Softstart schakeling (en meer)

Started by Kjelt, December 12, 2010, 20:23:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

EJ

#25
Wel een grappige oplossing. ;) (Nog niet aan een volgende pagina toe? Pfff)

Edit: a, eindelijk! :D

hifiman

Lees (wegens omstandigheden) nu pas eens rustig dit topic door. Mooi werk Wicher en goede tip van die smd c'tjes op de regulator  :thumbs-up:

Kjelt

#27
En de laagspannings elektronica print is af  :) Nu nog nameten en de relais spoelen gaan bedraden. Daarna kan ik rustig gaan debuggen en testen.
Als ik dan ook nog eens het front er weer inkrijg zonder andere componenten te pletten (wordt een uitdaging) dan is dit project weer bijna ten einde  8)
Zoals je ziet heb ik er voor de zekerheid (en omdat ik de ruimte had) er voor gekozen om de 7805 van een koelribje te voorzien.
De reden is dat deze op de 12V hangt en zeker een kleine 100mA moet kunnen leveren (valt erg mee dus). Dan zal de 7805 dus 12-5=7V*.1A= 0.7W verstoken.
Op zich zou dat zonder koelvin ook wel lukken echter nu slaap ik beter  :D

Kjelt

#28
Zojuist alles in elkaar gezet, pfoe wat weinig ruimte hou ik over. De print zit in een groene plastick DIN railhouder en ik hoopte maar dat alles meteen zou werken want om dat vast te zetten koste me bijna een half uur (erg weinig ruimte en het plastick is zeer stug). Er is zo weinig ruimte dat ik me serieus afvraag of ik de frontplaat er ooit goed op krijg maar goed dat zien we morgen dan wel weer.
In ieder geval kon ik mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en heb ik er gewoon netspanning op gezet en de trigger via een schakelaar geemuleerd.

En............................ het werkt!  :pompom:

Alle relais gaan keurig na elkaar in de juiste volgorde om en de leds geven de juiste status weer (rood is uit, geel is softstart bezig en groen is aan).
Enigste wat nog niet klopt is dat de trigger led alleen rood is en bij geen trigger uitgaat, dat zou ik nog even willen nakijken. En het dimmen van de leds (in de HT wil je het donker hebben dus geen felle groene leds) na het inschakelen resulteert in een fel geknipper van de leds ipv mooi dimmen :( Ach dan blijft er nog wat te debuggen over  :D

Kjelt

Zo even mezelf quoten:
Quote from: Kjelt on February 11, 2011, 22:34:21
Enigste wat nog niet klopt is dat de trigger led alleen rood is en bij geen trigger uitgaat, dat zou ik nog even willen nakijken.
Dit bleek een foutje te zijn, verkeerde pin gepakt bij het solderen  :eh: . Gelukkig kon een eenvoudige software wijziging van de pin dit oplossen.

QuoteEn het dimmen van de leds (in de HT wil je het donker hebben dus geen felle groene leds) na het inschakelen resulteert in een fel geknipper van de leds ipv mooi dimmen 
Tja dit was dus gewoon een te trage interrupt van 1kHz (1ms) waarop ik de leds in procenten (tot 100) dimde. Dit resulteerde dus in 10Hz wat behoorlijk knippert. Ik heb nu een andere hardware timer hiervoor genomen met een interrupt van 40kHz wat resulteert in 400Hz wat voor het oog stabiel is. Op de ccd van de fotocamera zie je het nog wel knipperen maar zelfs de ccd is te traag om nog te kunnen zien dat er een groen en rood ledje om en om brand en geeft een mooie gele kleur weer (zie laatste foto).
Het kastje is dus nu af en alles schijnt naar behoren te werken op de labtafel. Ik ga de komende week of weekend de boel eens test aansluiten. Nu is het weer tijd voor bed, morgen weer vroeg aan het werk.


Kjelt

Om de softstart schakeling aan de Onkyo receiver te hangen zal er dus nog een interface kastje tussen moeten. Deze zal voor de 12V hulpspanning zorgen en ook de 12V trigger ingang van de Onkyo bufferen en doorgeven aan de twee softstart kastjes (waar ik er dus een van heb afgebouwd inmiddels).
Hiervoor had ik nog een oud kastje liggen waar ooit een wandcontactdoos op gezeten heeft. Helaas zit er dus een groot gat in het deksel, maar daar heeft een cnc machine zo weer een mooi passend dekseltje voor gefreesd  :D De vier schroefgaten dienen voor de koeling  :P
Twee gaten in de zijkant worden opgefreesd om de 5 polige amplimo connectoren te behuizen en een extra gat voor de 3,5mm trigger ingang voor de Onkyo.
De voeding is weer eenzelfde schakelende 12V 1A voeding als in de softstart kastje reeds beschreven. De elco's zijn inmiddels weer geupgrade naar echte elco's.

Kjelt

Vandaag de laatste lootjes van het interface kastje. Het schema heb ik afgeleid van het trigger interface schema als voor de softstart schakeling (zie pag 1).
Ik had geen zin het schema weer helemaal in een officieel pakket in te voeren, dus het kladje is het uiteindelijke ontwerp  :D
De oplettende lezer ziet er dit keer echter een FET in zitten met in serie enkele weerstanden en nog een NPN transistor. Dit is een stroombeveiliging, als er meer dan 0,6V over de weerstand heenvalt dan gaat de npn transistor in geleiding en knijpt zo de FET die dan lineair de max. stroom staat te begrenzen. Was puur een aardigheidje dat voorkomt dat er bij kortsluiting te grote stromen lopen. Echter helaas wordt de FET als hij lineair bedreven wordt erg heet en zo doende heb ik er ook nog maar een zekering in serie gezet  :D

Kjelt

Tja en toen kwam vanmiddag het spannende moment, interface kastje aangesloten, softstart kast aangesloten en spanning er op  en av processor aan.....................
en...................................
HET WERKT!!!!  :pompom:  :pompom:  :pompom:  :pompom:  :pompom:  :pompom:  :pompom:  :pompom:  :pompom:  :pompom:  :pompom:  :pompom:  :pompom:  :pompom:  :pompom:  :pompom:


Ik ga de komende dagen evalueren of er nog iets veranderd moet worden (opstart tijden ofzo) en dan rest mij nog een kastje te bouwen om de 5 kanaals versterker voor de achterkanalen ook te schakelen en. Dit is echter een stuk minder werk dan de oorspronkelijke softstart kast, ik zal wel wat foto's plaatsen als ik zover ben.

riwi

Mooi Man! Dus nou hoef je de beide Subs niet meer met de hand aan te schakelen?

De beide Classe's doe je gewoon via de trigger van de Onkyo of ook via deze oplossing (ik had bijna respectloos 'dit kastje' getyped ;) ) ?

Kjelt

#34
Quote from: riwi on March  6, 2011, 23:38:49
Mooi Man! Dus nou hoef je de beide Subs niet meer met de hand aan te schakelen?
De beide Classe's doe je gewoon via de trigger van de Onkyo of ook via deze oplossing (ik had bijna respectloos 'dit kastje' getyped ;) ) ?
Precies, zowel de subs als de Classe en "het kastje"  ;) staan volledig spanningsloos en volledig netgescheiden totdat de trigger van de Onkyo aangaat.
Op dat moment wordt er spanning op de softstart kast gezet. Op dat moment zet de uC in de softstart een ander relais om waardoor hij zelf in controle is wanneer de boel uit kan (ipv trigger) en monitored hij de trigger.
Is de trigger nog steeds aan wordt er eerst spanning op de Classe gezet (zodat deze rustig op kan komen in standby), daarna wordt sub 1 gesoftstart door een weerstand in serie met de netspanning te schakelen, 5 seconden later krijgt hij volledige netspanning, weer 5 seconden later wordt sub 2 gesoftstart door een weerstand in serie met de netspanning te schakelen, 5 seconden later krijgt sub 2 de volledige netspanning en als laatste schakelt "het kastje" de trigger van de Classe in zodat deze de 3 voorkanalen opstart.
Mocht de trigger uitgaan dan wordt rustig een voor een de apparaten weer uitgezet en als laatste stap zet de uC zichzelf uit zodat alles weer stroomloos is.

Voor de achterste Classe ga ik nog een soortgelijk echter veel primitiever kastje bouwen  ;)

Kjelt

Dit weekend het laatste kastje gebouwd die de achterversterker van stroom voorziet en van de trigger. Ik heb er de afgelopen week wat over na zitten denken (tijdens de slaap) en kwam tot de conclusie dat hier eigenlijk helemaal geen microcontroller of wat dan ook voor elektronica in hoeft te zitten op een simpel relais en klein 9V omzettertje na. Oftewel dit kastje is dus in tegenstelling tot zijn grote broer aan het begin van dit topic bijna helemaal leeg  :D
Wat doet deze kast dan? Als ik de spanning op mijn HT installatie inschakel schakelt het interface kastje de 12V hulpvoeding in, deze schakelt rechtstreeks het power relais in dat de eindversterker van netspanning voorziet. Als ik daarna de receiver inschakel die daarmee ook de trigger inschakelt wordt deze trigger van 12V naar 9V omgezet rechtstreeks op de eindversterker aangeboden die dan meteen inschakelt. Om te voorkomen dat de voorkanalen en subwoofers nu ook meteen inschakelen heb ik in die softstart kast de microcontroller een extra 25 seconden wachttijd gegeven zodat als de achterkanalen zijn ingeschakeld de voorkanalen en subwoofers pas beginnen.

Interficior

Quote from: Kjelt on January 27, 2011, 22:27:07
Afgelopen weekend het frontje in negatief uitgeprint op de achterkant van doorzichtig folie, op de laserprinter. Daarna een aantal lagen creme kleurige verf eroverheen gespoten tot het goed dekte.
Vandaag deze met behulp van dubbelzijdige kleeffolie van Conrad op het front geplakt. De gaten uitgeruimd en de twee kleurige leds in hun houder gemonteerd. Daarna afmonteren en weer een gedeelte van het project is af.
Morgen hoop ik wat tijd te hebben om te beginnen met de print met de microelektronica.
Gaaf project, maar gebruik je de volgende keer Helvetica?
Take it or lease it

Kjelt

Quote from: Interficior on March 25, 2011, 13:57:12
Gaaf project, maar gebruik je de volgende keer Helvetica?
Vertel, wat is dat?

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Kjelt

 :D Ok is Helvetica de defacto standaard font voor frontplaten ?

Kjelt

12 jaar alweer en het werkt nog steeds iedere dag zonder een enkele storing  :pompom: