REL HT1205 MK2 , valt steil af boven 90 Hz, is dat normaal?

Started by hifiman, May 4, 2023, 14:48:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

Afgelopen week heb ik mijn oude vertrouwde BK XXLS400 subwoofer vervangen door een REL HT1205 MK2, gewoon omdat het kan ik en ik ook eens iets anders wilde. Overigens heb ik de BK nog niet van de hand gedaan, eerst even kijken hoe goed de REL bevalt.

De REL doet het prima en klinkt ook goed, maar wat mij verbaast is de steile afval boven de pakweg 90 Hz. Bij mijn oude BK (die op dezelfde plek stond) was dit namelijk totaal niet het geval, die liep aardig recht door tot 200 Hz.

Nu kan ik mij er wat bij voorstellen dat de REL wat meer afvalt richting de 200 Hz, immers er zit een niet uitschakelbaar filter tussen (ingesteld op max = 200 Hz) terwijl bij de BK het filter uitschakelbaar was (LFE stand). Maar 20 dB verschil ?? Ik snap er niks van, is dit verklaarbaar?

Het eerste grafiekje laat de gemeten response op de luisterplek van de REL zien met (groen) en zonder (rood) equalizing (minidsp).
De tweede grafiek laat de response op de luisterplek zien van de REL (groen) vs de BK (rood).

Dan is de vraag, hoe erg is dit? LFE wordt gecrossed op 120 Hz in de surround processor en de mains/subwoofer crossover staat op 60 Hz. Maar eigenlijk wil ik denk  ik vooral even gerustgesteld worden dat er niks "mis" is met de REL....

Overigens heb ik ook nog een meting gedaan met de microfoon 10cm van de REL woofer vandaan, dan zie je dat de kamer invloeden bijna verdwijnen maar de afval na 100 Hz blijft (zij het dan wel wat minder steil).

Ralf67

Plaats de BK xls400 weer eens terug en kijk of die echt anders
presteert.

Mooi dat je die nog hebt staan dus.

hifiman

Dat had ik al gedaan vandaar mijn vergelijk in frequentie response 90-200 Hz met de REL en de BK.


Quote from: Ralf67 on May  4, 2023, 20:41:12Plaats de BK xls400 weer eens terug en kijk of die echt anders
presteert.

Mooi dat je die nog hebt staan dus.

hifiman

Ik vond een review op youtube van de REL HT1205MK2 waarbij de gemeten response exact hetzelfde gedrag vertoont: snelle rolloff boven pakweg 90 Hz. Als commentaar schreef iemand dat hij hetzelfde gemeten had en dat dit niet het geval was met zijn KEF subwoofer.

Afijn, het ik blijf het wat apart vinden die snelle rolloff boven 90 Hz van de REL HT1025MK2, maar het is dus blijkbaar bij design bij deze subwoofer. Ik heb ook niet het idee dat het gehoormatig een issue is, dus de REL mag blijven  :angel: