Hulp nodig bij instellen (en begrijpen!) Zidoo Z9x

Started by sandervg, April 2, 2023, 16:09:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Hallo,

Ik ben nog eens kritisch naar wat instellingen van mijn Zidoo Z9x aan het kijken, maar sommige termen begrijp ik eigenlijk niet en staan maar 'willekeurig' ingesteld. Misschien kan iemand helpen e.e.a. wat te verduidelijken?

Bij 'afspelen'
1. Auto frame rate & resolutie: klopt het dat als ik deze fixed hebt staan dat de Zidoo dan alle (up/down)scaling doet ipv mijn projector?
2. Wat doet de 'pauze' die je kunt instellen bij de auto frame rate & resolution?

Bij 'Beeld'
3. Resolutie: hier kan ik 'auto' kiezen of vastzetten. Maar hoe hangt dat samen met auto frame rate & resolution? Daar kun je ook bepalen of de Zidoo zelf gaat scalen of dat de projector dit doet?
4. Kleur instellingen van niet 4K materiaal: moet je hier nu YUV444 8 bits of 10 bits kiezen? En waarom?
5. HDMI Kleurbereik: moet je hier auto of 16-235 invullen en waarom?
6. Deep color: iedereen zet dit uit, maar waarom? Wat doet deze instelling?
7. MaxCLL en MaxFall: wat is dit en waarom moet dit aan of uit staan?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Helemaal niemand die wat hulp kan geven hierbij?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Sjaak_Banaan

Erg goede vragen. Ben dan ook wel benieuwd naar de antwoorden.
Ik heb wel wat ideeën, maar omdat ik het niet zeker weet hou ik ze liever voor mij, anders is het alleen maar verwarrend.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

N1v3K

Misschien dat je hier wat antwoorden vindt.
En anders op het Zidoo forum zelf?

sandervg

Quote from: Sjaak_Banaan on April 16, 2023, 13:14:25Erg goede vragen. Ben dan ook wel benieuwd naar de antwoorden.
Ik heb wel wat ideeën, maar omdat ik het niet zeker weet hou ik ze liever voor mij, anders is het alleen maar verwarrend.
Deel je gedachten gerust. Zou ik op prijs stellen. Anderen kunnen daarop reageren als ze andere meningen / visies hebben.

Quote from: N1v3K on April 16, 2023, 14:05:21Misschien dat je hier wat antwoorden vindt.
En anders op het Zidoo forum zelf?
Dank. Ik heb al het nodige gelezen op internet en een aantal youtube video's bekeken. Iedereen heeft weer andere aanbevelingen, vandaar dat ik zoek naar wat uitleg over de werking van de settings (ipv alleen de beste setting). Dan kan ik zelf ook beter inschatten wat in mijn situatie het beste is.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Mr. Anderson

Hoi, ik heb zelf ook een Z9X en de settings zijn inderdaad wat verwarrend.

1 - Klopt
2 - Niet helemaal zeker (ik gebruik dit niet), maar vlgs mij wacht de speler dan met afspelen van materiaal om de apparatuur de tijd te geven voor de HDMI handshake.
3 - Op 'Auto' zal de speler schalen naar de maximale resolutie van de tv/projector. Dit wordt bepaald tijdens de HDMI handshake waar dan de 'EDID' van de ontvangende partij uitgelezen wordt.
4 - YUV444 10 bit. Veel niet 4K materiaal kan in 10 bit gecodeerd zijn; zowel in AVC als HEVC.
5 - 'Auto' voldoet in veel gevallen. Echter, omdat ik de VS10 engine gebruik voor naar een 1080p plasma, heb ik deze op 255 staan omdat het zwart anders niet echt zwart is. Deze waarde bepaalt het kleurbereik. Let op dat Dolby Vision P5 10 bit HEVC gecodeerd is in 'full range' Dolby's IPTPQc2 kleurruimte. Dat wil je dus niet naar 'tv-range' geconverteerd hebben. Misschien kun je de info toets van tv of projector gebruiken om te zien welk kleurbereik er ontvangen wordt.
6 - Bij deze setting gaat het om dat veel tv's niet in hun EDID de maximale kleurdiepte (bits) voor 4K hebben gedefinieerd. Op het Zidoo forum heb ik ooit gelezen dat je het gewoon moet proberen. 'Aan' forceert dan Deep Color ouput volgens de HDMI 2.0a standaard. Voor mijn 1080p plasma doet deze setting niets; in die zin dat ik goed beeld heb bij zowel 'aan' als 'uit'.
7 - Dit zijn bepaalde HDR-gerelateerde waarden die in de videocontainer kunnen zijn opgenomen. Als dit 'aan' staat, wordt deze informatie gebruikt voor HDR output. Natuurlijk, als deze waarden niet kloppen zal HDR niet ok worden weergegeven. De ervaringen lopen uiteen, als ik het forum mag geloven.

Hoop dat je hier iets aan hebt. En zoals @N1v3K heeft gezegd, struin het Zidoo forum af.

sandervg

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

#7
Quote from: Mr. Anderson on April 21, 2023, 07:12:151 - Klopt
2 - Niet helemaal zeker (ik gebruik dit niet), maar vlgs mij wacht de speler dan met afspelen van materiaal om de apparatuur de tijd te geven voor de HDMI handshake.
3 - Op 'Auto' zal de speler schalen naar de maximale resolutie van de tv/projector. Dit wordt bepaald tijdens de HDMI handshake waar dan de 'EDID' van de ontvangende partij uitgelezen wordt.
Toch nog een vraag wat ik niet begrijp: hoe hangen (1) en (3) met elkaar samen?

Als je Auto frame rate & resolutie (1) op auto heb staan, dan stuurt de Zidoo native uit en doet de projector de scaling. Maar als ik tegelijk resolutie (3) op 4K heb staan, moet de zidoo vast op 4K uitsturen. Wat gebeurt er dan als je een 1080P film afspeelt? De zidoo krijgt dan tegenstrijdige instructies vanuit de instellingen: native het bron materiaal uitsturen op 1080P EN op 4K uitsturen. Dat gaat niet tegelijk :)

Ook als ik (1) en (3) beide op auto hebt staan wordt het tegenstrijdig. (1) op auto betekent: native bron materiaal uitsturen van het materiaal zelf en (3) op auto betekent de maximale resolutie van de projector uitsturen. Mijn projector is 4K. Als ik bron materiaal 1080P afspeel, wat gebeurt er dan?

Ik krijg met mijn huidige instellingen (alles op auto) in beeld bij de projector de resolutie te zien van het bron materiaal. Ik twijfel dus of (3) op auto wel naar de maximale resolutie gaat. Zou dit niet betekenen dat dan (1) leidend wordt?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Mr. Anderson

#8
Quote from: sandervg on April 27, 2023, 12:47:26Als je Auto frame rate & resolutie (1) op auto heb staan...

Ten eerste, dit onderdeel heeft geen "Auto" als mogelijke instelling. Tenminste, ik zie deze optie niet in mijn firmware. Je kunt het op "off" zetten, "framerate only" of "framerate and resolution".

Volgens mij zit het zo (ik weet het niet zeker, dus test het wel).
Stel dat je bij 3 (Display --> Resolution) in beide gevallen "Auto" ingesteld hebt.

Als "Auto framerate and resolution" alleen ingesteld is op "match framerate only", zal de Zidoo  up- of down-scalen naar de maximale resolutie die door de tv/projector ondersteund wordt (wat bepaald wordt tijdens de HDMI handshake).

Als "Auto framerate and resolution" ingesteld is op "match framerate and resolution" zal de Zidoo in eerste instantie proberen de native resolutie uit te sturen. Maar volgens mij is het zo, dat als deze native resolutie niet wordt ondersteund, de Zidoo toch geforceerd zelf moet scalen naar of de maximaal ondersteunde, of dichtsbijzijnd ondersteunde resolutie van tv/projector. Ik ben echter niet zeker wat de Zidoo nou doet in zo'n geval. Dit is een educated guess; test het uit.

Het is een tijd geleden dat ik hiermee zelf aan het experimenteren ben geweest.
Daarbij komt nog het never-ending krankzinnige firmware probleem, waarbij oude bugs zomaar in een nieuwere versie geherintroduceerd kunnen worden. Bij elke "upgrade" is het altijd maar weer hopen dat een en ander verbeterd is en niet verslechterd.