Stratemaker overleden, stenen opgehaald...

Started by Martinus, May 15, 2023, 14:25:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martinus

Recent zijn we begonnen met de verbouwing van de tuin.
Stenen gekozen, stratemaker gekozen en we spreken een datum af.
Na de start van het leggen komen we er achter dat dit de verkeerde stenen zijn. De stratemaker heeft de verkeerde besteld. Na veel wikken en wegen heeft die het voor elkaar om de stenen te laten omruilen door de leverancier.

Hij wil uiteraard dat we stenen alvast betalen, anders moet die voorschieten.
Omruiling komt met wat moeite tot stand, maar na een week ofzo staan de nieuwe stenen op de stoep.

De stratemaker meldt in een regenachtige periode dat die nog niet komt, echter bij mooi weer stuurt die een app dat we beter een ander kunnen zoeken door privéproblemen.

Kennelijk speelt er zo veel dat die zich vorige week van het leven heeft beroofd. Verschrikkelijk natuurlijk, dat iemand zo geen uitweg meer zag.

Helaas lag er nog geen steen in de tuin, dus nieuwe stratemaker gezocht die vandaag zou beginnen. Echter rijdt er net een vrachtwagen aan, die de stenen wil opladen.

De initiële stratemaker heeft de stenen kennelijk nooit betaald, wij hebben wel een factuur van 4000 euro en een betaal bewijs. (voor de oude stenen overigens, zijn nu zelfde stenen andere kleur, zelfde prijs)

de vraag rijst dan: mag de leverancier deze stenen dan zo maar ophalen? Daar wij in gegoede trouw betaald hebben, en geleverd hebben gekregen?
............

FOX123

Heeft de stratemaker geen familie, die je kan vragen om het geld terug te storten, jij hebt de bon, snap dat het nu wat gevoelig ligt, maar niet geschoten altijd mis.

Pjotr27

De leverancier lijkt me niet bij jou de spullen terug te mogen halen. Het is bij je afgeleverd en door je betaald. Niet betaald is een ander verhaal, dan ben je nog geen eigenaar. Ik hoop dat de stenen nog bij je thuis staan. Een reden temeer om ze nooit op de openbare weg te zetten. Dan is terughalen erg eenvoudig. Maar stel je voor,je koopt een zak groenten bij een winkel die de dag erna failliet gaat. Stel je voor dat ze die zak komen terughalen....
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Refie

De verplichting tot betalen ligt niet bij jou @Martinus, maar bij de erven van de stratenmaker.
Dus lekker laten staan. *disclaimer, ik ben geen jurist, heb nergens verstand van.*
Denon X3000, Parasound A21+, A52+, Quadral Aurum: Orkan 9, Base Maxime 9, Phase 9, Sub Orkus DSP, Chromium Phase. ATV 4K, Sony UBP-X800M2, XR-65A90J
Outdoor: Loxone Audioserver 4x Stereo extension 4xPolk Atrium 8, 2x Aurum Phase 9, 4x Quadral C7, XR-75X90J
Loxone, Tesla

Martinus

Morgen een gesprek met de directeur, de kans is heel groot dat dit "diefstal" is. Dus het is nog niet gedaan met de stenen.
............

VlisChris

Quote from: Martinus on May 15, 2023, 15:34:14Morgen een gesprek met de directeur, de kans is heel groot dat dit "diefstal" is. Dus het is nog niet gedaan met de stenen.

Iemand die misbruik maakt van de situatie?!
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

jazzy

Voordat je een gesprek aangaat zou ik even wat tijd nemen om te onderzoeken wat je juridische positie is, anders gezegd: waar je recht op hebt. Denk namelijk dat je een wettelijke bescherming hebt, Google even op 'derdenbescherming'.

Of de stenen wel of niet weggehaald zijn veranderd niets aan je rechtspositie.

Heb je een reschtsbijstandsverzekering? Dan zou ik die zeker contacteren, of zelf even consult doen bij een advocaat. Kost je misschien 200 euro maar lijkt me in dit geval een goede investering.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

Pjotr27

Quote from: Martinus on May 15, 2023, 15:34:14Morgen een gesprek met de directeur, de kans is heel groot dat dit "diefstal" is. Dus het is nog niet gedaan met de stenen.

De stenen zijn meegenomen door de "eigenaar"? Dit lijkt me gewoon keiharde diefstal, alleen met een bevel van de rechter zou hij het mogen ophalen. Bovendien hoe bewijst hij dat dit zijn stenen zijn? Leuke casus.
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

J.A.F._Doorhof

#8
Ik ben geen jurist maar wel op school als keuze vak erbij gehad.
Als ik me goed kan herinneren is er iets als ter goede trouw.

Ik heb dat zelf 2x meegemaakt
eerste keer met een vrachtwagen die van ons erg gestolen was en die niet terug gegeven kon worden omdat er geen afstand van gedaan wilde worden door de dief, we moesten de rechtszaak afwachten tot er een uitspraak was (jaar later) en hebben toen de vrachtwagen bij domeinen mogen ophalen.

tweede keer heeft meer betrekking op jouw situatie.
Heb een jaar of 2 geleden een gitaar gekocht via marktplaats voor een normale prijs, geen factuur aangezien het tweedehands was.
Na een tijdje de gitaar te koop gezet en een koper aan de deur gehad die beweerde dat het zijn gitaar was die gestolen was, hij had foto's bij zich en het was 100% waar, geen twijfel mogelijk, hij eiste de gitaar op alleen daar heb ik geen gehoor aangegeven, hij gaf toen aan per direct naar de politie te gaan in Emmeloord.

Heb toen gezegd dat ik zelfs wel mee wilde, maar niet zomaar een gitaar afgaf die ik gekocht had aangezien ik ter goede trouw was. Politie heeft de gitaar in beslag genomen en ik moest op het kantoor komen ter verdenking van heling (immers ik verkocht de gitaar), er werd me wel meteen gezegd dat het een procedure was (vond het echt een verschrikkelijke ervaring, maar de agent was super vriendelijk en duidelijk).

Gitaar bleef wel bij de politie liggen en een paar weken later kreeg ik een uitspraak van de rechter via de post dat mijn dossier vernietigd werd en de gitaar terug gebracht werd door de politie en ik nu de officiële eigenaar was. Ook dit viel onder ten goede trouw, jammer genoeg had ik geen mail wisseling meer dus ook geen betalingbewijs alleen van rond die datum een afschrijving op de bank en dat was genoeg voor de rechter blijkbaar.

Heb daarna nog de eigenaar benaderd om te kijken of we er samen uit konden komen aangezien hij aangaf er emotionele waarde aan te hebben maar hij wilde niet links om of rechtsom het was zijn gitaar volgens hem, dus ik heb het er maar bij gelaten.


Ik denk dat het verstandigste is dat je naar de politie gaat en aangifte doet hiervan.
Jij hebt een factuur, je hebt betaald dus het is volgens mij (en ik kan ENORM fout zitten) jouw bezit ter goede trouw, de leverancier zal dit moeten verhalen op de familie of afschrijven als verlies, dat is niet jouw probleem.

NOGMAALS ik ben geen jurist maar dit is puur uit ervaring.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Richard70…

Misschien dat hanky hier iets zinnigs over kan zeggen.
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

modde239

Quote from: J.A.F._Doorhof on May 16, 2023, 09:21:37Ik ben geen jurist maar wel op school als keuze vak erbij gehad.
Als ik me goed kan herinneren is er iets als ter goede trouw.

Ik heb dat zelf 2x meegemaakt
eerste keer met een vrachtwagen die van ons erg gestolen was en die niet terug gegeven kon worden omdat er geen afstand van gedaan wilde worden door de dief, we moesten de rechtszaak afwachten tot er een uitspraak was (jaar later) en hebben toen de vrachtwagen bij domeinen mogen ophalen.

tweede keer heeft meer betrekking op jouw situatie.
Heb een jaar of 2 geleden een gitaar gekocht via marktplaats voor een normale prijs, geen factuur aangezien het tweedehands was.
Na een tijdje de gitaar te koop gezet en een koper aan de deur gehad die beweerde dat het zijn gitaar was die gestolen was, hij had foto's bij zich en het was 100% waar, geen twijfel mogelijk, hij eiste de gitaar op alleen daar heb ik geen gehoor aangegeven, hij gaf toen aan per direct naar de politie te gaan in Emmeloord.

Heb toen gezegd dat ik zelfs wel mee wilde, maar niet zomaar een gitaar afgaf die ik gekocht had aangezien ik ter goede trouw was. Politie heeft de gitaar in beslag genomen en ik moest op het kantoor komen ter verdenking van heling (immers ik verkocht de gitaar), er werd me wel meteen gezegd dat het een procedure was (vond het echt een verschrikkelijke ervaring, maar de agent was super vriendelijk en duidelijk).

Gitaar bleef wel bij de politie liggen en een paar weken later kreeg ik een uitspraak van de rechter via de post dat mijn dossier vernietigd werd en de gitaar terug gebracht werd door de politie en ik nu de officiële eigenaar was. Ook dit viel onder ten goede trouw, jammer genoeg had ik geen mail wisseling meer dus ook geen betalingbewijs alleen van rond die datum een afschrijving op de bank en dat was genoeg voor de rechter blijkbaar.

Heb daarna nog de eigenaar benaderd om te kijken of we er samen uit konden komen aangezien hij aangaf er emotionele waarde aan te hebben maar hij wilde niet links om of rechtsom het was zijn gitaar volgens hem, dus ik heb het er maar bij gelaten.


Ik denk dat het verstandigste is dat je naar de politie gaat en aangifte doet hiervan.
Jij hebt een factuur, je hebt betaald dus het is volgens mij (en ik kan ENORM fout zitten) jouw bezit ter goede trouw, de leverancier zal dit moeten verhalen op de familie of afschrijven als verlies, dat is niet jouw probleem.

NOGMAALS ik ben geen jurist maar dit is puur uit ervaring.

Ik zie dit meer als een civiele zaak en geen strafrecht...dus geen aangifte.....politie kan wel bemiddelen.

J.A.F._Doorhof

Geen idee.
Als ze de stenen weghalen bij iemand die betaald heeft zou ik in ieder geval wel de wijkagent eens navragen wat je rechten zijn, maar het lijkt me als je betaald hebt je ter goede trouw bent en dan is de bescherming erg goed.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jazzy

Quote from: J.A.F._Doorhof on May 16, 2023, 11:06:45Geen idee.
Als ze de stenen weghalen bij iemand die betaald heeft zou ik in ieder geval wel de wijkagent eens navragen wat je rechten zijn, maar het lijkt me als je betaald hebt je ter goede trouw bent en dan is de bescherming erg goed.
Juridisch advies vraag je niet aan de wijkagent.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

modde239

Quote from: J.A.F._Doorhof on May 16, 2023, 11:06:45Geen idee.
Als ze de stenen weghalen bij iemand die betaald heeft zou ik in ieder geval wel de wijkagent eens navragen wat je rechten zijn, maar het lijkt me als je betaald hebt je ter goede trouw bent en dan is de bescherming erg goed.

Ik schreef dat omdat ik al 29 jaar werkzaam ben bij de :police:....en als ik het verhaal lees lijkt het mij meer een civiele zaak dan strafrecht.

J.A.F._Doorhof

@jazzy @modde239
Geen idee verder, leek me verstandig even contact te zoeken met iemand die er wel verstand van heeft.
Een wijkagent kan daar misschien advies in geven voor het hoog oploopt en wel voor problemen zorgt. Zolang de stenen er nog liggen heb je de zaak in eigen handen, zodra ze weg zijn kan het een lange procedure worden, helemaal als de leverancier van de stenen in die tijd bv failliet zou gaan of zijn/haar bedrijf zou eindigen.

Anders een advocaat inschakelen.
Hier heeft de wijkagent in een paar zaken heel netjes bemiddeld (overlast van auto bedrijven in de buurt qua racen vlak voor de studio)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Jinsu

#15
Quote from: Pjotr27 on May 15, 2023, 15:09:16De leverancier lijkt me niet bij jou de spullen terug te mogen halen. Het is bij je afgeleverd en door je betaald. Niet betaald is een ander verhaal, dan ben je nog geen eigenaar. Ik hoop dat de stenen nog bij je thuis staan. Een reden temeer om ze nooit op de openbare weg te zetten. Dan is terughalen erg eenvoudig. Maar stel je voor,je koopt een zak groenten bij een winkel die de dag erna failliet gaat. Stel je voor dat ze die zak komen terughalen....

Tenzij er sprake is van een eigendomsvoorbehoud, dan moet je bij de nabestaanden van de overleden persoon zijn.

En ik ga er vanuit dat de stenen aan de stratenmaker zijn geleverd met een eigendomsvoorbehoud, anders moet de leverancier per direct zijn juridische adviseur vervangen ;) .
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Rielplayer

Quote from: Jinsu on May 16, 2023, 12:13:57Tenzij er sprake is van een eigendomsvoorbehoud, dan moet je bij de nabestaanden van de overleden persoon zijn.

En ik ga er vanuit dat de stenen aan de stratenmaker zijn geleverd met een eigendomsvoorbehoud, anders moet de leverancier per direct zijn juridische adviseur vervangen ;) .

dan nog. Als er ter goeder trouw is gehandeld zal terughalen niet zo makkelijk zijn en is de koper toch gewoon eigenaar van zijn afgerekende stenen.
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

Hanky Panky

Quote from: Rielplayer on May 16, 2023, 12:55:56dan nog. Als er ter goeder trouw is gehandeld zal terughalen niet zo makkelijk zijn en is de koper toch gewoon eigenaar van zijn afgerekende stenen.

De koper geniet in dit geval derdenbescherming. Tenzij hij wist dat de stenen met een eigendomsvoorbehoud aan de stratenmaker zijn geleverd door de fabrikant.

Over dat laatste kun je dan nog een boompje opzetten maar als gewone consument ligt het niet voor de hand dat die kennis of het vermoeden van het bestaan van zo'n voorbehoud bij jou aanwezig was tenzij het bijvoorbeeld op de bon van de stratenmaker staat. 

In mijn beleving is de eerste en laatste stop van de fabrikant de erven / de boedel van de stratenmaker.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

jazzy

Quote from: Hanky Panky on May 16, 2023, 13:25:18In mijn beleving is de eerste en laatste stop van de fabrikant de erven / de boedel van de stratenmaker.
In hoeverre is de oorspronkelijke leverancier hier een partij in geworden, doordat hij de stenen heeft weggehaald?
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

Hanky Panky

Quote from: jazzy on May 16, 2023, 13:41:42In hoeverre is de oorspronkelijke leverancier hier een partij in geworden, doordat hij de stenen heeft weggehaald?

Dat diefstal verhaal klinkt plausibel maar zonder alle details is het lastig iets met zekerheid te duiden.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

J.A.F._Doorhof

Kan me niet indenken dat als iemand een projector ergens koopt en dat bedrijf voldoet niet aan zijn verplichtingen en gaat failliet dat dan Sony de projector kan ophalen bij de klant als die betaald heeft.

Of zit dit anders omdat het in feite een werkopdracht is geweest en de stenen onder het werk vielen ?

Of heb je echt voor de stenen zelf betaald ?

Puur uit interesse vind dit een vreemde situatie namelijk maar kan overal gebeuren. Dus ben erg benieuwd naar wat er nu nodig is om beschermd te zijn of niet.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jazzy

Quote from: J.A.F._Doorhof on May 16, 2023, 13:56:42Kan me niet indenken dat als iemand een projector ergens koopt en dat bedrijf voldoet niet aan zijn verplichtingen en gaat failliet dat dan Sony de projector kan ophalen bij de klant als die betaald heeft.
Leverancier kan met de stratenmaker overeenkomen dat de goederen eigendom leverancier blijven tot de factuur betaald is. Vervolgens koopt de eindklant de stenen van de stratenmaker. Dan maakt het dus verschil of de eindklant wel of niet op de hoogte was van dat eigendomsvoorbehoed. In dit geval blijkbaar niet en daardoor geniet de eindklant dus derdenbescherming.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

J.A.F._Doorhof

Als dat er instaat inderdaad. Moet eerlijk zeggen dat ik dit ook niet wist en dus er ook mee in de problemen zou kunnen komen.

Gevalletje mag je van de consument aannemen dat hij de gevolgen snapt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Pjotr27

Quote from: Jinsu on May 16, 2023, 12:13:57Tenzij er sprake is van een eigendomsvoorbehoud, dan moet je bij de nabestaanden van de overleden persoon zijn.

En ik ga er vanuit dat de stenen aan de stratenmaker zijn geleverd met een eigendomsvoorbehoud, anders moet de leverancier per direct zijn juridische adviseur vervangen ;) .

Maar dat kan je als consument toch nooit weten? Betaald en geleverd dan is het wat mij betreft in orde. Ik zou nooit akkoord gaan met een eigendomsvoorbehoud als ik betaald heb. Het zou wat worden, als je dan pech hebt wordt je halve huis leeg getrokken.
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

jazzy

Quote from: Pjotr27 on May 16, 2023, 14:29:09Maar dat kan je als consument toch nooit weten? Betaald en geleverd dan is het wat mij betreft in orde. Ik zou nooit akkoord gaan met een eigendomsvoorbehoud als ik betaald heb. Het zou wat worden, als je dan pech hebt wordt je halve huis leeg getrokken.
En daarom geniet je dus derdenbescherming.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40