VGA noise via madvr

Started by clicquot, April 19, 2023, 10:36:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

clicquot

Hoi iedereen,

Ik heb in mijn HTPC een RTX 2080 - Kodi/madvr.
Ben nog steeds supertevreden van het resultaat hier, maar niet van de "noise" die optreedt zodra de madvr z'n ding doet. Je weet, de typische pc vervuiling die je door speakers hoort.
Dit komt echt enkel zodra je een film afspeelt + het heeft te maken met de settings van madvr. Staan op de hoogste stand en het is geen probleem om video via deze settings vloeiend af te spelen. Alleen ja, ik heb de indruk eens de fans van de VGA kaart sneller beginnen draaien, dit dus een enorme impact heeft op het geluid. Van absolute stilte naar vervelende bijgeluiden.

Iemand die de tip heeft om dit probleem op te lossen? Andere fans op de VGA steken ofzo? Zou er echt vanaf willen.

dank voor de suggesties!

hifiman

Dat ligt uiteraard niet aan MadVR. Wellicht eens een betere/zwaardere voeding proberen?

clicquot

Wel, het zijn sowieso de instellingen binnen madvr die de VGA pusht om hard te werken.
Daar heeft die 2080 super geen probleem mee als je framerates checkt - behalve dat die de vervelende noise door speakers jaagt zodra je op hoogste instelling zet.
Is duidelijk gelinkt met die ventilators die daardoor "sneller" beginnen draaien op de kaart.

Voeding is een Corsair RM850i - lijkt me sterk gezien de GPU max 285W trekt en er voor de rest niets in die pc zit - swappen?

angelo41

Heb je geen programma van je videokaart om bv de fans stiller te doen draaien?bv met asus kaarten heb je een handig tooltje daarvoor.

clicquot

Quote from: angelo41 on April 19, 2023, 20:19:02Heb je geen programma van je videokaart om bv de fans stiller te doen draaien?bv met asus kaarten heb je een handig tooltje daarvoor.

Yup klopt - maar ze staan al op hun meeste stille modus - kan ook manueel rpm zetten, max power voor de kaart, max framerates etc maar dat deed allemaal niets. Alle firmware/drivers zijn up to date etc.

Maar ik heb de oplossing gevonden. Ik heb hier van een 120db shielded coax een stekker/kabletje gemaakt, zodat ik de pre amp kan aarden naar het stekkerblok. Die Marantz AV pre amp heeft geen aarding op de voeding, dus van het schroefje van de "ground" op de versterker, dan zo naar het stekkerblok.
Typisch iets dat we wellicht doen wanneer een aardlus/brom zou optreden - maar zou dat verwacht hebben zodra de PC opstart. Wat duidelijk niet het geval was, gezien er niets te horen was bij normaal pc gebruik, behalve als de GPU dus echt moet beginnen "werken". Heb ik nog nooit meegemaakt zoiets.
Ik dacht hier anders de 24-pins ATX-kabels/EPS12V en PCIe-kabels te vervangen door versies met in-line condensatoren, om te zien of dat die noise zo cancellen, maar is dus blijkbaar niet meer nodig.
Me happy  ;D