Probleem met plaatsing rechter frontspeaker na herindeling woonkamer

Started by Ronald1967, April 13, 2023, 16:58:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ronald1967

Goede middag,

voor dat ik "losbarst" mijn probleem aan jullie voor te leggen, een korte introductie voor wat betreft mijn persoontje.

Ik ben een 56-jarige man die in zijn jongere jaren redelijk "fanatiek" was als het ging om de kwaliteit van versterker, CD-speler, TV maar vooral ook de speakers.
Ik was rond de 20 en woonde nog bij mijn ouders toen ik zelf 2 satelliet-speakers en een enorme sub-woofer in elkaar knutselde op basis van een aantal speakers (voornamelijk van Focal), filteronderdelen, dempingsmateriaal en bouwtekeningen van "van Oosterum Loudspeaker Systems" in Breda.

nadat ik op mijn 25e trouwde heb ik nog een hele tijd erg veel plezier gehad van dit 2.1 systeem, op een gegeven ogenblik heb ik de zelfbouwspeakers echter uit de woonkamer weggehaald (en enkele jaren later helaas naar de gemeentelijke vuilstort gebracht) en en kant en klare speakers (5.1 set van B&W) voor in de plaats gekocht.

Na onze woonkamer recent opnieuw ingedeeld te hebben - waarbij de TV aan het korte (166 cm lange) muurtje "A", direct grenzend aan de muur van de inbouwhaard, is komen te hangen en "mijn" zitplaats (op een bank) zich recht tegenover de TV bevind (afstand tussen TV en mijn ogen cm (zie bijgaande tekening) - heb ik een probleem met de plaatsing van met name de rechter frontspeaker van mijn 5.1 systeem, bestaande uit 5 B&W's M1 MKII en een B&W PV1D sub-woofer.

De 5.1 opstelling gebruik ik uiteraard tijdens het kijken naar films, voor het luisteren naar muziek gebruik ik de frontspeakers i.c.m. de PV1D sub-woofer.

Als je (de muren van) de inbouwhaard wegdenkt, zou ik de frontspeakers kort nabij de zijmuren van de woonkamer plaatsen ("B"en "C"), oftewel op originele B&W staanders oftewel hangend aan de muur, op één lijn met de TV.
In beide gevallen zou de hart-op-hart afstand tussen de twee frontspeakers ong. 400 cm bedragen. Uitgaande van een driehoek met 3 gelijke zijden zou de ideale  luisterpositie / sweet-spot (even aan gerekend m.b.v. de stelling van Pythagoras) zich dan op 346 cm vanaf de TV bevinden.

Door de bank wat naar voren te schuiven zou ik "perfect"  op de Sweet-spot kunnen komen te zitten....

Helaas gaat dit gehele verhaal niet op, de inbouwhaard zit er nu eenmaal en blijft er ook zitten.....

Na deze misschien erg lange inleiding (sorry) is mijn eigenlijke vraag; zou het mogelijk zijn de rechter frontspeaker in de hoek van de inbouwhaard en zijmuur "C" te plaatsen (in de tekening omschreven als "Frontspeaker R alternatief") en het verschil in afstand en ook qua volume (ik beschik over een geijkte, analoge dB-meter) te corrigeren in mijn Marantz SR6007?

En heeft dat dan wel zin? De reden waarom ik dit vraag, is dat de Marantz SR 6007 de 2 frontspeakers niet direct aanstuurt, deze hangen aan mijn oude vertrouwde Sony TA-F444-ES MKII versterker, die via een analoge RCA kabel verbonden is met de PRE-OUT uitgang van de Marantz.

Graag hoor ik jullie mening over het een en ander!

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.

Met vriendelijke groet,

Ronald1967
 

CZ79

Ik heb eventueel een TaCT room correction die je zou kunnen gebruiken om de speakers zo af te stellen dat  het volume en de delay gelijk is aan elkaar.
 
Daarna kan de tact er weer tussenuit. Ik heb dat ook zo gedaan en beeld staat perfect in het midden alleen staan de speakers niet exact gelijk (vanaf de achterruit gezien, dus eentje staat iets verder naar voren)
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

jossie

Volume en delay worden geregeld in de voortrap van de Marantz, dus voor de pre-out. Ergo, geen probleem.
Omni !

Ronald1967

Goedemorgen!

@ CZ79: Hartelijk dank voor je aanbod het een en ander af te stellen met een TaCT RCS (waarvan ik eerst moest opzoeken wat het überhaupt is  ;D ) maar als ik zo ver ben dat ik alles speelklaar heb (heb nog het een en te doen v.w.b. het aanleggen van buizen - voor speaker- en internetkabels) boven een nieuw te monteren spanplafond ga ik eerst ff lekker "aanmodderen" met de dB-meter en de mogelijkheden v.w.b. de correcties in de Marantz SR 6007.

Mocht ik er niet aan uitkomen, dan meld ik me zeer zeker weer bij je.

Nogmaals hartelijk dank!

Ronald


@ Jossie: Bedankt voor je korte maar duidelijke reactie!

Ronald