even aan het bladeren of er iemand zover was.


dit is dwaling, koper @Peerless Monster  is verkeerd voorgelicht en kan gewoon ontbinden:

2de puntje onderstaande link:
https://www.juridischloket.nl/aankopen-en-garantie/aankopen/koop-ongedaan-maken/

incluis voorbeeld brief.

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Nahpets

Het juridisch deel lijkt duidelijk.
Dat er qua coulance/service andere mogelijkheden zijn lijkt mij duidelijk.

Wat er niet duidelijk is, is hoe een apparaat dat als demo verkocht wordt een onbekende technische historie heeft. Of is het gewoon een inruil, die er netjes uit zag, en als demo in de verkoop is gedaan.

Ik zou dat apparaat in ieder geval niet willen hebben, terugsturen, en de verkoper als 'niet betrouwbaar' in mijn boeken zetten.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Liko

#14
Maar de verkoper had allang aangegeven, dat hij het apparaat terug wil nemen en het aankoopbedrag te retourneren.
Ik zou de verkoper dus zeker niet als onbetrouwbaar willen aanmerken.

Nahpets

Onbetrouwbaar ivm het
a) niet weten wat hij verkoopt
b) het als demo verkopen van een inruil
c) beiden
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

J.A.F._Doorhof

#16
Toch even op reageren.
Het kan altijd gebeuren dat je iets verkoopt wat niet klopt. Dat is niet altijd moedwillig.

Wij hebben in de pc tijd ook wel eens iets verkocht wat andere specs bleek te hebben. Bij ons was het dan ook altijd simpelweg excuses en retour of eventueel een korting.

Als je zoveel producten verkoopt en helemaal met demo's of gebruikt kan er wel eens wat fout gaan.

Als de dealer alles wil terug draaien zie ik geen enkele reden om erover te klagen. Tenzij hij hem daarna weer te koop zet met zelfde specs. En dat gebeurt jammer genoeg vaak ;(
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"