Opties voor versterker voor in een gesloten kast

Started by mikekiwi, May 22, 2023, 17:23:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mikekiwi

Op dit moment gebruik ik een zeer fijne NAD receiver (C725BEE) om mijn Q Acoustics 3010i van sap te voorzien. Heb een Pi met Volumio als streamer (90% vd tijd); de overige 10% worden verdeeld over een cd-speler en draaitafel, beiden analoog aangesloten.

Het speelt erg fijn eigenlijk, maar 't probleem is dat het allemaal in een gesloten kast staat. Ben al wel bezig om wat ventilatie aan te brengen, maar blijft behoorlijk warm. Niet alleen in de kast, maar ook de cd-speler die op de versterker staat wordt gewoon heet (zelfs aan de bovenzijde) terwijl hij uit staat.

Lijkt me niet handig, "helaas" (we hebben er zelf voor gekozen) is plaatsing van de apparatuur buiten de kast niet gewenst

Ben even aan het kijken wat te doen, ik denk zelf aan een Powernode 2 of een Argon SA-1 versterker. Of wachten totdat de apparatuur die er nu staat, kapot gaat.

Zijn er andere opties voor versterkers die redelijk koel blijven en met een drietal ingangen? En die ook nog kwalitatief verantwoord zijn? Zijn de versterkers zoals een Loxije A30 een aanrader?

sschot

Waarom geen zeer stille 12V ven, zodat er meer circulatie en dus cooling plaats vind, kast is toch "gesloten"
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

Kweetniet

#2
Quote from: mikekiwi on May 22, 2023, 17:23:09Op dit moment gebruik ik een zeer fijne NAD receiver (C725BEE) om mijn Q Acoustics 3010i van sap te voorzien. Heb een Pi met Volumio als streamer (90% vd tijd); de overige 10% worden verdeeld over een cd-speler en draaitafel, beiden analoog aangesloten.

Het speelt erg fijn eigenlijk, maar 't probleem is dat het allemaal in een gesloten kast staat. Ben al wel bezig om wat ventilatie aan te brengen, maar blijft behoorlijk warm. Niet alleen in de kast, maar ook de cd-speler die op de versterker staat wordt gewoon heet (zelfs aan de bovenzijde) terwijl hij uit staat.

Lijkt me niet handig, "helaas" (we hebben er zelf voor gekozen) is plaatsing van de apparatuur buiten de kast niet gewenst

Ben even aan het kijken wat te doen, ik denk zelf aan een Powernode 2 of een Argon SA-1 versterker. Of wachten totdat de apparatuur die er nu staat, kapot gaat.

Zijn er andere opties voor versterkers die redelijk koel blijven en met een drietal ingangen? En die ook nog kwalitatief verantwoord zijn? Zijn de versterkers zoals een Loxije A30 een aanrader?
we hebben dat besloten dat het niet wenselijk is..jaja de vrouw/vriendin zeker..

Er zijn er genoeg die niet zo warm worden, maar het is wel altijd wenselijk dat het een beetje ruimte krijgt..
Infinity. We get you back to what it's all about. Music.

bulldog

Gewoon een Aircom T8 of S8 erop en klaar...wel aan de achterkant ergens iets open maken...maar goed dat moet je altijd...alleen lucht bewegen is niet koelen, je moet ook kunnen 'verversen'.
Forumsponsor home@the movies  heeft ze meestal in stock(of snel te bestellen).
Arcam AVR850~Rotel RMB-1575~Zidoo X20~Zappiti One SE 4K HDR~Bluesound Vault 2~Arcam irDAC II~Eversolo DMP-A6 Master edition~Kef R700/ RDM3~Kef reference 200C~Klipsch RS-7~Arendal 1723 subwoofer 3~ mhzs cd88 ~ oppo BD~  Koeling: Aircom S8

JoWa

Ik heb hier de halve achterkant uit het meubel gezaagt voor extra koeling en om de kabels lekker aan te kunnen sluiten. Zie je van voren en boven niets van.
Zo'n Linn DSM wordt door het HDMI board aardig warm.

Zo'n Aircom erbij is ook een goed idee.
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Dynaudio Focus 30XD - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / B&O Beoplay HX

Xander32

Hier idem, het achterpaneel uit het meubel "gesloopt". Met de deurtjes dicht zie je er niets van 😏

Quote from: JoWa on May 22, 2023, 18:06:14Ik heb hier de halve achterkant uit het meubel gezaagt voor extra koeling en om de kabels lekker aan te kunnen sluiten. Zie je van voren en boven niets van.
Zo'n Linn DSM wordt door het HDMI board aardig warm.

Zo'n Aircom erbij is ook een goed idee.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

mikekiwi

Quote from: Kweetniet on May 22, 2023, 17:48:46we hebben dat besloten dat het niet wenselijk is..jaja de vrouw/vriendin zeker..

Er zijn er genoeg die niet zo warm worden, maar het is wel altijd wenselijk dat het een beetje ruimte krijgt..

Nope, durf zelfs te zeggen dat de manier waarop we nu onze woonkamer hebben ingericht door mij is geinitieerd (en de nieuwe meubels daardoor de oorzaak dat de apparatuur niet meer in het zicht staat). Dus nee hoor, geen verwijt naar niemand dan ook

Quote from: bulldog on May 22, 2023, 17:52:52Gewoon een Aircom T8 of S8 erop en klaar...wel aan de achterkant ergens iets open maken...maar goed dat moet je altijd...alleen lucht bewegen is niet koelen, je moet ook kunnen 'verversen'.
Forumsponsor home@the movies  heeft ze meestal in stock(of snel te bestellen).
Kijk, die Aircom kende ik niet. Dit -of een ander soort electr. ventilatie- zou best eens kunnen helpen icm extra gaten. Nu staat de kast wel redelijk vol, dus ik zou de NAD-receiver kunnen vervangen door een andere vergelijkbare versterker (die wat lager is en dus meer ruimte geeft in de kast om te kunnen ventileren)
Quote from: JoWa on May 22, 2023, 18:06:14Ik heb hier de halve achterkant uit het meubel gezaagt voor extra koeling en om de kabels lekker aan te kunnen sluiten. Zie je van voren en boven niets van.

Ja, kan ook, lastige is dat het een splinternieuwe en voor ons doen geen goedkope kast is, doet wat pijn om de zaag er in te zetten. Kier aan de achterzijde is 4 cm (afstand kast <-> muur), dus ook weer niet heel ruim. Maar wie weet gaat het alsnog gebeuren...
Zo staat het er nu bij overigens:
kast.png

eduard

Even out off the Box. Als je voor power speakers zou gaan. Dan heb je in de kast geen eind versterking meer nodig. Je kan dan je NAD vervangen door alleen een voor versterker. Als het alleen om stereo gaat dan vind in de topping pre best leuk. Je zal wel moeten toveren om deze dan naar de AB te laten luisteren. Je ontkomt dan niet aan een ir verlenger.

mikekiwi

Quote from: eduard on May 22, 2023, 22:20:28Even out off the Box. Als je voor power speakers zou gaan. Dan heb je in de kast geen eind versterking meer nodig. Je kan dan je NAD vervangen door alleen een voor versterker. Als het alleen om stereo gaat dan vind in de topping pre best leuk. Je zal wel moeten toveren om deze dan naar de AB te laten luisteren. Je ontkomt dan niet aan een ir verlenger.
Het lastige is dat deze speakers net nieuw zijn en we er erg blij mee zijn. En er dus ook even nog geen afstand willen doen.
Had ik dit geweten (de mogelijkheid tot te warme apparatuur in een kast) dan had ik bij aanschaf speakers daar wat meer aandacht aan besteed. En waren actieve speakers zeker ook in beeld gekomen.

Ik heb overigens al een Harmony Hub waarmee ik de apparatuur in de kast kan bedienen, dat is geregeld.

Rowdy

Is het mogelijk om de receiver boven de bronnen te plaatsen? Of is de receiver vele malen dieper dan de bronnen?

mikekiwi

Quote from: Rowdy on May 25, 2023, 22:24:42Is het mogelijk om de receiver boven de bronnen te plaatsen? Of is de receiver vele malen dieper dan de bronnen?
dat laatste, 15cm dieper en uiteraard een stuk zwaarder

MartijnR

Powernode werkt in mijn geval prima. Platenspeler aangesloten door tussenkomst van een phone-amp van NAD. Via HDMI-arc tv en spelcomputer aangesloten. Werkt ook lekker. Natuurlijk onnoemelijk veel streamingmogelijkheden. Ik gebruik eigenlijk alleen Airplay2. Niet te vergeten radio via Tunein. Voor mij al jarenlang geen cd's meer. Staan ergens op zolder. Ook geen externe streaker nodig dus. Zijn natuurlijk nog wel meer opties dan Powernode om gebruik te maken van Bluesound. NAD heeft diverse mogelijkheden en ongetwijfeld nog wat meer merken waar ik nu niet direct op kom.

Martijn
Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

borkaenjo@work

McIntosh versterkers blijven koel volgens mij.
Ik heb alleen ervaring met eindversterkers en die werden nooit warm, ongeacht de omstandigheden.

Automaat

Ik kan slecht zien wat er links bovenin de hoek ziet maar is het een idee om een plank toe te voegen en de apparaten op de versterker naar boven te brengen? Dan heb je denk ik toch 4-5 cm. meer lucht boven je versterker.
Reading the HTForum is learning every day!!

Xander32

Kan je niet een aantal gaten boren met een gatenboor in het achterpaneel? Indien je daar wat aandacht aan besteed oogt dat prima. Ik begrijp dat de gehele wand eruit halen wat gevoelig ligt.

Al dan niet te combineren met een fan. Een mede forumlid had ook zo'n fan in gebruik onder zijn klasse a versterker en dat werkte super. De fan schakelde vanzelf in zo gauw hij de versterker aanzette.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

gerard1

Gatenboor, rijtje onder rijtje boven, zie je toch niks van.
Ikzelf heb de decoupeerzaag erin gezet om bij de bekabeling te kunnen komen en de rest met een gatenboor.
Werkt prima.

P_j_V

idd, paar gaten of sleuven maken, zowel boven als onder voor de luchtstroom.
Koelt dat niet genoeg, dan een USB ventilator plaatsen met intelligente aansturing:
https://www.amazon.com/dp/B009COAEUG
https://www.amazon.com/AC-Infinity-Controller-AIRPLATE-MULTIFAN/dp/B078PY8L9F
Think before you speak. Read before you think.
― Fran Lebowitz

Tabcam

Sommige versterkers blijven ook koeler zoals een Purifiversterker. Moet wel passen in de kast zie ik, die is best krapjes, ik hou van enige ruimte om de apparaten heen. En gaten boren zou ik sowieso doen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

minplus

Quote from: borkaenjo@work on May 27, 2023, 07:23:25McIntosh versterkers blijven koel volgens mij.
Ik heb alleen ervaring met eindversterkers en die werden nooit warm, ongeacht de omstandigheden.

Idem hier, met voor- en eind-versterkers. Probleemloze gevallen, onverschillig wat je erdoor jaagt.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

mikekiwi

#19
Ik geef toe dat ik nergens een budget heb genoemd, maar McIntosh, Purifi en zelfs de NAD-versterkers met ingebouwde BluOs zijn buiten budget. Zit zelf te denken aan iets tussen de €300 en €500 qua budget.

Gaten boren met de gatenzaag gaat zeker gebeuren. Nadeel is wel dat doordat er in het bovendeel zoveel staat (blu-ray, cd, versterker en er is ook nog een 8-pits stroomverdeeldoos tussengefrot), er hoe dan ook wat moeilijk een luchtstroom te genereren is.
Denk dus dat ik toch wat ruimte moet creëren door de receiver door een kleinere versterker te vervangen; hoeft dan niet per sé een niet-warm-wordende te zijn, maar wel wat platter en minder diep. Een C320BEE bijv zou al wat schelen. Of een Arcam Delta/Alpha of zoiets

Rowdy

Is het mogelijk om het stekkerblok buiten de kast te plaatsen, zodat je wat extra ruimte krijgt?

mikekiwi

Quote from: Rowdy on May 29, 2023, 11:30:35Is het mogelijk om het stekkerblok buiten de kast te plaatsen, zodat je wat extra ruimte krijgt?
Ja, tuurlijk, maar ik balanceer redelijk tussen praktisch en mooi. We (ja, we) willen het redelijk strak houden op en rondom de kast en dus geen kabelarij in het zicht.
Ben nog aan het kijken wat voor sub er naast de kast komt zodat daar wellicht het stekker blok achter geplaatst kan worden. Er staat nu een KEF-sub die eigenlijk net iets te groot is.

Dus het liefst het stekkerblok in de kast. Had hem redelijk mooi boven in de kast tegen de achterwand geplakt, maar is denk ik door de warmte weer losgekomen (en daar moeten dan sowieso nog wat gaten komen voor de airflow)

Tabcam

Was qua budget ook verwarrend omdat je de PowerNode van BlueSound er ook bij had staan. Qua budget kan je ook nog kijken naar de Yamaha WXA50. Die heeft een goede performance en is klasse D.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

mikekiwi

#23
Quote from: Tabcam on May 29, 2023, 12:06:54Was qua budget ook verwarrend omdat je de PowerNode van BlueSound er ook bij had staan. Qua budget kan je ook nog kijken naar de Yamaha WXA50. Die heeft een goede performance en is klasse D.
Een gebruikte Powernode is zo'n 400 euro, dus past prima in budget. Ik ben zeker niet vies van gebruikt kopen, sterker nog, dat heeft de voorkeur .

De Yamaha vergeet ik steeds; komt eigenlijk omdat bij de aanschaf van de speakers ik deze heb beluisterd heb op NAD-versterking en bij thuiskomst dit op mijn voorgaande Yamaha-surroundreceiver (ook met Musiccast streaming ingebouwd) toch wat minder klonk.
Heb toen de receiver vervangen door NAD; klinkt wel beter denk ik, maar loop dus tegen de andere issues aan (die ik met de voorgaande Yamaha receiver ook had overigens). Dus Yamaha lijkt een stap achteruit voor mijn gevoel, maar hoeft niet zo te zijn...

Zit stiekem ook mee te lezen in het  topic van m:indo (https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=184562.msg3651640#msg3651640) waarin de Paradigm PW AMP wordt besproken, lijkt ook wel interessant al lees ik online daarover issues met gebruiksvriendelijkheid/stabiliteit van de DTS Play-Fi app. Misschien ook eens wat vraagjes over stellen aan @chansig

Xander32

McIntosh zal best koel blijven en ik vind het zeker fraaie componenten om te zien, maar hun meest "compacte" geïntegreerde is al > 55 cm diep (16 hoog, 45 breed)... en betreft diens aanschafprijs geheel buiten proportie t.o.v. jouw speakers (€7500 vs €258). M.i. geen advies om heel erg serieus te nemen  :nowink:

Wat vind je van zoiets als een Marantz M-CR612? Er zijn wellicht ook andere merken die zoiets in hun assortiment hebben. Of de reeds genoemde Yamaha.

Quote from: mikekiwi on May 29, 2023, 11:27:54Ik geef toe dat ik nergens een budget heb genoemd, maar McIntosh, Purifi en zelfs de NAD-versterkers met ingebouwde BluOs zijn buiten budget. Zit zelf te denken aan iets tussen de €300 en €500 qua budget.

Gaten boren met de gatenzaag gaat zeker gebeuren. Nadeel is wel dat doordat er in het bovendeel zoveel staat (blu-ray, cd, versterker en er is ook nog een 8-pits stroomverdeeldoos tussengefrot), er hoe dan ook wat moeilijk een luchtstroom te genereren is.
Denk dus dat ik toch wat ruimte moet creëren door de receiver door een kleinere versterker te vervangen; hoeft dan niet per sé een niet-warm-wordende te zijn, maar wel wat platter en minder diep. Een C320BEE bijv zou al wat schelen. Of een Arcam Delta/Alpha of zoiets
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT