Realisatie van nut

Started by J.A.F._Doorhof, July 3, 2023, 08:11:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

@chansig
Er omheen posten en het topic niet aangaan is vaak een alarm signaal.

Aan de andere kant.
Het werken met boventonen en fase correcties is iets wat erg moeilijk in standaard metingen te zien is.
Een speaker is vaak van hout en de cones vibreren om het geluid te produceren.

Elke plank hout heeft een andere nerf en geeft dus het geluid anders door.
Bij instrumenten bouw is dit een bijna standaard gegeven, je weet gewoon dat geen enkele gitaar gelijk is tenzij je van carbon of plastic maakt, dus zodra je hout gebruikt zitten er verschillen in de manier waarop het hout vibraties toevoegt aan de klank. En realiseer je dan ook nog dat bij een instrument de pickups eigenlijk 90% van het geluid bepalen, dus die minimale invloed is gewoon te horen.

Toch hoor ik bv speaker bouwers bijna nooit claimen dat speakers als set gematched zijn door de gebruikte houtsoorten. Terwijl dat nu net iets is wat wel te verklaren is.

Het meten van zoiets zit denk ik wel een probleem.
De standaard muziek komt wel door, maar de boventonen nemen in sterkte af naarmate ze verder van de root afliggen, aangezien geluid vibraties zijn zal de transmissie van het hout ook mee werken aan de uiteindelijk klank dit zal op de eerste boventoon misschien amper invloed hebben maar wel op die daarboven.

Dit is DENK IK waarom sommige mensen veel spreken over meer lucht in het klankbeeld. Als de boventonen VOLLEDIG onaangetast bij je oren komen geeft dit de meeste realistische weergave van de opname. En als de opname technicus zijn werk gedaan heeft zul je dan inderdaad het beleven als meer lucht, betere transients.

Dat soort dingen kan ik heel ver in meegaan.
Net als het afstellen van versterkers.

Maar een kabel met een extra gewoven hoes met speciale nanodeeltjes die het signaal positief beïnvloeden, nee sorry daar kan ik niets mee, het is niet uit te leggen en niet te meten.

Als dat van hout niet te meten is dan geloof ik echter wel, want het is een zeer simpel uit te leggen fenomeen en als dat overeenkomt met wat mensen horen dan klopt het ook zonder metingen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chansig

Quote from: J.A.F._Doorhof on July  7, 2023, 12:51:01Je zegt het zelf al absurd dure kabels.
of voodoo dingen zoals absurd dure houtblokjes die door de rechtsdraaiende nerf muziek veel meer diepte geven. Of de audiospray die meteen voor veel meer hoog zorgde na aanbreng, en voeg daar tegenwoordig de audiofiele netwerk switch en netwerk kabels maar aan toe.

Het valt me nog mee dat we geen internet abonnement hebben voor een veel beter klinkende Netflix en YouTube, niet te verwarren met een 4K abbo wat echt verschil maakt.

Nergens zeg ik dat een kabel van 200,00 voor een interlink daaronder valt.
Een stroomkabel van 6000,00 absoluut.


Yep en zo hebben we allemaal onze eigen grens aan wat we wel of niet willen uitgeven. Ik vind 200 euro onzin. Jij dan weer niet.

Eerlijk gezegd snap ik vanuit je positie als beheerder heel deze insteek niet. Je hebt in de afgelopen jaren zo vaak een statement gemaakt tav de ervaring en de ruimte die deze moet krijgen, dat je huidige insteek (welke ik inhoudelijk grotendeels deel) hier tegenover staat. Is mijn verwarring. Maar ik dacht: ik noem hem wel even.

Voor de rest staat dit topic dus op de verkeerde plek. Ook dat vind ik verwarrend.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

J.A.F._Doorhof

#77
Naast eigenaar/beheerder ben ik ook mens, hobbyist met een passie en een dealer voor de klanten :)

Ik post hier als gepassioneerd hobbyist.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chansig

Yep en de minister van verkeer is ook een mens en kan ook met drank op achter het stuur.  :D

Maar goed...ik heb mijn wind gelaten. Doe er mee wat je wilt.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

J.A.F._Doorhof

Ach het ligt altijd aan de ander zullen we maar zeggen Hans.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chansig

Quote from: J.A.F._Doorhof on July  7, 2023, 14:48:17Ach het ligt altijd aan de ander zullen we maar zeggen Hans.

Ik vind de hele context niet passen bij wat je nu post.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Pathos

#81
Het nut is ook wat het voor je waard is. Zijn de verschillen te klein of verwaarloosbaar dat is het je de kabel en geld niet waard.

De waarde/nut voor mij heeft ook te maken met het bezig zijn van de hobby. Kabels en tweaks testen en wel/niet verschillen of verbeteringen horen. Daar heb ik plezier in en wil uit eigen ervaring in mijn set meemaken wat zoiets kan doen of niet doet.

Niet elke duurdere kabel of tweak is een verbetering. Zeker niet zelfs. Maar voor mij kom ik dichter bij de voor mij bepaalde realiteit, wat er mogelijk is in mijn set. En kunnen soms de puntjes op de i brengen.

Kabels en tweaks proberen is vaak ook een stuk goedkoper dan het uitwisselen en testen van elektronica of speakers. En soms praktisch gezien ook niet mogelijk. Lees; te kleine ruimte, te ondiep stereomeubel, specificaties van een speaker/versterker.

Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

DofN

Mag ik even tussendoor iets vragen? Wat is precies "realisatie van nut"?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Kwabbernoot

Dat is waar dit draadje uiteindelijk naartoe werkt.




Denk ik...

Richard70…

Precies. Dit draadje heeft geen nut. ;)
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

Rowdy

Quote from: J.A.F._Doorhof on July  7, 2023, 09:15:03We pakken moeilijk materiaal en als de klant het niet ziet dan gaan we mooi voor de goedkoopste optie.

"Moeilijk materiaal", hoe moet ik dat vertalen in muziek? Ik neem aan dat je hierboven beeldmateriaal bedoelt.

J.A.F._Doorhof

Daarmee bedoelde ik beeld materiaal :)
Maar binnen muziek kun je ook moeilijkere muziekstukken hebben.

Een volledig orkest met koperblazers is een stuk moeilijker om helemaal los weer te geven als een studio geproduceerde track voor track opname van een pop of jazz nummer.

En bepaalde muziek met acoustische instrumenten zal weer moeilijk zijn om het volledig neutraal weer te geven.

Bij luistersessies probeerde ik meestal die mix te pakken, Een enkele acoustische gitaar gaf soms meer prijs dan een volle mix en voor dynamiek is een orkest weer fantastisch.

Ieder zal zijn eigen voorkeuren hebben afhankelijk ook van muziek smaak. Bij ons was het ook veel metal ;)  :headbanging:
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rowdy

Als ik naar iets nieuws (bijvoorbeeld bekabeling, zekering of apparatuur) luister gebruik ik meestal dezelfde CD's. Dit zijn o.a.:
- Puccini - Tosca, de CD is van 1992, opname is van 1953. Maria Callas speelt de hoofdrol. Het is een mono opname, maar je hoort het orkest over het volledige breedte wat ze hebben tussen de luidsprekers. Dynamiek is ook zeer goed.
- Eva Cassidy- Somewhere over the rainbow, als ze uithaalt aan het eind van het nummer kan het bij sommige interlinks net wat scherp klinken.