HDMI (e)ARC toestand Samsung TV en Cocktail Audio N25 streamer

Gestart door INIURIA, juli 13, 2023, 14:57:05

Vorige topic - Volgende topic

INIURIA

Ik heb sinds een aantal maanden een Cocktail Audio N25 streamer. Fantastisch apparaat echter mede gekocht vanwege de HDMI eARC aansluiting zodat ik ook de tv kan aansluiten. Een functie die doorgaans niet op een apparaat van € 1.150 euro zit.

Helaas krijg ik het tot op heden niet voor elkaar om het geluid van de TV via de streamer (en tevens voorversterker) naar de eindversterker/luidsprekers te sturen.

Vanzelfsprekend de nieuwste versie HDMI kabel gebruikt en ook alle instellingen (CEC on/off) etc geprobeerd. Ook de volgende eARC audio extractor gekocht maar dit lost ook niks op. Ook een zogenaamde HDMI CEC killer werkt niet.

Gelukkig heb ik eveneens de bluetooth module aangeschaft waardoor ik de verbinding via bluetooth kan leggen echter dit is niet optimaal, met name voor de kids en moeders die sowieso niks heeft met deze hobby. Hiervoor had een vrij simpele 2.1 Onkyo versterker met HDMI ingangen en werkte het zonder problemen. TV aanzetten betekende dat ook de versterker aanging en gelijk de juiste HDMI ingang werd ingeschakeld.

Het vreemde is, dat ik op de Cocktail Audio wel zie dat er een HDMI eARC verbinding is (dit wordt dikgedrukt weergegeven op het scherm) echter geluid wordt niet weergegeven.

Voor wat het waard is, de tv is een SAMSUNG QLED QE75Q75BATXXN van 2022.

Iemand een lumineuze ingeving of heb ik deze ogenschijnlijke 'handshake' problemen maar te slikken?

Marcel.B

Heb je bij de expert geluidsinstellingen van de Samsung eARC ingeschakeld?

En probeer eens in de expert instellingen de speaker instelling te veranderen, dus van TV naar optisch en dan weer naar HDMI, vaak heb je dan wel geluid.
Samsung QE85QN95B, DMP-A10, NILAI 2x260 watt , Kef R11 , DUAL SVS SB16 Ultra,HTPC Streacom F12  ,RTX 4070 , VU+ Duo se 4K, Audioquest Rocket 88, PS5, UMIK.

gerard1

Stuurt de tv PCM uit of dolby 5.1, probeer eens op PCM te zetten 

Fox

Je kan ook onderstaande proberen.

Benefits of Using an EDID Emulator
An EDID emulator is an adapter that is plugged into a computer's output jack or a display's input port, and it makes the computer think that it is connected to a display that supports certain resolutions, refresh rates, and other audio/visual features (according to what EDID your emulator is offering).

NB een forumsponsor verkoopt deze ook.

Vik

https://www.samsung.com/nl/support/tv-audio-video/hoe-stel-je-het-audioformaat-naar-je-tv-in/

Voor zover ik het lees ondersteunt de Cocktail audio Up to PCM 192KHz/24Bit via de e-ARC.

Samsung HDMI-eARC Mode op auto zetten en anders deze functie uitzetten en Digitale format voor geluid >> optie PCM activeren.

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

gerard1

Dat gaf ik ook al aan, maar ik denk dat topic starter met een welverdiende vakantie is ;D

INIURIA

Excuses, ben niet dagelijks actief op het forum. Vakantie start vrijdag  :pompom:

De voorgestelde instellingen heb ik tot in den treure geprobeerd. Alles terug naar fabrieksinstellingen etc. HDMI eruit en erin. Enkel de door Fox voorgestelde EDID emulator nog niet echter dit lijkt op de CEC killer die ik heb. Heb er eerlijk gezegd weinig trek in nog een extra ding te kopen en er wellicht achter te komen dat ook dit niet werkt en de 'handshake' problemen simpelweg onoverkomelijk zijn.

Niettemin dank voor alle input. Wordt enorm gewaardeerd. Had gehoopt dat ik een instelling over het hoofd had gezien maar kan inmiddels blind alle Samsung menu's doorlopen. Ben bang dat het gewoon via bluetooth zal blijven lopen.

Fox

Nee, CEC en EDID zijn 2 verschillende zaken.

Wat betekent HDMI CEC?
Dankzij CEC (Consumer Electronics Control) kunnen HDMI-apparaten worden bediend met één afstandsbediening.

Hoe schakel ik HDMI CEC uit?
Wanneer u CEC volledig uitschakelt op uw televisie, wordt er geen geluid via HDMI naar andere apparaten overgedragen.
Druk op de knop Menu.
Navigeer naar onderen en selecteer System of Settings.
Navigeer naar onderen en selecteer CEC.
Druk op OK bij CEC en selecteer Off.

Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met een Samsung Tv.
Mijn Oppo BD-98EU speler werkte prima via de Marantz AV-processor naar de Sharp HD-tv in multi-channel.
Toen werd de Sharp door een Samsung 4k vervangen (daar heb ik na 2 jaren veel problemen afscheid van genomen) en kreeg ik alleen nog maar stereo (2-kanalen) op de Marantz. Wat ik ook deed aan instellingen en opstart volgorde aanpassen. Dit werd door de EDID communicatie door de Samsung verstoort.

Door op de Oppo de EDID emulator te zetten en te verbinden met de Marantz, die te locken conform de installatie procedure en daarna de Samsung op de Marantz aan te sluiten was MIJN probleem opgelost.

Overigens heb ik nu een Sony-tv en de Oppo speelt zonder EDID emulator weer als ouds perfect.

Aaan jou de keus of je die 2 tientjes wil besteden om je Steamer van 1200 euro goed werkend te krijgen  ;)

Citaat van: INIURIA op juli 17, 2023, 11:04:07Excuses, ben niet dagelijks actief op het forum. Vakantie start vrijdag  :pompom:

De voorgestelde instellingen heb ik tot in den treure geprobeerd. Alles terug naar fabrieksinstellingen etc. HDMI eruit en erin. Enkel de door Fox voorgestelde EDID emulator nog niet echter dit lijkt op de CEC killer die ik heb. Heb er eerlijk gezegd weinig trek in nog een extra ding te kopen en er wellicht achter te komen dat ook dit niet werkt en de 'handshake' problemen simpelweg onoverkomelijk zijn.

Niettemin dank voor alle input. Wordt enorm gewaardeerd. Had gehoopt dat ik een instelling over het hoofd had gezien maar kan inmiddels blind alle Samsung menu's doorlopen. Ben bang dat het gewoon via bluetooth zal blijven lopen.

hordijk1972

Misschien is het inmiddels opgelost?
Ik heb zo nu en dan ook wel eens problemen met het geluid.
Wordt veroorzaakt door Samsung tv.
Reset de secure hub van je Samsung tv.

Misschien heb je dit al gedaan en heb ik er overheen gelezen....