Buizenissen

Started by Mediator, August 28, 2023, 17:57:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mediator

Binnen HTforum is geen aparte ruimte voor buizen. Zijn er hier nog gebruikers en liefhebbers van buizen apparatuur? Sowieso zijn er die al heb ik gemerkt maar wellicht kan dit een topic worden voor alles dat buizen gerelateerd is.

Ik heb altijd solid state gehad. Tot een jaar of vijf geleden ik begon met een zolderset met deels buizen. Nu heb ik geen zolderset meer maar speel ik beneden met helemaal buizen.

Mijn ontwikkeling van vandaag is dat mijn (Graaf GM70) phonopré gebruik maakt van PC900 buisjes in de eerste twee stages. Ik gebruik de laatste tijd Telefunken gemaakt door Siemens. De PC900 zijn draken van buizen. Een tijdje terug begint er één herrie te maken. Die heb ik toen vervangen en alles was weer prima. Tot ik merkte dat ik meer digitaal begon te luisteren dan analoog. Zoektocht langs mijn draaitafel leverde niets op dus toen waren die PC900 meteen verdacht. Geen idee wat er nu aan de hand is maar ik heb alle PC900 vervangen door vier Philips PC900 die ik eerder gebruikte. In dit geval heel lastig te omschrijven maar het verschil is duidelijk. Termen als vanzelfsprekendheid, gemak, dynamiek, ruimtelijkheid en grootsheid zijn er weer. Vreemd ergens want die andere PC900 lijken alles goed te doen, maar de magie is er gewoon niet meer. Toevallig was ik vorige week bij Analogue Audio Products die me ook al aangaf dat de PC900 vaker snel wat mankeren maar als ze eenmaal spelen ze ook wel blijven gaan. Helaas ook mijn ervaring nu. Wim van Kraanen van Analogue Audio Products bevestigde wel dat de mooiste uitvoering van de GM70 die mét de PC900 buizen is. Dat is dan nog het geluk bij het ongeluk. Juist vanwege alle gedoe met PC900 buisjes is in volgende modellen een aanpassing gedaan waardoor die buisjes zijn vervallen. Dat beetje extra moeite en oplettendheid neem ik dan maar voor lief.

mmuetst

#1
Mijn eerste buizenversterker was ooit een Philips AG9016
2 watt versterker met EL95 buisjes. Ik had deze gekocht om eens te zien hoe het één en ander in elkaar zat.

Van binnen

Dat klonk zeker leuk op een paar makkelijke monitoren (Cyrus 780) en daarom ging ik kijken naar een zelfbouw buizenversterker: "De vierpitter" die ooit in de elektuur heeft gestaan (pagina 22).
Deze heeft naast mijn transistor set gespeeld totdat door sluiting in één van de buizen de transformator in rook op ging....einde oefening.
Hierna een hele tijd geen buizen meer gehad. Totdat ik mijn huidige mancave ging inrichten en het weer begon te kriebelen. Bij Hifi Beek een Prima Luna Prologue 4 gekocht. Deze heb ik nog steeds in bezit. Eerst met een NAD voorversterker, maar uiteindelijk met een Classic no 9.0 buizen voorversterker. Daarna de monoblokjes gekocht 300B Heartbeat en een hybride Luxman met buis voorversterker A-384. Mijn laatste aanwinst is een Cayin Venus VP100i die niet meer orgineel is omdat deze is aangepast door HEA (Artephonos). Ik zoek nog het orginele schema van deze versterker. De uitgangstranformatoren van deze versterker zijn duidelijk een veel betere klasse dan de Prima Luna.

Classic no 9.0 van binnen


En nog een oude foto van de set met de Vierpitter.

Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Mediator

Heart versterkers door Rik Stoet. Er stond onlangs een set monoblokken van Heart op marktplaats. Toch flink wat geld. Ik kocht tot een tijd terug vaak vinyl via vinylvinyl (ook van Rik Stoet) maar door de prijzen koop ik tegenwoordig meer digitaal. Voor de prijs van één elpee koop ik tien albums digitaal. Leuk buizenspul verder Mmuetst.

Vinyl_Fuchs





Maar uit eigen ervaring/ in mijn geval kan ik wel stellen dat het niet altijd rozengeur en mane(lees: buizen)schijn is. Echter als alles naar behoren werkt, heeft het wel iets magisch.  :) 
Main set: NAT Audio Plasma R (vv) en 2x Se1 mk2 (ev), Marantz ND8006, Sony SCD 555 ES, ASR Basis Exclusive x2 phonoversterker, Transrotor Massimo Nero TMD incl. 12 inch Reed 2G Macassar Ebony met Denon DL-A100, Klipsch La Scala (1998 met ALK mod.)

Mediator

Klopt Fuchs. Maar uiteindelijk geeft voor mij de doorslag wat ik hoor en of dat aansluit bij wat ik zoek. Eigenlijk is dat altijd zo geweest en als je ouder wordt kun je ook beter die keuzes maken. In een YouTube filmpje gaf iemand aan dat hij het gezicht van buizen ook zo mooi vond en dat dit belangrijk voor hem was. Ik vind die buizen in de avond ook wat hebben en het levert mooie plaatjes op maar voor mij geeft dat niet de doorslag. Momenteel is het een beetje te warm om buizen aan te hebben dus deze week geen muziek. Vandaag weer gefietst en dat is geen straf.

Vinyl_Fuchs

Dat opwarmen van de ruimte hoor ik vaker bij buizenliefhebbers, maar daar heb ik hier vrijwel geen last van. Nu heb ik ook zelden mijn set meer dan 4 uur aaneengesloten aanstaan.
Main set: NAT Audio Plasma R (vv) en 2x Se1 mk2 (ev), Marantz ND8006, Sony SCD 555 ES, ASR Basis Exclusive x2 phonoversterker, Transrotor Massimo Nero TMD incl. 12 inch Reed 2G Macassar Ebony met Denon DL-A100, Klipsch La Scala (1998 met ALK mod.)

brt

Met mijn buizenversterker met z'n 845 eindbuizen warmt de kamer wel 1 a 2 graden op na een paar uur luisteren. In de winter wel lekker, in de zomer minder.

Voor mij zijn de looks van de buizen wel een onderdeel van de muziekbeleving, sowieso de looks van de versterkers en speakers.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Mediator

Hier een beetje hetzelfde verhaal met mijn eindversterkers. Deze worden wat warmer en kunnen de boel echt wel een graad warmer maken. Zo'n 845 buis staat er ook wel bekend om warmer te worden.

mmuetst

#8
Misschien de nieuwe generatie versterkers, klinkt als een buizenversterker (als je de reviews moet geloven), ziet er uit als een buizenversterker, maar is class D en heeft niet de nadelen van een buizenversterker (behalve de prijs dan).
https://agdproduction.com/audion/

Zie nog geen Nederlandse dealer.

Subjectieve review:
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Jean Sibelius

#9
Hier ook een enthousiasteling vwb buizenversterkers (zeker qua klank!).

Met de huidige VAC 200 IQ's een goed compromis gevonden qua klank/muzikaliteit versus de nadelen. Ze produceren nogal wat warmte (4 x KT88 en 4 x 6SN7 per monoblok), dus een airco was eigenlijk wel een must.

IMG_0651.jpeg

IMG_0657.jpeg
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Vinyl_Fuchs

Net even uit nieuwsgierigheid de oppervlaktetemperaturen van mijn NAT SE 1 (klasse A) gemeten:

Voedingstrafo:    47°C
Uitgangsrafo:     38°C
VT4C/ 211 Triode: 90°C

Valt me nog mee. Had bijv. gedacht dat de eindbuis beduidend warmer zou worden.

P.s. 1 à 2 graden ruimte-opwarming is voor mij overigens "verwaarloosbaar" (lees: "krijg ik het niet warm van"). Actuele woonkamertemperatuur: 24,5°C.   

Main set: NAT Audio Plasma R (vv) en 2x Se1 mk2 (ev), Marantz ND8006, Sony SCD 555 ES, ASR Basis Exclusive x2 phonoversterker, Transrotor Massimo Nero TMD incl. 12 inch Reed 2G Macassar Ebony met Denon DL-A100, Klipsch La Scala (1998 met ALK mod.)

Mediator

#11
Ik zag die review van die AGD 'buizenversterkers' ook al. Ze krijgen overal wel positieve berichten. Maar het principe is anders dan een buis. Ik heb zelf geen moeite met de warmte en vind het ook geen bezwaar in juli en augustus minder of niet te luisteren. Net als deze week is het weer goed en ben ik vaak buiten te vinden.

Heftige set @Jean Sibelius. Die VAC kende ik nog niet. Speakers heb ik dan weer meer met een goede hoorn. De vanzelfsprekendheid en rust die daar vanuit gaat is adembenemend.

Ik heb geprobeerd te achterhalen hoe warm mijn eindbuizen worden maar ik kan er helaas niets over vinden. Wel dat je de vingers verbrand als je er één zou aanraken. Maar als ik lees dat jou buizen @fuchs 90 graden worden dan zal bij jou hetzelfde gebeuren. Ik vermoed wel dat mijn voedingstrafo warmer wordt dan 47 graden als de boel lang aanstaat. Het ding lijkt wel een energie centrale op zich  :D 

Mijn binnenklimaat is vandaag 21,5 graden. Gelukkig goed geïsoleerd huis en goede zonwering hier en als het nodig is gaat de airco aan.



Mediator

#12
Nog maar even een review van een versterker met mijn favoriete principe: Output Transformer Less (OTL). Het principe 'Less is more' wordt hier bewaarheid als je aan een paar voorwaarden voldoet.

https://www.soundstagenetwork.com/revequip/atmasphere_ma2iii_followup.htm


En nog een van de hier al genoemde 845 buis die ook wel bekend staat om zijn 'live' karakter.

https://hometheaterreview.com/unison-research-simply-845-integrated-amp-review/


En dit blijf ik mooi vinden. In dit geval een Synthesis A100 op een Klipsch la scala AL5.

https://youtu.be/MQF669AZVvw?si=x70bvtPwaKYowcSh

brt

Quote from: Mediator on September  9, 2023, 08:37:22Nog maar even een review van een versterker met mijn favoriete principe: Output Transformer Less (OTL). Het principe 'Less is more' wordt hier bewaarheid als je aan een paar voorwaarden voldoet.

https://www.soundstagenetwork.com/revequip/atmasphere_ma2iii_followup.htm


En nog een van de hier al genoemde 845 buis die ook wel bekend staat om zijn 'live' karakter.

https://hometheaterreview.com/unison-research-simply-845-integrated-amp-review/


En dit blijf ik mooi vinden. In dit geval een Synthesis A100 op een Klipsch la scala AL5.

https://youtu.be/MQF669AZVvw?si=x70bvtPwaKYowcSh

Otl vind ik ook geweldig, enorm transparant. Heb ooit eens een graaf gm 20 gehad, maar dat was too much op mijn toenmalige speakers.

De 845 vind ik ook een prachtige buis. Heb daar een geüpgrade versie van, van Psvane. Die heeft nog iets meer ballen en aanwezigheid.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Mediator

#14
Welke speakers had je bij de OTL?

Er staat al een tijdje een Atma Sphere op Marktplaats voor volgens mij toch niet te veel geld (gelet op de nieuwprijs).

https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/buizenversterkers/m1949751058-atmasphere-ma-2-reference-edition

Een paar latere versie: https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/buizenversterkers/m1877623997-atma-sphere-mono-buizen-poweramps-ma-2-mk-3-3

Komende dagen zakt de temperatuur weer dus ergens zal de set bij mij wel weer aan gaan.


brt

Ik had toen dacht ik de Focal Chorus, die uit zichzelf al echt heel helder was. Het was erg indrukwekkend maar ook heel snel heel vermoeiend. Maar die transparantie staat me nog steeds bij.

Ik zit soms nog wel eens naar een Graaf GM20 te loeren maar dan lees ik het verhaal qua onderhoud van Analogue Audio erover en dan ben ik weer genezen. Bovendien heb ik nu een prachtige buizenversterker staan, naast een erg goede geintegreerde, dus dat lijkt me voor nu meer dan genoeg ;)

Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Pinda13

#16
Hier kan ik dan ook niet ontbreken haha. Ik speel al behoorlijk lang met buizen en wil eigenlijk ook niet meer anders. Het scheelt dat ik zelf de amps en dacs kan maken en dat blijft altijd een heerlijk avontuur om die buisjes te kietelen en een ultiem setup er van te maken.

Wat je op de fotos ziet is mijn eigen setup met 2a3 SET monoblok met hashimoto trafo en vooral NOS producten binnenin. Preamp met externe psu, daarin tango trafos en uiteraard ook weer NOS producten. De VV signaal unit zitten Elite 101d buizen en nos 6h8c buizen met nos producten en khozmo volume meter met AB. De DAC is tda1540 met upocc trafos en hashimoto trafo. WE274b en nos 6h8c buizen.

Ik heb veel speakers gehad, maar de lii audio silver 10 blijf ik bij terug komen. avantgarde, grand crescendo, fostex, tannoy etc de silver 10 is hier een match. Ik heb nog een paartje platinum 10 van dezelfde lii audio liggen. Ze zijn een stapje hoger dan de silver 10. Die wil ik nog eens een keer in de behuizing stoppen van de silver 10, maar het klinkt al zo lekker dus die behoefte is er niet echt.. Komt wel een keer. Ik heb nog wel aurel bryan field coil speakers staan. Daar ben ik nog een psu voor aan het maken met mosfet gecombineerd met buisjes, variabele voltage van 12v tot 25v.

Verder nog foto van andere dacs geïntegreerde 300b amp, andere 2a3 amp. Ik verkoop die zo af en toe op marktplaats. Dacs is waar mijn focus ligt en krijgt meeste aandacht, dac bepaalt zoveel van de set: heerlijk!

" no loss of fine detail "

mmuetst


Heb wel het gevoel dat je stereo beeld naar links afrolt  ;) Mooie set om te zien!
Zijn die 300B qua ontwerp vergelijkbaar met mijn 300B Rik Stoet Heartbeat versterkers?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Pinda13

#18
En nog wat meer..
" no loss of fine detail "

Pinda13

#19
Quote from: mmuetst on September 12, 2023, 12:58:33Heb wel het gevoel dat je stereo beeld naar links afrolt  ;) Mooie set om te zien!
Zijn die 300B qua ontwerp vergelijkbaar met mijn 300B Rik Stoet Heartbeat versterkers?

Haha.. Zat wat lekker op m'n bank ws. Rik stoet ontwerp ken ik niet dus waarschijnlijk niet..
Die 300b heb ik nog geen foto van geplaatst. Ff zoeken..

1ste foto is een 300b.

Verder wat foto's van de binnenkant mono en preamp.

" no loss of fine detail "

Mao

Sinds een paar maanden in het bezit van een McIntosh 2152 versterker waar er nog een paar van beschikbaar waren bij hun in de fabriek. Per maand ontvang ik het verbruik van electriciteit die sinds het gebruik van deze versterker omhoog is gegaan.
Klimaat vriendelijk zijn buizenversterkers niet....maar wel erg mooi om te horen en zien.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

Mediator

Ik zag het al bij een andere forumgenoot online dat je erg mooie spullen aflevert Pinda. Ook wat je op de foto's laat zien ziet er erg goed uit. Ik heb niet zoveel kijk op het ontwerp maar zie in ieder geval wel allerlei kwaliteitsspul in je ontwerpen.


Dat is een serieuze buizenversterker Mao! En inderdaad dat stroomverbruik merk ik ook. Ik zet mijn set niet aan voor achtergrond muziek maar alleen als ik er echt voor ga zitten. Voor al het andere gebruik ik een zeer goede en toch ook wel muzikale WiFi speaker. Met stroom en gas ga ik voor het overige heel bewust om. Alleen bij audio en dus de hobby maak ik de uitzondering.

Peerless Monster

Quote from: Pinda13 on September 12, 2023, 12:31:30Hier kan ik dan ook niet ontbreken haha. Ik speel al behoorlijk lang met buizen en wil eigenlijk ook niet meer anders. Het scheelt dat ik zelf de amps en dacs kan maken en dat blijft altijd een heerlijk avontuur om die buisjes te kietelen en een ultiem setup er van te maken.

Wat je op de fotos ziet is mijn eigen setup met 2a3 SET monoblok met hashimoto trafo en vooral NOS producten binnenin. Preamp met externe psu, daarin tango trafos en uiteraard ook weer NOS producten. De VV signaal unit zitten Elite 101d buizen en nos 6h8c buizen met nos producten en khozmo volume meter met AB. De DAC is tda1540 met upocc trafos en hashimoto trafo. WE274b en nos 6h8c buizen.

Ik heb veel speakers gehad, maar de lii audio silver 10 blijf ik bij terug komen. avantgarde, grand crescendo, fostex, tannoy etc de silver 10 is hier een match. Ik heb nog een paartje platinum 10 van dezelfde lii audio liggen. Ze zijn een stapje hoger dan de silver 10. Die wil ik nog eens een keer in de behuizing stoppen van de silver 10, maar het klinkt al zo lekker dus die behoefte is er niet echt.. Komt wel een keer. Ik heb nog wel aurel bryan field coil speakers staan. Daar ben ik nog een psu voor aan het maken met mosfet gecombineerd met buisjes, variabele voltage van 12v tot 25v.

Verder nog foto van andere dacs geïntegreerde 300b amp, andere 2a3 amp. Ik verkoop die zo af en toe op marktplaats. Dacs is waar mijn focus ligt en krijgt meeste aandacht, dac bepaalt zoveel van de set: heerlijk!



Wat een ongelofelijk mooie set!!
Jij woonde in China toch Pinda? Anders zou ik je set wel eens willen horen!

Inmiddels heb ik hier ook volgens mij een 12 tal buizen versterkers staan, maar geen buizen dac. Ik ben heel benieuwd!
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Pjotr27

Quote from: Peerless Monster on September 13, 2023, 23:00:26Wat een ongelofelijk mooie set!!
Jij woonde in China toch Pinda? Anders zou ik je set wel eens willen horen!

Inmiddels heb ik hier ook volgens mij een 12 tal buizen versterkers staan, maar geen buizen dac. Ik ben heel benieuwd!

Pinda is terug in Nederland.....dus luisteren kan redelijk eenvoudig....
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Pinda13

Quote from: Peerless Monster on September 13, 2023, 23:00:26Wat een ongelofelijk mooie set!!
Jij woonde in China toch Pinda? Anders zou ik je set wel eens willen horen!

Inmiddels heb ik hier ook volgens mij een 12 tal buizen versterkers staan, maar geen buizen dac. Ik ben heel benieuwd!

Je bent altijd welkom! Ik ben inderdaad weer terug, al een tijdje gelukkig haha. Ik doe je even een pm.
" no loss of fine detail "