Aanbevelingen ribbon tweeter speakers (i.c.m. Bluesound Powernode N330)

Started by M:iNdO, May 26, 2023, 09:26:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

M:iNdO

Quote from: chansig on May 31, 2023, 07:31:15Die uit Waalwijk ?

Gr. Hans

Yep, maar dan niet die van de advertentie. Hij had er nog een (die iets meer gebruikt was en niet als nieuw) die voor een lagere prijs weg mocht.
Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

chansig

Oké. Grappig dat hij er 2 verkocht.

ARC al op je laptop staan ?

https://www.anthemarc.com/downloads/index.php

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

M:iNdO

Quote from: chansig on May 31, 2023, 07:45:44Oké. Grappig dat hij er 2 verkocht.

ARC al op je laptop staan ?

https://www.anthemarc.com/downloads/index.php

Gr. Hans

Ja grappig, heel toevallig begon hij erover. Scheelt me toch weer een aantal tientjes :)
Nee ik had nog niet ARC op mijn laptop staan. Ik moet sowieso alles nog uitvogelen. Heb er helemaal geen kaas van gegeten (weet niet wat en hoe ik e.e.a. in moet stellen).

Bedankt voor de downloadlink!  :headbanging:
Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

mikekiwi

Begrijp ik dan goed dat je de Paradigm als streamer gaat gebruiken en de Powernode puur en alleen als versterker? Zo ja, is dat alleen om uit te proberen of ga je het zo houden?

M:iNdO

Quote from: mikekiwi on May 31, 2023, 09:54:33Begrijp ik dan goed dat je de Paradigm als streamer gaat gebruiken en de Powernode puur en alleen als versterker? Zo ja, is dat alleen om uit te proberen of ga je het zo houden?

Zo zou je het kunnen zeggen. Mij gaat het bij de Paradigm in principe alleen om ARC dus ik ben helaas verplicht om ook te streamen via de Paradigm (DTS Play-fi) om het effect van de roomcorrectie te blijven horen. Powernode is dan idd puur en alleen als versterker.

Als deze opstelling/methode/ARC erg goed bevalt hou ik het zo. Mocht ik het persoonlijk toch niets vinden dan was het een leuk experiment en zal ik alles weer terugdraaien hoe het was.
Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

Kwabbernoot

Ik heb dat apparaat ook gehad en als streamer vond ik het niet veel. Play-Fi kan niet in de schaduw staan van BluOs. De ARC vond ik dan wel weer erg prettig.

Ik ben benieuwd hoe het gaat uitpakken.

chansig

Als de powernode een optische uit heeft kan die ook op de Paradigm aangesloten worden. Kan je die dus blijven gebruiken als streamer. Tenminste dat denk ik.

Analoog in op de Paradigm kan volgens mij ook. De DAC van de Paradigm is meettechnisch niet oké.

Ik heb de Paradigm aangesloten op de Yamaha. Met Spotify werkt dat prima. Heel Play Fi gebruik ik niet. Behalve als ik YouTube dingen op de laptop kijk.

Belangrijkste van de Paradigm is de ARC functie.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

M:iNdO

Quote from: chansig on May 31, 2023, 10:41:06Als de powernode een optische uit heeft kan die ook op de Paradigm aangesloten worden. Kan je die dus blijven gebruiken als streamer. Tenminste dat denk ik.

Analoog in op de Paradigm kan volgens mij ook. De DAC van de Paradigm is meettechnisch niet oké.

Ik heb de Paradigm aangesloten op de Yamaha. Met Spotify werkt dat prima. Heel Play Fi gebruik ik niet. Behalve als ik YouTube dingen op de laptop kijk.

Belangrijkste van de Paradigm is de ARC functie.

Gr. Hans

De Powernode heeft 2 x optical en 2x analog in.
Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

Kwabbernoot

Quote from: chansig on May 31, 2023, 10:41:06Als de powernode een optische uit heeft kan die ook op de Paradigm aangesloten worden. Kan je die dus blijven gebruiken als streamer. Tenminste dat denk ik.

Analoog in op de Paradigm kan volgens mij ook. De DAC van de Paradigm is meettechnisch niet oké.

Ik heb de Paradigm aangesloten op de Yamaha. Met Spotify werkt dat prima. Heel Play Fi gebruik ik niet. Behalve als ik YouTube dingen op de laptop kijk.

Belangrijkste van de Paradigm is de ARC functie.

Gr. Hans

Hij heeft dan alleen geen eindversterker meer, als het al kan.

Groeten...

Edit: Ik zou wel digitaal van de Paradigm naar de Powernode gaan.

M:iNdO

Quote from: Kwabbernoot on May 31, 2023, 11:04:20Hij heeft dan alleen geen eindversterker meer, als het al kan.

Groeten...

Edit: Ik zou wel digitaal van de Paradigm naar de Powernode gaan.

Ik vind het niet erg als ik moet streamen via de Paradigm (DTS Play-fi) als het geheel maar aangesloten kan worden en werkt (ARC).
Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

M:iNdO

Ik heb de Paradigm PW Link binnen en inmiddels ook aangesloten en getest (ook ARC gedaan). Persoonlijk kan ik er kort en krachtig over zijn maar het is niet aan mij besteed. Het geheel werkt niet fijn (i.c.m. mijn Powernode) en ARC leverde bij mij geen schokkende verandering/verbetering op. Ook DTS Play-fi vind ik niet fijn.

De Paradigm PW Link gaat waarschijnlijk snel weer de verkoop in. Dus jullie kunnen mij een PM sturen bij serieuze interesse ;)

Algehele conclusie: ik hou het nu definitief bij mijn huidige setup (Powernode N330, Dali Ikon 1 mk1 speakers en Jamo S808 subwoofer) en daar ben ik wel blij/tevreden mee (gezien de overige upgrades/probeersels mij niet een bevredigend resultaat opleveren). Wil ik echt een aanzienlijk beter/mooier geluid zal ik flink moeten upgraden.
Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

M:iNdO

Quote from: chansig on May 31, 2023, 19:30:47Jammer. Maar wel een ervaring rijker.

Gr. Hans

Ja jammer, zeker een ervaring rijker. En nogmaals, dit is mijn ervaring. Misschien dat 90% van de mensen juist het tegenovergestelde ervaren. Voor mij is dit het gewoon niet.
Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

FS249

Jouw speakers zijn bepalend in jouw ruimte. De speakers lijken mij erg goed en als ze in jouw ruimte goed tot hun recht komen kun je fijn genieten.

En daar gaat het om. Have fun!
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

M:iNdO

Quote from: FS249 on June  1, 2023, 09:14:00Jouw speakers zijn bepalend in jouw ruimte. De speakers lijken mij erg goed en als ze in jouw ruimte goed tot hun recht komen kun je fijn genieten.

En daar gaat het om. Have fun!

Dank je wel voor reactie. Ja, hoewel niet meer de jongste klinken deze Dali Ikon 1 mk1 speakers erg goed. Ik had vroeger de Dali Ikon 5 mk2 speakers en ik vond toen al de ribbon tweeter toch wel een toegevoegde waarde hebben en lekker klinken.

In mijn ruimte/situatie (helemaal geen ideale omstandigheden) komen deze speakers toch wel tot hun recht vind ik.

Wat ik miste bij een soundbar (Sonos Arc + sub) oplossing heb ik nu gevonden in mijn huidige setup. De definitie en verfijning in het geluid en met name bij muziek (vocals) maar ook bij films en series (dialogen klinken nu lekker helder met definitie).

Het geluid in het algemeen klinkt niet meer zo vlak zeg maar.
Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

FS249

Klopt. 2.1 kan heel goed werken en de ribbon tweeter zorgt voor een heel mooi breed en diep stereo beeld. Heb ik hier met mijn Elac's ook.

De combi met een goed afgestelde sub is heel goed.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

M:iNdO

Quote from: FS249 on June  1, 2023, 18:20:45Klopt. 2.1 kan heel goed werken en de ribbon tweeter zorgt voor een heel mooi breed en diep stereo beeld. Heb ik hier met mijn Elac's ook.

De combi met een goed afgestelde sub is heel goed.

Ik heb mijn sub zo goed mogelijk afgesteld naar mijn smaak/weten maar het zal vast nog beter kunnen maar ik ben wel tevreden (met name volume afstellen vind ik lastig).

Die Elac VELA BS 403 speakers van jou zijn hele fraaie speakers om te zien en ook qua sound als ik de Youtube filmpjes en reviews mag geloven. Ook hele interessante speakers :)
Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

FS249

Quote from: M:iNdO on June  1, 2023, 21:46:05Ik heb mijn sub zo goed mogelijk afgesteld naar mijn smaak/weten maar het zal vast nog beter kunnen maar ik ben wel tevreden (met name volume afstellen vind ik lastig).

Die Elac VELA BS 403 speakers van jou zijn hele fraaie speakers om te zien en ook qua sound als ik de Youtube filmpjes en reviews mag geloven. Ook hele interessante speakers :)

Klopt dat het afstellen van de sub een "trial and error" klusje is. Het moet eigenlijk zo zijn dat er enige overlap is in de cross over. Even boven waar de speaker ophoudt moet de sub het gaan overnemen. Als je het goed gedaan hebt kun je de sub niet localiseren en merk je goed dat de sub de laagste tonen doet.

T.a.v. de Elac's Ik heb niet de Vela's maarhet type ervoor met de chromen voetjes. Ik heb voor mijn zoon een setje witte Vela's op de kop kunnen tikken en heb ze vergeleken met die van mij. Ik kon geen verschil horen. Ik heb nu een setje zwarte over, want bij de TV heb ik een wit setje kunnen vinden en die doorstonden de WAT glansrijk. ;D
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

M:iNdO

Ondanks dat de Dali Ikon 1 mk1 goed klinkt (i.c.m. mijn Bluesound Powernode N330) blijf ik toch nog steeds benieuwd of er andere speakers in ongeveerde dezelfde klasse een upgrade kunnen zijn. Ik kwam namelijk online Scansonic speakers tegen (Scansonic M10) en ik had nog nooit van dat merk gehoord. Hele fraaie speakers om te zien en met ribbon tweeter en de prijs valt ook nog goed mee. Nu vraag ik me of deze speakers een goede upgrade/verbetering zullen zijn t.o.v. mijn Dali Ikon 1 mk1 speakers of zal dat echt niet veel schelen?

Ik hoor ook veel goede dingen over Martin Logan 15i speakers maar die zijn een stuk duurder dan de eerdergenoemde Scansonic speakers.

Ben benieuwd naar jullie reacties/meningen.
Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

Arcenon

Quote from: M:iNdO on June  6, 2023, 06:47:32Ondanks dat de Dali Ikon 1 mk1 goed klinkt (i.c.m. mijn Bluesound Powernode N330) blijf ik toch nog steeds benieuwd of er andere speakers in ongeveerde dezelfde klasse een upgrade kunnen zijn. Ik kwam namelijk online Scansonic speakers tegen (Scansonic M10) en ik had nog nooit van dat merk gehoord. Hele fraaie speakers om te zien en met ribbon tweeter en de prijs valt ook nog goed mee. Nu vraag ik me of deze speakers een goede upgrade/verbetering zullen zijn t.o.v. mijn Dali Ikon 1 mk1 speakers of zal dat echt niet veel schelen?

Ik hoor ook veel goede dingen over Martin Logan 15i speakers maar die zijn een stuk duurder dan de eerdergenoemde Scansonic speakers.

Ben benieuwd naar jullie reacties/meningen.

Een onmogelijke vraag om te antwoorden. Wat voor muziek luister je en waar zoek je naar in je geluid? Dan kunnen mensen pas iets adviseren in speakers in dezelfde klasse die qua sound verschillen en wellicht beter matchen met je muziekkeuze. Daarnaast kun je het ook zoeken in daadwerkelijke upgrades (hogere klasse) speakers, maar dan nog moeten die vragen eerst beantwoord worden. 
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

M:iNdO

Quote from: Arcenon on June  6, 2023, 09:36:30Een onmogelijke vraag om te antwoorden. Wat voor muziek luister je en waar zoek je naar in je geluid? Dan kunnen mensen pas iets adviseren in speakers in dezelfde klasse die qua sound verschillen en wellicht beter matchen met je muziekkeuze. Daarnaast kun je het ook zoeken in daadwerkelijke upgrades (hogere klasse) speakers, maar dan nog moeten die vragen eerst beantwoord worden. 

Moeilijke vraag om te beantwoorden maar ik ga het proberen :). Ik zoek het volgende in de geluidsweergave:

  • Mooie/goede mids. Het hoeft niet heel laag te gaan want ik speel met een subwoofer.
  • Mooie/zuivere/heldere/gedetailleerde highs zonder overdreven/onnatuurlijk scherp te klinken. Vooral met stemmen/vocals vind ik dit belangrijk.
  • Open geluid.
  • Wijde soundstage en direct geluid uit de speakers (dat het niet erin blijft hangen).
  • Het moet vrij krachtig (kunnen) klinken.
  • De speakers moeten een goede match zijn met o.a. mijn Bluesound Powernode N330.
  • De speakers moeten vrij makkelijk plaatsbaar zijn (ook op zijn kant/horizontaal). Niet dat ik de speakers perse op een bepaalde manier hoeft te plaatsen en op een bepaalde luisterpositie moet zitten.

Waarschijnlijk ben ik vast wel iets vergeten te noemen :)

Naar wat voor muziek luister ik? Eigenlijk van alles van (old school) Hip-Hop/RnB tot countrymuziek (alleen klassiek, hard/metal rock en zware housemuziek is niet echt mijn ding). Sinds kort heb ik Tidal ontdekt (30 dagen trial) en luister ik de laatste tijd veel naar bv. Chris Stapleton, Toni Braxton, London Grammar, Dire Straits, Alicia Keys, Mariah Carey en Celine Dion. Ik was in eerste instantie altijd een Rap/Hip Hop en RnB liefhebber maar de laatste jaren is dat (vooral met Hip Hop) wel sterk afgenomen. De laatste jaren klinkt het grotendeels allemaal hetzelfde en eigenlijk een beetje zielloos. Ik ben dan meer van het late 80's/90's werk.  Maar eerdergenoemde tracks/artiesten geven wel aan hoe mijn muzieksmaak varieert haha :)

Verder kijk ik veel reguliere tv uitzendingen, films en series. Dus ook daar zijn heldere/duidelijke dialogen heel belangrijk (zonder dat het geheel heel dun/te scherp gaat klinken).

Hopelijk maakt bovengenoemd verhaal e.e.a. meer duidelijk en kunnen jullie mij eventueel wat gerichter advies geven :)



Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

FS249

TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

M:iNdO

Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

marcel976

Aperion Audio Theatrus, als t budget t toelaat. Gebruik ik zelf.
Andere alternatieven zijn r zeker.

Arcenon

Quote from: M:iNdO on June  6, 2023, 09:55:03Moeilijke vraag om te beantwoorden maar ik ga het proberen :). Ik zoek het volgende in de geluidsweergave:

  • Mooie/goede mids. Het hoeft niet heel laag te gaan want ik speel met een subwoofer.
  • Mooie/zuivere/heldere/gedetailleerde highs zonder overdreven/onnatuurlijk scherp te klinken. Vooral met stemmen/vocals vind ik dit belangrijk.
  • Open geluid.
  • Wijde soundstage en direct geluid uit de speakers (dat het niet erin blijft hangen).
  • Het moet vrij krachtig (kunnen) klinken.
  • De speakers moeten een goede match zijn met o.a. mijn Bluesound Powernode N330.
  • De speakers moeten vrij makkelijk plaatsbaar zijn (ook op zijn kant/horizontaal). Niet dat ik de speakers perse op een bepaalde manier hoeft te plaatsen en op een bepaalde luisterpositie moet zitten.

Waarschijnlijk ben ik vast wel iets vergeten te noemen :)

Naar wat voor muziek luister ik? Eigenlijk van alles van (old school) Hip-Hop/RnB tot countrymuziek (alleen klassiek, hard/metal rock en zware housemuziek is niet echt mijn ding). Sinds kort heb ik Tidal ontdekt (30 dagen trial) en luister ik de laatste tijd veel naar bv. Chris Stapleton, Toni Braxton, London Grammar, Dire Straits, Alicia Keys, Mariah Carey en Celine Dion. Ik was in eerste instantie altijd een Rap/Hip Hop en RnB liefhebber maar de laatste jaren is dat (vooral met Hip Hop) wel sterk afgenomen. De laatste jaren klinkt het grotendeels allemaal hetzelfde en eigenlijk een beetje zielloos. Ik ben dan meer van het late 80's/90's werk.  Maar eerdergenoemde tracks/artiesten geven wel aan hoe mijn muzieksmaak varieert haha :)

Verder kijk ik veel reguliere tv uitzendingen, films en series. Dus ook daar zijn heldere/duidelijke dialogen heel belangrijk (zonder dat het geheel heel dun/te scherp gaat klinken).

Hopelijk maakt bovengenoemd verhaal e.e.a. meer duidelijk en kunnen jullie mij eventueel wat gerichter advies geven :)





Kijk, daar kunnen we wat meer mee. Als ik jouw wensen in mijn ervaringen matrix gooi komen de volgende gedachten in mijn op:
-Dali, wellicht de moeite waard om hoger in de lijn te kijken (ik speel zelf met Rubicons, ik heb ook Opticons gehad)
-Wharfedale, zit volgens mij in dezelfde prijsklasse als dat je nu zit (dan kijken naar de EVO speakers met jouw wensen)
-Monitor Audio gold serie

Overigens zou geen een speaker in deze prijsklasse (+-1000 euro) dun moeten klinken qua stemmen, in mijn ervaring is het vaker een content probleem dat met name opspeelt bij TV shows of veroorzaakt je ruimte onnatuurlijk hoog / echo in het bereik waar de meeste stemmen zich bevinden.

Ik heb trouwens op dit moment een hele 'kale'' ruimte waarin de versterker mijn Rubicons aanstuurt, het klinkt nu ''oke'' maar dat komt over een tijdje wel weer goed met o.a. een aanzienlijk grotere bank, behang en een hoogpolig tapijt. Is jouw akoestiek verder in orde of is daar nog iets te winnen? Ik kan jouw foto op de 2e pagina niet zien, dus ik ken de situatie niet.
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6