"zero" latency headphones

Started by J.A.F._Doorhof, July 23, 2023, 12:26:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Iemand tips voor een "zero" latency hoofdtelefoon ?

Of wel onder de 16ms
Maw BT alleen valt sowieso af

In principe zouden RF hoofdtelefoons moeten werken maar kan daar niets zo snel vinden wat ook BT ondersteund naast RF.

Aangezien je hoofdtelefoons niet terug kan sturen denk ik misschien heeft iemand hier tips.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

#1
Na wat reviews volgende conclusie.

1. AiAiAi
Lijkt subliem met modulaire opbouw
16ms latency
BT en RF
Volledig te veranderen en te upgraden.

Nadeel : Hoge ruis vloer met RF (net wat ik nodig heb).
En flinke kleuring van het geluid.

2. Boss Waza Air
Lijkt fantastisch voor gitaar spelen.
lage latency (16ms) en kan zowel BT streamen als RF.

Nadeel : prijs
en gitaar is mono input dus voor opnemen andere instrumenten op RF geen stereo.
Valt dus meteen af.

3. Yamaha YL WL500
4ms latency (!!!!)
superieure geluidskwaliteit volgens de aankondiging.
BT compatible en wifi

Nadeel : Prijs en nog niet leverbaar.

Het is veel geld, maar denk toch dat het de Yamaha word.
Hebben we sponsoren die ze leveren :D ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mediator

Even de vraag waarom je alleen let op latency? Waarom vind je dat zo belangrijk? Ik heb zelf alleen AirPods pro voor onderweg maar ik hoor wel eens wat van anderen en ik let dan met name of het voor mij in balans is.

J.A.F._Doorhof

#3
Probeer maar eens gitaar te spelen met BT :D
Geluid loopt veel te veel achter.
Voor muziek word alles onder de 16ms geadviseerd.
BT zit gemiddeld boven de 200ms.
Er is een APTX standaard die iets sneller is maar ook lang niet in de buurt van de 16ms, ik dacht variƫrend tussen de 60-100ms wat al veel sneller is dan BT maar niet snel genoeg.

Daarnaast comprimeert BT het signaal wat voor kritische opnames gewoon niet de voorkeur heeft, met RF signalen is er een veel hogere bitrate dus hoor je ook beter de transients. Vandaar :D

Voor normaal muziek luisteren is het geen probleem om met BT te werken trouwens.

Heb het 1x geprobeerd met een high-end BT hoofdtelefoon en dat is gewoon niet te doen.
Met live uitzendingen gebruiken we daarom ook nooit BT je hoort dan jezelf als een echo wat spreken bijna onmogelijk maakt.

En juist als je speelt dan zit je continue te rommelen met de kabel :D
Vandaar draadloos.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Trabuca

#4
Hoe zouden ze hier dan omgaan met vertraging?
Porsche design BT headphone hebben ze daar in de studio (ballroom) op.

Quote from: Trabuca on March 21, 2022, 19:45:09https://youtu.be/G8Fx4kAFh6A



Edit: ik zie toch een snoertje lopen. Die koptelefoon is/was zowel bedraad als BT te koop
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

J.A.F._Doorhof

#5
Vergis je niet in de hoeveelheid fake fotos en videos

Je wil niet weten hoe vaak je mensen ziet met een hoofdtelefoon op terwijl ze instrumenten spelen, als promotie voor een BT hoofdtelefoon. Een muzikant ermee verbinden doet de verkoop altijd goed. Denk maar aan oa beats.

In mijn zoektocht oa een overzicht van de 10 beste hoofdtelefoons voor muzikanten, en wat denk je.... allemaal BT :D dus zelfs reviews houden totaal geen rekening met die latency. Tenzij je echt naar magazines gaat als sound on sound wat echt gericht is op muziek maken.

Er zijn wel oplossingen te maken trouwens.
Ik gebruik voor live dingen en video's een Sennheiser set waar "geen" latency aanwezig is, als je de signaalweg omkeert heb je feitelijk een super kwaliteit draadloze hoofdtelefoon, dit zie je wel vaak gebeuren in bepaalde videos. Maar dan zit je alsnog met een kabel en een zender die je ergens moet vast klikken. Vooral de Rode word daar wel eens voor gebruikt omdat dat een zeer kleine unit is die je met een stukje klittenband aan je hoofdtelefoon kan plakken.

Als de Yamaha toch tegen zou vallen ga ik denk ik toch naar de rode oplossing kijken, hoewel ik dat eigenlijk niet ideaal vind.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mediator

Ok dat is helder. Maar is het een probleem om toch iets met een snoertje te doen? Ik gebruik zelf een Beyerdynamic DT990pro voor mijn drumstel. Ja je hebt een snoertje en daar moet je enigszins handig mee omgaan. Maar de geluidskwaliteit maakt veel goed. En het is een Krul snoer dus kapot gaat het niet snel. Zoiets moet met je elektrische gitaar toch ook lukken? Je bent dan in ieder geval een stukje goedkoper uit. Eigenlijk zou je jouw vraag in de pro wereld moeten stellen. Maar die Yamaha lijkt erg goede papieren te hebben.

J.A.F._Doorhof

Geluidskwaliteit is inderdaad het punt vandaar dat ik wacht op de Yamaha reviews. Aiaiai schijnt toch tegen te vallen wat je leest.

Ik gebruik nu een sony hoofdtelefoon ontworpen voor "mastering" en dat bevalt enorm goed met spelen dus wil ook niet achteruit gaan.

Zou de yamaha tegenvallen kan ik ook zonder gelukkig (met snoer) maar ik zit regelmatig in de knoop ;)

En het is ook gemak dat je 1 hoofdtelefoon hebt voor alles. Ook als je ergens even gewoon naar muziek wil luisteren via BT, alleen die prijs inderdaad dan moet het wel heel goed zijn ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Uiteindelijk toch de aiaiai gekozen
De yamaha is niet leverbaar en ruim 100,00 duurder en de eerste review die ik gelezen heb kan me totaal niet overtuigen.

Aiaiai word veel gebruikt voor muziek productie en is volledig modulair wat ik toch wel een major selling point vind.

Is er ooit behoefte aan een andere driver kun je die gewoon los bestellen.

Verder is hij te gebruiken via de transmitter voor lossless 16ms latency, BT en bekabeld.

Hoop hem woensdag te hebben om te testen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mediator

Oh eigenlijk jammer van die Yamaha. Ik zag de drummer van de Simple Minds ermee drummen. Het pretendeert allemaal veel. Ik hoor graag je bevindingen over de aiaiai want dan hou ik dat in het achterhoofd. Wat een naam trouwens. Kan bijna niet goed gaan zou je zeggen  :tounge:

J.A.F._Doorhof

Ben inderdaad benieuwd
Alternatief is hoofdtelefoon met losse kabel en een unit zoals de rode go II gebruiken. Dan zit je rond de 4-5ms maar dat is weer een houtje touwtje oplossing.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Aiaiai is binnen

Eerste indruk :
Mooi verpakt en leuk je eigen hoofdtelefoon in elkaar te zetten.

Bouwkwaliteit is goed, lekker aanvoelend materiaal.

De meeste hoofdtelefoons geven me een wat ongemakkelijk gevoel qua druk op de oren, deze hebben dat amper. Ik denk door het gekozen materiaal wat duidelijk wat geluid binnen laat komen uit de ruimte. Absoluut niet storend.

De ruis vloer is er absoluut op vol vermogen. Maar door het volume terug te draaien en de pre amp hoger in te stellen voor je absoluut niets.

Op het eerste gezicht lijkt de hoofdtelefoon wat nadruk te leggen op bas en hoog mid wat even wennen is maar als je naar een nummer luistert als Bad Guy van Billie Eilish dan hoor je in het 2e stuk duidelijk de planken trillen waar fineas het over heeft in verschillende interviews. Op andere hoofdtelefoons heb ik dat nooit gehoord.

De bas is wel zwaar maar super gedetailleerd zonder te verzadigen wat je vaak bij andere hoofdtelefoons hoort. De sony mdr 7510 doet dit ook niet en laat alle details horen maar gaat niet zo diep. Het is echt even kippenvel en wennen.

Wat meteen opvalt is het flinke detail. Net als de sony laat hij elke delay en reverb effect horen. Wat voor muziek luisteren misschien veel te veel informatie is maar voor muziek maken is dit essentieel.

Even snel een proef mix gemaakt op de aiaiai en daarna op de speakers geluisterd en ... Het klinkt veel gebalanceerder als dat ik het op de speakers mix. Je merkt daar echt dat dit soort hoofdtelefoons het wint van near fields in een niet aangepaste ruimte. Het detail en plaatsing is fantastisch en de bassen zijn veel strakker en dieper op de speakers.

Op de hoofdtelefoon hoorde ik 2 tracks waar de bas te diep ging en die eruit gehaald met de eq. En de hele track opende. Op de speakers viel dit niet op als fout maar maakte de track daar wel modderig

BT audio is goed maar telefoon en hoofdtelefoon staan op 80% binnen dus dit zijn geen hoofdtelefoons voor in de trein vrees ik.

De low latency is natuurlijk waar het om gaat. De extra module moet je wel pairen maar daarna is de verbinding direct klaar bij de volgende keer.

De ruisvloer op vol volume zou ik bestempelen als onacceptabel, op 80% is het te doen en 1 tik lager is hij doodstil.

Aangezien ik in de low latency mode een hoofdtelefoon versterker gebruikt is het volume meer dan genoeg om flink in de muziek te komen en komt overeen met de speakers op 80-85% van waar ik max op draai.

Geluid is duidelijk beter via de low latency mode met minder compressie en letterlijk elke foutje is te horen.

Heb er ongeveer 3 uurtjes mee gewerkt nu. Bas is al iets minder zonder detail te verliezen.

Wat ik erg fijn vind is dat het hoog erg soft is. Het is er wel maar het is niet het scherpe wat je vaak hoort op hogere volumes.

Voor drummers lijkt me dit een fantastische oplossing om je oren te beschermen zonder afbraak te doen aan wat je hoort.

Latency is met gitaar spelen (acoustisch via microfoons) geen issue. Hoor mijn gitaar en signaal nagenoeg tegelijkertijd.

Tot nu toe.
Highly recommended.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mediator

Mooi lang verslag. En mooi te lezen dat er geen vertraging is. Kan me ook niet voorstellen dat als je er gitaar mee kan spelen je er niet mee zou kunnen drummen voor wat betreft vertraging. Vooral met hoofdtelefoons die bewegende delen hebben, dicht op het oor zitten en waar maar kleine stroompjes doorheen gaan wat betreft vermogen is inspelen wel een ding. Begrijp ik nu goed dat je in low latency via de volumeknop van je gitaarversterker het volume van de hoofdtelefoon omhoog kunt gooien? Dat zou dan via een drum module ook moeten lukken. Maar ik hou het voor nu nog bij het snoertje. Hoewel ik mijn snoer vanavond even naar achter moest gooien. Voor oefenen en tussen de noten door gaat dat nog wel.

J.A.F._Doorhof

Ik heb hem nu aan de studio switcher hangen. Daar komt de console binnen en gaat hij naar de speakers/sub en hoofdtelefoon.

Ga morgen ook nog even direct aan de console testen.

Ik kan in ieder geval niets irritants horen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"