Ethernet kabels en switches

Started by Spijkie, February 28, 2023, 18:31:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chansig

Dat laatste schijnt dus niet zo te zijn. Is in verschillende, soortgelijke, topics uitgelegd.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

mmuetst

#76
Quote from: MichielB on March 31, 2023, 22:18:49Goed, denk wat je denkt en doe wat je doet. Met een top set hoor je echt verschil, en nee, heeft niks met de eentje en nulletjes te maken maar alle rommel die mee reist de apparatuur in...
Goed, geloof wat je wilt geloven. De fabrikant komt niet met meetresultaten alleen met mooie woorden. ASR en andere fora laten keer op keer zien met BEWIJS dat er geen verschil zit in het audiosignaal dat uit een dac of streamer komt. Dus ik hou het er maar op dat die "rommel" waar jij het over hebt tussen je oren zit (spirituele rommel zal ik het maar noemen). Gezien ik ook niks tegen een geloof heb en voorstander ben van leef en laat leven, stopt de discussie voor mij hier. Koop die zooi gewoon en geef je subjectieve beleving hier op het forum hoe alles beter klinkt na het plaatsen van de switch, voeding, kabeltjes en andere spulletjes waar je blij van wordt maar vraag dan niet meer op een forum waarom het beter wordt. Het antwoord daarop is omdat jou hersenen vinden dat het beter wordt. En mochten er mensen zijn die wel toonbaar via metingen in het analoge audiosignaal significante verschillen kunnen laten zien, dan zijn de techneuten op het forum altijd geïnteresseerd.
PS de subjectieve beleving lezen we ook met plezier, laat dat duidelijk zijn.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

John Wx

Quote from: MichielB on March 31, 2023, 22:18:49Goed, denk wat je denkt en doe wat je doet. Met een top set hoor je echt verschil, en nee, heeft niks met de eentje en nulletjes te maken maar alle rommel die mee reist de apparatuur in...

Heb je daar link van ? die betrouwbaar is
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

J.A.F._Doorhof

#78
Na meer dan 25 jaar ervaring met netwerken vanuit een computer bedrijf en home theater installaties kan ik alleen het volgende advies geven.

Zolang je binnen het tcp/ip protocol zit is het letterlijk onmogelijk dat je signaal word beïnvloed aangezien alles werkt met packets en fout correctie dus dat is echt letterlijk onmogelijk. Denk maar in het hele internet zou instorten als het invloed zou kunnen hebben.

Daarnaast zou dan ook bij fotografie of video het uit moeten maken welke card reader je gebruikt. En kan uit ervaring zeggen dat ik nooit betere kleuren heb gezien bij verschillende readers.

Wat kan het wel zijn?
VOEDINGEN
En niets anders.
Maar niet in de switch zelf

De externe voedingen zijn heel soms het probleem in de vorm dat ze in combinatie met een slechte kabel storing geven op een behuizing. Dit hoort echter nooit te gebeuren. Verwissel gewoon de kabel voor eenzelfde (hoeft absoluut geen audiofiel te zijn) en het probleem is weg. Of koop gewoon geknepen kabels daar gebeurt het eigenlijk nooit mee.

Dan de voeding zelf
Bij veel van die externe voedingen krijg je straling op de kabels.

In een netwerk kan dit zorgen voor kleine vertragingen (niet merkbaar) maar als je AUDIO of VIDEO kabels langs of over een voeding hebt lopen dan pak je dit vaak op als een lichte fluittoon of ruis.

Advies wat veel minder geld kost is simpelweg altijd netwerk en stroom volledig scheiden van die externe voedingen.

Dan iemand die aangaf dat zijn naald reageert op de telefoon qua wifi, dat is logisch hou maar eens een gitaar pickup bij een mobiele telefoon je word echt gillend gek. Maar dat heeft 0.0 te maken met het wifi in je huis maar puur met de zender/ontvanger die te dicht bij een pickup word gehouden.

Als ik gitaar speel op een single coil (strat) en ik zit 50cm van mijn telefoon en ik draai die kant op hoor je een gigantische fluit toon. Draai ik weg is het volledig weg. En we hebben 100% dekking qua wifi op die plek. Ik zit een meter of 3 van een Access Point.

Als je het hoort en je bent er gelukkig mee dan is dat mooi. Maar probeer aub eerst de voeding te verplaatsen of eventueel de kabel naar de streamer te vervangen

Het is altijd een externe bron die het probleem veroorzaakt als je wat hoort. Het TCP/IP protocol kan gewoon geen invloed hebben. En ik heb echt tientallen installaties gedaan over de jaren en het was altijd een defecte kabel of een voeding als er een probleem was.

Ik reageer niet om je te zeggen dat je dom bent of omdat ik gelijk wil hebben. Maar ik vind het doodzonde dat mensen enorme bedragen uitgeven aan audiofiele apparatuur wat gewoon dikke onzin is. Leg de switch en voeding op een plek waar het niet in de buurt zit van je audio/video keten en het liefst de stroom in een aparte groep (of koop een goede afgeschermde voeding voor je huidige switch) en je zal zien dat dit voor jouw oren waarschijnlijk al een enorm verschil is.

De storing zit altijd in het audio en video gedeelte nooit in het netwerk. Het is jammer dat met dingen als clock en jitter word gestrooid in een packet en fout gecorrigeerd systeem. Dat is gewoon kwalijk.

Dat voedingen troep in het systeem kunnen gooien is bekend en meetbaar. Dus daar moet je zoeken in mijn opinie.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Spijkie

Mooi uitgebreid antwoord! Ik had zelf t idee dat t ook min of meer in de voeding zou moeten zitten.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

J.A.F._Doorhof

Voedingen zijn in veel gevallen het probleem.
En dat hoeft absoluut niet duur te zijn. We hebben hier ook in de "muziek studio" wat voedingen omgewisseld omdat ze troep in de keten gaven, daar liggen sowieso erg veel voedingen dus nu een aparte afgeschermde situatie gemaakt en meteen was het rustig op de console. Daarvoor zag ik altijd wat signaal binnenkomen, zelfs met de faders dicht.

Voedingen verplaatst naar een plek waar geen signaal loopt en weg bij de huizenversterkers en alles stil. Pak ik een voeding in mijn hand en hou ik hem bij de pickup van een strat... :D als je een gitaar hebt probeer het maar eens :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

katwax

Frank, het gaat hem dan niet over de de voeding zelf zo weinig mogelijk noise produceert, maar om wat de voeding "uitstraalt" naar een kabel die er dan langs loopt?

In dat geval zou je dus (voor zover mogelijk) je voedingen moeten trachten isoleren van je netwerk en speaker kabels. Een dedicated plaats in een kast ofzo :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

J.A.F._Doorhof

#82
@katwax
Dat is inderdaad wat ik probeer uit te leggen.
Ruis is geen issue in een TCP/IP opstelling, tenminste het zal niet je geluid beïnvloeden, op zijn hoogst wat vertraging in het netwerk door de fout correctie, maar als je denkt dat je stereo beeld breder word moet ik je echt teleurstellen in een foutgecorrigeerd systeem kan dat gewoon niet.

Alles wat daarna komt is een heel ander verhaal.
Alle kabels waar GEEN fout correctie op zit daar gaan dingen als goede clocks, jitter, instralling etc mee tellen, immers er is geen fout correctie meer.

En daar zit dan ook vaak het probleem met voedingen die veel storing geven als er kabels vlak langs lopen. Vandaar mijn advies om als je dan toch problemen hebt met geluid of beeld het eigenlijk alleen maar de voeding kan zijn die instraalt op je bekabelingen.

in HEEL uitzonderlijke gevallen kan er een lichte ruis of fluittoon optreden als een kabel die naar een media speler niet goed in elkaar is gezet of geen goede afscherming heeft. Vergeet trouwens niet dat stroomkabels ook storing/instraling kunnen geven, je hoort dit vaak op 50hz of de natuurlijke harmonische.

Sommige mensen gebruiken aluminium folie om kabels af te schermen maar dat werkt eigenlijk alleen tegen Elektrostatische storingen maar niet tegen magnetische velden, en al helemaal niet tegen 50hz geïnduceerde storingen.

Dit soort storingen is vaak moeilijk op te lossen en het beste is gewoon om alles los te halen en alle stroomkabels bij elkaar te houden aan bv de linker kant van de kast en alle signaal kabels aan de rechterkant van de kast. en in het midden helemaal onderin de kast leg je de voedingen neer en de netwerk switch weg bij alle andere kabels. Let wel op de warmte ontwikkeling, sommige voedingen kunnen bloedheet worden.

Als je echt een ENORME verbetering in je soundstage wil hebben dan is dat vaak de allerbeste en super goedkope tweak :D

Sorry als het iets off topic was, maar misschien is het interessant.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"