Headphones vs stereo speakers

Started by mcintoshfan, June 3, 2023, 22:04:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mcintoshfan

Hi all,

Misschien dat deze topic al eens voorbij gekomen is, maar zat mij eens af te vragen.
Kan je een headphone gebruiken als je reference voor de soundstage aangezien headphones geen last hebben de ruimte en het geluid wat weerkaatst via de muren/ramen, wat wel gebeurd bij speakers.

Dus als je een nummer eerst luistert via de headphone, weet je min of meer hoe de soundstage hoort te klinken en kan je dat als voorbeeld nemen op het moment dat je hetzelfde nummer afspeelt via je speakers.

P.s ik ben geen headphone persoon, maar wel interesse.
Kenwood L07d / Denon Pma-S1 / Denon Da-S1 / Focal Electra 905 / Lowther bicor 200 Pm7A

paaj

Het is een totaal andere ervaring. Je kunt natuurlijk wel goed horen hoe links/rechts balans is, maar klinkt standaard niet alsof het geluid van vóór je komt tenzij je met processing in de weer gaat om die ruimtelijkheid kunstmatig toe te voegen maar dan nog is het anders.

Beste dat in de buurt komt is voor mij de spatial audio van de Airpod Max, die reageert ook op je hoofdbewegingen.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

garmtz

Het antwoord is nee... JUIST niet... Omdat je bij een hoofdtelefoon niet het geluid van de linker luidspreker ook met je rechteroor hoort, is de ervaring compleet anders, nog afgezien van de terecht door jou aangegeven akoestiek-zaken.

Met crossfeed (er wordt wat signaal van het linker kanaal naar het rechter kanaal gemixt) is het effect van luidsprekers enigszins te benaderen, maar hoofdtelefoons hebben nog steeds meer moeite met dieptestaffeling dan luidsprekers.

Mediator

Toch even mijn ervaring delen. Ik heb vaak geprobeerd om een goed klinkend hoofdtelefoon systeem te krijgen. Goed klinkend en bevredigend en dus zonder ergens door de figuurlijke mand te vallen op de lange duur. Dat is me eigenlijk nooit goed gelukt. Ik heb Sennheisers, Grado's, Beyerdynamics en dergelijke gehad. Met het vormen van mijn huidige set heb ik het weer geprobeerd. Dit keer is het gelukt om een resultaat te krijgen dat je uitnodigt om te luisteren. En iets dat op de lange termijn niet door de mand valt. In mijn ervaring ligt een hoofdtelefoon lastig. Vermoedelijk dat het zo dicht op je oren zit maakt dat een goed resultaat kritischer is. Iedere goede hoofdtelefoon klinkt wel. Maar is het ook echt goed dat het blijft hangen. Bij aftermarkt kabels merkte ik ook dat er kabels zijn die misschien op het eerste gehoor beter lijken maar na langer luisteren door de mand vallen. Nu het eenmaal goed is kan ik ook niet zeggen dat er veel verschil is. Die verschillen zullen er best zijn maar beide is genieten van muziek.

paaj

Quote from: Mediator on June  5, 2023, 15:28:38...Dit keer is het gelukt om een resultaat te krijgen dat je uitnodigt om te luisteren. ...

Wat heb je gevonden?
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Mediator

#5
Quote from: paaj on June  5, 2023, 17:40:28Wat heb je gevonden?

Unison Research Simply Headphone (SH), Denon AH-D9200, Phantom Cable Gold vervangende hoofdtelefoonkabel. Buizen in de Unison zijn Telefunken smooth plate ecc83 en de stuurbuizen 6P14P-EV van Russische makelaardij. Bij elkaar zo'n vier en een half duizend euro en best prijzig maar het resultaat is er in dit geval naar.

garmtz

Denk dat je naar verhouding erg veel uit hebt gegeven voor de versterker. Maar als de Denon hooftelefoon echt precies is wat je zoekt, dan is dat natuurlijk een prima keuze.

Mediator

#7
Ik denk dat het wel meevalt Garmtz. De Denon is niet zo heel makkelijk aanstuurbaar. Op een ifi hoofdtelefoon versterker kwam er niet uit wat erin zit, op een Roland TD30 drummodule die toch behoorlijk krachtig is ook niet, op een iPad ook niet. Op een Pathos klopte het beter maar het was net iets te tam. Ik hoef geen 'opvallende hoofdtelefoons' meer dus ik teken voor de Denon. Maar ik kom hier niet om mijn set te verdedigen maar om mijn mening te geven zoals hierboven beschreven. Het is net zoiets als met kabels. Alle kabels maken doorgaans een verschil totdat je de juiste treft.

minplus

Wat garmtz meteen al aangaf, een koptelefoon is totaal iets anders dan speakers in je kamer.
Meestal prefereer ik de speakers maar bij sommige muziekjes is een koptelefoon bijzonder, zoals bij Voodoo Child slight return van Hendrix waar de gitaar rond je hoofd zoemt.
https://www.youtube.com/watch?v=IZBlqcbpmxY
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

J.A.F._Doorhof

Er zijn tegenwoordig hoofdtelefoons die een 360 weergave kunnen laten horen. Of ruimtes kunnen nabootsen.

Maar een echte speaker is toch heel anders. Mede door de response van de kamer.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chansig

Quote from: garmtz on June  5, 2023, 10:05:49Het antwoord is nee... JUIST niet... Omdat je bij een hoofdtelefoon niet het geluid van de linker luidspreker ook met je rechteroor hoort, is de ervaring compleet anders, nog afgezien van de terecht door jou aangegeven akoestiek-zaken.

Met crossfeed (er wordt wat signaal van het linker kanaal naar het rechter kanaal gemixt) is het effect van luidsprekers enigszins te benaderen, maar hoofdtelefoons hebben nog steeds meer moeite met dieptestaffeling dan luidsprekers.

Het lijkt alsof je schrijft dat door het scheiden van links/rechts hoofdtelefoon moeite heeft met diepte.

Toen ik dit bij de luidsprekers deed, scheiden links/recht, heb ik het mooiste geluid ever gehoord. Beter dan met een hoofdtelefoon. Ook sprake van diepte (in de opname). Mogelijk omdat de kamer nog wel meedeed.

Vwbt ervaring met hoofdtelefoons ben ik even een periode druk mee geweest. Mooie exemplaren gehad. Mooie weergave ook, maar luisteren via luidsprekers bleef mijn voorkeur houden. Meer vrijer gevoel.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

garmtz

Quote from: chansig on June  7, 2023, 07:44:02Het lijkt alsof je schrijft dat door het scheiden van links/rechts hoofdtelefoon moeite heeft met diepte.

Toen ik dit bij de luidsprekers deed, scheiden links/recht, heb ik het mooiste geluid ever gehoord. Beter dan met een hoofdtelefoon. Ook sprake van diepte (in de opname). Mogelijk omdat de kamer nog wel meedeed.

Vwbt ervaring met hoofdtelefoons ben ik even een periode druk mee geweest. Mooie exemplaren gehad. Mooie weergave ook, maar luisteren via luidsprekers bleef mijn voorkeur houden. Meer vrijer gevoel.

Gr. Hans

Nee, dat zeg ik niet. Heb het nergens over minder diepte door dit effect van scheiding. Alleen dat het lastiger is dieptestaffeling te horen met hoofdtelefoons. Is ook logisch vanwege de letterlijk kleinere afbeelding.

De 'reference' voor sound stage kan een hoofdtelefoon echter niet zijn. Luidsprekers en hoofdtelefoons zijn te verschillend.

J.A.F._Doorhof

Het is niet voor niets dat mastering eigenlijk zelden tot nooit via de hoofdtelefoon word gedaan.

Echter je ziet dat wel langzaam aan verschuiven mede door de vele huis studios is er nu veel aandacht voor room emulatie.

Meningen zijn enorm verdeeld.
Het zijn 2 totaal andere vormen van weergave.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"