7.1 bass management op receiver en/of op speler, wat te doen?

Started by Mandragore, June 24, 2004, 21:29:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mandragore

Hoi,

Ik heb een Marantz SR7400 receiver en een DV6400 SACD DVD-A speler, die ik graag correct voor DVD, CD, DVD-A, SACD en (surround) TV wil instellen.

SR7400 setup
Op de SR7400 kan ik in de setup in menu 2 de "speakersetup" (size, afstand en uitgangsniveau) regelen voor de 7.1 opstelling. Dit is op basis van nauwkeurige metingen correct afgesteld.

Daarnaast is er nog een menu 4, "surround", waarmee ik nog eens het effectniveau voor surround kan instellen??? Afhankelijk van de surroundmode die ik kies, staan ze allemaal op 0db (o.a. Circle Surround II) of gelijk aan de speakersetup (o.a. Dolby PL IIx).

Tot slot kan ik apart het uitgangsniveau van de speakers voor 7.1 input bronnen instellen. Daarvan heb ik de instellingen overgenomen van de "reguliere" speakersetup.

DV6400 setup
Op de DV6400 kan ik ook de "speakersetup" (size, afstand en uitgangsniveau) voor de 5.1 kanalen instellen t.b.v. SACD en DVD-A. Ook die heb ik ingesteld zoals bij de "reguliere" speakersetup van de SR7400.

Wat te doen?
Is het dubbelop als ik de speakersetup op beide apparaten instel? Dat zou wat pieken en dalen verklaren die ik hoor bij de Tubular Bells 2003 DVD-A die ik via DPL IIx in 7.1 afspeel, waarbij een basgitaar bijvoorbeeld langzaam "de kamer rond gaat". Zo ja, welk apparaat heeft de voorkeur?

Waarom heeft de SR7400 2 mogelijkheden om het speakerniveau te regelen? Waar dient het "7.1" menu voor t.o.v. de speakersetup? Is het niet handiger om altijd hetzelfde uitgangsniveau te gebruiken op de receiver te gebruiken? Of is dit om de functie van de bron optioneel te gebruiken als dit beter is en dan alles in het 7.1 menu op 0dB te zetten. Dan kun je het "7.1" menu alleen gebruiken om het uitgangsniveau in te stellen als de bron daar geen, of geen betere functie voor heeft. Is dat de bedoeling?

Waar dient het effectniveau per speaker in het "surround" menu voor t.o.v. het uitgangsniveau in de speakersetup? Is het logisch dat je voor de verschillende surroundformaten andere effectniveau's instelt? En zijn deze effectniveau's dan cumulatief op de speakerinstellingen of in plaats van. Het lijkt me het laatste.

Hopelijk kan iemand mij en andere mensen met dezelfde vragen verder helpen.

TIA!
Als 't niet kan zoals 't moet, dan moet 't maar zoals 't kan!

Hanz71

De speakersetup in je versterker geldt voor je digitale ingang. Ik weet niet of de SR7400 ook Bass-management doet voor de 5.1/7.1 ingang, zo ja dan zal het apparaat ook daaruit evt. bas doorsturen naar de sub (speakers large/small).
De speaker-setup in je DVD-speler gaat over de 5.1 uitgang van je DVD-speler (whatever je daardoorheen gooit). Mij lijkt het handigst om DVD-A en SACD (wat je receiver niet kan/mag decoden omdat het signaal niet door je digitale connectie gaat) via je 5.1 uitgang te spelen. Bass-management en speakerafstanden stel je dan in in je DVD-speler. DVD speel je via je digitale connectie waarbij je je receiver-instellingen gebruikt. Niet dubbelop dus.

Mandragore

Ok, bedankt!

Dus als ik het goed begrijp stel ik e.e.a. zo goed mogelijk in op de DV6400 speler, die de 5.1 analoge signalen naar de SR7400 stuurt, die er vervolgens niets mee doet en doorstuurt naar de speakers en sub. Daarvoor moet ik op de SR7400 alles in het 7.1 menu op 0dB zetten.

Dan blijft bij mij de vraag: wat is het nut van dat 7.1 menu op de SR7400, als bij een analoog signaal de bron geacht wordt het bass management te regelen?
Als 't niet kan zoals 't moet, dan moet 't maar zoals 't kan!

SV..S

hoi mandragore,
heb je een db meter?

ik zal dit weekend eens eerst menu 8 van de reciever afstellen.
en daarna de 6400
daarna kijken of menu 8 (7.1) instelling weer gewijzigt moet worden.

bij mij klinkt dts weergave via versterker mooier dan via 7.1, maar het beeld vertekend omdat het geluidsnivo van 7.1 weergave iets lager is.




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Mandragore

Nope, geen dB meter. Frank Doorhof heeft hier mijn 7.1 opstelling met een microfoon, laptop + software en Avia afgesteld. Onlangs is hij nog eens geweest om mijn SVS te integreren (volume, geluidsbeeld).

De 7.1 input op de SR7400 is inderdaad een paar dB zachter. Gemiddeld schroef ik het volume 7-9 dB op als ik DVD-A of SACD luister t.o.v. andere analoge of digitale bronnen. Daarnaast klinkt coaxiaal digitaal (Eichmann) tussen de DV6400 en de SR7400 bij mij ook beter dan de 5.1 analoge kabels (ook Eichmann).
Als 't niet kan zoals 't moet, dan moet 't maar zoals 't kan!

SV..S

Quote from: CBR on June 26, 2004, 09:56:28

ik zal dit weekend eens eerst menu 8 van de reciever afstellen.
en daarna de 6400
daarna kijken of menu 8 (7.1) instelling weer gewijzigt moet worden.

bij mij klinkt dts weergave via versterker mooier dan via 7.1, maar het beeld vertekend omdat het geluidsnivo van 7.1 weergave iets lager is.
moet niets meer wijzigen +/- 1 maximaal.
lijkt me ook wel logisch.
voor het afstellen van de 7.1 op de reciever gebruik ik de ruis van de 6400 (in het instelmenu 5.1)
die moest ik nagenoegt niet bijstellen, dus blijft de afstellen van 7.1 in ook ongewijzigt.
of doe ik het verkeerd?




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15