Denon A11SR of A1-SE als eindversterker gebruiken?

Started by kww, April 28, 2023, 20:21:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kww

In mijn andere topic ben ik op zoek naar een nieuwe surround versterker.
Veelal lees ik dat er bezuinigd is op het versterker deel en dat de voeding verdeeld wordt over alle kanalen.
Is het dan niet mogelijk om een wat oudere bakbeest zoals de A11SR of de A1-SE puur als eindversterker te gebruiken om de moderne versterker wat te ontzien?
En wat zou dan beter zijn? De eindversterker met 7 kanalen in pure direct mode alleen op de Dali Ikon 6 te gebruiken als 2 kanaler? Of 6 kanalen gebruiken als eindversterker en zowel de Ikon 6 als de Ikon Center 2 te bi-ampen?
Zijn er nadelen aan deze manier van gebruiken?
Het idee hierachter is dat de oudere bakbeesten niet zo gek duur meer zijn en wel veel vermogen leveren.

Rowdy


kww

Veel duurder en minder kanalen?
De A11SR kost zo rond de 200 euro en de A1-SE zo rond de 300 euro.
Een beetje fatsoenlijke Denon 2 kanaler eind kost 2 a 3 keer zo veel.

Trabuca

Je Denon is mogelijk vanwege een simpele IC van een paar tientjes overleden. Bij mijn Denon 4520 was dat wel het geval, die schoot steeds in protection en die heb ik voor €20 euro weer gereanimeerd. Die draait nog steeds prima sindsdien.
Wil je het risico nemen door een nog oudere versterker te nemen? Dat wordt de k ik ook kijken hoe lang die het uit houdt?

Ik heb drie Hypex NCore eindversterkers aangesloten op mijn 4520 voor LCR, en dat speelt echt nog een hele stap beter. Toevallig staan ze in de markt te koop, niet omdat ze niet bevallen maar ik ga voor wat anders. Toegegeven, het is wel een andere prijsklasse.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

kww

Audio service heeft de versterker bij hifi Kubben opgehaald.
Hun reactie was dat de versterker al op leeftijd was en dat sommige delen niet warm meer werden.
Er zijn 2 weerstanden vervangen van 5 euro en verder niets.
Tijdens het inregelen met de microfoon ging de linker voorspeaker luider dan de rest en kwam de melding dat er teveel omgevingsgeluid was.
Dat was er niet dus afgesloten opgeslagen en spelen. Maar vervolgens steeds weer in protect binnen 5 seconden.
Klinkt dat als hetzelfde?

Trabuca

Quote from: kww on April 30, 2023, 11:54:59Audio service heeft de versterker bij hifi Kubben opgehaald.
Hun reactie was dat de versterker al op leeftijd was en dat sommige delen niet warm meer werden.
Er zijn 2 weerstanden vervangen van 5 euro en verder niets.
Tijdens het inregelen met de microfoon ging de linker voorspeaker luider dan de rest en kwam de melding dat er teveel omgevingsgeluid was.
Dat was er niet dus afgesloten opgeslagen en spelen. Maar vervolgens steeds weer in protect binnen 5 seconden.
Klinkt dat als hetzelfde?


Nee, dat is anders dan de mijne. Die van mij had een DC offset op een versterkermodule als de machine warm aangezet werd, daarmee schoot hij in protect. Ik kon hem alleen aanzetten als hij koud was.

Via het servicemenu kan je een code achterhalen waarom hij in protect gaat. Even googlen hoe dat gaat want dat weet ik zo ook niet meer.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub