Wie van jullie heeft er een Hushbox?

Started by Sjaak_Banaan, October 22, 2023, 13:26:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sjaak_Banaan

Aangezien de zoekfunctie op het forum tijdelijk is uitgeschakeld open ik maar even een nieuw draadje.

Wie van jullie heeft er een Hushbox?
Hier merk ik steeds vaker dat ik mij tijdens stille scenes stoor aan het geluid van onze JVC, met name het geluid van de de e-shift vind ik storend en haalt mij uit de film.

Een hushbox zou uitkomst kunnen bieden, maar ik weet daar nog te weinig van.
Wat zijn de nadelen en aan welke eisen moet deze voldoen?
Zijn er tekening van welke je kan volgen of is het echt maatwerk per projector?

Wie kan mij op weg helpen?
Thanks!  :D
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

J.A.F._Doorhof

We hebben er een, van het CRT tijdperk en vonden het zonde om hem weg te halen.
Open van voren en van achteren een soort van luchtkluisje gemaakt zodat de lucht eruit kan op een passieve manier.

Werkt perfect.

Eisen :
Minder geluid, dus neem goed materiaal, ook noppenschuim helpt maar let even op de frequentie van de fan.
En zorg dat de projector meer dan genoeg aan ademen, dus zowel voor als achter en de zijkanten ruim bemeten, ook met het oog op de toekomst
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sjaak_Banaan

Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Jep

Quote from: Sjaak_Banaan on October 22, 2023, 13:26:05Een hushbox zou uitkomst kunnen bieden, maar ik weet daar nog te weinig van.
Wat zijn de nadelen en aan welke eisen moet deze voldoen?
Zijn er tekening van welke je kan volgen of is het echt maatwerk per projector?

Wie kan mij op weg helpen?
Thanks!  :D

Nadeel van een hushbox is dat het eigenlijk een groot en lomp ding is. In een woonkamersituatie niet fraai, in een dedicated HT ruimte waarschijnlijk een minder groot probleem. Er zullen vast standaard oplossingen te koop zijn, maar als ik op internet zoek, dan zie ik vooral DIY projecten voorbij komen. Ik denk niet dat iedereen er zin in heeft om zo'n kast te bouwen of daar handig genoeg voor is? Ik heb mijn hushbox speciaal op maat gemaakt voor de N7. Als er ooit weer een andere projector komt, dan kan ik waarschijnlijk alles weer opnieuw bouwen...

Een paar tips:
* Gebruik MDF 18mm. Makkelijk te verwerken materiaal.
* Ontkoppel je projector t.o.v. de hushbox om overdracht van mechanische trillingen naar de box te voorkomen.
* Zorg ervoor dat je meer lucht de hushbox in blaast met een ventilator, dan de projector nodig heeft om te koelen.
* Bouw een simpele temperatuurmeter in de hushbox in om makkelijk te kunnen checken of de temperatuur in de box niet te hoog oploopt.
* Als de projector te weinig koele lucht aangevoerd krijgt, dan kan die te warm worden. In de handleiding van de projector staat waarschijnlijk wel hoe warm de omgevingstemperatuur maximaal mag zijn.
* Gebruik grote, stille (lage toeren) ventilatoren. Ontkoppel deze ook van de hushbox.
* Gebruik zo min mogelijk ventilatoren. Elke extra ventilator levert toch ook weer extra geluid op.
* Scherm de lens af van de warme luchtstromen om vertekeningen in het beeld te voorkomen.
* Maak de hushbox zo, dat die makkelijk open te maken is voor toegang naar de projector.
* Gebruik goed akoestisch dempend schuim.
* Werk eerst een goed ontwerp uit voordat je de zaag in het MDF zet.


Alvast succes met je nieuwe project!  8)
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.