Is er leven na het calibreren?

Started by stevefilmfreak54, April 20, 2023, 15:13:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

stevefilmfreak54

Ik heb vanmiddag mijn systeem thuis gecalibreerd, hij klinkt in MIJN oren heel gaaf. Maar ik heb naar de grafieken gekeken daarna en het ziet eruit voor mij als een super ingewikkelde puzzel, heb geen flauw idee of het Goed/Slecht/Middelmatig of Oke is, en ik heb ook geen kennis van tweaken (neem aan dat kan bij Graphisch Equalizer!!)
Probeer de foto`s hier te zetten, hopelijk is er iemand die mij in de juiste richting kan wijzen.
Samsung Neo QLED 4K 65QN95A, Samsung HW-Q800A, Denon AVR X4700H, Panasonic DP-UB424, Nvidia Shield PRO, Dune HD Real Vision 4k, Ziggo Next, 2x Kef Q750, Kef Q650C en 2x Kef Q300 op NorStone stands met Soundcare M8 spikes, 2x Dali Alteco C1, Audioquest 14/4 luidsprekerkabels voor, QED Profile 42 achter, XTZ 12 17 Edge + QED Reference 40 sub. kabel + AM 8033C, NAS: Synology 218 play.

FrankBe

Ik zou me niet blind staren op deze grafieken maar wel bekijken welk frequentiebereik alle speakers toegewezen kregen. Een 80Hz crossover voor alle speakers lijkt me altijd het meest zinvol en dan valt vooral de boost in het laag voor de front height kanalen op wegens volkomen absurd.

stevefilmfreak54

Quote from: FrankBe on April 20, 2023, 16:53:18Ik zou me niet blind staren op deze grafieken maar wel bekijken welk frequentiebereik alle speakers toegewezen kregen. Een 80Hz crossover voor alle speakers lijkt me altijd het meest zinvol en dan valt vooral de boost in het laag voor de front height kanalen op wegens volkomen absurd.

Heb net alles op 80Hz gezet, moet zeggen klinkt aardig, zou hem voorloopig op 80Hz, gold dit ook voor de Heights, heb gelezen die moet in principe op 100 / 120 zelfs hoger!!
Samsung Neo QLED 4K 65QN95A, Samsung HW-Q800A, Denon AVR X4700H, Panasonic DP-UB424, Nvidia Shield PRO, Dune HD Real Vision 4k, Ziggo Next, 2x Kef Q750, Kef Q650C en 2x Kef Q300 op NorStone stands met Soundcare M8 spikes, 2x Dali Alteco C1, Audioquest 14/4 luidsprekerkabels voor, QED Profile 42 achter, XTZ 12 17 Edge + QED Reference 40 sub. kabel + AM 8033C, NAS: Synology 218 play.

FrankBe

Quote from: stevefilmfreak54 on April 20, 2023, 17:45:12Heb net alles op 80Hz gezet, moet zeggen klinkt aardig, zou hem voorloopig op 80Hz, gold dit ook voor de Heights, heb gelezen die moet in principe op 100 / 120 zelfs hoger!!

Ik lees in je apparatuur lijst de Dali Alteco C1. Je kan deze in principe op wel 100Hz zetten want dan zal die minder stress te verduren krijgen op hoger geluidsniveau.

Bij mij staat momenteel alles op 100Hz ondanks dat ik forse vloerstaanders heb. Met meerdere subwoofers krijg ik zo een veel evenwichtiger basweergave over de hele ruimte.

stevefilmfreak54

Quote from: FrankBe on April 20, 2023, 18:00:34Ik lees in je apparatuur lijst de Dali Alteco C1. Je kan deze in principe op wel 100Hz zetten want dan zal die minder stress te verduren krijgen op hoger geluidsniveau.

Bij mij staat momenteel alles op 100Hz ondanks dat ik forse vloerstaanders heb. Met meerdere subwoofers krijg ik zo een veel evenwichtiger basweergave over de hele ruimte.

Zou ik gelijk doen Frank, bedankt voor je snelle antwoord(en) daar heb ik wat aan
Samsung Neo QLED 4K 65QN95A, Samsung HW-Q800A, Denon AVR X4700H, Panasonic DP-UB424, Nvidia Shield PRO, Dune HD Real Vision 4k, Ziggo Next, 2x Kef Q750, Kef Q650C en 2x Kef Q300 op NorStone stands met Soundcare M8 spikes, 2x Dali Alteco C1, Audioquest 14/4 luidsprekerkabels voor, QED Profile 42 achter, XTZ 12 17 Edge + QED Reference 40 sub. kabel + AM 8033C, NAS: Synology 218 play.

Sjaak_Banaan

Mocht je een Denon hebben welke wordt ondersteund door de Audyssey MultiEQ app, dan is het misschien wel de 20 euro voor de app waard. Je kunt daar nog best veel tweaken, meer dan in de receiver zelf. Zelf ben ik bijvoorbeeld bezig met het importeren van de Harman-curve in app. Het werkt, maar nog niet helemaal naar wens i.c.m. Dynamic EQ. Nog even verder prutsen dus, maar dit is iets wat zonder de app bijna niet te doen is.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

FrankBe

Quote from: Sjaak_Banaan on April 20, 2023, 19:10:51Mocht je een Denon hebben welke wordt ondersteund door de Audyssey MultiEQ app, dan is het misschien wel de 20 euro voor de app waard. Je kunt daar nog best veel tweaken, meer dan in de receiver zelf. Zelf ben ik bijvoorbeeld bezig met het importeren van de Harman-curve in app. Het werkt, maar nog niet helemaal naar wens i.c.m. Dynamic EQ. Nog even verder prutsen dus, maar dit is iets wat zonder de app bijna niet te doen is.

Ik gebruik de app ook en vind bv een beperking van het frequentiebereik van de MultEQ correctie <500Hz ook wel een leuke optie. Verder kan je ook nog die rare midrange dip uitzetten.

Ik heb vandaag trouwens de ACM1-X ontvangen voor de duurdere MultEQ-X software op Windows computers. Benieuwd wat deze nog extra brengt.

Sjaak_Banaan

Je kan MultEQ-X gratis proberen in een virtuele setting meen ik, gewoon te downloaden in MS app-store.
Persoonlijk vind ik het teveel geld voor dat beetje extra's, zeker omdat de licentie receiver gebonden is.

Zelf nauwkeurigere curves maken dan met je vinger in de app kan door de data uit de app te exporteren en te openen/editten met REW en jsoneditoronline. Op YouTube wordt het uitgelegd, het is wat omslachtig maar kost in ieder geval niets extra's. Mogelijk werkt het zelfs met een backup uit je receiver, dan hoef je zelfs de app niet te kopen, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Wacht nog wel even met investeren tot de volgende generatie met de nieuwe Dirac betaalbaar wordt.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder