Lamp defect Benq TS513P?

Started by PascalP, April 18, 2023, 09:30:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PascalP

Bij het hobby clubje van mijn vrouw gebruiken ze wel eens een oud projectortje voor wat presentaties te geven en nu is gisteren tijdens de 'vergadering' de projector uitgevallen en brandt het 'lamp' lampje continu rood.

Nu wil ik er best even naar kijken voor hun en heb hem vanochtend getest, het 'lamp' lampje brandt constant rood en na een power cycle knippert het 'power' lampje ook oranje.

Dit staat er in de handleiding bij beide scenario's, maar kan er niet uithalen of de lamp defect is en vervangen dient te worden of dat er iets anders aan de hand is.
Wil nu ook niet blind een lamp bestellen en dat achteraf blijkt dat dit niet het probleem is.

Iemand nog tips of suggesties?

Het betreft een Benq TS513P, dus een vrij oud beestje en eigenlijk is een vervangingslamp (€150 als ik ff snel online zoek) ook niet meer de kosten waard als je het mij vraagt?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

PascalP

Deze lampjes gaat het om, op de foto niet te zien maar de meest rechtse (power) knippert oranje bij de 2e keer aanzetten, bij de 1e poging was deze uit
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

J.A.F._Doorhof

een paar dingen kun je doen.
Haal even de lamp eruit en maak hem goed schoon en zet hem dan weer terug
Lamp huis bedoel ik dan, niet echt de lamp zelf.

Check ook even of de filters niet erg vies zijn.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

PascalP

#3
Kleine update, hij doet het weer 😃

Maar wat er nu aan de hand was? Geen idee...
Heb het volgende gedaan, unit even open gemaakt, lamp eruit, was niks aan te zien en alles helemaal stofvrij leek het.
Een filter heeft ie niet en de fan blaast zo over de lamp heen, verder geen vuiltje of niks te zien.
Lamp weer eens even erin geprikt en de unit aangezet, doet uiteraard niks ivm de veiligheidsschakelaar als het kapje eraf ligt, deze dus even professioneel omzeild.
Niks zelfde probleem en zelfde rode waarschuwingslampje branden.

Eens geprobeerd met de stekker van de lamp helemaal los opstarten en ineens begint de fan volle toeren te draaien (deze draaide voorheen ook niet dacht ik) en vliegt er een hele pluk stof uit (verder was de unit dus brandschoon van binnen).
Daarna nog eens geprobeerd met lamp erin en voila, we hebben licht!
Unit netjes dichtgebouwd en no joy, wederom geen licht, unit weer open en voila, we hebben weer licht...
Lamp nog een keer erin en eruit, stekker en kabels nog eens gecheckt unit weer dicht en hij doet het weer.

Heeft de hele avond staan draaien op de keukentafel, en vanochtend ook nog prima toen ik hem aanzette.
Ik geef hem weer terug, maar garantie tot de deur zeg maar... 😉

Overigens zag ik in het menu dat er pas 72 uur op de unit stonden, en hij is zeker 5+ jaar oud.... denk ouder....
Dus zal wel een combi zijn van veel power cycles, fan die misschien vast zat of zoiets.
Afijn, de Imkersvereniging van Venray kan weer presentaties geven over de bloemetjes en de bijtjes  :clapping:
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"