Buizenissen

Started by Mediator, August 28, 2023, 17:57:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

brt

Wat een verschrikkelijke site. Voor nog maar 1 letter gelezen te hebben moest ik al drie meldingen weg clicken, en dan blijkt de tekst omringd door een bombast aan advertenties, geen zin om dit te gaan lezen  :nopompom:

Maar nee, ik denk niet dat we ons zorgen hoeven te maken. Er worden ook nu nog mooie en goede buizen gemaakt die niet tot nauwelijks onderdoen voor de nos buisjes en ook nog eens betrouwbaarder zijn. De Psvane Art Series vind ik erg goed, maar natuurlijk ook de T2 series, de Acme en Linlai maakt ook mooie buizen, naar het schijnt. Er zal een markt voor blijven verwacht ik, en dus zal er aanbod blijven.

De sport blijft natuurlijk om die mooie nos buisjes te scoren.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

mmuetst

#251
Quote from: brt on February 14, 2024, 10:33:07Wat een verschrikkelijke site. Voor nog maar 1 letter gelezen te hebben moest ik al drie meldingen weg clicken, en dan blijkt de tekst omringd door een bombast aan advertenties, geen zin om dit te gaan lezen  :nopompom:

Maar nee, ik denk niet dat we ons zorgen hoeven te maken. Er worden ook nu nog mooie en goede buizen gemaakt die niet tot nauwelijks onderdoen voor de nos buisjes en ook nog eens betrouwbaarder zijn. De Psvane Art Series vind ik erg goed, maar natuurlijk ook de T2 series, de Acme en Linlai maakt ook mooie buizen, naar het schijnt. Er zal een markt voor blijven verwacht ik, en dus zal er aanbod blijven.

De sport blijft natuurlijk om die mooie nos buisjes te scoren.
Ja, moet toegeven, die site krijgt geen schoonheidsprijs. Het gaat vooral om dat door omstandigheden in de wereld buizen slecht leverbaar zijn omdat men blijkbaar alleen goedkoop in China en Rusland kan produceren. En dat daar nog de ervaring is om buizen te produceren.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Mediator

Ik denk dat het allemaal wel losloopt. Er zijn nog genoeg fabrikanten van buizenapparatuur buiten China en Rusland die buizenversterking gebruiken. Als er een probleem komt dan komt er ook wel een oplossing. Je zag het ook met de vinyl revival dat het mogelijk is om de productie te verhogen. Lijkt mij verder dat de kennis om buizen te maken gewoon vastligt.m en dat er tegenwoordig ook slimme mensen genoeg zijn. Ik heb toen het gedoe met Rusland en Oekraïne begon genoeg buizen ingeslagen omdat ik verwachte dat de prijzen zouden stijgen. Achteraf is dat enorm meegevallen. 

mmuetst

Hier een stukje van die pagina:

The Cost Factor

Other than JJ Electronic, nearly every vacuum tube today originates from Russia or China. In the '70s and '80s, both were promising markets on the global stage. But today, both countries have volatile political climates and have economically distanced relationships with the U.S. that makes trade, including the tube trade, much more difficult and expensive. So, many guitarists in our hemisphere are asking, "Why not just make tubes here in North America?"

Matthews wades in: "You can't make them in the U.S.A. It would cost something like 500 to 600 percent more. It's just much too expensive. The environmental and labor considerations.... It's a handmade business, and the costs are just way too high."

With the U.S. being a no-go, what about other industrialized countries that manufacture high-quality products while still keeping costs down? Could we produce tubes in Mexico, Indonesia, or Taiwan?

Again, Matthews says no. It's just too skilled-labor intensive. "It's a handmade thing. A machine can't just make the whole tube," he explains. "There are a lot of different parts that go into one tube. Each of those parts is made separately; then, the whole tube is put together. Tubes require people who have those skills."

"But it's a lost art," Friedman adds. "Almost no one knows anything about tubes anymore or how to build them. All the people that did are dead now. It's like how houses used to be hand-troweled plaster. Try and find a plasterer today who can do that work. They almost don't exist. Stuff gets lost over time."

Nu weet ik dat men in US de WE 300B weer maakt, maar dat is dus aan de prijs ook goed te zien:€ 1.855,00
voor een matched paartje. Een JJ buis is 10X goedkoper!
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Mediator

Ze geven het antwoord eigenlijk zelf al. Als USA te duur is zijn er nog genoeg andere landen in de wereld. Maar allereerst ondanks alle oorlog en gedoe in de wereld zijn er nog steeds buizen.

mmuetst

Quote from: Mediator on February 14, 2024, 20:24:15Ze geven het antwoord eigenlijk zelf al. Als USA te duur is zijn er nog genoeg andere landen in de wereld. Maar allereerst ondanks alle oorlog en gedoe in de wereld zijn er nog steeds buizen.
Dan lees je niet goed, die andere landen hebben niet de juiste mensen met vaardigheden voor het maken van buizen, blijkbaar is dit toch een soort uitgestorven beroep.
Misschien schroeft China nog wel de productie op.
Ik weet eigenlijk niet welk land betere buizen maakt, China of Rusland?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Mediator

Ik heb dat wel gelezen Mmuetst alleen word ik daar allemaal niet zo bang van. Volgens mij is redelijk goed vastgelegd hoe buizen werken, hoe je ze in elkaar zet. En aangezien het techniek is van vroeger denk ik niet dat het 'rocket sience' is. Vinyl wordt er tegenwoordig ook weer meer geperst. Maar wat ik al zei. Ik heb buizen zat dus het zal mijn tijd wel duren.

mmuetst

Quote from: Mediator on February 15, 2024, 22:18:01Ik heb dat wel gelezen Mmuetst alleen word ik daar allemaal niet zo bang van. Volgens mij is redelijk goed vastgelegd hoe buizen werken, hoe je ze in elkaar zet. En aangezien het techniek is van vroeger denk ik niet dat het 'rocket sience' is. Vinyl wordt er tegenwoordig ook weer meer geperst. Maar wat ik al zei. Ik heb buizen zat dus het zal mijn tijd wel duren.
Mischien laat ik me door het stukje te veel beïnvloeden. En ik heb zelf ook nog wel wat buisjes op voorraad, sterker ik heb nog wat versterkers op voorraad  :D
Over het algemeen ben ik wel bang dat vakmensen uitsterven...en das niet alleen op gebied van het maken van buizen.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Pjotr27

Ik maak me daar geen zorgen over, als ik zie wat er voor mooie Audio fabriekjes zijn ontstaan in Indonesië de afgelopen jaren. Denk dan aan Vermouth Audio, Ilusi Audi, Aurel Bryan. Allemaal jongens die heel goed weten hoe iets vroeger gemaakt werd en dat nabouwen.
Als ergens anders productie verdwijnt, springen er altijd anderen in dat gat.
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Mediator

Ik noem even iets heel geks. AI heeft nu al meer intelligentie dan een mens. Het zit net onder Einstein met een IQ van 155. Straks gaat die intelligentie richting 100 en 1.000 keer zoveel als de mens. Zou AI ons dan niet al kunnen vertellen hoe iets precies moet. Mocht die kennis al verloren gaan. Ik was eerder ook alert om buizen te kopen vanwege de oorlog en onrust in de wereld. 'Bang' zo je wilt. Alle buizen die ik nodig heb zijn nog volop verkrijgbaar. Maar vooropgesteld niemand hier heeft een glazen bol.

brt

Quote from: Mediator on February 15, 2024, 22:52:49Maar vooropgesteld niemand hier heeft een glazen bol.

Behalve dan weer een buis  :P
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

mmuetst

Aflopen dagen mijn Magnepans aangestuurd met mijn Cayin KT88 push pull klasse AB1 in triode stand en jawel, een mooie combinatie. Ze zijn aangesloten op de 4 ohm taps en de Magnepans geven een mooie gelijke belasting op mijn versterker. Met mijn twee Rel subs om toch het laagste laag aanwezig te laten zijn (zijn gesloten subs die bijzonder goed gaan samen met deze Magnepans). Weer door mijn favoriete muziek zitten snuffelen om te draaien op deze combinatie, altijd weer een feest.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rowdy


RZeemering

Dat lijkt qua looks wel heel erg op een Prima Luna. Inclusief kleur en tekst op de achterkant en de aan en uit knop aan de linkerkant.
Heb de tekst niet gelezen. Misschien staat er daar wel wat over in.
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

mmuetst

Dat was ook mijn idee, ook als ik de binnenkant zie van deze versterker, erg Prima Luna achtig. Persoonlijk vind ik dit geen goede ontwikkeling, Cayin had altijd mooie uitganstransformator in hun versterkers. Die van Prima Luna zijn een stuk minder kan ik uit ervaring spreken.
Prima Luna wordt ook in China gemaakt, zou mij niet verbazen dat dit product uit dezelfde fabriek komt.
Heeft wel geen auto bias, maar de rest lijkt verdacht veel op dezelfde component.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

brt

Ben geen fan van de looks van Prima Luna, te basic, te rechttoe-rechtaan. Deze vind ik ook niet mooi om te zien, maar als je dan ziet dat ie maar 2000,- kost is dat wel een goede deal, zeker gezien de beoordeling.

Zelf vind ik de nieuwe lijn van Melody en Line Magnetic de mooiste buizenversterkers om te zien (zie ook mijn profielfoto). Sommige van Ayon ook wel, maar ja, die hebben geen wappers  8)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Laan

Wat ik ooit heb gehoord is dat Primaluna in de Cayin fabriek gemaakt wordt. Onder toezicht van dhr vd Dungen. Dit om te waarborgen dat ze allemaal conform ontwerp met dezelfde en gelijke onderdelen gemaakt worden.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

RZeemering

Dat verklaart een boel.
Als de boel na wordt gemaakt is dat vanuit Chineese ogen een waar compliment.
Ik hoop voor hem dat hij er nog wat centjes aan over houdt en dat het met toestemming is. En dat niet in de hal ernaast zonder dat hij het wist de boel in elkaar geschroefd wordt.

Zag net plaatjes van de Cayin Pearl 30i. Mooi apparaat..

Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

brt

#268
Ik ga vrijdag een 300b pp ophalen. 2 x 21 watt. Ik heb me best wel ingelezen over deze versterker en las ergens dat de 300b als eindbuis veel meer resolutie kan weergeven dan bij 845 buizen omdat het daarvoor erg lastig is passende trafo's te ontwikkelen, maar elders las ik ook dat het een karakter is van de 845 als eindbuis?

The frequency response is excellent.  With 300B output tubes, the output transformers are  easy to wind, plus the drive circuit is simple.  The result is wide bandwidth.  Even with a modest 22 watts, I could feel extremely low bass; the highs extended well past audibility, without audible phase distortion.  I knew that the AN300B would have better frequency and phase response than the more complicated PM845; it's the price you pay for the big, single-ended power.
 
Afijn, je leest zo veel. Ben wel benieuwd naar jullie ervaringen.
Dit is degene die ik heb gekocht:

Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

mmuetst

#269
Voor het uiterlijk geef ik het een 10.
Gezien het vermogen een push/pull versterker. Ik ben dan toch weer meer liefhebber van single end. Maar dan is 6 a 8 watt toch wel het maximale wat een enkele buis levert.
Natuurlijk kan dit een klasse AB1 zijn waarbij de versterker grotendeels in klasse A werkt.
Even opgezocht het is inderdaad AB1
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

brt

Mooi ding hè!

Ja klopt, is pp, schreef ik ook al ;)
Ik heb eerder een pp gehad hier en dat klonk beduidend sneller, dat sprak me wel aan. Ook dat wakkerde mijn nieuwsgierigheid aan naar dit model.


Jij ervaring met de 300b vs de 845 als eindbuis?

Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

mmuetst

Quote from: brt on April  8, 2024, 21:46:11Mooi ding hè!

Ja klopt, is pp, schreef ik ook al ;)
Ik heb eerder een pp gehad hier en dat klonk beduidend sneller, dat sprak me wel aan. Ook dat wakkerde mijn nieuwsgierigheid aan naar dit model.


Jij ervaring met de 300b vs de 845 als eindbuis?


Nee, de 845 zijn meestal een stuk duurder. Ik heb alleen ervaring met mijn eigen single end 300B.
Over dat klasse A twijfel ik trouwens een beetje:
http://www.r-type.org/articles/art-123c.htm
Moet ik me toch eens meer in verdiepen. Mijn Cayin is een AB1  met KT88 buizen.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Las dit:
"In many AB1 amps, a sizeable portion of the waveform is produced in pure Class A. For example, a 30Watt PP amp, can generate Class A watts for 12 watts or so before shifting into AB1. This aspect of PP amps is a significant fact for both amp builders and consumers to consider. Since the average listening level is within a 10-15 Watt range; therefore, no one has to build or shell out a fortune for a high-powered and expensive amp - in order to own an adequately powerful, pleasant-sounding amp".
Of dit klopt?

Bron: http://tubes.nekhbet.com/class.shtml
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

brt

Het hangt natuurlijk enorm van het soort muziek af wat je draait, en hoe groot de ruimte is die je moet vullen met muziek en vervolgens ook nog hoe hard je draait. Niet te vergeten welke speakers ze aansturen (rendement en dips in de curve)

Op mijn LM219 heb ik een watts meter en dat ding heb ik zelden boven de 1 watt zien uitkomen. Als dat zo was, was het volume echt op onaangenaam niveau.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Mediator

#274
De keren dat ik geluisterd heb naar een single ended 300b viel me dat eigenlijk altijd wat tegen. Dat kan ook te maken hebben met de combinatie speaker en versterker waarin ik hem heb gehoord. Voor mijn smaak een beetje te soft. Een 845 buis is dynamischer in mijn oren. Spreekt mij in ieder geval meer aan. Maar mijn luisterervaring met beiden is wat beperkt. Gelet dat Laan op zijn Focals een Ayon heeft met KT150 buizen schat ik op papier een 300b niet hoger in dan je eigen LM. Hoewel wat Mmuetst aangeeft de 300b die je hebt een push pull is en daardoor ook iets dynamischer te werk zal gaan. Maar dat kun jij ons straks vooral gaan vertellen op basis van je luisterervaring.

Ik hoor je trouwens over vermogen spreken wat je niet nodig hebt op basis van je SPL die je al hebt. Maar dat is wat mij betreft niet alleen leidend. Als je een wat lastige speaker hebt dan is vermogen soms gewoon nodig om goede controle over de speaker te hebben. Dat gaat dan niet alleen over het laag maar ook over beeldopbouw die niet geknepen overkomt, of het hoog, etc. Ik kan zo niet beoordelen hoe makkelijk je speaker is en meegeleverde specs vanuit de fabrikant vertellen niet altijd het volledige verhaal.