12V trigger / ontvanger

Started by nlrela, June 25, 2023, 16:41:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

nlrela

Met betrekking tot dit onderwerp bestaan er veel posts, echter is het meerendeel eeuwen oud ....

Heb een Rotel RB-1590 eindversterker in een kastje weggewerkt en een nieuwe voorversterker gekocht (althans een multimedia apparaat die ik als voorversterker wil gebruiken). Dat apparaat heeft echter geen 12V trigger-aansluiting....
Bestaan er in de tussentijd 12V stuurapparaatjes die of met bluetooth of met wifi aangestuurd kunnen worden (apparaten aan- of uitzetten)?

Ik wil dus de eindversterker middels de 12V triggeraansluiting aanzetten of op standby zetten en niet gewoon de stroom eraf halen (voor die optie bestaan er in de tussentijds vele oplossingen, zoals bijvoorbeeld de Philips Hue Smartplug).

Alvast bedankt voor de zinvolle feedbacks.

Fijne dag gewenst !

Kjelt

Al gedacht aan een goedkoop 12V stekker voedinkje en die op een 3,5mm mono stekker aansluiten ?
Dan kun je toch via homeassistant of homewizard of Hue met zigbee of wifi die smartplugs gebruiken.

Tabcam

Ben bang dat je op DIY oplossingen uit komt. Heb al een tijd gezocht en geen  kant-en-klaar-oplossingen gevonden. Dit is een DIY trigger maar heb je nog wel een voeding en 3.5mm jck + kanel nodig.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

NielsLu

Welke voorversterker heb je? Een 12 volt signaal moet toch best eenvoudig uit zo'n apparaat te vinden moeten zijn lijkt me.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

NielsLu

Je zou ook een master/slave stekkerdoos kunnen gebruiken, op de slave aansluiting sluit je een 12v voeding aan. Op het moment. Dat je de voorversterker aandoet, gaat de 12v voeding aan door de slave.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

nlrela

Quote from: NielsLu on June 25, 2023, 22:06:58Welke voorversterker heb je? Een 12 volt signaal moet toch best eenvoudig uit zo'n apparaat te vinden moeten zijn lijkt me.

Het betreft een Zidoo Neo S, de vorige versie (Zidoo Neo X) had wel een 12v in- en uitgang. Klaarblijkelijk vonden ze het niet de moeite deze nog verder in te bouwen.

nlrela

Quote from: Tabcam on June 25, 2023, 21:47:14Ben bang dat je op DIY oplossingen uit komt. Heb al een tijd gezocht en geen  kant-en-klaar-oplossingen gevonden. Dit is een DIY trigger maar heb je nog wel een voeding en 3.5mm jck + kanel nodig.

Had de hoop, dat er kant en klare oplossingen zouden zijn om bijvoorbeeld een beamer scherm aan te sturen. Ging er vanuit, dat niet iedereen een versterker met 12v in/out en een hele lange kabel zou hebben ;-)
 

Kjelt

Die zijn er wel maar hebben dedicated 433MHz zender en ontvanger, jij has het over wifi en bluetooth.
Ik denk dat aliexpress wel iets heeft maar krijg het maar gevonden  :(

Rowdy

En een Tapo mini smart WiFi stopcontact van TP-link?


DustinV


morca

Quote from: NielsLu on June 25, 2023, 22:10:28Je zou ook een master/slave stekkerdoos kunnen gebruiken, op de slave aansluiting sluit je een 12v voeding aan. Op het moment. Dat je de voorversterker aandoet, gaat de 12v voeding aan door de slave.

Toch deze nog ff aanhalen
Met een master sleeve en een voeding is het kant en klaar.

Mao

Ik heb een trigger 12v stopkontakt gekocht bij vocomo. Kijk eens op hun site.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

DustinV

Zie net dat het apparaat in stand-by moet staan. Vrees niet dat er zulke oplossingen bestaan zonder je huidige apparaat aan te passen.

jazzy

Quote from: DustinV on July 18, 2023, 13:28:24Zie net dat het apparaat in stand-by moet staan. Vrees niet dat er zulke oplossingen bestaan zonder je huidige apparaat aan te passen.
Ik zit in een vergelijkbare situatie, mijn Yamaha RX-V4A heeft geen 12V trigger en in de praktijk staat mijn subwoofer nu 24/7 aan. Zie niet hoe ik hier iets voor kan bedenken zonder de stroom van de receiver ook af te koppelen, wat ik dan weer niet wil ivm. automatisch aanschakelen via CEC of bijvoorbeeld Spotify. Lastig.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

DustinV

Quote from: jazzy on July 18, 2023, 13:52:38Ik zit in een vergelijkbare situatie, mijn Yamaha RX-V4A heeft geen 12V trigger en in de praktijk staat mijn subwoofer nu 24/7 aan. Zie niet hoe ik hier iets voor kan bedenken zonder de stroom van de receiver ook af te koppelen, wat ik dan weer niet wil ivm. automatisch aanschakelen via CEC of bijvoorbeeld Spotify. Lastig.

Ja ik denk dat het gewoon niet mogelijk is. Het lijkt mij dat een stand-by functie op de voeding van het apparaat zelf zit. Extern is het alleen stroom aan of uit.

P_j_V

Quote from: jazzy on July 18, 2023, 13:52:38Ik zit in een vergelijkbare situatie, mijn Yamaha RX-V4A heeft geen 12V trigger en in de praktijk staat mijn subwoofer nu 24/7 aan. Zie niet hoe ik hier iets voor kan bedenken zonder de stroom van de receiver ook af te koppelen, wat ik dan weer niet wil ivm. automatisch aanschakelen via CEC of bijvoorbeeld Spotify. Lastig.
Maar wel een USB connector. Kan je de 5V daarvan gebruiken, eventueel met een step-up converter??
Think before you speak. Read before you think.
― Fran Lebowitz

jazzy

Quote from: P_j_V on July 18, 2023, 18:34:06Maar wel een USB connector. Kan je de 5V daarvan gebruiken, eventueel met een step-up converter??
Mmm, dat is wel een interessante. Ga ik even naar kijken, hoop dat er geen spanning op staat terwijl hij op stand-by staat.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40