Domotica // Hoe gebruiken jullie het in je HT-omgeving?

Started by Jean Sibelius, June 2, 2020, 17:21:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jelleeelco

Dit laatste is leuk zeg! Ik heb het alleen werken met pauze/play als ik KODI draai (via de KODI plugin in Domoticz), maar dit is iets wat ik altijd wilde doen...ook met Netflix, Prime of Disney de lampen bedienen via Domoticz.

Heb hier ook bijna alles via Domoticz geschakeld. Alle Xiaomi sensoren (raam/deur sensoren, motion sensors, lux meters) gekoppeld via zigbee2mqtt (middels het laatste development board van Texas Instruments super bereik). Lampen schakelen aan (en automatisch uit na x-minuten geen beweging) via Shelly's.

En dus de verlichting afhankelijk van wat we kijken. Zodra ik de nieuwe lux meters binnen heb van Xiaomi wil ik de sterkte van de lampen afhankelijk maken van de hoeveelheid daglicht.

Een ding snap ik in de HarmonySpan niet, en dat is dat er in de installatie instructies staat dat je de Harmony moet koppelen aan de computer middels USB - maar er wordt ook gesproken over de Harmony Hub (die heb ik). Moet je die dan koppelen aan de PC of werkt het alleen met de Harmony Elite?

stanley

Je koppelt de harmony (je afstandsbediening niet je hub) met je pc om te zorgen dat die het apparaat kan vinden. Dit is geen officiële en je verbinden met de pc  zorgt ervoor dat hij denkt dat het een apart apparaat is maar in werkelijkheid dus een "fake" apparaat. Hopelijk snap je een beetje wat ik bedoel.

Verstuurd vanaf mijn H8324 met Tapatalk

Teejoo

Wat gebruik je nu als controller voor de Trinnov? Die ir bug blijft namelijk hinderlijk.

Valkyrie

Quote from: Teejoo on July  3, 2020, 07:40:01
Wat gebruik je nu als controller voor de Trinnov? Die ir bug blijft namelijk hinderlijk.

Kan je de Trinnov niet aansturen met IP? Of heel ouderwets met RS232?
Ik zou zelf van IR wegblijven, omdat het geen 2-weg communicatie is.
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Teejoo

Quote from: Valkyrie on July  3, 2020, 08:29:10
Kan je de Trinnov niet aansturen met IP? Of heel ouderwets met RS232?
Ik zou zelf van IR wegblijven, omdat het geen 2-weg communicatie is.
Dat kan allemaal, maar ik wil juist geen tablet gebruiken omdat ik hardbuttons fijner vind.

Valkyrie

Quote from: Teejoo on July  3, 2020, 09:10:01
Dat kan allemaal, maar ik wil juist geen tablet gebruiken omdat ik hardbuttons fijner vind.

Aha, vandaar. :)
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

xynyx


Teejoo

Quote from: xynyx on July  3, 2020, 10:50:48
Trinnov kan je via RS232 en IP aansturen
https://www.trinnov.com/Support_download/Protocoles/protocole_altitude.pdf
Dat zei ik toch al?

Maar Support is op dit moment al aan het inloggen op mijn unit om een bepaalde ir code te disabelen.

Zo zijn ze dan wel. Neemt niet weg dat de de ir bug gewoon moeten oplossen. Wat er gebeurt is als je het volume langer omhoog of omlaag indrukt op de ir remote er een bypass geactiveerd wordt of source selection. Dit is vooral als je niet recht voor de unit staat.

Jean Sibelius

Quote from: Teejoo on July  3, 2020, 07:40:01
Wat gebruik je nu als controller voor de Trinnov? Die ir bug blijft namelijk hinderlijk.

Hoi Theo,

Was inderdaad en initieel vervelend dat de IR-functionaliteit van de Homey niet werkt, maar achteraf gezien had ik sowieso toch extra stappen moeten nemen ivm o.a. het projectscherm wat 'lastig' reageert op IR commando's. Ondertussen heb ik hiervoor een oplossing (de IR blasters behorende bij de Logitech Elite). Morgen komt er nog een verlengkabeltje van 2 meter voor 1 van de IR blasters binnen en dan heb ik alles 'onzichtbaar' maar volledig operationeel :).

Terugkomend op jouw vraag:
Om de Trinnov te bedienen gebruik ikzelf momenteel uitsluitend nog mijn iPad (de Trinnov remote ligt nog wel in de buurt).
-   Om de wat meer geavanceerde handelingen te verrichten gebruik ik VNC-viewer op de iPad, waarmee ik toegang tot de GUI van de Trinnov heb (via WiFi).
-   Voor de simpelere handelingen (inputs selecteren, geluid aanpassen, ...) gebruik ik de Logitech app (die samenwerkt met de Logitech Hub als onderdeel van de Harmony Elite (via WiFi)). Moet eerlijk bekennen dat de Logitech app zo goed, snel en intuïtief werkt dat ik nog niet de noodzaak heb gehad om ook (al) met de Harmony afstandsbediening aan de slag te gaan ;).
o   Binnen Homey zijn alle functies van mijn apparaten (via Harmony) beschikbaar.
o   Het enige wat niet werkt is functies van mijn apparatuur (bv. druk op 'Play') als trigger gebruiken voor het starten van een Flow in Homey (daarvoor heb ik nu de Remotec).

Activiteiten die je in de Harmony omgeving hebt gemaakt, kun je als 'device' importeren in de Homey en onderdeel maken/aanroepen vanuit een uitgebreidere flow.

Ik moet nog ontdekken/experimenteren wat nu handiger is (alles direct in Homey of (sub)flows vanuit de Harmony importeren in de Homey).

Dus ik werk volledig zonder 'hard buttons' (afgezien van de 'triggers' in de Remotec Scene Master) :).
- Het is natuurlijk maar net wat je handig vindt en wat je gewend bent.


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

papaleo

Ik gebruik de scenes/Recipes van de Neeo welke ik in een Homey flow kan zetten om zo de ir 'blaster' functies van de Neeo recipe te gebruiken en zo ook de hard-buttons van de Neeo om bv het volume,back,menu,next...enz met Neeo te kunnen bedienen.
Zo stond de Lyngdorf ook in de database van de Neeo...dus deze is nu ook volledig met de Homey icm de Neeo te bedienen.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

jelleeelco

Quote from: stanley on July  2, 2020, 19:51:56
Je koppelt de harmony (je afstandsbediening niet je hub) met je pc om te zorgen dat die het apparaat kan vinden. Dit is geen officiële en je verbinden met de pc  zorgt ervoor dat hij denkt dat het een apart apparaat is maar in werkelijkheid dus een "fake" apparaat. Hopelijk snap je een beetje wat ik bedoel.

Verstuurd vanaf mijn H8324 met Tapatalk

Dat snap ik maar ik heb alleen de companion...en dus geen remote met USB aansluiting, ik begrijp dat dan het feestje niet doorgaat (vanwege initiële installatie).

stanley

Quote from: jelleeelco on July  3, 2020, 20:11:05
Dat snap ik maar ik heb alleen de companion...en dus geen remote met USB aansluiting, ik begrijp dat dan het feestje niet doorgaat (vanwege initiële installatie).
Ah sorry dan is het inderdaad lastig.
Helaas, hopelijk vind je nog een oplossing.
De toevoeging van de extra mogelijkheden via de knoppen is echt een meerwaarde.

Verstuurd vanaf mijn H8324 met Tapatalk


Jean Sibelius

Hoi allemaal,

Heb ondertussen al mijn apparaten in Logitech gezet/geleerd en die kan ik vervolgens in Homey importeren. Vervolgens kun je dan met triggers functies aanroepen van deze apparaten. Ik heb ook een scene gemaakt in de Harmony die met de Homey aangeroepen kan worden.

Vanavond is de 'vuurproef' geweest en heb ik samen met Angelie een film gekeken (en tussendoor wat dingen geprobeerd). De integratie is volgens Angelie geslaagd :colgate:

Maar helaas werkt nog niet alles 100%.

Ik heb een vraagje over de Homey + Logitech integratie en ik hoop dat iemand onderstaande herkent er een oplossing voor heeft.

Heb nu een 'pauze' commando gemaakt dat ik met een Remotec Scene Master trigger/activeer.
Het doel is om een CD of Film te pauzeren en een paar lampgroepjes aan te zetten.

Met als resultaat:

IF TRIGGER, THEN
o.a.
Oppo UDP-203
Send Command
Transport Basic
Pause

Ik zie dat het pauze commando naar de Oppo gestuurd wordt (die stopt even), maar de Oppo speelt vervolgens toch door.

Je kunt Commando's in de Homey laten herhalen.
bv. Pause 10

Dan wordt het commando 10 keer herhaald en gaat de speler uiteindelijk op Pauze (meestal na 5 of 6 pogingen), maar de muziek/film speelt tot die tijd (schokkerig) door en dat is irritant/jammer :sarcasm:.

Heb in de Harmony ook al gespeeld met de instellingen onder deze Oppo:
- Herhalingen van opdrachten (staat nu op de maximale 3).
- Vertraging aanpassen.

Heb ook fysiek de IR-blaster tegen de IR-ontvanger van de Oppo geplaatst, maar helaas nog geen gewenst resultaat.

Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen?


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

jelleeelco

Quote from: stanley on July  3, 2020, 20:15:47
Ah sorry dan is het inderdaad lastig.
Helaas, hopelijk vind je nog een oplossing.
De toevoeging van de extra mogelijkheden via de knoppen is echt een meerwaarde.

Verstuurd vanaf mijn H8324 met Tapatalk

Misschien domme vraag, maar ik heb nog een Harmony One liggen. Zou ik die kunnen gebruiken? Of is dat echt een andere "account" en manier van werken dan de Hub (en companion/elite)?

stanley

Nee het gaat alleen als je ook een hub heb, deze stuur dan bijvoorbeeld je lichten aan via WIFI.

jelleeelco

Ik heb de hub, dat is het probleem niet... ik heb alleen geen Elite / 950 remote om via USB aan de computer te hangen om zo het 'fake' apparaat te vinden. Dus ik dacht, ik heb nog wel een Harmony One liggen; die  heeft een USB aansluiting.

Maar volgens mij wordt de Harmony One aangestuurd door andere software (niet cloud) en niet te combineren met de Hub... tja, misschien dan toch een keer ergens een tweedehands Elite of 950 op de kop tikken. Dit is echt wel iets dat ik heel graag wil hebben werken! De KODI plugin werkt geweldig (play/pauze met licht bediening) en als ik het goed begrijp kun je met deze plugin werkelijk iedere actie van de afstandsbediening 'zien' en dus gebruiken / mappen aan acties...

denoontje

Quote from: jelleeelco on July  7, 2020, 09:15:10
Ik heb de hub, dat is het probleem niet... ik heb alleen geen Elite / 950 remote om via USB aan de computer te hangen om zo het 'fake' apparaat te vinden. Dus ik dacht, ik heb nog wel een Harmony One liggen; die  heeft een USB aansluiting.

Maar volgens mij wordt de Harmony One aangestuurd door andere software (niet cloud) en niet te combineren met de Hub... tja, misschien dan toch een keer ergens een tweedehands Elite of 950 op de kop tikken. Dit is echt wel iets dat ik heel graag wil hebben werken! De KODI plugin werkt geweldig (play/pauze met licht bediening) en als ik het goed begrijp kun je met deze plugin werkelijk iedere actie van de afstandsbediening 'zien' en dus gebruiken / mappen aan acties...

Ik heb evt nog een 880 liggen..als die kan wat je moet doen...

jelleeelco

Dank je, maar ik heb het inmiddels werkend. Ook de Hub kan via USB aangesloten worden om zo de Harmony-Span toe te voegen.

Het heeft veel potentieel - ik heb nu de play/pauze in de activiteit Netflix gekoppeld aan een aan/uit sensor in Domoticz, alwaar ik allerlei condities kan stellen aan de acties. Lastige is met netflix (op de shield) dat ook 'OK' play/pauze kan triggeren. In Domoticz is dit mooi te managen.

Enige waar ik tegenaan loop is dat de harmony-span.js niet werkt als je hem laat opstarten met de raspberry pi (danwel via PM2, dan wel middels rc.local). Ik heb al een issue gelogd; Logan reageert erg snel dus ik hoop hier gauw wat op te vinden!

stanley

Fijn dat het doet wat het moet doen. En hij is altijd snel met reageren.

Verstuurd vanaf mijn H8324 met Tapatalk


jelleeelco

Nu ook gefixed met het automatisch starten van Harmony-Span als de raspberry pi opstart.

in de folder waar harmony-span staat, vanuit daar via PM2 de harmony-span server opstarten. Dan ook vanuit daar het  startup script genereren en dan werkt het perfect: na reboot is harmony-span actief.


jelleeelco

#45
Ik heb het nu op nog een andere, veel betere manier werkend gekregen. De Harmony-Span werkt fantastisch, maar is beperkt. In de meeste apps kun je play/pauze doen met niet alleen de play/pauze knoppen, maar ook stop, select, etc. De knoppen play/pauze zelf hebben ook een wisselfunctie (play indrukken terwijl er al iets speelt zal de video pauzeren). Voor mijn geen probleem (ik kan wel onthouden dat als ik de lampen wil bedienen dat ik dan de play/pauze moet gebruiken), maar voor kleine kinderen bv is dat lastiger.

Ik ben op zoek gegaan naar een manier om de status van de Shield af te lezen en op die manier de trigger in Domoticz te krijgen.

Dat is gelukt en ik kan de status van de Shield (ieder android device) aflezen en daarmee een trigger zetten in Domoticz (of direct lampen aansturen).

Dit door middel van de AndroidTV integratie in HomeAssistant die via een ADB server contact maakt met de Shield en iedere seconde de status uitleest (dit interval kun je instellen). In HomeAssistant vervolgens automation rules aangemaakt die via een json een trigger in Domoticz controleren.

Die trigger in Domoticz is een switch (PlayPauze) die zodra een video speelt, AAN is en als er niets speelt UIT is. Hiermee kan ik de lichten bedienen, al naar gelang het tijdstip dan wel de lichtsterkte in de kamer (dit laatste moet ik nog instellen / experimenteren).

Het werkt bij mij op de Shield en de Amazon Fire stick, en ik heb de volgende apps werkend: Netflix, PrimeVideo, Kodi, YouTube, Disney. Als  iemand wilt weten hoe dit moet hoor ik het graag.

dexter98

Tegenwoordig is er veel 'prefab' te vinden.

Ik ben hiermee begonnen in de tijd dat er nog niet veel was. Dus heel veel code (python) zelf geschreven. Hiërarchie is dan ook iets anders hier.


Praktisch alle automation draait op een Rpi en code bestaat uit 4 grote blokken:
1) Event server
2) 'webserver' die verschillende paden mapt op diverse shell commandos (veelal oneliners)
3) kodi plugin
4) heel veel hardware-specifieke code


De event server luistert naar events, bv kodi of Chromecast (maar ook IR signalen), beoordeeld dan om wat voor content het gaat (film, trailers, tv serie, muziek, 3d of 2d, stereo of surround track) en checkt nog wat hardware (bv: staat de beamer aan).

Grote voordeel van events is dat je niet alleen via afstandsbediening of home automation app alles moet bedienen, maar je precies zelfde gedrag krijgt ongeacht of je content start met afstandsbediening, ui of native app van de content (bv Netflix of Spotify).


Afhankelijk daarvan worden http requests op de webserver afgevuurd die dat dan weer uitvoert en naar de hardware stuurt. Leuke daarvan is is dat die commando's niet sequentieel worden uitgevoerd maar zo veel mogelijk parallel. Dus beamer, versterker, verlichting etc etc worden allemaal tegelijk aangestuurd.

Communiceren kost redelijk wat tijd en dat geeft anders zichtbare vertraging. Dit was met name nodig voor m'n nieuwe(re) Marantz receiver waarvan de firmware heel stuk trager en slechter is dan m'n oude Marantz receiver (veel meer retries nodig; commando's worden soms niet of traag uitgevoerd; shame on you Marantz!).


Dan hebben we de kodi plugin. Die doet niet zo heel veel in het automation stuk, maar voegt wel nodige toe aan de "experience": voorfilms selecteren volgens recept, pauze slides aanzetten wanneer film gepauzeerd wordt. Afhankelijk of film 2d of 3d is worden de 2d of 3d trailers getoond. Dit bleek nodig omdat veel mensen (inclusief mijzelf) altijd even moeten wennen aan 3d en anders het eerste stukje van de film minder bewust mee krijgen.


Tenslotte hebben we de hardware specifieke code. Met name Marantz aansturen was een flinke kluif ivm onbetrouwbaar gedrag. Veel retries en veel status zelf checken.

Sent from my moto x4 using Tapatalk


Jean Sibelius

Afgelopen week een Google Nest Mini toegevoegd aan de set-up (deze werkt meer dan prima samen met de Homey Pro en de Harmony Elite)

Kan nu een groot gedeelde van de flows en apparatuur direct aansturen mbt stem commando's. Dacht eerst een leuk gadget, maar het is echt meer dan dat en enorm handig (geen geklooi meer met knoppen zoeken/drukken) en waar je ook staat, het werkt feilloos :colgate:.
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Teejoo

Quote from: Jean Sibelius on February 19, 2022, 16:37:18
Afgelopen week een Google Nest Mini toegevoegd aan de set-up (deze werkt meer dan prima samen met de Homey Pro en de Harmony Elite)

Kan nu een groot gedeelde van de flows en apparatuur direct aansturen mbt stem commando's. Dacht eerst een leuk gadget, maar het is echt meer dan dat en enorm handig (geen geklooi meer met knoppen zoeken/drukken) en waar je ook staat, het werkt feilloos :colgate:.
Mooi Jan, stuur die antieke Pronto dan maar naar Maastricht! 😜 :D

Wat ik wel zou willen op een toekomstige remote is 2-weg van bijv de Trinnov info. Vandaag de Envy toegevoegd aan mijn 9600. Was wel even stoeien om de discrete HEX codes te maken uit het ir overzicht.

Fox

Is alleen een App en kan dus zonder Hub, lijkt zo.

https://www.home-connect-plus.com/nl/nl/app/

Dan kan je een oud tablet aan de wand hangen en klaar....  :D